معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1358
فیلوکیتکت   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1229
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1005
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 922
اقتصادِ فضا   - 21
سازه های شهری   - 878
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 852
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 793
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 770
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
المان شهری   - 710
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 709
معماری و فاجعه   - 18
نگاه نو به سكونت   - 700
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
کلان سازه   - 608
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری و سیاست   - 575
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 515
معماری بایومورفیک   - 14
منتقدان معماری   - 494
شهرهای در حرکت   - 14
معماری تندیس گون   - 455
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 452
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
آرمان شهرگرایی   - 449
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 445
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
روح مکان   - 443
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 440
معماری فضای داخلی   - 10
معماری منظر   - 434
معماری کوچک مقیاس   - 9
معماری شمایل گون   - 424
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
باز زنده سازی   - 382
درس گفتارهای اتووود   - 9
توسعه پایدار   - 356
بی ینال ونیز   - 9
معماری یادمانی   - 339
جهان علمیْ تخیلی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 321
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 314
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 309
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
آینده گرایی   - 297
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 282
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 248
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 247
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 191
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 188
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 183
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
زنان و معماری   - 171
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
عکاسی   - 161
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 154
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 146
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر گفت و گو   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
گرافیک   - 126
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
فضای منفی   - 123
منبع شناسی اتووود   - 6
طراحی مبلمان   - 121
معماری و روانشناسی   - 6
معماری ژاپن   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 110
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
بلندمرتبه ها   - 104
معماری مصر   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
فرهنگ نفت   - 5
معماری مذهبی   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 76
معماری خوانی   - 4
معماری فاشیستی   - 74
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ترسیمات معماری   - 71
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 62
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 52
معماری و هوش مصنوعی   - 3
مدارس معماری   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 47
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
زاغه نشینی   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
پداگوژی   - 38
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری دیجیتال   - 38
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 35
معماری و گیم   - 2
باهاوس   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
معماری و نقاشی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری بیابانی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و ادبیات   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری جنگلی   - 2
مدرنیته؛ از نو   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 35
سوزان سانتاگ   - 4
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 68
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 3
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 96
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -759
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -357
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -229
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -130
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
مستر پلان برای چندیگار ـ لوکوربوزیه
اتووود سرویس خبر:   سميرا كرمي فر
1397/03/11
مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
تعداد بازدید : 1523

مستر پلان برای چندیگار ـ  لوکوربوزیه

در 15 آگوست 1974، در آستانه استقلال هند از بریتانیای کبیر، بخشنامه ای ارائه شد که طبق آن برای 6 دهه بعد شبه قاره تغییر می کرد. برای حفاظت از جمعیت مسلمان این کشور در مقابل اکثریت هندو، رهبران بخش شمال غربی و بخش های شرقی این سرزمین را به مسلمانان اختصاص دادند. بسیاری از این جمعیت 100 میلیونی مسلمانان به طور پراکنده در سراسر هند ساکن بودند و بیش از 73 روز طول کشید تا همه آن ها در این مناطق سکونت داده شدند که در واقع به ملت های مدرن امروزی پاکستان و بنگلادش تبدیل شدند. وقتی که مرزهای کشورهای جدید به وسیله سیریل رادکلیف (یک مرد انگلیسی که پیشینه و تاریخ هند را نادیده گرفته بود و دولت استعماری هم متوجه این مسئله بود)، پنجاب بین هند و پاکستان تقسیم شد و قسمت بالایی آن در مالکیت شهر لاهور باقی ماند. در بحبوحه این جریانات بود که پنجاب پایتخت جدیدی پیدا کرد: شهری که نه تنها اهمیت لجستیک داشت بلکه به تمام دنیا فهماند که هندی مدرن و مستقل و پررونق در راه است.

دولت پنجاب برای ساخت شهری جدید به عنوان پایتخت در پهنه واقع در امتداد خط آهن 270 کیلومتری در شمال دهلی نو انتخاب شد. جواهرلعل نهرو اولین نخست وزیر هند به این نتیجه رسید که این شهر جدید باید بر اساس مدرنیته و پیشرفت ساخته شود و معماری امریکایی آلبرت میر و همکارش متیو نوویسکی در آن اجرا شود. یک سال بعد، این دو نفر پلانی بر اساس یک مدل از شهر جنگلی ارائه کردند که نوویسکی به طور غیر منتظره ای در یک تصادف در آگوست 1950 فوت کرد و میر هم از پروژه کنار کشید.

در مراحل اولیه این طراحی، مدیر پروژه چندیگار به اروپا سفر کرد تا به دنبال جایگزینی برای میر باشد. آن ها به سراغ معمار فرانسوی لوکوربوزیه رفتند که به این شرط توافق به اجرای پروژه کرد که پسر عمویش پیر ژنره به عنوان معمار استخدام شود. ماکسول فرای و ژین درو، یک زوج آمریکایی و تیم معماری که لوکوربوزیه را برای این پروژه پیشنهاد کرده بودند، برای کار روی این پروژه توافق به همکاری کردند. لوکوربوزیه مسئول توسعه و طراحی پلان ابتدایی بود که از قبل به وسیله میر و نوویسکی طراحی شده بود. به جای پر کردن شکاف ها و رفع عیوب و کاستی های پلان قبلی؛ لو کوربوزیه تصمیم گرفت که این پلان را متناسب با منطق طراحی شخصی خودش درست کند. انحنای طرح میر با جاده هایی که به منطقه مورد نظر ختم می شد دوباره طراحی شد و شبکه ای از منحنی ها را تشکیل داد که طرحی راست گوشه داشتند. جاده های جدید مارپیچی بودند و از شاهراه های V1 که به شهرها ختم می شدند به مسیرهای پیاده روی V7 و مسیر دوچرخه سواری V8 منتهی می شد. شبکه جاده های مذکور به وسیله بلوک های بزرگی احاطه شده بودند که در طرح میر معروف به "روستا-شهر"ها بودند و هر کدام از آن ها فضای سبزی در امتداد محور شمال-جنوب داشتند که خیابانی تجاری از شرق به غرب کشیده شده و از آن رد می شد. طرح میر 6908 هکتار بود که در طرح جدید به 5380 هکتار کاهش یافته بود و تراکم شهرها هم 20% افت داشت در حالی که اصول شهر جنگلی در آن رعایت شده بود. لو کوربوزیه برای طرح خود از منابع بسیاری الهام گرفته بود. تاکید وی بر روی فضای ساده بین جاده ها و ساختمان ها بوده است که از اصل شهر جنگلی مورد درخواست دولت محلی و بر مبنای مفهوم معماری شهر شعاعی گرفته شده است- هرچند آسمان خراش های شیشه ای با مجسمه هایی جایگزین شدند که نشان دهنده هدف دولت چندیگار بودند. به جای خراب کردن یکی از شهرها برای ساخت آرمانشهر مورد نظر، لوکوربوزیه این فرصت را پیدا کرد که از همین اصول در پنجاب استفاده کند. سیستم بلوار کشی چندیگار برگرفته از کلانشهر پاریس بوده است که برای لوکوربوزیه بسیار ناخوشایند بوده است و تصمیم گرفت تا آن را به طور کامل تخریب کند و پلان مورد نظر خود را بسازد. وی به علاوه از پلان قبلی دهلی نو که نمونه ای بومی تر از پلان شهری جامع با هدف به اوج رساندن شهر بوده است هم الهاماتی گرفته است. مسیرهای مستقیم و خطی در چندیگار همگی با طرح کلی مربعی شکل پکن در قرون وسطی قابل مقایسه بوده است. شهر جدید بر مبنای حداقل سه پایتخت بزرگ و پررونق طراحی شده بوده است. در حالی که پلان فوق طبق تجسم و خواسته های لوکوربوزیه طراحی شده بود، ولی وی به فضایی علاقه داشت که گل های رز در امتداد مسیرها رشد کرده باشند. از لحظه ای که وی به این پروژه وارد شد، معمار پروژه بر آن شد که از ایده "خانه های مسکونی مدرنیستی" خود در چندیگار استفاده کند ،درحالیکه بلندمرتبه های مسکونی برای کارمندان دولتی بطور متفاوتی به شهر خفته الحاق شود. علیرغم این تلاش ها، دولت محلی درنگ کرد و طرح واحدهای مسکونی به عهده ژنره ، فرای و درو گذاشته شد. این سکونت گاه ها بر مبنای رتبه بندی و درآمد ماموران دولتی ساکن در این منازل سازمانی  در دسته بندی سیزدهم قرار دارند. هر دسته بندی یک عدد دارد که نشان دهنده رتبه آن گروه بر اساس طرح مالی است و یک حروف هم دارد که نشان دهنده نام طراح است. بهرحال، تمام این واحدهای مسکونی از لحاظ مدرن بودن، سادگی هندسی و شکل و شمایل مشابه بوده اند. ساختمان های مستطیلی شکل دارای طاق هایی است که به عنوان سایه بان استفاده می شوند. لوکوربوزیه ناامید شده و حس می کرد به او توهین شده است چون دیدگاهش برای مجموعه برج ها در پارک ها نادیده گرفته شده بود. به همین دلیل، شهر را ترک کرد و دست از آن کشید. این نگرش و دیدگاه وی را می توان در کار وی برای توسعه مجموعه کاپیتول به راحتی مشاهده کرد. ایده های اصلی وی این مجموعه را به عنوان بخش اصلی مستر پلان فرض کرده است و طرح ها برگرفته از اواخر 1951 بوده است که نمایی واضح از بقیه شرح ارائه می کند و هیمالایا هم آن را احاطه می کند. پس از آن که وی فکر کرد به تیمش خیانت شده است، طرح را تغییر داد و کوه های مصنوعی را بین مجموعه کاپیتول و بقیه شهر چندیگار قرار داد و خطی باعث شد نمای بین این دو از بین برود. این مسئله تصادفی نبود. لوکوربوزیه یک سری مقطع را برای تصدیق این مسئله در نظر گرفت که پیاده ها نتوانند طرف دیگر را ببینند و به علاوه مسیر منتهی به بالای تپه ها را هم حذف کرد و گفت که شهر از اینجا هرگز نباید دیده شود. اکنون، مجموعه کاپیتول از متن شهری جدا شده است و از لحاظ زیبایی شناختی کاملا متمایز است و ویژگی های مکانی خاص خود را دارد. کاخ فرماندار هم در قلب آن قرار دارد. دیوان عالی و ساختمان مجلس هم در مقابل هم قرار دارند. برای شکل و فرم خود ساختمان ها، لوکوربوزیه از ترکیب ویژگی های کلاسیک سنتی و خلاقیت طراحی هندی استفاده کرد و از بتن برای ساخت و ساز استفاده کرد. ساختمان مجلس به شکل جعبه ای بوده است که شکل های متمایزی از اتاق های سنا و مجلس قرار دارند. در نمای جلویی که رو به ساختمان دیوان عالی است یک انحنا طراحی شده است. فضای داخلی شامل مجموعه ای از ستون ها است که تا سقف تیره کشیده شده اند. در میدان اصلی هم ساختمان دیوان عالی است و این ساختمان مثل یک جعبه است که از یک طرف باز شده است و در بالای آن سقفی است که انحناهای زیادی دارد. در این جا، بهرحال، محور انحناها عمود بر نمای اصلی است و نور خورشید بین قوس ها و سقف فضای اسکان ساختمان میتابد. پنجره های نمای جلویی ساختمان دادگاه در واقع پشت یک شبکه نورگیر است در حالی که شکاف به یک انتهای سازه باز می شود و سه ستون رنگی هم در آن است و ورودی اصلی را تشکیل می دهد. کاخ فرماندار که شاهکار مجموعه کاپیتول است در نهایت به وسیله نهرو یک سازه غیر دموکرات خوانده شده است و از پروژه حذف شده است. در این مکان مجسمه ای از چند دست قرار دارد که یک گنبد را می سازند. این مجسمه که از لحاظ سبک و سیاق پیکاسویی است برای لوکوربوزیه بسیار مهم بوده است تا جایی که بارها و بارها از نهرو خواسته است که تا ساخت و ساز آن را علیرغم اینکه هند اعلام کرده است توانایی پرداخت هزینه هایش را ندارد تائید کند. بر مبنای سمبل گرایی، وی اشاره کرده است که این مسئله در واقع یک مسئله سیاسی نبوده است بلکه خلاقیت معماری است و راهی برای دریافت ثروت جهانی فراهم می کند و آن را بین مردم جهان توزیع خواهد کرد. این سازه نمادی از عصر ما است. از لحظه ای که ساخت این سازه شروع شد، چندیگار در حوزه معماری جهانی و هندی حرفی برای گفتن داشت. روح امیدی که در روزهای ابتدایی استقلال هند متولد شد در بسیاری از شهروندان باقی ماند و حتی پوشش شهری هم در طول زمان دچار تغییر و تحول شد. برای جمعیتی بیش از 500000 نفر، چندیگار و اطراف آن خانه ای جدید بود که سه برابر آن شمار جمعیت را در خود جای می داد و رشد ناگهانی جمعیت هم ضرورت توسعه شهری را در طول سال ها به دنبال داشت. علیرغم رشد اجتناب ناپذیر شهر فراتر از مرزهای اصلی، چندیگار هنوز هم مورد تحسین بوده است و جمعیت بومی و معماران بین المللی را به خود جذب کرده است. مدت ها پس از مرگ لوکوربوزیه، پنجاب هنوز هم طبق گفته نهرو "نمودی از اعتقاد ملت نسبت به آینده بوده است". 

دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


دید خارجی - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


 مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


 مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


 مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


 مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


مستر پلان اصلی پروژه چندیگار - لوکوربوزیه


برش - مجموعه کاپیتول - پروژه چندیگار - لوکوربوزیه




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ مونومونتالیتی و مدرنیسم از ادولف لوش تا لوکوربوزیه
اتووود کلاسیک ـ موزه سانسکار کندرا ـ لوکوربوزیه
چندیگار از نگاهی متفاوت ـ بخش اول
لوکوربوزیه؛ معماری که شیوه زندگی ما را دگرگون کرد
لوسین هرو و لوکوربرزیه؛ ثبت آثار پدر خوانده ی مدرنیسم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group