بساز و بفروش ها معمولا می توانند امبدوار باشند پرنس چارلز نامه ایی در مزمت ساخت و ساز مدرن در بریتانیا بنویسد، البته تقریبا همه می دانند که اگر چه پرنس بر سنت گرایی شایع در میان بریتانیایی دامن می زند و سردمدار ان است، واقعیت هم این است که ترس از امر نو در میان بریتانیایی ها بارزه ایی رایج است. و این همان چیزی است که الن دو باتن؛ نویسنده و فیلسوف، که سازمانی اجتماعی به نام لیوینگ ارکیتکچر، برای استقرار چند خانه طراحی شده توسط معماران معروف در نقاطی از بریتانیا برای اجاره دادن اخر هفته ها تاسیس کرده است نیز بدان اذعان دارد.
اما چرا ما در گذشته گیر کرده ایم؟ آیا ما ذاتا از مد افتاده و قدیمی مزاج هستیم؟ آلن می گوید :شما باید به خاطر داشته باشید که بریتانیا اولین کشور صنعتی جهان بوده و عبور از این وضعیت حس عمیق نوستالژی را در مردم رسوب داده است، این وضعیت سبب شده است که امر معاصر the present اغلب یک مسئله ی عجیب و ترسناک به نظر رسد چیزی که باید از ان فرار کرد تا ان را پذیرفت و در آغوش کشید.پروژه " لیوینگ ارکیتکچر"، پروژه ایست که آلن امیدوار است شروعی برای تغییر این تصور باشد ، پروژه ایی که هدفش چشاندن طعم زندگی مدرن به مردم است، حتی اگر این که اگر باعث به حرکت در آمدن و جنب و جوش بیشتر آنان نشود ممکن است آنها را به تلاش برای رسیدن اعتماد به نفس در خانه خودشان ترقیب کند.
ایده ی لیوینگ ارکیتکچر که توسط آلن سازماندهی شده و پشت دفترچه یادداشت او پس از انتشار کتابش ؛ معماری شادمانی ـ که به انتقاد از نوستالژیای ما و انتظارات پایین ما از درک معماری می پردازد ـ شکل گرفت، بر این گزاره تاکید می کند که ساختمان باید یاداورنده عمل پر از پتانسیل ما باشد. کتاب خیلی از پنجره ارسی ها ، رادیاتورهای درب و داغان و نماهای عقب افتاده بسیاری از خانه های انگلستان یاد می کند و شاید به همین سبب هم باشد که خیلی مد نظر قرار گرفت.
پی ایند چاپ کتاب؛ ان گونه که دوباتن می گوید"من به کنفرانس های زیادی که محوریت غالبشان اینده معماری بود دعوت شدم. یکی از شب ها، هنگام بازگشت از یکی از همین کنفرانس ها در بریستل، متوجه خلایی شدم؛ درست است که نوشتن کتاب بر ان چه برای انسان مشعوف کننده می نماید دلنشین است، اما واقعیت این است که کتاب ها ـ فارغ از چندتایی استثناـ چیزی را تغییر نمی دهند. نهایتا به این نتیجه رسیدم که اگر من عاشق معماری هستم؛ نوشتن در مورد معماری صرفا فرار به جلوست برای مواجه نشدن با واقعیت، موضوع اصلی ساختن است".
و او شروع به ساختن کرد، نقشه هایی برای نقاطی کاملا دور از هم که در اقصا نقاط بریتانیا پراکنده شده بودند؛ یکی از ان ها انبار متعادل Balancing Barn است که توسط شرکت هلندی ام.وی.آر.دی.وی MVRDV طراحی شده؛ خانه ای معلق در تپه ای در سُــفـُـلک Suffolkو دیگری ، خانه ی شنی در تروپنس Thorpeness می باشد که توسط معماران نروژی جی.وی.ای JVA طراحی شده و که سقف آن از 4 قسمت فولادی ساخته شده که هر کدام اتاق خواب و حمام را در خود جای داده است. سومین خانه ، خانه توفال چوبی Shingle House که توسط دفتر نوپای اسکاتلندی نـُـرد NORD طراحی شده و در دانگنس Dungeness در نزدیکی نیروگاه هسته ای قرار گرفته. چهارمین خانه مامنی سکولار است که توسط معمار شهیر سویسی پیتر زمثرPeter Zumthor با هدف فراهم آوردن آرامش و وقار کلیسا در حومه شهرِ دوان طراحی شده است. پنجمین خانه ، خانه کشیده Long House نام دارد، طراحی شده توسط دو نفر یزرگترین معمار مدرنیست بریتانیا ، آقای مایکل و خانم پتی هاپکینز خانه قرار است بر پهنه دشت نورفولک بنشینند و از ویژگی های سنتی آن دیوار سنگ چخماق ، سقف چوبی وسیعِ تقویت شده با کابل فلزی و سالن های بزرگ قرون وسطایی است.
دوباتن خودش می گوید:" پروژه با این ایده تعریف شد که خانه ها خیلی در چشم نباشند، جانمایی خانه ها در مکان هایی باشد که هر کس الزاما به گذراندن تعطیلات در ان مکان ها نیاندیشد و گام اخر ان که اتاق ها متفاوت از ان چه مردم در خانه هایشان تجربه می کنند طراحی شود. ما همچنین می خواستیم همه چیز در دسترس باشد. قیمت پایه برای هر شخص به ازای هر شب 20 پوند می باشد و خود خانه ها علی رغم ان که کاملا راحتند بی نهایت ساده و معمولی خواهند بود و از تجملات به دور (هزینه ساخت با رعایت تمام جوانب 2200 پوند به ازای هر متر مربع تخمین زده می شود).
لیوینگ ارکیتکچر از هم اکنون شروع به رزرو خانه های بالانسینگ بارن و شینگل هاوس برای تعطیلاتی که از اکتبر 2010 اغاز می شوند کرده است خانه تلماسهHouse Dune برای تعطیلاتی که از ژانویه سال 2011 اغاز می شود برنامه ریزی شده و ، خانه کشیده برای بهار سال 2011 آماده خواهد شد و پناهگاهی سکولارنیز تا زمستان 2011 تکمیل خواهد، تعداد بیشتری از این این گونه خانه ها نیز در راه است.
ما امیدواریم در اینده در صورت تامین زمین کافی و متقاعد ساختن مقامات محلی بتوانیم هر سال یک خانه با این مجموعه اضافه کنیم و هر بار مرزهای معماری را کمی بیشتر افزایش دهیم. ما می خواهیم برجی در آیل او شـِــپیIsle of Sheppey ، خانه ایی برای ریاضت کشان مدرن در تالاب های اِست آنجلین، خانه ارزان قیمت و سازگار با اکوسیستم محل بیرون از ابردین و ساختمانی ترکیبیco-joined building برای خانواده های مطلقه در سبزه زارهای یورکشایر بسازیم.
برای بریتانیا، که هنوز در عشق خانه های قدیمی از مد افتاده می سوزد، ای ن معابد تجدد از یک تازگی برخوردارند که موجب می شود مخاطب در ان باقی بماند، آلن امیدوار است تا راهی را پیدا کند که به مردم نشان دهد معماری مدرن صرفا به معنای "بلک های بلندمرتبه مسکونی یا دفاتر اداری خوش اب و هوا ولی کاملا محصور " نمی باشد".