ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ویلایی در همدان
طراح : امیرمهدی شاطریان
ساختمان اداری دیوار
طراح : آرش عزیزیان
رتبه سوم مسابقه طراحی سر در ورودی اصلی بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان اصفهان
طراح : آرش عزیزیان
مسابقه طراحی سردر شهرک صنفی تجاری بنکداران آمل
طراح : محمدرضا افتخاری
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و اضمحلال معناشناختی ونتوریسم به واسطه ریگانیسم
هم نشینی واقعیت و رویا در حباب های زیستـــوپیایی زاغه های قاهره
میشل سر و تعریف بدیلی از رابطه جهانْ شمول گرایی و اومانیسم
توسعه گالری هنری لوگزامبورگ؛ هم تابی وضعیت کلاسیک با امر معاصر
کامنـــــــــت پــــروژه ها
سارا آرزومند در مورد پروژه چند نمونه از 3d های داخلی نوشته است:
سلام. عذر میخوام شما پسر خانم حداد هستین ؟من شاگردشونم. خیلی وقت میخوام باهشون صحبت کنم شمارشون رو گم کردم. ای ...
سارا آرزومند در مورد پروژه چند نمونه از 3d های داخلی نوشته است:
سلام. عذر میخوام شما پسر خانم حداد هستین ؟من شاگردشونم. خیلی وقت میخوام باهشون صحبت کنم شمارشون رو گم کردم. ای ...
سارا آرزومند در مورد پروژه چند نمونه از 3d های داخلی نوشته است:
سلام. عذر میخوام شما پسر خانم حداد هستین ؟من شاگردشونم. خیلی وقت میخوام باهشون صحبت کنم شمارشون رو گم کردم. ای ...
سالار سالارزهي در مورد پروژه طراحی نمایشگاه نوشته است:
سلام عنوان پروژه رو ملاحظه بفرمایید سه بعدی سازی و 3D این کار تمرین ۳دی در اون مقطع بوده از روی یکی از آث ...
پری دارایی در مورد پروژه طراحی خانه مد نوشته است:
کارتون بسیار‌عالیه موضوع طرح نهایی‌من هم خانه مد هست ولی متاسفانه نمونه موردی داخلی پیدا نکردم هر چی گشتم میتو ...
پری دارایی در مورد پروژه خانه مد شیراز نوشته است:
سلام کارتون عالیه من نمونه موردی داخلی از خانه مد میخواستم میشه لطف کنید و برای من هم ارسال کنید ممنونم
Pa ...
الهه حاجحسینی در مورد پروژه مرکز فرهنگی خیام نوشته است:
لطف پروزه تون رو در اختیار من بگذارید[email protected] ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
فضا رویداد شهر
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    استودیو 4*12
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد خوراسگان
    سال طـــــراحی : 1391
    مـــــــــــــــــکان : اصفهان
    کـــــارفـــــــــرما : use studio
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1399/10/24
    مســــــــــــاحت : 90
    تعـــداد بازدیـــــد : 109
    محــــدوده سنی : 28_29
    نــــوع کاربـــــری : اداری
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : مینا معین الدینی - محمد عرب
     ایده های طراحی :

طرح مساله :

امروزه با رشد سریع جمعیت در کشور های در حال توسعه همچون ایران ، روز به روز شهرها بزرگتر و خانه ها وسایر فضاهای زندگی کوچکتر می شوند ، ساخت ساز عمودی افزایش یافته و خانه های حیاط دار تک واحدی هر روزه جای خود را به آپارتمانها و مجتمع های چند واحدی میدهد . در این میانه کیفیت فضای زیست روز به روز کاهش میابد . خانه ومحل کار صرفا به سرپناه بدل میشود. در شهری چون اصفهان ، این امر در چهار دهه اخیر هم کالبد شهر را دگر گون کرده و هم بر توع زندگی مردمان آن تاثیر گذارده است . در میانه این تغییرات ، بخش مهمی از کیفیت معماری ایرانی با حذف عناصری چون حیاط از دست رفته است .   معماری درونگرا ، ( متکی بر فرهنگ و خلق و خوی مردمان این سرزمین)  ، امروزه به جعبه های برونگرا تبدیل شده اند ، که به علت عدم تطبیق با نوع زندگی و خلق و خوی ایرانیان ، سعی دارد با عناصری الحاقی ، جایگزینی برای فضاهای از دست رفته گردد.

نکته قابل تامل این جاست که با توجه به قیمت زمین و ساخت و شرایط اقتصادی ، برای بخش زیادی از جامعه ، دستیابی به یکی از این جعبه ها به عنوان مکانی برای کار و زندگی امری محال است. در حال حاضر 30درصد از جمعیت شهری در ایران را جوانان 20-35 سال شکل میدهند ، بخش مهمی از جامعه ، که در آستانه تشکیل یک زندگی مستقل قرار دارد و از این رو به مکانی برای کار و زندگی نیازمند می باشد. این در حالیست که میانگین سطح درآمد این بخش از جامعه هیچگونه ارتباطی با قیمت زمین و ملک ندارد . همچنین  میانگین قطعات مالکیت در شهر اصفهان در حدود 250 متر مربع و میانگین واحدهای مسکونی و اداری 130 متر مربع می باشد. لذا توجه به خرده فضاهای شهری و بازیافت زمین موضوعی است که امروزه با رشد جمعیت شهرها و افزایش قیمت زمین و ساخت ، اهمیت بیشتری یافته است

بنابراین با مقایسه اجمالی به روشنی در می یابیم که شهر های ما امروزه نیاز به بازنگری جدی در امر ساخت و ساز و برنامه ریزی شهری دارد . ما امروزه نیازمند گونه ای از معماری می باشیم که در ابعاد کوچک بتواند کیفیتی قابل ملاحظه ارائه نماید . نوعی از کیفیت که برآمده از  فرهنگ و روش زندگی مردمان این سرزمین  باشد . چیزی که متاسفانه در معماری امروز ،که هرروزه در ابعادی وسیع ساخته میشود ، وجود ندارد. سال  1381 با عملیاتی شدن طرح تعریض خیابان آذر (از 16 متر به 26 متر) ،فضایی به عرض کمتر از 4متر، بینابین خیابان تعریض شده و ساختمان مسکونی (خانه پدری ) باقی ماند، که تا سال 1389 به عنوان گوشه ای از حیاط  خانه مورد استفاده بود .بدنبال مباحث فوق و به منظور بازیافت این بخش ، بر آن شدیم تا استودیوی معماریمان  را در این زمین 40 متر مربعی  بنا کنیم

فرایند طراحی:

مداخله در کنار خانه پدری ، پروژه را به عنوان یک طرح توسعه مطرح (Extension )  کرد

میدانستیم قرار است فضایی بسازیم تا ساعات قابل توجهی از زندگی مان را در آن سپری کنیم ، همانگونه که در فیلم پروژه قابل رویت است ، اینجا صرفا مکانی برای کار نیست ، بلکه فضایی است جهت زندگی یک زوج معمار در کنار سایر همکاران فضایی که قرار است آرامش لازم جهت اندیشیدن پیرامون معماری و شهر را برایمان فراهم آورد.

علاوه بر این  موضوعات زیر به عنوان چالشهای اصلی در این طرح مطرح گردید :

          محدودیت زمین و عرض آن، از یک سو  ضرورت شفافیت و سبکی را مطرح  و از سوی دیگر مجاورت با خیابانی پرتردد ، ضرورت محرمیت و درونگرایی را ایجاب مینماید ! ؟

          چگونه بنا به عنوان یک استودیو معماری ، از یک سو به  عنوان نشانه ، در بدنه شهری  عمل نماید و از سوی دیگر ارتباط با بافت پیرامونش (محله عباس آباد از محلات دوران صفوی) را حفظ نماید؟

          چگونگی ارتباط و همجواری  استودیو معماری با بخش مسکونی به گونه ای که چه در رفتار و چه در کالبد هیچ گونه مزاحمتی بر هم تحمیل نکنند؟

          چگونه میتوان با توجه به محدودیت در ابعاد ، به کیفیتی بالا در معماری دست یافت.

تلاش برای یافتن پاسخ به چالشهای فوق ، فرایندی را شکل داد که این پروژه محصول ان است.

در این فرایند با مطالعه معماری گذشته این سرزمین دریافتیم که حیاط در آن سه نقش عمده دارد :

1)       مهندسی نور: با جایگری حیاط و تابش خورشید ، جبهه هایی با کیفیت های مختلف ایجاد میشود.

2)       مهندسی روابط: در معماری ایرانی ، حیاط مرکز ثقل ساختمان و تقسیم کلیه روابط میان فضا هاست.

3)       ایجاد چشم انداز : در شهر های کویری با جایگیری سبزینگی و آب در حیاط ، چشم اندازی با کیفیت برای سایر فضاها ایجاد میشود.

در این طرح ، سازماندهی فضایی به گونه ایست که  فضای بینابینی در شرق زمین، به عنوان حیاط  ، از یک سو در مهندسی نور و روابط داخلی نقش دارد واز سوی دیگر با حضور آب و سبزینگی به خلق چشم اندازی مناسب برای فضاهای داخلی می پردازد، این سازماندهی ، سیمایی دو پوسته شکل میدهد به گونه ای که صلبیت پوسته آجری (عضو مرتبط با شهر)،منجر به درونگرایی بنا شده و شفافیتحجم سفید (عضو مرتبط با درون)سبکی فضا را منجر میشود.

همچنین با ایجاد عقب نشینی در ورودی خانه پدری ، به فضایی مستقل برای رفت و آمد دست یافتیم.



پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group