ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ویلایی در همدان
طراح : امیرمهدی شاطریان
ساختمان اداری دیوار
طراح : آرش عزیزیان
رتبه سوم مسابقه طراحی سر در ورودی اصلی بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان اصفهان
طراح : آرش عزیزیان
مسابقه طراحی سردر شهرک صنفی تجاری بنکداران آمل
طراح : محمدرضا افتخاری
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
یوتوپیای گمشده؛ عکس هایی منحصر از سایت های نمایشگاه های جهانی سابق
سایت ای داکس؛ معماری ارزان، 100 اتاق دانشجویی ساخته شده از کانتینرهای باربری!
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
کریستیس کوکس و متاپلاژیا؛ تجلی ناهم آوایی اثر با بستر و باز خوانی استادیوم
کامنـــــــــت پــــروژه ها
سارا آرزومند در مورد پروژه چند نمونه از 3d های داخلی نوشته است:
سلام. عذر میخوام شما پسر خانم حداد هستین ؟من شاگردشونم. خیلی وقت میخوام باهشون صحبت کنم شمارشون رو گم کردم. ای ...
سارا آرزومند در مورد پروژه چند نمونه از 3d های داخلی نوشته است:
سلام. عذر میخوام شما پسر خانم حداد هستین ؟من شاگردشونم. خیلی وقت میخوام باهشون صحبت کنم شمارشون رو گم کردم. ای ...
سارا آرزومند در مورد پروژه چند نمونه از 3d های داخلی نوشته است:
سلام. عذر میخوام شما پسر خانم حداد هستین ؟من شاگردشونم. خیلی وقت میخوام باهشون صحبت کنم شمارشون رو گم کردم. ای ...
سالار سالارزهي در مورد پروژه طراحی نمایشگاه نوشته است:
سلام عنوان پروژه رو ملاحظه بفرمایید سه بعدی سازی و 3D این کار تمرین ۳دی در اون مقطع بوده از روی یکی از آث ...
پری دارایی در مورد پروژه طراحی خانه مد نوشته است:
کارتون بسیار‌عالیه موضوع طرح نهایی‌من هم خانه مد هست ولی متاسفانه نمونه موردی داخلی پیدا نکردم هر چی گشتم میتو ...
پری دارایی در مورد پروژه خانه مد شیراز نوشته است:
سلام کارتون عالیه من نمونه موردی داخلی از خانه مد میخواستم میشه لطف کنید و برای من هم ارسال کنید ممنونم
Pa ...
الهه حاجحسینی در مورد پروژه مرکز فرهنگی خیام نوشته است:
لطف پروزه تون رو در اختیار من بگذارید[email protected] ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
فضا رویداد شهر
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مجموعه مسکونی خواب آرام
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد خوراسگان
    سال طـــــراحی : 1394
    مـــــــــــــــــکان : اصفهان
    کـــــارفـــــــــرما : شرکت آقای مهندس محسنی و شرکا
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1399/11/02
    مســــــــــــاحت : 2300
    تعـــداد بازدیـــــد : 78
    محــــدوده سنی : 32_33
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : محمد عرب،مینا معین الدینی،الهه حاج دایی،میلاد علیدوستی
     ایده های طراحی :

شهـــر اصفهان ، امروزه همچون سایر شهرها چندین دهه است که  ،  از یک سو  ، به واسطه رشد جمعیت ، افزایش تراکم ساخت و ساز و ... ، و از دیگر سو ، به واسطه مداخلات شهری و خیابان کشی های جدید ، دستخوش تغییرات فراوان گشته است . از جمله این خیابان کشی های  جدید در شرق شهر ، امتداد خیابان حمـــزه ، در راستای شمالی جنوبی ، عمود بر محور زاینده رود است که در اوایل دهه نود به بهره برداری رسید ، خیابانی که بدون توجه به تاب بافت ، با عبور از روی پلاکهای شهری ، قطعاتی با اشکال چند وجهی در لبه شرقی و غربی خود بر جای نهاده ،که با گذر زمان ، تک تک سر از خاک برخواهد آورد و سیما و ساختار این بخش از شهر را شکل خواهد داد . با تغییر در هر جز از شهر ، به مرور ساختار شهر تغییر می یابد ، و انچه از شهر در ذهن ما  می ماند ، خاطره همین اجزاست ،  چه بسا ، آنچه که ما امروز در خصوص جزیی از این قطعات می اندیشیم ، در آینده ، بر سرنوشت سایر قطعات و ساختار این  بخش از شهر اثر گذار باشد.

زمین پروژه ، یکی از همین قطعات مثلثی شکل به مساحت 380 متر مربع است ، که در لبه غربی خیابان حمزه واقع شده است ، از یک سو ، مادی نیاصرم در بلافصل غرب و شمال زمین واقع شده است ، لیکن ضوابط شهری اصفهان ، بنابر مشرفیت به سوی واحدهای مسکونی پیرامون ، اجازه ایجاد بازشو و چشم انداز ، پایین تر از ارتفاع 175 سانتیمتر از تراز هر طبقه را نمی دهد !!!  و از سوی دیگر ، محور سبز زاینده رود ، به فاصله ای کمتر از 150 متر از جنوب پلاک  واقع شده ، ولی ساختمانی پنج طبقه ، راه را در این میان سد کرده است !!! حال ، چگونه می توان از پس این ساختمان سرک کشید به سوی حاشیه سرسبز زاینده رودِ بی آب ، و در بلافصل خیابانهایی مملو از ماشین  ، گوشه ای از این سرزندگی و طراوت را مهمان مهمان این خانه کرد ؟

استراتژی طراحی تلاشی است جهت یافتن پاسخ به چالشهایی که حاصل شناخت متن از یک سو و نیازهای رفتاری کاربر و کارفرما از سوی دیگر است . امروز هرچه که شهر ها بزرگتر شده اند ، خانه ها کوچکتر گشته ، هرچه معماری ما گرانتر و پر زرق برق تر شده ،کیفیت کمرنگ تر گشته ، واژه لاکچری ، جایگزین کیفیتهای از دست رفته معماری شده  است .  در خانه های امروز ، حیاط ، به تراسی جهت قرار گیری بند رخت تقلیل یافته ،ارتباط ما با نور ، سبزی اسمان به حداقل رسیده است ، حال که فاصله ما با این حجم سبز کمتر از 150 متر است چگو نه میتوان کیفیتی فراتر از لاکچری وابسته به مصالح را ، برای ساکنان این واحد ها به ارمغان آورد ؟ تنها ، به میزان 4 متر از ضلع جنوب امکان بهره بری از این پتانسیل محیطی را دارد ، لذا بدنبال آنیم ،  که بتوان طول ضلع جنوب به سوی رودخانه را گسترش دهیم . از اینرو  با استفاده  از چرخش  25 درجه ای ضلع شرقی به سوی جنوب ، این بخش از زمین متاثر از برنامه طرح ، به گونه ای می شکنیم ، تا بتواند این چشم انداز سبز را تا لایه های انتهایی زمین امتداد دهیم  و نهایت بهره را از این همسایه سبز ببریم  . این ساختار سلولی از سوی دیگر باعث می شود که از ایجاد دیواره ای به طول و ارتفاع 20 متر در راستای خیابان اجتناب کنیم .

برنامـه ریزی طرح ، برنامه ریزی ماست جهت نحوه زیست در این خانه ها .، آنچه  امروز ما طراحان به آن می اندیشیم ، در آینده نحوه رفتار ، تعاملات و ارتباطات انسانهایی را شکل می دهد که در این واحد ها سکونت دارند . ، با نگاهی گذرا  به ساختمانهای مسکونی و آپارتمانهایی رنگارنگی که در اشکال و ابعاد گوناگون ، طی این چند دهه در شهرهای مختلف ما شکل گرفته اند ، در می یابیم که تمامی از الگویی واحد پیروی می کنند ، انگار تمامی یک واحد 120 متری است که فقط در ابعاد سالن و یا تعداد اتاق تغییر شکل می یابند ، ابعاد و مساحت حمام ها در یک واحد مسکونی چندین برابر فضای باز آن است ،  لذا در این طرح بر آنیم که تا حدی این الگوی رایج را بر هم زنیم ، واحد های سیصد متری که خواسته کارفرماست ، بتواند چیزی فرا تر از سالنی فراخ و حمامهای رنگارنگ داشته باشد  .   لذا برنامه ریزی به گونه ی است که بخشهای مختلف هر واحد بتواند سهم بیشتری از کیفیت های محیطی شامل نور ، سبزینگی ، آبی آسمان و ..  هداشته باشد . بر این اساس ، بخش جنوبی به فضاهای عمومی و بخش شمالی که نیاز به سکوت و سکون بیشتری دارد به فضاهای خصوصی اختصاص یافته است ، اتاق های خواب ، نشیمنی خصوصی در بخش شمالی ، سالن پذیرایی ، ناهار خوری و شاه نشینی به سوی رود خانه در بخش جنوبی مستقر می باشد .  فضای ارتباطی و آشپز خانه و سرویس عمومی در میان جانمایی شده است تا بتوان به سهولت در ارتباط با بخش شمال و جنوب قرار گیرد . با تغییری که در برنامه ریزی طبقات زوج و فرد ایجاد شد و جابجایی و لغزش به وجود آمده در بخش شرقی ، تراسهایی رو به سوی رودخانه به وجود آمد ، به گونه ای که تمامی فضاهای این خانه ها ، از  اتاق های خواب ، سالن پذیرایی گرفته تا آشپز خانه و ناهار خوری،  با فضاهای باز، به شکلی مستقل در ارتباط مستقیم می باشد . به گونه ای که هر فضا به فراخور رفتارهای  گوناگون  که در آن جاری است ، تراسی به  قد و قواره این رفتار دارد .  


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group