ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
پاویلیون دو لاسپریت نوو، پاریس، فرانسه، 1924 - چکیده ای از لوکوربوزیه
تراشه های کانسپچوال ـ پیر ویتوریو آئورلی؛ طرحْ پژوهی و فقدان رابطه انتقادی میان معماری و شهر
تراشه های کانسپچوال ـ مانفردو تافوری، نگاه انتقادی به چارلز جنکس، رابرت ونتوری و ایده احیای تاریخ
پارک پیدرا توسکا از معماران آر سی آر؛ فیزیکِ خاطره ی غمگین زمین و ادم ها
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
ماکسیم هوسپیان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    المان یادمان دفاع مقدس ساری
    دانشـــــــــــگاه : دانشگاه گیلان (رشت)
    سال طـــــراحی : قبل از 1380
    مـــــــــــــــــکان : مازندران-ساری- پارک موزه دفاع مقدس مازندران
    کـــــارفـــــــــرما : سازمان نظام مهندسی استان مازندران
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1393/05/02
    مســــــــــــاحت : 500
    تعـــداد بازدیـــــد : 4426
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : میشل هوسپیان
     ایده های طراحی : • استفاده از فرم موج : به دلیل استقرار المان در دریاچه ای در ساری با استفاده از پتانسیل دریاچه و فرم موج دریا ، در مفهوم اصلی المان از فرم دو موج از جنس آجر که از المان میانی (نماد ایمان مردم) در برابر عامل مهاجم دفاع می کند استفاده شده است . • فرم موج با استفاده از آجر شکل می گیرد ، به دلیل اینکه آجر از مصالحی بوده که ایرانیان در دوره های مختلف تاریخی از آن بهره گرفته اند و هم اکنون نیز استفاده می کنند طوری که آجر با نماد و هویت ایرانی گره خورده است و قرارگیری تک تک آجرها در کنار یکدیگر و تشکیل فرمی واحد نشان از اتحاد و همبستگی ملت ایران دارند که از ایمانشان دفاع می کنند . • آسیبی که در بدنه موج ( ملت ایران ) رخ داده نشان از شهدا و ایثارگران است که آسیب را به جان خریدند اما مقاومت را ادامه دادند . • نور گذاری در شب به گونه ای که حفره آجرهای فروریخته شده نورانی شده که نشان از ارتقا شهدا از جسم به نورالهی که نشانه مقام والای شهدا نزد پروردگار است و گذر از دنیای مادی به دنیای معنوی می باشد و آجرهای فرو ریخته شده نشانه جسم شهدا هستند که از زندگی مادی جدا شده اند . • المان بین دو موج ( نماد ایمان مردم) با الهام از کلام نورانی امیر المومنین (ع) طراحی شده است که می فرمانید :<< فرو روید در گرداب حوادث برای حق>> در فضای میانی دو موج صفحاتی از داخل دریاچه به شکل پیچشی که بیانگر گرداب حوادث است و قرارگیری هسته میانی در اوج نشان از پیروزی حق در گرداب حوادث دارد و دست حضرت عباس (ع) نشانه فرهنگ شهادت در راه رسیدن به پیروزی برای حق و سنگ سفید نورانی نشانه خلوص ایمان به پروردگار می باشد . • تعداد پیچش های فرم میانی 8 بار است که نشان دهنده 8 سال کشمکش در دفاع مقدس می باشد . • دو فرم موج طوری طراحی شده اند که در نمایی که مردم از پل به سمت المان وارد می شوند ، گل لاله را می سازند که نماد شهدا است . • به دلیل این که این نماد به عنوان نماد اصلی و مرکزفرهنگی دفاع مقدس استان مازندران است از فرمی مرتبط با اکوسیستم استان (فرم موج) استفاده شده و دارای نما از همه جوانب و نقاط شاخص ارتفاعی برای جلب توجه از نقاط مختلف پارک موزه می باشد . • نور پردازی در طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین علت در شب المان دارای جلوه ویژه ای خواهد بود و از نقاط مختلف پارک موزه جلب توجه می کند . • نور پردازی: 1- حفره نورانی آجرهای فرو ریخته شده : نشان از مقام والای شهدا 2- دست حضرت عباس (ع) نشان دهنده فرهنگ شهادت در راه حق • المان پیروزی شامل دو بخش می باشد ، یک بخش آن با مفهوم شهادت ( دست حضرت عباس (ع)) و بخش دیگر با مفهوم خلوص ایمان ( سنگ سفید ) در اوج بودن این دو مفهوم در قالب المان ، بیانگر پیروزی است . • میدانی در دور المان طراحی شده است ، این میدان علاوه بر ایجاد ارتباط میان دو طرف پارک موزه ، ارتباطی میان مردم و المان ایجاد می کند ، اطراف میدان حوض هایی قرار داده شده است که مردم می توانند به نشانه گرامی داشت در داخل آن گل قرار دهند . تعداد حوض ها 31 حوض به نشان 31 استان کشورمی باشد که با تقدیم گل های قرار داده شده توسط مردم به المان از ایثارگری و فداکاری شهدا سپاسگذاری می کنند . • ایده استفاده شده در طراحی جان پناه ( نرده ) این است که فرم جان پناه حالت احترام و تعظیم به المانی که در وسط قرار گرفته دارد . علاوه بر آن به دید مخاطب جهت می دهند تا المان را نگاه کند . چرخش جان پناه در میدان به دلیل ایجاد مرکزیت در نقطه قرارگیری المان است . • خطی که از خارج از محدوده محصور شده می آید به عنوان حجمی مهاجم طراحی شده و به گونه ای انتزاعی ،فرمی و اثری مخربی که بر دریاچه گذاشته نشانه جنگ طلبی و ویرانگری است . خشک کردن دریاچه توسط این خطوط کج و نامنظم با قصد تاکید بر اثر ویرانگری انجام شده و اثری که این خطوط بر دریاچه گذاشته این است که دریاچه را خشک کرده و فضای خالی میانی تاریکی به نشان پلیدی ذات تهاجم دارد.با برخورد این حجم مهاجم به المان و مقاومت المان در برابر این ضربه و به وجود آمدن آسیب در بدنه و حفره های پر و خالی (نشانه دهنده شهادت و ایثار) در المان و محافطت در برابر نماد میانی 8 سال دفاع مقدس به شکل نمادین تصویر شده است . • ابعاد المان طوری در نظر گرفته شده است که با فراتر نرفتن از مقیاس منطقی باعث از بین رقتن تاثیر المان نشود . • همانطور که از نام 8 سال دفاع مقدس اشکار است تصویر آن در قالب المان باید القا کننده قدوست باشد ( به راحتی دست نیافتنی باشد ) ، به همین دلیل از تماس فیزیکی مخاطبین با المان جلوگیری شده و تماس مخاطبین با المان تماس دیداری خواهد بود . • قسمتی از میدان که پهن تر می شود ، بهترین نقطه تجربه المان می باشد که از یک سمت فضاهت و پستی تجاجم و از سمت دیگر شکوه و عظمت مقاومت در برابر تحاجم و پیروزی برای حق آشکار است . علاوه بر آن میدان برای تجمعات جمعی عمومی در روزهای بزرگداشت می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
امیر(http://archbiz.sellfile.ir/) محمدی ( 1393/05/04 ) : عالی فقط کاش بجای تابلو کف دست از المانی دیگر استفاده می کردید
ماکسیم هوسپیان ( 1393/05/04 ) : خیلی ممنونم دوست عزیز . اتفاقا بر روی آن بخش از المان بسیار بحث شده . تنیجه ای که از بحث حاصل شد این بود که طراحی المان می بایست به گونه ای باشد تا توسط مخاطب درک شود . دست حضرت عباس نشانه ای از فرهنگ شهادت است که توسط عامه ی مردم قابل درک بوده و فهم می شود . دلیل استفاده از آن هم ریسمانی بود برای مخاطب تا به مفاهیم انتزاعی ای که در طراحی المان استفاده شده پی ببرد .
امیر(http://archbiz.sellfile.ir/) محمدی ( 1393/05/04 ) : شاید مطلبی که فرمودید قابل پذیرش باشد اما این انتزاع هم می توانست به نحوه ارائه این نماد هم کشیده شود برای مثال دستی که لوکوربوزیه به عنوان نماد بکار می برد
http://www.etoood.com/NewsShow.aspx?nw=3861
البته هرچقدر انتزاع بیشتر شود درک آن برای عامه (از نقطه نظر انتقال مفهوم مورد نظر طراح ) سخت تر می گردد
در کل خسته نباشید
ماکسیم هوسپیان ( 1393/05/04 ) : سینا جان مطلب جالبی گقتی . ما هم در طراحی به همین مطلب برخوردیم و خیلی مسئله ساز شد . اما طرح برای یک مسابقه 1 ماهه بود و زمان زیادی برای تصمیم گیری نداشتیم . این طرح اولیه ای بود که در صورت انتخاب قطعا تغییراتی روش انجام می دادم .
ماکسیم هوسپیان ( 1393/05/04 ) : فرمایش دوست عزیز امیر محمدی هم کاملا درست است . اعتقاد من بر این است که طراحی معماری هیچ وقت کاملا تمام نمی شود و تنها به ان نزدیک می شود . بله می توانست این طرح خیلی بهتر باشد . اما نکته طرح در این است که ارزش طرح به تنهایی بر زیبایی آن استوار نسیت . بلکه مفاهیم هستند که آن را شکل داده اند . بر خلاف بسیاری از طرح هایی که در کشورمان طراحی و ساخته می شود .
محمد فیروزیان ( 1393/05/05 ) : مقام آوردین؟
ماکسیم هوسپیان ( 1393/05/05 ) : خیر . مسائل زیادی در مورد داوری مسابقه هایی که شرکت کرده ام پیش آمده . قفط طرح را ثبت کردم تا علاقمندان به طراحی با این روش بیشتر آشنا شوند و از طراحی هایی که تنها عامل وجودی آن خوشکلی هستند پرهیز کنند . به این دلیل که زیبایی نسبی است و پس از مدتی به دیالکتیک می رسد . اما اثر مفهومی ماندگار می شود و دلیل ماندگاری آن مفهومی است که درآن گنجانده شده .
محمدباقر پورجواداصل ( 1393/08/20 ) : سلام آقای هوسپیان. بنده هم در این مسابقه شرکت کردم ولی بیش از اندازه از مجریان برگزاری ناراضی ام. چونکه اولا داوری مسابقه کاملا مجهول بود و دوماً در زمان مسابقه هم اونقدر تغییر و تمدید قائل شدن که فکر می کنم شرکت کنندگانی مثل بنده که در اولین زمان تعیین شده کار رو تحویل دادن واقعا ظلم شد. می خواستم ببینم که شما الان ارتباطی دارین با اون محل؟ ماکتتون را تحول گرفتین یا بهتون ارسال کردن؟ کلا چه اتفاقی افتاد بعد از تحویل کارتون؟
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group