ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
فروشگاه لباس کاکتوس؛ صورتی ظریف صنعتی و طراحی مبتنی بر مداخله و تخریب
غار زیرزمینی ار کلوم مورتن
کتاب خانه اتووود ـ جامعه شناسی جهانی شدن ـ ساسکیا ساسن
مجموعه معماری داستانی از آدریان لابوت هرناندز؛ یوتوپیای کاغذی
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
شهاب میرزاییان مهابادی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    ویلای سریع
    دانشـــــــــــگاه : علوم و تحقیقات تهران
    سال طـــــراحی : 1391
    مـــــــــــــــــکان : لواسان
    کـــــارفـــــــــرما : خصوصی
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1395/03/13
    مســــــــــــاحت : 1000
    تعـــداد بازدیـــــد : 4910
    محــــدوده سنی : 28_29
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : همکاران طراحی : محمد ابراهیم تاجیک، امید محمدی ، حسین زین آغاجی ، کسری شفیعی زاده ، محسن خان محمدی ، علیرضا هوبخت ، امیرسیاوش قربانی مجری: سعید حسین زاده بنویدی تاسیسات : آریس شاه میرزاییان
     ایده های طراحی :

ایده طراحی :

زمین پروژه در یکی از بخش های دور افتاده لواسان که کمتر در معرض ساخت و ساز بوده ، قرارگرفته است . سکوت حاضر در سایت  و عرصه وسیع دید به منظر اطراف ، دلیل انتخاب سایت بوده است . ایجاد یک واحد اصلی برای زندگی دائم و یک واحد سرایداری که به خیابان اصلی دید داشته باشد خواسته اصلی مشتری بود . جدای از این با توجه به علاقه ایشان به سازه های پیش ساخته به لحاظ سرعت ساخت ، میباست تمامی عناصر معماری مانند دیوارها و سقف های شیبدار با ملاحضات اجرایی سازه های LSF در نظر گرفته میشد . بستر پروژه نیز محل انباشت نخاله ساختمانی بود و لذا بستر سایت نیز میبایست پیش از هر اقدامی اصلاح می شد.

پیش ساختگی سالها در ایران مورد بی توجهی بوده است . هرچند در روش ساخت عرف ، طراح فرصت دارد تا برای بهبود پروژه حتی در زمان ساخت ، طرح را ویرایش نماید و با اینکه این مورد ممکن است یک نکته مثبت لحاظ شود ؛ لکن طراح تنها در زمان ساخت به برخی از تصمیم های اشتباه طراحی پی می برد . حال آنکه در همین زمان ممکن است برخی از همان تصمیم های اشتباه در دیگر طرح های طراح نیز تکرار شود . در پیش ساختگی با توجه به شرایط خاص طراحی و اجرا ، گروه طراح و سازنده هیچ امکانی برای ویرایش و اصلاح طرح ندارند . سرعت بالای اجرا باعث می شود تا طراح ، فضای طراحی شده را در کمترین زمان ممکن تجربه نماید . این امر باعث آموزش سریع معمار در یک زمان کوتاه در یک مقیاس یک به یک می شود .

با توجه به اصلاح بستر سایت و نیز خواسته مشتری برای ایجاد یک حیاط وسیع و استخر هم تراز با واحد مسکونی اصلی و یک واحد سرایداری ، نحوه دسترسی ها مورد بررسی قرارگرفت .مهم ترین چالش طراحی ، شیب تند سایت بود که سبب میشد واحد اصلی اقامتی ، بیش از دو متر پایین تر از سطح خیابان واقع شود . لذا حل این مسئله ، در ایجاد فضایی متفاوت در دسترسی به واحد اصلی و سکانس ورود به بنا ، شکل گرفت . ایجاد یک شیب راه که روی استخر آب می چرخد ، نه تنها یک فضای ورودی متفاوت برای واحد اصلی ویلا تعریف کرده است بلکه حرکت تدریجی ناظر و منظر سازی ورودی سبب از بین رفتن حس پایین رفتن در زمین می شود .

برای ایجاد حس فضایی متفاوت ، این بخش از فضا مانند فضاهای داخلی به رنگ سپید درنظر گرفته شد تا در تقابل با پوسته های بیرونی خاکستری رنگ  ، حسی از بودن در فضای درونی برای ناظر به وجود آید . این فضای میانی درونی سبب تعریف یک سکانس ورودی متفاوت در ویلا شده است . چیدمان تراز طبقات با توجه به محدودیت های ارتفاعی و نیز استقلال دسترسی دو واحد از یکدیگر سبب شده است تا دو واحد در دل یکدیگر به گونه ای قرارگیرند که کلیت یکپارچه ویلا نیز از بین نرود .

محدودیت های برآمده از سازه نیز که در این ویلا با معماری کاملا یکپارچه و یکی می باشد سبب ایجاد امکانات بصری متفاوت در ویلا شده است . تعریف پنجره های سه تایی با دهانه مشخص به لحاظ محدودیت های این سازه ، سبب شد تا منظر ویلا به شکل یک سه گانه در نظر گرفته شود تا از قابهای پنجره به شکل سه تصویر جداگانه درک شود . قاب میانی در ارتباط با تکه میانی منظر با کف سازی سنگی خاکستری به دو درخت در باغ های دور تاکید نماید . دو منظر دیگر یکی پر از رنگ و دیگری تنها سبز در نظر گرفته شده است.

عرصه وسیع حیاط و نیز تملک دو راس اسب توسط مشتری به یک سناریوی دیگر نیز شکل داد . تراز ارتفاعی استخر در نقطه پایین در نظر گرفته شد تا با تمهیدات لازم آب بدون افزودنی استخر ، جهت آبیاری باغچه ها به کارگرفته شود . از طرفی کود اسب ، مناسب ترین کود برای گیاهان گلدار ، سبزی و صیفی و گیاهان ریشه ای و غده ای می باشد. استفاده از سطوح حیاط برای باغچه باغچه گیاهان تزیینی ، درختان میوه و باغچه تولید خوراک سبب شده است تا بخشی از نیازهای خوراک ساکنین از این طریق تامین شود .

با توجه به پیش ساختگی پروژه ، از ابتدای آماده سازی زمین تا نصب پانلهای دیواری و سقف  ( به تعبیر سنتی سفت کاری ) تنها 17 روز زمان سپری شد .

 

 

مزایا و نوآوری های پروژه :

مهمترین ویژگی ها ویلای سریع لواسان را می توان به ترتیب زیر برشمرد :

1-    گذر تدریجی و نرم ناظر در ورودی و از بین بردن حس پایین رفتن 2 متر از ورودی .

2-    تجربه یک پیش ساختگی پیچیده برای معمار ، مشتری و سازنده .

3-    توجه به سطوح میانی ، درونی و خارجی و جابه جایی این سطوح در موقعیت های مختلف ناظر با تغییر رنگ خاکستری و سپید سطوح و ایجاد حس در داخل بودن در عین حرکت در فضای خارجی .

4-    ترکیب فضایی دو واحد با توجه به اختلاف تراز ، نحوه دسترسی و استقلال دو واحد .

5-    تعریف معماری منظر به عنوان یک سطح طراحی در ارتباط نزدیک با فضای داخلی به وسیله قاب کردن سه منظر متفاوت شکل گرفته در حیاط در پنجره های سالن .

6-     استفاده از منظر دور ( دو درخت کهنسال بلند در باغ های روبرو ) به عنوان بخشی از دید انحصاری ساکنین در پنجره میانی سالن و برقراری ارتباط بصری قوی میان ساختمان و منظر اطراف . به همین منظور دیوار محوطه به گونه ای درنظر گرفته شده است که از باغ های روبرو فقط همین دو درخت دیده می شوند.

7-    تعریف معماری منظر به عنوان تامین خوراک ساکنین با استفاده از چرخه های طبیعی موجود درسایت .


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group