پوریا ترکفر (1388/12/29)
|
|
شاید بتوان معماری را از آن گونه واژه هایی دانست که همواره به راحتی به کار میرود
ولي كمتر پيش ميآيد كه گوينده مفهوم دقيق آن را بداند و با ريشه و حوزه كاركرد اين واژه آشنا باشد.
واژه "معماری" در زبان عربی از ریشه "عمر" به معنای عمران ،آبادي و آباداني است. اما كلمه معماری (Architecture) ریشه در واژه یونانی Architektonike دارد که به معنای ساختن ویژه است؛ ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه نيز (Arkhe) از فعل آرخین (Arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.
اگر سری به لغت نامه های مختلف، اعم از فارسی و انگلیسی بزنیم می توانيم تعریف های مختلفي در ارتباط با معماری پیدا كنيم. براي مثال، در لغت نامه دهخدا اين تعاريف برای معماری آمده است: بنایی و علم بنایی و شغل معمار/ عمل و شغل معماری/ آبادانی و آباد سازی.
همچنین، در دورههای مختلف تعریفهای متفاوتی در این زمینه ارایه شده است. براي نمونه، فرانک لوید رایت، معمار نامدار اوایل قرن بیستم و یکی از پیشگامان معماری مدرن در این باره میگوید: "معماری عصاره زندگی است و به عبارتي، زندگی را شکل میدهد. معماری، حقیقیترین روش ثبت زندگی در دنیای گذشته، امروز و آینده است. یا در تعریف دیگری از لوکوربوزیه، یکی دیگر از پیشگامان معماری مدرن داریم: "معماری بازی با اشیا است در زیر نور."
اما آنچه اهمیت دارد این است که این تعریف های متفاوت در برخي ریشه ها دارای وجه مشترک هستند بطور کلی اين تعاريف را می توان در سه گروه اصلی دسته بندی کرد:" معماری به عنوان یک پروسه، معماری به عنوان یک حرفه و در نهايت، معماری به عنوان یک سند.
|
|
|
پوریا ترکفر (1388/12/29)
|
|
معماری به عنوان یک پروسه
در این دسته بندی، معماری فعالیتی است در زمینه طراحی، بنا کردن بنا و دیگر ساختارهای فیزیکی که توسط یک فرد و یا افرادی برای ایجاد سرپناه انجام می شود.
در این پروسه، خلاقیت و نوآوری نقش بسیار مهمی ایفا میکند، همانگونه که لوکوربوزیه ميگويد: "... اینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود می آید، یک حقیقت انکار ناپذیر است."
همچنین، طراحی معماری میتواند در ابعاد بسیار وسیع باشد، مانند اینکه ساختمان چگونه با محیط اطراف میآمیزد و یا اینکه در مقیاس کوچک باشد، اینکه ساختارهای جزیی طراحی چگونه میتواند در طرح شکل گیرد. بطور کلی، معماری در این گروه، طراحی برای هر گونه سیستم است.
|
|
|
پوریا ترکفر (1388/12/29)
|
|
معماری به عنوان یک حرفه
در این گروه تعاريف، معماری نقشی است که افراد به عنوان ارائهدهندگان خدمات ميپذيرند. همانگونه که در لغتنامه دهخدا نیز دیدیم و از آن به عنوان بنایی، علم بنایی و شغل معمار یاد شده است.
|
|
|
پوریا ترکفر (1388/12/29)
|
|
معماری به عنوان یک سند
در این دسته بندی، معماری مبتنی بر طراحیها و اسنادی است که بيان کننده ساختار و رفتار یک ساختمان و یا هر نوع سیستم ساخته شده است.
به عنوان مثال میتوان به آثار معماری اشاره کرد که سمبلهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته میشوند. ساختمانهایی مانند تخت جمشید و اهرام ثلاثه مصر از اين نوع آثارمحسوب ميشوند. آثاری که پیوند دهنده افکار و تصورات مردم زمان خود با حال و آینده است
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مهدی حیدری نیا (1391/06/28)
|
|
معماری یعنی دیوانگی در طراحی . یک بنا وقتی مورد توجه قرار میگیرد ک معمار آن در طراحی اش دیوانگی های آن را بروز دهد .
|
|
|
|
lمنصور مومنی نسب (1391/09/13)
|
|
معماری یا رسالت جامعه ای است ناتمام یا امر مقدسی است برای جامعه ای به اتمام رسیده
لوئیس مامفورد،1934
معماری هنری است که بشر در طول تاریخ زندگی خود از آن جدا نبوده است.
در واقع معماری فضایی ست که برای خود ساخته ایم و هر چه تجربه هایمان افزون و دانش مان بیشتر شده برای تطبیق با شرایط رو به رشد خود در جهت تغییر و گسترش آن بر آمده ایم.
معماری هم علم هم هنر ساختن یک فضاست و این قابلیت را دارد که بر رفتار انسانی تاثیر گذارد.
و اینکه معماری هنریه تحمیلی که خیلی باید مراقب باشیم با کارهامون چه تاثیری روی ساکنانش میزاریم
|
|
|
علیرضا اشوری (1391/11/17)
|
|
با سلام
معماری هنر مفهوم گراست . وقتی صحبت از هنر به میان می اید هم ذاتی بودن آن مورد توجه قرار میگیرد و هم ممارست و تمرین در تجسم و توصیف و خلق فضا ها .آن طور که دیگران از انجام آن ناتوان باشند .هنر معنا و مفهوم ایجاد میکند و معماری فرا تر از آن فضا را هم ایجاد می نماید .و به قول لویی کان معماری به عنوان خلقتی هنری برای برآوردن یک نیاز نیست بلکه آفریدن نیاز است. معماری شناسایی همگنی فضاهایی است نامتناسب با عملکردهای خاص انسانی. معماری سازندگی ذهنی فضاهاست و از جایی شروع میشود که عملکرد روشن و مشخص است.
|
|
|
|
|
|
|
fateme shfigh (1392/05/12)
|
|
معماری مرز همه هنرهاست
معماری وسعت دهنده ذهن انسان است
معماری یعنی انعطاف پذیری ذهن
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مصطفی اماده (1392/09/15)
|
|
معماری یعنی بسم الله الرحمن الرحیم بودن
بخشندگی و مهربانی در نقطه ها و نکته ها
|
|
|
محمدرضا بیرام زاده (1392/09/22)
|
|
قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.
معماری در دنیای کهن بهعنوان حرفهای مطرح بود که از یک سو از فنیترین حوزههای مربوط به علوم ساختمانی تا هنریترین مباحث مربوط به زیباییشناسی، و از سوی دیگر از طراحی در مقیاس کوچک یک عنصر تأسیساتی مانند یک آبانبار یا پل کوچک یا اصطبل تا طراحی یک محله و یک شهر را دربر میگرفت و هر چند که در هر یک از حوزههای فوق افرادی صاحبنظر و حرفهایتر بودند و سلسلهمراتبی نیز بین معماران گوناگون وجود داشت، اما در مجموع همه فعالیتهای فوق در حوزه معماری قرار داشت.
ویترویوس پدر معماری در قدیمی ترین کتاب معماری موجود ( ده کتاب معماری ) ویژگیهای معمار را چنین بیان می کند :
معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمیز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. معرفت معمار فرزند علم و عمل است . عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح ، طبق یک نقشه و عمل ، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات.
پس معمارانی که کسب مهارت دستی را مراد خویش قرار داده اند بی علم ، هیچ زمان نتوانسته اند منزلتی را بیابند که سزاوار مهارتهایشان باشد، چون آنانکه فقط بر علم و تتبع تکیه کرده اندکه بی گمان به دنبال صورت بوده اند و معنی.
لکن آنانکه معرفتی کامل از علم و عمل دارند ، همچون مردانی تا بن دندان مسلح ، بی درنگ به مراد خود دست یافته اند و افتخار را نصیب خویش کرده اند.
در همه امور ، خاصه معماری ، دو چیز است : آنچه معین است و آنچه به چیزی معنی می بخشد. انچه معین است ، موضوعی است که از آن سخن می گوییم و آنچه معنی می بخشد ، اثباتی است طبق اصول علمی.
پس آنکس که خود را معمار می خواند باید در دو هر متبحر باشد. او باید بالذات با استعداد باشد و هم مستعد تعلیم دیدن.
معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش بجا بگذارد.
معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرحهایی ترسیم کند ، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند.
هندسه نیز کمکی بزرگ به معماری است. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.
علم روشنایی را نیز باید بداند چرا که با آن و با استفاده از هندسه نور درون ساختمانها می تواند از نقاط معین ساختمان رسم شود.معرفتی گسترده از تاریخ لازم است ، زیرا در میان بخشهای تزیینی ساختمان ، بسیاری از نقوش هستند که معنی نهفته در آن را باید بتواند برای دیگران بیان کند.
|
|
|
محمدرضا بیرام زاده (1392/09/22)
|
|
قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.
معماری در دنیای کهن بهعنوان حرفهای مطرح بود که از یک سو از فنیترین حوزههای مربوط به علوم ساختمانی تا هنریترین مباحث مربوط به زیباییشناسی، و از سوی دیگر از طراحی در مقیاس کوچک یک عنصر تأسیساتی مانند یک آبانبار یا پل کوچک یا اصطبل تا طراحی یک محله و یک شهر را دربر میگرفت و هر چند که در هر یک از حوزههای فوق افرادی صاحبنظر و حرفهایتر بودند و سلسلهمراتبی نیز بین معماران گوناگون وجود داشت، اما در مجموع همه فعالیتهای فوق در حوزه معماری قرار داشت.
ویترویوس پدر معماری در قدیمی ترین کتاب معماری موجود ( ده کتاب معماری ) ویژگیهای معمار را چنین بیان می کند :
معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمیز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. معرفت معمار فرزند علم و عمل است . عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح ، طبق یک نقشه و عمل ، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات.
پس معمارانی که کسب مهارت دستی را مراد خویش قرار داده اند بی علم ، هیچ زمان نتوانسته اند منزلتی را بیابند که سزاوار مهارتهایشان باشد، چون آنانکه فقط بر علم و تتبع تکیه کرده اندکه بی گمان به دنبال صورت بوده اند و معنی.
لکن آنانکه معرفتی کامل از علم و عمل دارند ، همچون مردانی تا بن دندان مسلح ، بی درنگ به مراد خود دست یافته اند و افتخار را نصیب خویش کرده اند.
در همه امور ، خاصه معماری ، دو چیز است : آنچه معین است و آنچه به چیزی معنی می بخشد. انچه معین است ، موضوعی است که از آن سخن می گوییم و آنچه معنی می بخشد ، اثباتی است طبق اصول علمی.
پس آنکس که خود را معمار می خواند باید در دو هر متبحر باشد. او باید بالذات با استعداد باشد و هم مستعد تعلیم دیدن.
معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش بجا بگذارد.
معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرحهایی ترسیم کند ، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند.
هندسه نیز کمکی بزرگ به معماری است. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.
علم روشنایی را نیز باید بداند چرا که با آن و با استفاده از هندسه نور درون ساختمانها می تواند از نقاط معین ساختمان رسم شود.معرفتی گسترده از تاریخ لازم است ، زیرا در میان بخشهای تزیینی ساختمان ، بسیاری از نقوش هستند که معنی نهفته در آن را باید بتواند برای دیگران بیان کند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سید محمد طالبی (1394/01/21)
|
|
اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم ،باید گفت ارائه ی بهترین راه حل برای پاسخ به نیاز انسان چه از بعد جسمی چه از بعد روحی
اما اگر نگاهی ژرف تر داشته باشیم در واقع با اینگونه تعریف ها معماری را محدود می کنیم ، معماری گستره لایتناهی دارد...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
امیرحسین هژبر (1399/11/25)
|
|
با تشکر از اطلاعات خوبتون
adsmember
خرید فالوور واقعی اینستاگرام
باربری تهران
|
|
|