معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
??? ??? ??? ???? ????? ????: ??? ???? : ??? ???? ?? ?????? ????

?? ???????? ?????? ??????? ? ????? ????? ??????? ????? ????? ??? ????? ???? |  ??? ??? |  ???? ?? ?? |  ?????? ?? |  ?????? ???? |  ??????




????????????????
?????? ??? ??????
    ????: مفاهيم و نظريات معماري
    ????: مصالح ساختمانی پایدار
    ????: سه بعدی
    ????: نقد معماری در فضای مجازی
???? ???? ???? ??
    ???? : مفاهيم و نظريات معماري
    ???? : سه بعدی
    ???? : مصالح ساختمانی پایدار
    ???? : پریتزکر 2011
???? ??????
???? ???? ????
    پوریا ترکفر
    رضا ظریف
    عادل نیکخو
    F Nazari
???????? ??? ??
    از کجا مورینگا بخریم - فایدیم
 
    قیمت زیره سبز - فایدیم
 
    فولدينگ
 
    مبانی طراحی پایدار در راستای اهداف توسعه پایدار
 

نقد > نقد معماری در فضای مجازی >
به نظر شما در نقد آثار معماری در سایت باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟
  علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"    (1388/10/21)

در گیری فکری معماران با فضای نقد سالهاست که دغدغه  فکری غالب اندیشمندان این حوزه بوده است فاصله گذاری بین نقد و تخریب و حدود نقد و حتی روش های نقادی نکاتی است که در این سالها از آن بسیار شنیده ایم لیکن شاید برای اولین بار باشد که جامعه معماری ایران نقد در فضای مجازی را از تمامی سطوح تجربه میکند که این خود چالشی است پیش پای معمار ایرانی که همیشه نقد را بر نوشته های دیگران در مجلات رنگین خوانده و آزموده و امروز میخواهد و میتواند خود بی هیچ مانعی یا گرفتن تایید هییتی نقدی هر چند موجز ب


  عبدالوهاب زنگنه    (1388/10/21)

نقد صوفی نه همه صافی بی غش باشد

ای بسا خرقه که موستوجب آتش باشد

صوفی ما که ز ورد سحری مست شدی

شامگاهش نگران باش که سرخوش باشد

خوش بود تا محک تجربه آید به میان

تا سیه روی شود هر که در او غش باشد


  ĩرش ديلمي " دبیر بخش تاریخ معماری"    (1388/10/22)

به نظر می رسد که راه اندازی این فروم آن هم در این زمان آغازین فعالیت سایت لازم باشد

امیدوارم بتوانیم با به اشتراک گذاشتن نظرات در این فروم به اصولی هر چند کلی درباره نقد دست یابیم تا هم از هرز رفتن بیش از حد این مقوله گامی برداریم و هم

با دیدی درست و منطقی به دور از هر گونه تنگ نظری یا گشاده دستی بی جا کمک بیشتری به یکدیگر کنیم.

 


  علی باقرزاده    (1388/12/22)

به نظر من در نقد  آثار معماری چند مسئله رو باید مد نظر داشت

اولا همیشه نقد راحتتر از خلق است !!!!!!

دوما به مسئله زمان باید توجه داشت.

سوما به مسئله مکان طراحی و اجرای پروزه

رابعا نوع اجرای پروزه چرا که اجرای یک پروزه چه بسا مهمتر از طراحی آن است.

و ................._


  اميرحسين صداقت پيشه    (1388/12/25)

هدف از نقد یک اثر روشن کردن وجهی از اثر است که شاید از نظر دور مانده

هدف از نقد اثر بهبودی آن اثر است

متاسفانه نظرات ثبت شده چه از جانب دانشجویان و اساتید به جای انتقاد بیشتر به تعریف و  به جملاتی در حد عالی بود... و خوب بود .. ختم شده مسلما هدف اصلی سایت فراتر از این بوده است پس چه خوب است که با نقد منصفانه خوب به ارتقای یکدیگر کمک کنیم 


  سمیرا ارجمندی    (1388/12/27)

 

سلام

به نام یگانه معمار هستی

در رابطه با نقد آثار معماری در سایت اتود به نوبه ی خود لازم دیدم که چند نکته مهم را برای اساتید محترم و دست اندر کاران این سایت متذکر شوم.هم ی ما معماران چه در جایگاه استاد چه دانشجو و چه منتقد خواهی نخواهی هنگام مواجه  با اثر معماری در مرحله اول  متاثر از فرم یک اثر هستیم و به قول آرتور درکسلر:تاثیری که ساختمانها ایجاد می کنند در مرحله اول بصری هستند.:

واقعیتی انکار نا پذیر!چون ما اثر معماری د ر مرحله اول اثری هنری یا دقیقتر تندیس  میبینیم.بنابر این برای اساتید و دانشجویان نظر دهنده در این سایت خواهی نخواهی  فرم امتیاز اول در پروزه محسوب میشود .پس شانس طرح های ساده و غیر فرمال  برای گرفتن امتیاز یک پله عقب رفت .2. اصالت انتخاب  طراحی های برتر در هر مسابقه در دنیا علاوه بر مسایل پلانینگ و غیره کیفیت فضایی هر پروزه می باشد که با در نظر داشتن کانسپت و بستر پروزه قابل  بررسی است بنابر این دانشجویان و اساتید  محترم  نظر دهنده بر پروزه ها  مطمئنا میتوانند علاوه بر در نظر داشتن هندسه و فرم   پلان به کیفیت فضایی طرح نیز توجه داشته باشند که از نظر بنده این نوع ارزش گذاری زیر سوال است چون با ارسال چند عکس از یک پروزه  دوستان نظر دهنده چگونه موفق  به درک  کیفیت یک  فضا  میشوند ؟؟پس در اینجا ارزش گذاری یک طرح در همان مرحل اول که ارزش گذاری فرمی طرح است باقی می ماند و صرفا این ارزش گذاری بر مبنای هندسه طرح خواهد بود. و  به قول دوستمون

متاسفانه  نظرات  به جای انتقاد بیشتر  تعریف و  به جملاتی در حد ارزش گذاری کیفی . ختم شده که به نوبه خود قابل تامل است.

پیشنهاد من در این باره در نظر گرفتن ارزش گذاری در سطح بالاتر و توسط اساتید و تشکیل هیئتی برای دادن  رای آخر به هر پروزه  است که البته آن هم قابل تامل و بررسی  است.

2.شاید لازم باشد یک دسته بندی  موضوعی  در سایت انجام گیرد تا پروزه ها یی که با یک پایه تئوری و روشی  غیر از روش   معمول شناخته شده   طراحی میشوند با هم مقایسه شوند و  قضاوت بین پروزه ها عادلانه تر باشد.

4.بنده شخصا معتقد به شعور جمعی  ای هستم که شامل اساتید و  هم  دانشجویان  معماری است .یعنی وقتی یک کار خوب طراحی شده باشد جدای از تمام پیش داوری ها طرح به خودی خود گویای قوت خود است..و همه معترف به طراحی خوب آن پروزه هستند که فکر می کنم در باره ی  طراحی خانم ستاره اردوبادی این اتفاق افتاد.

در کل نقد در فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد که با کنترل آن میشود به نقد عادلانه پرو
زه ها رسید.

در آخر گرده اتود:

خسته نباشید.


  مهناز خشتي    (1389/01/12)

نقد زمانی می تواند پدیده ای روشنگر و لذت بخش باشد که همواره، در کنار آن تمایل به تحول و پیشرفت مد نظر قرار گیرد.


  پرهام شکوهی    (1389/03/04)

  جعفر جداری عالی    (1389/10/20)

سلام

به نظر من کسی میتونه منتقد باشه که وقتی از کاری میخواد ایراد بقیره یا بخواد پیشنهادی بده

باید کاملآ فضاها حرکت ها و تمام جزییات طرح رو حس کنه یعنی یه جورایی خودشو توی اون مکان

احساس کنه و با دید ناظر به پروژه نگاه کنه... به نظر من به این منتقد میشه گفت منتقد

وگرنه ایراد و یا پیشنهاده کارسازی نخواهد بود

اگر هم پیشنهادی داده شد فقط بر حسب این است که من هم چیزی میخواهم بگویم


  نرگس رییسی    (1389/12/18)

سلام

نقد کردن اونم نقد یه اثر معماری خیلی سخته بهتره هر ادمی این کارو نکنه


  زهره سعادت    (1389/12/23)

با این که نقد معماری سخته اما باید اونایی  که می خوان معمار بشن این کارو انجام بدن.بخش مهمی از آموزش معماری توانایی در  نقد معماری است. 


  نرگس رییسی    (1389/12/23)

خب پس بهتره من که تازه واردم بشینم و اول به  گفتگو شما گوش بدم


  نسرین گیلک    (1390/11/14)

سلام.به نطر من مهمه که حواسمون باشه اثر رو نقد کنیم نه صاحب اثر رو.نکته ی دیکه ای که هست اینه که هدفمون فقط باید پیشرفت باشه اون موقع است که اثر مثبت داره و شنیده میشه.

 


  فرشید حسن زاده    (1390/12/08)

با سلام...

اول از همه بایستی نترسید و حرفو با مطالعه و جسارت زد.مهم نیست به کسی بر بخوره .انقدری که ملاحضه کردند دوستان همه چی به گند کشیده شد.

یا خیلی از چیزی تعریف میکنن یا میزنن تو سر مال که نمیتونه بدتر از این باشه. تا مطالعه و فرهنگ نقد نباشه وضع بهتر نمیشه.البته اگه بشه چاپلوسی و ترس رو از دوستان گرفت...ببخشید که اینجوری حرف میزنم.منظور شما نیستید، منظور بعضی دوستانن.


  فرشید حسن زاده    (1390/12/08)

واس این غر زدنانم راهکار هم دارم اگه خواستید ارائه میدم.


  ندا رحیم پناه    (1391/03/26)

سلام

به نظر من نقد در معماری مقوله ای است بسیار بسیار دیدنی است.چون امروزه متاسفانه بحث و کار معماری اشباع شده .بهتر نقد همراه انتقاد باشه.در رشته ما متاسفانه اداعاهای بی اساس وجود دارد.و این حرکت کمی اعتماد به نفس کاذب دوستان را هم تضعیف میکنه و در ضمن این حرکت باعث تلاش بیشتر نسل جدید در عرصه معماری میشود.

اگه میشه نقد و بررسی از پروژه های پایان نامه ی اعضای اتوود شروع کنید نه از آثار بزرگ معماران.زیرا آثار این بزرگان اینقدر نقطه قوت داره که جای انتقاد ندارد.

پس اگه نقد همراه با انتقاد باشه خوبه اینطوری انگیزه برای بهتر بودن بیشتر می شود

مرسی


  فرشید حسن زاده    (1391/03/27)

سلام خانم رحیم پناه.

فکر کنم بهتر باشه در ابتدای کار نقد معماری را تعریف و دسته بندی کنیم.در این صورت با چشمان باز و مطالعه ی کافی به نقد می پردازیم.برای شروع کتاب معماری و اندیشه ی نقادانه ی وین اتو را به شما پیشنهاد میکنم.البته جسارت مرا ببخشید،شاید خوانده باشید...

 


  امیرحسین آل‌شیخ    (1391/03/31)

خیلی از مواقع ما از واقعیت‌های جاری در ساختمان و اولویت‌بندی‌هایی که طراح و خالق اثر به آن برخورد می‌کند رو به رو نمی‌شویم. پس بهتر است که از نقد مطلقا خوب یا بد کننده‌ی اثر جلوگیری کنیم و به تحلیل بیشتر از جلوه دادن ویژگی‌های مثبت یا منفی اثر اهمیت و ارزش بگذاریم.

خارج از اون من خودم خواهشمندم در نقد‌های سایت بخشی هم برای کسانی مثل من که خیلی عمیق با مفاهیم آشنا نیستند قرار بدین و به توضیح یا لینکی برای توضیح آن‌ها کمی وقت بگذارین.

و در نهایت تشکر می‌کنم از آماده‌سازی فضایی که نقد‌ها به صورت متمرکز می‌توانند گردش پیدا کنند.


  فرزانه عباس پور    (1391/12/16)

به نظر بنده نقد هیچگاه نمی تواند یکسویه و بدون حضور خالق اثر باشد،متاسفانه در برخی فضاهای مجازی بدون دانستن اطلاعات اولیه و اهداف طراح در طراحی اثر را نقد می کنند بر گردنش مدال می آویزند یا اثر را دار می زنند!

کلمه ی نقد برای خیلی ها بار معنای منفی دارد و با چاقو وارد پیکار نقد می شوند ابتدا اصول نقد کردن را باید یاد بگیرم بعد بتوانم در منصب نقادی بنشینم

بدون غرض و مرض و حب و بغض به نظاره اثر بنشینم و یک قاضی تمام عیار باشم:)

و تمامی عوامل دخیل در طراحی و هدف طراحی را بدانم و سعی کنم تا لحظاتی به جای فرد ارائه دهنده باشم بعد به جایگاه خود و افکارم برگردم و با رعایت اصول ادب نقد خود را به طراح هدیه کنیم

یا علی!


  کبریا بیات    (1392/10/25)

با عرض سلام

در نظر من نقد به معنای هجوم بردن  بی رحمانه بر اثار دیگر معماران است

   در نقد یک اثر باید  طرح مورد نقد را در هم کوبید  بدون در نظر گرفتن  صاحب اثر البته این کار باید عادلانه صورت پذیرد 

چه بهتر که نقدی که دوستان بیان می کنند به صمع و نظر صاحب اثر برسد تا در مقام دفاع براید

از آن جا که من دانشجوی  این رشته هستم از اساتید می خواهم که از بیان این سخن (برای ترم یک خوبه و امثال این حرف ها ) بپرهیزند  و همان طور که گفتم بر کار هر طراحی بی رحمانه نقد بفرمایند

به امید آنکه ما نقد پذیر باشیم 

 


  شروین بهرامی    (1394/01/06)

 نقد یعنی دیدن خوب بد و کفتن خوب  و بزرگ کردن بد هر موضوع...


  یوسف گودرزی    (1394/01/06)

با دانش لازم و کافی بدون اظهار نظرهای شخصی و بدون تعصب گزارشی از لحاظ چگونگی بروز امر واقع ارائه دهیم و در حیطه دانش نه فرض ها و نه از قول کسی بلکه با اتکاء به اسناد قابل قبول و معتبر و با ذکر منبع به مباحثه بپردازیم


  F Nazari    (1395/01/17)
صنایع دستی اصفهان



در اینجا نگاهی می اندازیم به صنایع دستی اصفهان که شهرت جهانی دارند. و شاید بسیاری از مردم دنیا، ایران را با صنایع دستی شهرهایی چون اصفهان بشناسند. صنایع دستی شهر اصفهان نشان دهنده ی ذوق و هنری است که مردمش داشتند.

صنایع دستی اصفهان، قدمتی طولانی دارد. اوج رونق و شکوفا شدن این هنرهای زیبا دوران صفویه بود، از آن زمان این مهارت از هنرمندان و استادان بزرگ، با روش استاد شاگردی، نسل به نسل منتقل شد تا به امروز. صنایع دستی اصفهان پستی بلندی های زیادی داشته است. پس از رونق دوران صفویه، بازار این حرفه در زمان قاجاریه از رونق افتاد و بعد از انقلاب مشروطه، جان تازه ای گرفت و خوشبختانه هنوز هم پابرجاست. با نگاه کردن به آثار تاریخی زیبای اصفهان میتوان اصالت هنرهایی چون کاشی کاری، تزئینات آجری، آینه کاری، انواع خط و گچ بری در دیواره، سقف ، ستون و … مساجد، عمارت ها و دیگر آثار تاریخیش دید.

با عبور از بازارهای قدیمی اصفهان مانند قیصریه، صنایع دستی چشم نوازی را میبینیم که نظر هر کسی را به خود جلب می کند. با عبور از این بازار و دیدن گردشگران داخلی و خارجی می توان فهمید که این صنایع زیبا علاقمندان بسیاری دارد. صنایع دستی اصفهان قلم زنی، میناکاری، خاتم سازی، پارچه قلمکار، ملیله سازی، فیروزه کوبی هستند، که توضیح مختصری درباره آنها بیان کردم.

از جمله دیگر صنایع دستی اصفهان، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

قالی بافی
نگارگری
منبت کاری
نمدمالی
تراش مس
صحافی
ضریح سازی
معرق
سرمه دوزی

میناکاری اصفهان

صنایع دستی اصفهان



در مغازه های صنایع دستی اصفهان و حتی دیگر شهرها ظروف و اشیاء نیلگون رنگی، دیده می شود که یکی از پر طرفدارترین صنایع دستی اصفهان است. در مورد زمان پیدایش این هنر زیبا اطلاعات دقیقی در دست نیست و تنها، نمونه های محدودی از دوران صفوی باقیمانده است و بعد از آن در دروان قاجار نمونه های اندکی همچون سرقلیان و کوزه قلیان و .. که میناکاری بوده، به چشم میخورد. پس از آن، دوران پهلوی شروع خوبی برای این هنر بود، که استاد «شکرا… صنیع زاده» توسعه اش داد.

عناصر اصلی هنر میناکاری، فلز و آتش است و بعد از آن رنگ هایی ک به آن جلوه می دهد. روی طلا و نقره می توان میناکاری انجام داد ولی مس فلز اصلی انجام این کار است. زیباترین اشیای میناکاری که نظرها را جلب می کند ظروف تزیینی، گلدان، زیور آلات ،جعبه لوازم آرایش، تابلو و … است. گاهی ترکیب این هنر زیبا را در کنار دیگر آثار هنری میتوان دید.

قلم زنی اصفهان

صنایع دستی اصفهان


قلم زنی در اصفهان جز صنایع دستی پررونق است. قلم زنی هنری است، که شاید از همان ابتدای زندگی بشر بوجود آمده. قلم زنی همان هنر حکاکی کردن روی سنگ (حجاری) بوده که طی مراحل مختلف در طول تاریخ، بر روی فلزهای گرانبها انتقال یافت.

هنر قلم زنی، کنده کاری و ایجاد نقش و طرح با قلم و ضربه چکش، روی اشیای فلزی است. طلا، مس، برنج، نقره، آلیاژ مس و برنج فلزاتی هستند که برای قلمزنی عموما استفاده می شوند. اشیای بسیاری مانند ظروف، گلدان ها، تابلوها و … با هنر قلمزنی آراسته شده اند، که زیبایی خیره کننده شان نظر همه را به خود جلب می کند.

پارچه قلمکار اصفهان

صنایع دستی اصفهان



پارچه قلمکار یکی از صنایع دستی پرطرفدار اصفهان است. تاریخ پیدایش هنر قلمکاری به زمان حمله مغول ها باز می گردد، که نوعی ایده ی جدید از هنرمندان ایرانی بود. سپس در دوران صفویه گسترش یافت. در زمان شاه عباس صفوی از این پارچه های زیبا برای دوخت لباس استفاده می شد و توجه درباریان را به خود جلب کرد بطوری که لباس هایشان را با این پارچه ها تهیه می کردند. پارچه های زمان صفوی بسیار پرکار بود و کمتر جای خالی در آن ها دیده می شد. اما از رونق آن در دوران قاجار کاسته شد، سپس رضاشاه با دادن تمهیدات ویژه سبب رونق این حرفه شد. امروزه، در خانه هر ایرانی، می توان یکی از این پارچه های زیبا را دید.

قلمکاری به معنای تصویر کردن نقوش و طرح هایی بر روی پارچه ساده از جنس کتان و کرباس می باشد. اوایل این عمل با قلم مو انجام می شد ولی به علت صرف وقت و هزینه، هنرمندان ترجیح دادند مهرهایی را حکاکی کنند، و این کار را برایشان ساده تر کرد. بیشتر طرح های که بر روی این پارچه ها دیده می شود تصویر عشاق، تصاویر تاریخی، تصویر شعرا، تصاویر طبیعت، بته و جقه که به نسبت بقیه طرح ها، پرطرفدارتر است. این پارچه ها بصورت سفره، سجاده، لباس، روتختی و … عرضه می شوند. پیشنهاد می کنم برای بازدید نمونه های نفیس این آثار به موزه ی هنرهای تزئینی اصفهان مراجعه کنید.

خاتم کاری اصفهان

صنایع دستی اصفهان


یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان خاتم کاری است. قدمت این هنر هم به دوران صفوی بر می گردد، در آن زمان کاخ ها، میز و صندلی ها، رحل قران ها خاتم کاری شده بودند. ابتدا مرکز خاتم سازی، شهر اصفهان بود. اما بعدها این هنر در شیراز رونق بیشتری گرفت و امروزه خاتم سازی شیراز جایگاه بالاتری دارد.

هنر آراستن سطح شی ها را بوسیله مثلث های کوچک، در طرح های مختلف را خاتم سازی می گویند. این مثلث ها از جنس عاج، استخوان، مفتول برنج ، چوب و بعضی اوقات طلا هستند. خاتم اصفهان به روش خاتم شیراز ساخته می شود، گاهی با نقره یا مینا کاری همراه می شود، که در شیراز نمی توان دید. آثار زیبای خاتم سازی که در بازارهای اصفهان جلب توجه می کنند اشیای تزئینی، جعبه های زیبا، قاب عکس، شطرنج، تخته نرد و … هستند. به نظر من یکی از بهترین هدایایی است، که میتوانیم برای عزیزانمان بخریم.

فیروزه کوبی اصفهان

صنایع دستی اصفهان


فیروزه کوبی هنری است، که قدمت چندانی ندارد. فیروزه کوبی در مشهد انجام می شد ولی بعد ها، حدود 70 سال پیش توسط «یوسف حکیمان» به اصفهان آورده شد. امروزه اجناس فیروزه کوبی اصفهان شهرت بسیاری دارد. اما صنعتگران مشغول به این حرفه و تولیدات محدود است.

ظروف فیروزه کوبی شده از جنس مس، نقره، برنج، برنز هستند، در این هنر فیروزه ها در اندازه های کوچکی، بصورت موزاییک بر روی اشیا، چسبانده می شوند. این هنر زیبا در ساخت آینه شمعدان، گلدان، ظروف و زیورآلات استفاده می شود.

ملیله سازی اصفهان

صنایع دستی اصفهان


ملیله سازی یکی از ظریف ترین صنایع دستی اصفهان است. این هنر زیبا، نیاز به دقت ، وقت و حوصله ی بسیاری دارد. گاهی در ساخت اجناس ظریف و زیبایی چون گوشواره و گل سینه از زرگران و میناسازان حرفه ای کمک گرفته می شود تا جلوه ی چند برابری داشته باشند. زیورآلات، ظروف و اشیاء تزئینی بسیار زیبایی با این هنر خلق می شود.

منبع: نشاط آوران


  ناصر رأفت    (1395/06/20)

 درود برهمگی

دیدگاه بنده درمورد نقد یک اثرمعماری شاید با دیگران تفاوتهای زیادی داشته باشد.ازنظر بنده معماران باهوشترین انسانهای روی زمین هستند که با بهره گیری از هوش وخلاقیت اثری را می آفریند که چشم هر بیننده ای را مجذوب اثر خود میکند.بنابراین هر انسانی بخواهد یک اثر معماری را نقد کند باید از اصول معماری ودرک فضا ومکان آگاهی کامل داشته باشد.


اظهار نظـــــــر
 
جهت نوشتن مبحث جدید باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

?????? ??????? ????? ????? :
??? ???? ?? ??? 1386 ?? ??? ????? ?? ??????? ??? ??????? ?????? ????? ??? ?? ???.?? ???? ??? ??? ?? ???? ??????? ?????? ?? ????? ???? ??????? ?? ????? ????? ?? ??????????? ??? ?????? ?????? ??? ???? ???? ?? ??? ?????? ?? ???????
???? | ???? | ??? ??? | ?????? ?? | ???? ?? ?? | ?????? ???? | ??????
© ???? ???? ??? ?? ???? ????? ?? ???? ??????? ????? ?? ????.
Developed by Tryon Software Group