|
|
ویترا هاوس؛ هرتزوگ دی مورن و عبور از آرکه تایپ های منزوی حجمی
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
ویترا یک نمایشگاه مبلمان و اسباب منزل است که طرح اولیه ی آن در ژانویه 2004 ایجاد شد . از آنجائیکه در آن زمان فضای مناسب برای ارائه ی طرح در محوطه ویترا در محله ویل آم رین (weil am Rhein) اجرای طرح به هرزوگ و دو مرون (Herzog & de Meron) واگذار شد . موقعیت ویترا هاوس در کناره شمالی محوطه و در مقابل محوطه تولیدی و همچنین در مجاورت دو بنای دیگر این محوطه قرار دارد : موزه طراحی ویترا (فرانک گهری 1989) و پاوین همایش و گفتگو (تادائو آندو 1993) .
|
|
|
|
|
هنر گفت و گوـ الن دوباتن و لامارک کلارکسن
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - معماري محيط
)
|
" معماری بد نهایتا به همان میزان که شکست روان کاوی است شکست طرح نیز هست " ، فیلسوف نام اشنا ، آلن دو باتن این گزاره را در یک قالب صمیمانه برای ساختمان های خوب در سال 2006 در کتابی با عنوان معماری شادمانی Architecture of Happinessبیان می کند . این نویسنده ساکن لندن که در میان معماری مدرن منزه و تاسیسات تجملی هم چون گرمایش از کف سویس بزرگ شده است تاکید می کند که در بریتانیا ، بیشتر مردم ساختمان های مدرن را با برج هایی که پس از جنگ عجولانه ساخته شده اند ، ربط می دهند. بر خلاف کلبه های روستایی در حال تخریب ـ که هم ریشه در تاریخ دارند و هم لوله کشی های اویزان از سر و کله بنا ـ جا پای قویی ایی در ذهن و روان بریتانیایی دارد و از همین روست که در بریتانیا میل به طراحی غلط نهادینه شده و ریشه دوانیده است.
|
|
|
|
تکه های ساده ـ معماری مجازی؛ معماری مبتنی بر استراتژی افقی
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
معماری مجازی را می توان رهیافتی بر تجسم و تحقق معماری کالبدی بر پایه فن آوری واقعیت مجازی دانست . معماری مجازی یک شاخه در حال تکامل است که از همگرایی نقشهبرداری اطلاعات ، شبیهسازی اطلاعات ، فرمسازی دیجیتال ، معماری اطلاعات و تئوری و ساختمان های حقیقت مجازی ساخته شده است و با نام های دیگری همچون معماری دیجیتالی ، معماری فرافضا ، معماری غیرخطی ، معماری متا و فضای سایبری (syber space) شناخته می شود .
|
|
|
|
خط اسمان ـ مرکز هنرهای نمایشی تایپه
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - شهر سازي
)
|
در میان دوگانگی ها و تفاوت های روزافزون طبقات بالا و پایین جامعه ، این فرهنگ و تمدن است که به آهستگی در حال ناپدید شدن است . حال این پرسش مطرح است که ما چگونه می توانیم محیط اطراف خود را به گونه ای بیافرینیم که همه مردم از هر طبقه ای بتوانند از آن استفاده کنند ؟
مرکز هنرهای نمایشی تایپه با این هدف طراحی و برنامه ریزی شد که بتواند به راحتی در دسترس همگان قرار بگیرد . در این ساختمان که مانند میزی چهارپایه است ، اولین موردی که در ابتدا باعث توجه می شود فرم این بناست که به گونه ای واژگون به نظر می رسد .
|
|
|