|
چرا معماران پی.اچ.دی می گیرند؟ مورد مطالعاتی: پیتر آیزنمن
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - تاريخ معماري
)
|
پیتر آیزنمن را سالها پیش زنده یاد منوچهر مزینی معمار-فیلسوف نامید، (مزینی؛ 1376: 257) لذا در این مورد با شخصیتی استثنایی مواجه هستیم که به نظرم تاثیرگذارترین معمار نیمهی دوم قرن بیستم است. اگر لوکوربوزیه تاثیرگذارترین معمار نیمهی اول قرن بیستم بود، این مقام در نیمهی دوم قرن بیستم میلادی شایستهی آیزنمن است.
|
|
|
|
|
|
|
|
رم کولهاس؛ لیبدویِ معاصر بودن با شهر
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - شهر سازي
)
|
این سخنرانی در مورد رم كولهاس است، و ابتدا با زندگينامه ی او شروع مي كنيم، چون مسئله ی اصلی در معماري او، داستان زندگي او است. بدون شك، اتفاقاتي كه در دوران نوجواني و جواني او پيش آمده، تاثير زيادي بر حرفه ی آينده اش گذاشته است. كولهاس در [سال] 1944، در شهر روتردام به دنيا آمد.
|
|
|
|
رویکردی به معماری ژاک هرتزوگ و پیر دمورون
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
مقاله ابتدا اشارهاي كوتاه خواهد داشت به جايگاه سطح در معماري معاصر و آنگاه با بررسي تأثير انديشههاي دوران پسا مدرنيته بر سطح به معرفي آثار هرتزوگ و دمورن خواهد پرداخت ، در بدنه تحقيق به دستهبندي، معرفي و تجزيه و تحليل آثار معماري آنها ميپردازد و ذر نتیجه گیری با نقد کوتاهی بر آثار آنها به بحث پایان خواهد داد.
|
|
|
|
میدان تهی
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
جريان فضايي كه در اين بحث تحت عنوان ميدان (Field)* به آن پرداخته ميشود، از جريانهاي نوظهور در تاريخ هنر و معماري است كه به نظر ميرسد داراي ريشههاي عميقي در تاريخ است. جريان ميدانها بسيار با علوم جديد در ارتباط است و تحت تأثير پيشرفتهاي شگرفي كه در عصر حاضر در زمينهي علم و تكنولوژي و نوع نگرش نسبت به پديدهها بوجود آمده، تئوري ميدانها شكل گرفته است.
|
|
|
|
سيماي معماري امروز تهران
|
|
(شهر سازي - تاريخ معماري
)
|
"تهران روستاي كوچك و بياهميتي بود كه در سال 1791 ميلادي به عنوان پايتخت انتخاب شد و تا مدتها رشد چنداني نكرد." 1 در زمان ناصرالدين شاه (1843 م.) ديوار شهر به عقب تركشيده شد و شهر از 12 كيلومتر مربع به 24 كيلومتر مربع وسعت يافت و تا آخر سال 1920 م.كه رضاشاه پهلوي به حكومت رسيد ، تغيير اندكي در وضعيت شهر و اوضاع و احوال مردم- از عهد ناصرالدين شاه به اين طرف- به وقوع پيوسته بود." 2 "در سرشماري سال 1921 م. تهران داراي ده محله بود كه جمعيت آن 196255 نفرگزارش شده است و جالب اينكه تعداد معماران سنتي شهر در آن سرشماري 12 نفر بوده است." 3 در دوران پهلوي اول و دوم تهران متحول شد و رشد آن به گونهاي بود كه جمعيت آنرا در سال 1966 م. معادل3 ميليون نفر گزارش كردهاند.
"بارزترين ويژگي تهران در دهههاي اخير، رشد سريع آن است. رشد جمعي و به دنبال آن رشد تقاضا براي مسكن، خدمات شهري، تاسيسات زيربنايي و غيره. اين رشد كمي دست كم در طي چهار دههي اخير مانند عاملي مستقل و فراتر از ساير عوامل موثر در توسعه و تحول شهر و به عنوان انگيزه اصلي پويايي شهر عمل كرده و زمينهي اصلي ساير تحولات كيفي شهر تهران را فراهم آورده است." 4
موضوع بحث اين مقاله، "سيماي معماري امروز تهران" است، بنابراين با اين مقدمهي كوتاه، به بررسي سيماي معماري شهر تهران ميپردازيم.از آنجا كه اين متن براي ارائه در پوستر تهيه شده است، مباحث بصورت خلاصه مطرح ميشوند.
|
|
|
|
ریخت شناسی حياط مركزي در خانههاي بوشهر
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - جغرافياي انساني
)
|
در اين پژوهش ریخت شناسی حياط مركزي در خانههاي بوشهر مورد بررسي قرار خواهد گرفت. ابتدا به شرح مختصر اهداف و روش تحقيق پرداخته می شود و با تعريف مورفولوژي به اقليم بوشهر و گونه شناسي معماري مسكوني در آنجا اشاره خواهد شد، سپس جنبههاي مختلف ریخت شناسی حياط مركزي در خانههاي منتخب بررسي شده و الگوي مناسب براي مسكن اقليمي در بوشهر معرفی می شود و در پايان مهمترين ويژگيهاي حياط مركزي در قالب نتيجهگيري ارائه خواهد شد.
|
|
|
|
نگاهی به چهار اثر گروه MVRDV
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
گروه MVRDV از ترکیب رشته های مختلف مانند طراحی شهری، طراحی منظر، طراحی مبلمان و معماری شکل گرفته است. نام اختصاری آنها از ابتدای نام خانوادگی سه پایه گذار شرکت به دست آمده است. (Winy Maas, Jacob Van Rijs, Nathali de Vries)
|
|
|
|
پردازش معماری ـ طبیعت از مدرنیسم لوکوربوزیه تا پست مدرنیسم ونتوری ـ بخش نخست
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - معماري محيط
)
|
در اين پژوهش لوکوربوزیه بعنوان يكي از مهمترين نظريه پردازان معماري مدرن و رابرت ونتوري بعنوان يكي از نظريه پردازان معماري پست مدرن انتخاب شده اند تا رابطه ي معماري و طبيعت از طريق افكار و انديشه هایشان، بررسي و تجزيه و تحليل شود.
این دو معمار دارای آثار تاليفي متعددي در زمينه ی تئوري معماري و شهرسازي هستند كه مهمترين و تاثيرگذارترين آنها بعنوان مرجع اصلي، مورد استفاده ي اين پژوهش قرار گرفته اند. از دو كتاب « به سوي یک معماري » اثر لوکوربوزیه و «پيچيدگي و تضاد درمعماري » اثر رابرت ونتوري بيش از ساير منابع استفاده شده است.
سعي پژوهشگر بر آن خواهد بود تا از طريق تجزيه و تحليل انديشه هاي معماران منتخب پيرامون رابطه ي معماري و طبيعت به مقايسه و ريشه يابي انديشه هاي تاثيرگذار بر اين دو معمار هم بپردازد تا افزون بر آشنايي با انديشه هاي لوکوربوزیه و ونتوري پيرامون رابطه ی معماري و طبيعت، به جنبه هاي مشترك و متفاوت موجود در ديدگاههاي آنها شناخت حاصل كنيم.
|
|
|
|
نقد معماری ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی
|
|
(تاريخ معماري - مفاهيم و نظريات معماري
)
|
فكر احداث بناي جديد مجلس شوراي ملي از سالهاي 53-1352 خورشیدی مطرح شد. ابتدا مهندس مويد عهد طرحي را با پلان دايرهاي شكل ارايه كرد و هرچند فونداسيون آن طرح را هم اجرا كرده بودند، اما پروژه متوقف شد. در سال 1355 طرح مذكور را به دفتر سردار افخمي سفارش دادند و از آن زمان تا سال 1383 كه ساخت آن به پايان رسيده است آقاي مهندس عبدالرضا ذكايي- همكار سابق دفتر سردار افخمي و مديرعامل وقت شركت مهندسان مشاور پلمير- مسووليت طراحي و هدايت پروژه را به عهده داشتهاند.
|
|
|
|
نقد معماري ساختمان جديد كتابخانه ملي ايران
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
تدارك برگزاري مسابقه کتابخانه ملي پهلوي از سال 1352 با مطالعات و بررسيهاي مقدماتي آغاز شد. گروههاي اعزامي كتابخانه از 125 كتابخانهي مهم دنيا بازديد كردند و تبادل نظرهاي لازم با سازمان جهاني يونسكو و فدراسيون بين المللي انجمن هاي كتابداران و بيش از يكصد انجمن و سازمان كتابداري كشورهاي مختلف جهان صورت گرفت. سال 1354 برنامه ريزي 3 هزار صفحهاي كتابخانه ملي پهلوي توسط گروه يكصد نفري از كارشناسان برجستهي ايراني و بين المللي تهيه شد و در سال 1355 تدارك برگزاري مسابقه بين المللي براي آن كتابخانه آغاز شد و به سرپرستي كتابخانه پهلوي و اتحاديه بين المللي آرشيتكتها، هيات داوران بين المللي انتخاب شدند و خبر مسابقه در مقياس جهاني اعلام شد. در سال 1356 با نام نويسي 3 هزار و 56 معمار از 87 كشور، كار مسابهق ادامه يافت و تا اول بهمن ماه 1356 تعداد 618 طرح از معماراني كه نام نويسي كرده بودند به دفتركتابخانه پهلوي تحويل داده شد. سپس هيات بين المللي داوري مسابقه كه مركب از 9 معمار ( نادر اردلان،ايران- چارلزكوره آ، هند- فوميهيكو ماكي، ژاپن- ايو مينگ پي، چين- جيانكارلو دكارلو، ايتاليا- تدور دانت، انگلستان- پدرو راميدز، مكزيك و …) و 5 كارشناس كتابداري بودند، از تاريخ يكم تا يازدهم سال 1356 به بررسي پروژهها پرداختند و طي چند مرحله داوري، طرح برتر مسابقه مشخص شد.
|
|
|