|
باوهاوس، یوتوپیای ناتمام فرم های ایدئُلژیک
|
|
(تاريخ معماري - مفاهيم و نظريات معماري
)
|
مسئله بزرگ برای الینه. اس. هاوکمان شکنندگی خیال پردازی روشنفکرانه است. در دو کتاب خوب خود ، خانم هاوکمان این موضوع را از منظر معماری مدرن آلمان بررسی کرده است .وی در کتاب جدیدش " باوهاوس: مخزن مدرنیسم" فرصت های سیاسی پرنوسانِ قدرتمندترین و تاثیرگذارترین مدرسه هنر قرن را در قالب یک تاریخ نگاری شرح می دهد.
|
|
|
|
روزگار سپری [نــ] ـشده ی مردان سالخورده؛ میس وندروهه و تاریخ اکنون
|
|
(تاريخ معماري - تاريخ معماري
)
|
اگر ميس ونىروهه امروز زنده بود چه چیزی در مورد چشم انداز طراحی امروزی می گفت؟ شاید "به شما گفتم که من درست می گویم" یا حداقل "من آن قدر که شما فکر میکردید اشتباه نمیکردم ".
امسال تولد ۱۲۶ سالگی این معمار آلمانی است ، معماری که در طول زندگی اش به کار سخت ادامه داد، ویلچر نشین شد و به ورم مفصل دچار شد، اما ادامه داد، امروز اما او بی شک احساسی بهتر از آنچه در سال ۱۹۸۶(در جشن صد سالگی اش) داشت دارد . سهام ميس همیشه مقداری کم بود؛ پست مدرنیسم دوران شکوهمندش را طی می کرد و رابرت ونتوري عبارت معروف میس ون دروهه؛ "کمتر، بیشتر استِ" ميس را به "کمتر، خسته کننده است" تبدیل کرد ."سبک بین المللی " که ميس در قوام و بسطش سهم عمده ای ایفا کرد، به دلیل ساختن مناظر دلنشین، عمومی و جهانی صریحا [و احتمالا غیر منصفانه] مورد انتقاد قرار گرفت . بعد از آن مسئله همکاری مشکوک او با نازی ها قبل از مهاجرت به امریکا در سال ۱۹۳۷ مطرح شد؛ او عملا روایت های تاریخی ی پر کش و قوسی در پس زمینه زندگی حرفه ای و شخصی اش دارد.
|
|
|
|
وَنگ شوُ؛ باستان شناسی اتمسفری کهن برای کشف امر نو
|
|
(تاريخ معماري - مفاهيم و نظريات معماري
)
|
جایزه ی معماری پریتزکر برترین جایزه ی معماری در جهان بشمار می آید و هر سال به یک معمار زنده اعطا می گردد .این جایزه در سال 1979 توسط جی.آ پریتزکر(1999-1922) و همسرش سیدنی بنیان گذاری شد و همچنان توسط خانواده ی پریتزکر مدیریت میشود. جی.آ و سیدنی بر این باور بودند که یک جایزه ی ارزشمند نه تنها می تواند در تشویق و تحریک آگاهی عمومی بیشتر از ساختمان ها و معماری انها نقش بازی کند بلکه می تواند الهام بخش خلاقیت بیشتر در عرصه ی معماری نیز باشد. این جایزه که مرکز بین المللی آش در شیکاگو قرار دارد نام خود را از خانواده ی پریتزکر گرفته است.
جایزه معماری پریتزکر را نوبل دنیای معماری می دانند، بسیاری از شاخصه ها و بارزه های اهدا جایزه معماری پریتزکر نیز بر گرفته از جایزه نوبل است . برندگان این جایزه مبلغ 100000 دلار را به عنوان تقدیر رسمی دریافت میکنند، از سال 1987 تا به حال یک مدال برنز نیز به مبلغ جایزه اضافه شده است.تا قبل از این هر سال کپی از یکی از مجسمه هنری مور نیز به هر برنده اهدا میشد.
|
|
|
|
لئون کرییر؛ گذر از مدرنیزاسیونِ مدرنیسم و بازگشت به اصالت مدرنیته متقدم
|
|
(تاريخ معماري - مفاهيم و نظريات معماري
)
|
در سال هاي اخير دامنه ي مخالفت ها با معماري مدرن بالا گرفته و ضعف هاي معماري مدرن گاه با اغراق و درشت نمايي و گاه با صحت و واقع بيني، و زماني فقط از ديدگاهي خاص از هر جانب و حتي گاه از جانب طرفداران قديمي معماري مدرن با آب و تاب عنوان مي شود، ليكن به نظر نمي رسد كسي در پي آن باشد كه ريشه ها و دلايل اين ضعف ها را بجويد. در بين مخالفان معماران معاصر نيز اتفاق نظر وجود ندارد و هر كس سعي دارد راه ديگري را كج و بي راهه بخواند، اما كسي نمي پرسد شكست معماري مدرن از چه رو بوده است؟ يا اصولا اين شكست به قسمي كه مخالفان ابراز ميكنند، تا چه اندازه صادق است؟
لئون کرییر(1946) معمار و نظریه پرداز لوگزامبورگی که حامی معماری خردگرا است، از اواخر سال 1970 به بعد به ویژه در سال 1980 یکی از با نفوذ ترین منتقدان معماران سبک مدرنیسم بوده است. وی تبلور جنبش مدرن را یکی از بزرگترین مشکلات بناها و شهرهای امروز میداند و بر این اعتقاد است که مدرنیسم به اصول مدرنیته خیانت کرده است.
|
|
|
|
ام وی ار دی وی و طرح توسعه بارانداز بی یورکیا در نروژ؛ میراث نوایین یک سنت اروپایی
|
|
(شهر سازي - جغرافياي انساني
)
|
در حال حاضر پي ريزي طبقه زير زمين ساختمان مركزي شعبه سرپرستی جديد در نروژ تكميل شده است. شعبه سرپرستی جديد با قالبي كاملا پوسته اي به مساحت 80000 متر مربع گسترش يافت و طراحي حساس مركزي ساختمان ، به دست گروه ام وي ار دي وي با 17طبقه و يك پوسته به مساحت 36.500 متر مربع سبب ميشود كه اين پروژه در سال 2012 پايان يابد.
در سال 2003 گروه معماري ام وي ار دي وي به همراه شركتي نروژی دارك اَند اِ لَب ، برنده ي رقابت طرح توسعه كليات طراحي شهري اسكله ي بی یوريكا كه در طول بارکد نایل الا در اسلو گسترش يافته و توسط اُ اِس یو اناليز شده بود، شدند.
|
|
|
|
صفحات فشرده ی ام وی آر دی وی؛ گشایش، پیچش و حرکت برای تحقق استراتژی حفره شهری
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - طراحي منظر
)
|
گروه معماري هلندی؛ ام وي ار دي وي ، از طرح شان برای ساختمان پوشد اسلب Pushed Slab یا صفحه یک بندِ فشرده در ایستگاه قطار شهری زاک روژین در منطقه سیزدهم پاریس پرده برداری کردند.ساختمان با 19000 متر مربع مساحت يكي از اولين ساختمان ها با مصرف انرژي پايين است كه در فرانسه ساخته خواهد شد، به غیر از مصرف پایین انرژي ساختمان می تواند به توليد انرژي ایی تقريبا برابر با 200000 كيلو وات ساعت در هر سال نیز برسد. انتظار ميرود كه ساخت این ساختمان35 ميليون یورویی که به سفارش مرکز توسعه آی کِید طراحی شده است تا سال 2011 اغاز گردد.
|
|
|