ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
کتاب خانه ی اتووود ـ شهرهای شورشی: از حق به شهر تا انقلاب شهری ـ دیوید هاروی
طراحی در زمان پاندمیک به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
نورهای خیابانی(جغد شب)
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
حمید رضا دلفانیان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    آسمانخراش - کوی عمودی
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : جناب آقای مهندس محمد طهماسبی سلحشور
    دانشــــــــــــگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1391/06/03
    تعــــــــداد بازدید : 2809
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی : هدف ما از این پروژه ایجاد یک آسمانخراش چند عملکردی برای ایجاد سرویس های مورد نیاز 400 خانوار با توجه به سرانه های کاربری شهری است که با توجه به موقعیت قرارگیری پروژه عملکردهای دیگری از قبیل مونوریل برای این پروژه پیش بینی شده ( با توجه به عدم امکان احداث خطوط مترو در منطقه 22 (سایت پروژه) و نیاز به اتصال به درون شهر و کارکرد با شهر ) دلایل انتخاب سایت : 1- محدوده گسترش شهر تهران 2- وجود خط آسمان و بلند مرتبه سازی و وجود کوه در منطقه به عنوان یک عامل برای ایجاد خط آسمان 3- انتهای بزرگراه همت برای دسترسی به قلب شهر 4- امکان استفاده از دیدهای طبیعی (منظر روز و شب تهران و کوه) و مصنوعی (پارک جنگلی چیتگر و دریاچه مصنوعی چیتگر (در حال احداث) ایده های عملکردی : 1- نزدیک شدن محل کار به محل سکونت 2- ایجاد فضاهای عمومی برای زیاد کردن روابط اجتماعی 3- وجود فضاهای فرهنگی : 3-1 - مسجد به عنوان شاخص فرهنگی 3-2 - ایجاد چند سینما برای اکران چند فیلم در یک زمان 3-3 - سالن جشن برای ساکنین و عموم مردم 3-4 - کتابخانه عمومی برای سرویس دهی به ساکنین و کاربری عمومی 4- مهد کودک به عنوان عنصر شاخص در مجنمع های مسکونی ( با توجه به سرانه های کاربری شهری ) 5- مدرسه ابتدایی به عنوان عنصر شاخص کوی 6- مدرسه راهنمایی به عنوان عنصر شاخص برزن ( سرانه با توجه به شعاع دسترسی و عملکردهای اطراف پروژه ) 7- درمانگاه برای ساکنین و فوریت های پزشکی و اطاق عمل برای عمل های فوری ( آپاندیس و ... ) 8- فضاهای تجاری خرید روزانه و هفتگی با توجه با سرانه های کاربری شهری و فضاهای تحاری دیگر برای عموم 9- بوستان کودک با مقیاس کوی 10- بوستان محله با مقیاس برزن ایده های فرمی : ایده فرم از برخورد پوسته های زمین ( دلیل ایجاد کوه و دره ) در اینجا برخورده پوسته ها را پوسته شهر در نظر گرفتیم و عملکرد های موجود در شهر در درون پروژه و خیابان ها . میادین و ... را در پوسته پروژه و به عنوان طراحی نما استفاده شده است 1- استفاده از محورهای چند شاخصه شهر تهران ( برج شهیاد - برج میلاد - قله دماوند ) به سایت پروژه 2- جهت دهی نصبت با باد غالب منطقه و عبور باد از پروژه ( اثر ایرو دینامیکی ) 3- جهت دهی نصبت به دید های مناسب 4- مونومنتال بودن پروژه به عنوان یک لند مارک و ایجاد الگو برای شهر های آینده - صاعقه گیر - سیستم اطفای حریق - محاسبه تعداد آسانسور ها و آسانسورهای باربر با توجه به ضوابط شهرداری تهران . فرمول های محاسبه ظرفیت آسانسور ( نویفرت ) - محاسبه تعداد پارکینگ ها با توجه به ضوابط

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
طرلان زرنشانی اصل ( 1391/06/04 ) : خیلی حرفه ای کار شده فقط می خواستم ازتون سوال کنم که چه طوری با سایر برج ها مقایسش کردین؟
متین مصباحی ( 1391/06/04 ) : خسته نباشید کار خیلی متفاوتی شده.خیلی جذابه.همون طور که در تصویر مقایسه شده با سایر برج ها هست حجم کلی تمام برج ها و جدا از جزئیات شبیه همدیگه هستن ولی کار شما با بقیه متفاوته.میشه بفرمایید جرقه اولیه طرح از کجا زده شده ؟یا از چیز خاصی الهام گرفتید یا با تغییرات فرم به این حجم رسیدید؟پیروز باشید
امین شهامی پور ( 1391/06/06 ) : سلام ممنون بابت زحمتی که کشیدید

ولی...

این طرح رو اگه بهپخواین در زمره کارهای معمارانه قرار بدیم بایستی در مرحله اول نمونه ها و مشخصات معماری رو در اون پیدا کنیم،در غیر اینصورت مجسمه ای بیش نیست حتی با این تفاوت که مجسمه حالت پایداری قابل قبولی داره ولی این طرح نداره.

مساله دوم اینکه اگه بخواین خلاقیتی رو در کارتون داشته باشین فقط این نباشه که با یک دستور 3dmax حجمی رو بوجود بیارین.

شما زحمت کشیدید و این قابل تقدیره ولی بایستی این رو در نظر بگیرین که تو شماره ی 10 شما برجهای مختلف رو با هم کقایسه کردین بعد طرح خودتون رو گذاشتین در حالی که حتی اگر به شماتیک کلی طرحها تو عکس شماره 10 نگاه کنید متوجه میشید که هیچ نشانه ای که کار شمارو به این برجها نسبت بده وجود نداره.

این طرح ها یک ذهنیت خاص باید داشته باشه که حاصل این باشه،ایده شما برای طراحی چی بود؟

در آخر باز هم از زحمات شما تشکر میکنم،راستشو بخواین یک سری ذهنیتهای غلط رو بعضی از افراد با نام تبعیت از افرادی مثل زاها حدید دارن پرورش میدن و من هم ضروری دونستم تا این ذهنیتهای غلط رو یاداوری کنم.

امین شهامی پور http://www.Ashahami.com
حدیث یاری یگانه ( 1391/06/06 ) : moshkhase k ekheili zahmat keshidin vaqean khaste nabashin.
vali hamoontor k aghaye shahami pour goftan intor kara zehniat haye khasi ro mitalabe. be nazara man memari alave bar ijade zibaee va khalaqiat bayad hesse taadol ham be mokhatab bede man ba didane in kar shakhsan un hese taadol ro hes nakardam, nokteye dg ink mikhastam bedoonam shoma be hambaft geraee ya hamoon contextualism tavajoh kardin? man ashnaee ba saytetoon nadaram ama be in fk kardin k in asar agar tooye hamoon mantaqe ejra beshe aya be contextualisme unja khadshe vared nemikone? magar ink kollan niatetoon diconstruction boode bashe va khaste bashin ba forme narm in heso ba amoodi kardan forma elqa konid!
masalan zhorzh pompido ham hambaftgeraee ro nadide gerefe va ba mohite atrafesh kamelan saze mokhaleef mizane va hamin ham motamayezesh karde chon formesh be farakhore zaman va makani k tarahi shode zibast , ama aya in form va in kar ham in tamayoz ra dar un mantaqe va ba tavajoh be borjhaye sakhte shodeye iran (be tarze manteqi na eqraq amiz ) ijad mikone?
be har hal khaste nabashid.
حمید رضا دلفانیان ( 1391/06/11 ) : با سلام .ممنون از نظرات دوستان
طرلان زرنشانی اصل @ ممنون لطف دارین . عکس مقایسه از لحاظ ارتفاعی بررسی شده که با توجه به فرم ارتفاع پروژه 251 متر تعیین شده . اگر مضمون سوالتونو درست پاسخ ندادم لطفا بگین تا کاملتر توضیح بدم .

متین مصباحی @ این پروژه همونطور که تو توضیحاتش نوشتم کانسپت هایی از نوع شکل گیری کوه ها و برخورد پوسته شهر و ... شکل گرفته . نیروی وارد شده به شهر در واقع نیروهای جمعیتی وارد شده به شهر هستند که باعث جمع شدن پوسته شهر و انفجار جمعیتی در یک نقطه شده ... و در طراحی نما حس خیابان ها و میادین نمایش داده شده ... دلایل شکل گیری دقیق تر اون با توجه به موارد عملکردی بوده ( جهت باد تاثیر گذار - دید مناسب و ... )

امین شهامی پور @ ما معماری رو میتونیم یک مجسمه ببینیم ولی بستگی به دید اشخاص داره ...
به طور کلی هنر سه دستست : هنر برای عموم مردم - هنر برای دسته ای خاص - هنر برای هنرمند
اگر یک شخص عام برج ایفل را در اوایل دوره ساخت می دید به اون به شکل یک غول آهنی نگاه می کرد ولی بعد ها این پروِژه به عنوان یک شاخصه شهری و حتی به عنوان نماد فرانسه شناخته شد ... ولی در همون زمان سازنده اثر یک عصر نوین و تکنولوژی رو نوید میداد ...
یک پروِژه معماری باید با هر فرمی دارای دو خصوصیت باشه : 1- عملکرد 2- استراکچر ... این دو مضمون در این پروژه عملکرد خود را یک شهر عمودی با تمام امکانات لازم طبق ظوابط برای 400 خانوار داره و از لحاظ استراکچر سازه اون با برداشت از کتاب سیستم های سازه ای ( پروفسور هینو انگل ) با یک باکس مرکزی و در پوسته با اتصال به سازه مرکزی به کمک اسپیس فریم ساخته شده ...
راجع به مسئله دوم ... این پروژه فقط با یه دستور 3d ساخته نشده ... اگر ما حجمی رو بسازیم به هر فرمی و فقط بطور حسی اون رو زیبا کنیم یه دستور 3d میشه و مفهوم دیگه ای نداره ... ولی اگه نوشته های بالا رو خونده باشین چند دلیل از دلایل شکل دهی فرم ذکر شده ... البته گفت تمام مسائل موجود در پروژه در یک پست کمی مشکله ...
مسئله سوم در مورد مقایسه : اگر ما نگاه به گذشته داشته باشیم در یک نقطه ثابت می مانیم ... نگاهی به آینده و حتی تکنولوژی های آینده میتونه مارو به سمت آیند سوق بده ... یه نگاه کوچیک به این سایت بکنین .. سایت جالبیه و ممنکنه نظرتون راجع به شکل گیری آینده آسمانخراش ها عوض بشه : www.evolo.us
در مورد مسئله آخر اینکه اگر ما با نگرش به اینکه چه معماری با چه سبکی کار میکنه پس هر ایده ای مشابه اون 100٪ غلطه یه مقدار اشتباهه ... البته من تقلید کورکورانه اونا رو رد می کنم ولی با نگاهی عمیق تر میتونیم کارهای شاخص و خوبی انجام بدیم ... بازم ممنون از نظرتون امیدوارم تونسته باشم جواب کاملی برای سوالاتتون داده باشم

حدیث یاری یگانه @ نگاه کانستراکتیویسم ها با توجه به بافت شهری و نوع کنار هم قرار گیری پروژه ها در شهر و در واقع کنار هم قرار گرفتن یک بافت تاریخی و یک بافت جدید یک چالش در معماری معاصره ... در پروژه هایی مثل ژورژ پومپیدو که خودتون هم ذکز کردین یا برج ایفل و از این قبیل پروژه ها ما شاهد شکل گیری یک سبک جدید در یک بافت تاریخی هستیم . لذا شکل گیری یک سبک جدید در اون منطقه از تهران ( منطقه 22 ) که یک منطقه جدید است و در حال ساخت میتونه یک الگو برای ساخت و یک مونومنتال برای منطقه یاشد ... روش ساخت اون مسلما با برج های ساخته شده متفاوت خواهد بود ولی غیر قابل ساخت نه ... نقطه تمایز رو می تونیم تو پروژه های زیادی مثال بزنیم که جواب داده و یک لند مارک جدید ایجاد کرده ... مانند برج شهیاد
متین مصباحی ( 1391/06/11 ) : ممنون از پاسخ شما موفق باشید
امین شهامی پور ( 1391/06/11 ) : سلام.

ممنونم که پاسخ دادین.

مساله اول اینکه برج ایفل در پاریس ساخته شد و پیرو یک منش فکری بود که در زمان خودش خلاقیتی محسوب میشد که اجرا شد!!!،حال اینکه پروژه شما نه ساخته شده است و نه پیرو سبکی خاص هست،گوییم شما از سبک خاصی تبعیت نکرده باشین ،صحبت اینجاست که خلاقیتی هم ندارد که با برج ایفل قابل قیاس باشد.متاسفانه تعاریفی زشت از خلاقیت بوجود اورده اند که یکی از انها اینکه هر چیز که متفاوت است می تواند خلاقیت باشد.خلاقیت برای خودش چهارچوب مشخص ولی بی نهایت دارد!!!

کتاب فرم فضا نظم یعنی الفبای معماری،هرچه قدر ادعا داشته باشیم که کار خاصی انجام داده ایم حداقل بایستی با اصول روانشناختی،تناسبات معماری،از همه مهمتر مبادی سواد بصری که در این کتاب ذکر شده پروژه ما همخوانی داشته باشد.در غیر اینصورت حتی در گروه مجسمه ها هم قرار نمی گیرد.چون مجسمه ،عکس، پوسترهای گرافیکی،المان حداقل اصول سواد بصری را شامل می شوند.

شما می تونید به هر چیزی یک نسبت بدهید ، همینطور به هر بنایی یک عملکرد پس مطمئنا هر بنایی در اختیار شما قرار داده شود می توان عملکردی برایش تعریف کرد پس این وسط کیفیت عملکرد را چه چیزی تعریف میکند؟! حتی به صراحت می توانم بگویم که در این پروژه هیچ شفت عمودی حساب شده استفاده نشده است.چون اصلا نقطه ی ثقلی ندارد.حتی اگر کارهای خانم حدید را نگاه کنید ارتباطات عمودی با سازه کاملا مطابقت دارد.

پروژه های بکار گرفته شده و برگذیده در مسابقه های EVOLO همیشه دارای یک ایده ناب بوده است .و برگذیدگان این مجله نه به خاطر احجام معمارانه شان بلکه بیشتر بخاطر ایده بسیار قوی برگذیده شده اند!!!! وقتی مقایسه می کنید بهتر است که همه ی جوانب کار را مقایسه کنید!!!

طرلان زرنشانی اصل ( 1391/06/11 ) : سلام ممنونم که پاسخ دادین
حدیث یاری یگانه ( 1391/06/12 ) : dar memari hich chiz qeyre qabele sakht nist ama hameye formha motaadel va manteqi ham nistan.
mamnoon az pasokhetoon.
تحريريه اتووود ( 1391/08/10 ) :
-داور چهارمین دور بزرگترين مسابقه معماري كشور-
ایجاد یک آسمانخراش چند عملکردی با رویکردی فرم گرایانه گر چه چالش های حل پلان و سازه را در خود دارد لیکن گرایش نو گرایانه و تندیس گون پروژه جذابیت بصری ویژه ای را ایجاد نموده ِ که انتظار میرود به سمت توجه بیشتر به عملکرد پیش رود .
کوروش روشندل ( 1391/08/18 ) : حمید ، امیدوارم (نگاه به آینده) رو تو پروژه های آینده ات هم داشته باشی.
فاطمه قاسمی ( 1391/09/02 ) : چنین بروژه هایی تیم طراحی رو میطلند و به اعتقاد من معمار این طرح به خوبی از عهده وظیفه یک معمار بر آمده که با توجه و نگاه به اصول مهندسی طرحشون رو به تصویر کشیدند و بقیه چیزها هم به عهده مهندسان محاسب هست، خلاقیت و نگاه به تکنولوژی آینده بسیاااار در این طرح موج میزند، این طرح در نگاه اول منو به یاد کتاب سیستم های ساختمانی آینده انداخت،
خسته نباشید
سارا صفری اشلیکی ( 1391/10/23 ) : هنوز پروژه رو کامل ندیدم تا اظهار نظر کنم. اما از تصاویر اولیه و توضیحات متفاوت بودنش معلومه.
موفق باشی حمید
حمید رضا دلفانیان ( 1391/10/27 ) : ممنون از نظراتتون ....
غزاله مهدی ( 1392/02/20 ) : سوالی ندارم!!!
فقط خیلی باحاله!
و متفاوت!!
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group