موسيقي به عنوان جزء لاينفك و يكي از اركان اصلي
تمدن و فرهنگ بشر به شمار مي آيد و نيز به عنوان ابزاري براي تجلي روح و جستجوي كمال
مطلق در ذات انسان مورد استفاده قرار گرفته و در مسير تعقل آنچه را كه ممكن است
دور از دسترس و نامفهوم جلوه كند ، شناسانده است اين گفته « شوپنهاور» كه « همه ي
هنرها مي خواهند به مرحله ي موسيقي برسند » در برگيرنده ي حقيقتي است مهم : انتزاع
و تجديد آنچه موسيقي را از ساير هنرها متمايز مي سازد ، بيان صريح و بدون واسطه با
مخاطبان است كه انتقال پيام ها و آرمان هاي ذهني وعواطف و احساسات هنرمند را
بديگران آسانتر ميسازد ، چنانچه « بتهون » مي گويد : « موسيقي حالت درك و كشش است
، كسي كه به عمق موسيقي من راه يابد ، از تمام بدبختي ها رها خواهد شد و بسوي
خداوند كه برتر است ، هدايت مي شود . » شايد بالا بردن ادراك ، از طريق ارزش گذاري
بر دامنه ي قدرت حواس – و از آن جمله شنوايي – راهي براي كشف معناي اثر باشد .
همچنان كه بارها شنيدن موسيقي ، مارا در وضعيت ادراكي خاصي از فضا قرار داده و يا
ايماژي از يك معماري را به ذهن متبادر ساخته است . « فليپ گلاس » ميگويد : « قطعه
اي براي موزه ي آلمان ساختم كه هرگز نديده بودمش تا زماني كه بعد ها به آنجا رفتم
» بسياري از مردم ، موسيقي را خالص ترين هنر يا هنري انتزاعي مي دانند كه چندان از
دنياي خارج يعني طبيعت ، جامعه و تاريخ تأثير نمي پذيرد .ليكن تاريخ موسيقي با اين
گفته مغايرت دارد . موسيقي از لحاظ سبك و شكل دستخوش تغيراتي شده است كه اهميت
بسياري براي آهنگ سازان دارد و با تغيرات مشابهب در هنرهاي ديگر قرين بده است . از
آنجا كه موسيقي و معماري ، به عنوان روح و
كالبد ، مجموعه ي كنش ها و ارزش ها واعتقادات
فرهنگي ، اجتماعي و... با قدمتي به ژزفاي تاريخ ميتواند گوياي همه جانبه اي
از انديشه ها و افكار زمان و مكان خود باشد ، در پي خلق فضايي هستيم آميخته در
زمان اكنون و با انديشه ي امروز... با
توجه به كمبود فضاي تخصصي موسيقي – بدون تغير كاربري – در بستر فرهنگي شهر شيراز ،
هدف اصلي اين برنامه طراحي « خانه موسيقي » مي باشد كه متأثر از سايت پروژه
و مجموعه عوامل و شرايطي است كه از موقعيت ، فرم و همجواري آن ناشي مي شود . اين
مجموعه با سطح اشغال حداكثر 2000 متر مربع ، شامل فضاهاي نمايشگاهي و گرد همايي ،
آموزشي و تحقيقاتي ، اداري و خدماتي ، فرهنگي و تجاري و ... مي باشد . انجام
مطالعات اوليه – شامل بررسي اقليم و تحليل سايت ، بررسي نمونه هاي مشابه ، برنامه
ريزي فيزيكي و دياگرام روابط فضاها و ... در جهت رسيدن به يك ايده و نگرش كلي در
قالب يك فرايند كه بتوان تأثير آن را در تمام مراحل طراحي و اجزاي طرح ديد و رسيدن
به تجزيه و تحليل و نتيجه گيري از اركان اصلي روند طراحي است .