معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1661
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
منظر شهری   - 1558
معماری ـ موسیقی   - 19
طراحي داخلي   - 1122
پردیس ویترا   - 18
نظریه معماری   - 1115
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
سازه های شهری   - 1019
معماری آمریکا   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1005
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری حوزه عمومی   - 973
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 954
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 894
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 847
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
معماری و کوه   - 15
معماری و سیاست   - 789
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری مدرن   - 707
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 705
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری پایدار   - 686
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 611
معماری و سلامت   - 12
آینده گرایی   - 598
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 586
فرهنگ نفت   - 11
آرمان شهرگرایی   - 574
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 572
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 560
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 531
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 520
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 518
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 495
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 477
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 457
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 380
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری سبز   - 374
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 361
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 325
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 306
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محدود   - 305
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 296
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 291
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 271
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 266
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 234
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 230
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
فضای منفی   - 225
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
اقتصادِ فضا   - 221
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 213
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 210
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 205
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 190
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 159
مسابقه ویلا 1400   - 6
ترسیمات معماری   - 155
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 154
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 151
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 141
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 134
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 121
معماری مصر   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
ویرانه ها   - 94
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 89
معماری و غذا   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
اکسپو   - 83
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری چین   - 83
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری جنگلی   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری و جنگ   - 4
معماری هند   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
زاغه نشینی   - 55
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 55
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
بحران آب   - 52
باشگاه مشت زنی   - 3
آنتروپوسین   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اروپا   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و ادبیات   - 46
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی مُد   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و گیم   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری آسیا   - 36
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری بیابانی   - 35
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
مدرنیسم هیپی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
معماری مدارس   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری و آب   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و رنگ   - 20

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 55
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -864
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -364
ورزشی   -68
پاویون   -294
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -242
ویلا   -27
تفریحی   -183
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -149
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
بلوک شرق و سینماهای علمی تخیلی؛ جهانی [کم و بیش] در استانه حذف شدن - بلوک های مسکن یکپارچه
اتووود سرویس خبر:   جواد ماه صفت
1399/07/14
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/945134/eastern-bloc-buildings-monolithic-housing-blocks
تعداد بازدید : 704

نارکٌمفین / مویزی جینزْبرگ و ایگناتی میلینیس

نارکٌمفین یکی از مشهورترین و بحث برانگیزترین بناها دردوره ساختارگرایی شوروی است. این مجتمع مسکونی واقع در کنار جاده کمربندی مرکزی مسکو، مرحله جدیدی از تلاش ساختارگرایان برای تغییر وضعیت بشریت از طریق معماری را نشان می دهد: هر جزئیاتی از سازه ی این ساختمان، که در سال 1932 تکمیل شده، به طوری طراحی شده بود تا تجسمی از ایده های زندگی جمعی و اولیه، در شوروی باشد و این ایده ها را تسهیل کند. نهایتا، ایده ی اصلیِ طرحِ بنای نارکٌمفین، به معماری خانه های جمعی مبدل کرد.

پس از ساخت این بنا، تمام آرمان های رهایی بخشی که در طراحی ساختمان از آنها الهام گرفته بودند، توسط رژیم استالین، به آرمان هایی "چپ" یا "تروتسکیست" تلقی شدند، و به دنبال آن، سقوط تدریجی کمونیست ها آغاز شد. اگرچه این اتفاق توسط مقامات به طور کلی نادیده گرفته می شد، اما این گنجینه معماری آوانگارد، به زودی محل استقرار جامعه ای ناهمگون از خلاقانی ناپیرو خواهد شد.

سرانجام در سال 2017 کارهای مرمت و بازسازی نارکٌمفین، با حمایت مقامات شهر مسکو، آغاز شد. این پروژه به سرپرستی الکسی گینزبورگ که نوه معمار ساختمان یعنی مویزی جینزْبرگ بود، آغاز شد و وی ضمن رعایت طرح اصلی ساختمان، تلاش کرد با افزودن یک سری مصالح و رنگ، فضا را به آپارتمان های لوکس تبدیل کند. تقریباً 90 سال پس از ساخت و علیرغم اختلافات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که بین زمانِ خلق بنا تا امروز وجود دارد، نارکمفین همچنان به خاطر اهمیت تاریخی و نبوغ معمارانه اش مورد ستایش قرار می گیرد.

 

برج رٌمانیتا / اٌلِگ وِرونْسْکی، اِی میاریان، اٌ بلوگو، اِس کِرانی، اِن رِبِنْکو، پی فِلدْمن

نمی توان گفت برج رومانیا دقیقاً شبیه یک گل است اما محلی ها آن را با نام مستعار "آفتاب گردان" می شناسند. با این وجود، این استوانه بتونیِ نیمه بزرگ، در خط آسمان پایتخت مولدوا جایگاه ویژه ای دارد. نحوه پیدایش این ساختمان هنوز یک معما باقی مانده است: برخی ادعا می کنند که این بنا به عنوان یک مقر بهداشتی برای کارکنان وزارت سازندگی در نظر گرفته شده است. برخی دیگر، ادعا می کنند که یک هتل بوده است. حتی برخی می گویند قرار بود یک رستوران چرخان در بالای برج قرار بگیرد. برج 23 طبقه رٌمانیتا در سال 1986 به عنوان یک ساختمان مسکونی افتتاح شد که پاسخی در پی نیاز مبرم به مسکن در اواسط دهه 1970 بود.

از نظر معمارانه، این ساختمان سمبل قدرت حساب می شود: تمام واحدهای مسکونی در 16 طبقه این بنا، به صورت دایره ای ساخته شده اند و توسط مرکز سازه، پشتیبانی می شوند. هر طبقه دارای هشت واحد با دو اتاق است که به تراس دسترسی دارند و همه واحدها توسط یک راهرو دایره ای با نور طبیعی به هم متصل می شوند. رٌمانیتا هنوز پابرجاست و این واحدها اکنون در مالکیت خصوصی هستند. با این حال، طراحی آوانگارد آن هنوز فضای کافی را برای بسیاری از ساکنان آن ارائه نمی دهد. به منظور توسعه آپارتمان ها، برخی از خانواده ها شروع به ساخت بالکن های آجری موقت کرده اند که تعادل ظریف ساختمان را تهدید می کنند. رٌمانیتا بخشی ذاتی از میراث مدرنیستی چیزیناو است، با این حال این برج آیکونیک، شاهد تخریب تدریجی است به طوری که برای مطابقت با استانداردهای روزِ مسکن، نیاز به بازسازی دارد.

 

ساختمانهای مسکونی اوبولون / بودیلاوْسکی، کولومیتس، کاتسین، موروزوف، آیوانف، لادنی

این دو ساختمان نمادی در منطقه اوبولون در شهر کی اِف، تقریباً با فاصله ی ده ساله از هم ساخته شده اند، اما طراحی آنها قرینه ی  یکدیگر است. به دلیل شباهت آنها به گیاهان باریک، آنها را با نام مستعار "روماشکی" یا "کوکوروزی" به معنای "بابونه" یا " ذرت" می شناسند.

سازه ی این آسمان خراش با استفاده از قالب بالا رونده مونتاژ شد که یک روش پیچیده استفاده از بتون برای ساختن بناهای بلندمرتبه است. کف هر یک از طبقات برج، بر روی یک مرکز یکپارچه ی سخت و مجموعه ای از ستون ها قرار دارد که تقریباً ظاهری شناور به آنها می دهد. در اوایل دهه 1990، این ساختمانها، لوکس محسوب می شدند و نخبگان پایتخت اوکراین را در خود جای داده بودند. با گذشت سالها، در غیاب بازسازی ساختمانها و نبود نظارت دولتی، صاحبان خصوصی جدید آپارتمانها شروع به اصلاح ساختمانهای اوبولون کردند. امروزه بشقاب های ماهواره ای ظاهر نما را تا حدودی تحت تاثیر خود قرار داده و بالکن های آیکونیکِ آن با شیشه های دو جداره پوشانده شده اند و باعث شده است که جلوه مدرنیستی برج های کی اِف تضعیف شود.

منطقه پلوئیستی-نورد / دانیل گوج

منطقه پلوئیستی-نورد، یک دنیای کوچک مدرنیستی است: این منطقه به عنوان یک منطقه مسکونی جمعی می شناسند و دارای حدود  10 هزار آپارتمان فضاهای زندگی است که شامل دو مجتمع تجاری، یک مدرسه، یک کارخانه و مناظری سبز است. این مجموعه در سال 1971 در پلویستی ساخته شد، شهری که پیرو بخارست به وجود آمده و پیرو سبک معماری دهه های 60 و 70، این منطقه با بلوک های بتونی، خطوط مستقیم و آرایش های هندسی از هم جدا شده توسط فضاهای سبز یا فضاهای  مشترک، طراحی شده است. با این حال که از اعتدالِ معمولِ مجتمع های مسکونی جمعی دور می شویم، ساختمان ها با شبکه های نارنجی کمرنگ و موزاییک های آبی و سبز تزئین شده اند.

سال های طلایی منطقه پلوئیستی-نورد در بخارست به سرعت کمرنگ شد: اندکی پس از ساخت آن، پایتخت رومانی در اثر زلزله ای در سال 1977 لرزید و به ساختمان ها آسیب زیادی وارد کرد. مجتمع آرنیزان که در حال حاضر یک کارخانه تولید پارچه است، متعلق به یک مالک خصوصی است که ساختمان و نمای منحنی آیکونیک آن را بازسازی و حفظ کرده است. متأسفانه، بقیه مجموعه به دلیل عدم نگهداری، در حال تخریب است و خطر از بین رفتنِ این یادگاری نمادین از میراثِ مدرنیستِ رومانیایی را به دنبال دارد.

 

ساختمان مسکونی گوسْتروی / الكساندر بلوكون، وی. سولیموا

این ساختمان غیرمعمول 16 طبقه، واقع در مرکز پایتخت جمهوری آذربایجان، به دلیل ارتفاع و شکل ذوزنقه ای غیرمعمول اش، خودنمایی می کند. این در سال 1975 ساخته شد، دوره ای  که به آن "مدرنیسم باکو" گفته می شود، زمانی که طراحی های سوسیالیستی در آذربایجان شکوفا بودند. الكساندر بلوكون، یكی از دانشمندان درخشان که فارغ التحصیل از موسسه معماری مسكو بود، به خاطر فرم های خاص خود مشهور بود که ساختمان گوسْترویِ او نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این ساختمان با نمای چند وجهی غیرمعمول خود، به آکاردئونی بتونی شباهت دارد و طبقات بالای آن منظره ای زیبا از باکو را ارائه می دهند. متأسفانه سرنوشت اجتناب ناپذیر ساختمانهای مدرنیست، برای این ساختمان هم رخ داد: پس از سالها فساد و بی توجهی مقامات دولتی، همسایگان امور را به دست خود گرفته و مرمت بالکنهای ساختمان را آغاز کرده اند. با این حال، ساختمان مسکونی گوسْتروی هنوز پابرجاست و اگرچه نما دوباره ساخته شده است اما اتمسفرهای متنوع پیشینِ خود را حفظ کرده است.

نارکٌمفین - مسکو، روسیه 1932


نارکٌمفین - مسکو، روسیه 1932


نارکٌمفین - مسکو، روسیه 1932


برج رٌمانیتا - چیزینا، موادوا 1986 


برج رٌمانیتا - چیزینا، موادوا 1986 


ساختمانهای مسکونی اوبولون - کی اف،اوکراین، 90-1981 


ساختمانهای مسکونی اوبولون - کی اف،اوکراین، 90-1981 


ساختمانهای مسکونی اوبولون - کی اف،اوکراین، 90-1981 




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

مارتین هایدگر و سکونتِ "از درونِ در بیرون"
اتووود کلاسیک ـ خانه راجرز ـ ریچارد و سو راجرز
جنگل شهری از ام ای دی؛ برجْ پرتوتایپ
مینیمالیسم رازالود جانتان مارک لی؛ بتن سرد در وهم سبز
خانه 65 از معماران برزیلی ؛ تعامل متريال های بومی و مدرن در ظاهری صنعتی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group