بخش بسیارمهمی از مبانی طرح در واقع برگرفته از مطالعات اولیه مربوط به کودک و شناخت نیازهای او وهمچنین آشنایی با محیط و فضای آموزشی و ویژگیهای آن است .
تلاش در جهت دستیابی به یک فضای آموزشی بهینه با تکیه به نیازهای روحی ، جسمی ، ذهنی و ...... کودک از اهداف اساسی پروژه ما می باشد
اهداف عبارتند از :
- تقویت حس استقلال و اعتماد به نفس در کودکان از طریق ایجاد زمینه های مختلف جهت بروز این خصلت .
- تقویت روابط اجتماعی کودک از طریق ایجاد مفصل هایی به منظور فراهم آوردن امکان برخورد بیشتر در مقاطع سنی مختلف .
- توجه به نیاز کودک به ارتباط با طبیعت از طریق ایجاد پیوند میان مجموعه آموزشی با فضای سبز و حضور فضا در مجموعه .
- ایجاد حس امنیت روانی در کودک .
- حضورغالب فضا در طراحی این مجموعه به دلیل نیاز کودک به عنصر فضا و ضرورت حضور آن در طراحی فضاهای آموزشی .
اصول برگرفته از مطالعات زمینه :
با توجه به لزوم قرارگیری سایت در کنار منطقه مسکونی و بدنه اتوبان در این پروژه به موارد زیر توجه شده است :
- طراحی جداره های سایت به گونه ای که همواره یک ارتباط بصری میان فضاهای آموزشی و محله مسکونی و اتوبان برقرار گردد .
- دریچه ای از زندگی ماشینی ( اتوبان ) به کودک و نیازهای او .
- استفاده حداکثر از فضا برای کودک .
برگرفته از ضوابط ، معیارها و استاندارد ها :
- ایجاد هویت و معنی خاص برای هر فضا .
- دسترسی خوانا به هر فضا .
- تقسیم محوطه وفضای باز به قسمت های متنوع و ایجاد فضاهایی با مقیاس کودک .
- استفاده از نور طبیعی و فضای روشن .
- جداسازی عملکردهای فضاهای آرام از فضاهای شلوغ و پرسر و صدا .
- جلوگیری ازآلودگی صوتی در فضا .
- ایجاد فضاهای متنوع و جذاب .
6-7-1-سازماندهی فضایی :
بعد از برنامه ریزی معماری وبا توجه به نحوه عملکرد فضاها حال نوبت به ارائه نحوه چیدمان فضاها در سایت مورد نظر می رسد .
چیدمان فضاها با توجه به موارد زیر صورت گرفته است :
- تقسیم بندی فضا بر اساس عملکرد.
- سازماندهی مراکز فعالیت بر اساس میزان آلودگی صوتی .
- ایجاد یک فضای مکث درون سایت .
نحوه برخورد زمین پروژه با فضای سبز :
سعی شده است که در صورت امکان از تخریب جلوگیری شود و از قسمت های بایر زمین استفاده شود .
ایده اولیه
با توجه به اینکه این مرکز برای کودکان طراحی شده است ، کالبد کودک ایده اولیه بوده است که می توانست با توجه به کشیدگی سایت پاسخگو نیز باشد .
- ساختمان مخصوص کودک نباید ظاهری دژ مانند داشته باشد .
- این ساختمان ها حتی المقدور در طول روز باید از نور مصنوعی بی نیاز باشد .
- سقف های بلند علاوه بر آنکه بر حجم فضا می افزاید و امکان نمایش های متنوع را فراهم می آورد ، در القای فضای عمومی و فعالیت های گروهی موثراست و در این جهت کمک قابل توجهی ارائه می دهد .
- فضاهای متصل و سیال که شخصیت نمایشگاه و گالری دارند عموما و علی الخصوص برای کودکان جذابترند و ادغام آن با هر فضای جدی دیگر احساس تعلق به آن فضا را افزایش می دهد .
- طرح ساختمان پژوهشهای دانش آموزی بهتر است ساده و روان با احجام ساده و خوانا باشد .
- تغییرات ظریف در مقیاس ها بخصوص برای بچه ها از اهمیت خاصی برخوردار است در صورت بکارگیری صرف تناسبات کودکانه تشویق به رشد و بزرگ شدن از معماری حذف خواهد شد .
- اهمیت مفهوم پویای رشد و حرکت در دنیای کودکان و نقش آن در قدرت فراگیری مسائل در طراحی معماری نباید فراموش شود .
- کودکان می خواهند سر و صدا کنند نه به حد افراط ، ولی در حدی که به دلیل صحبت کردن مورد سرزنش قرار نگیرند .
- ایجاد محیطی که معاشرت با همسالان را ممکن می سازد ، جهت ارتقاء رشد توانایی های اجتماعی کودکان و نوجوانان بسیار مهم است .
- از دیدگاه این پروژه ، برای شکوفایی خلاقیت کودکان می بایست سهکار را به انجام رساند:
اول : محیط را ارزشمند کرد ( منظور از محیط ارزشمند ، محیطی است که شرایط و بستر لازم را برای کاویدن و جستجو کردن فراهم می آورد ) .
دوم : کودکان را به مشاهده و خوب دیدن محیط ترغیب نمود .( تا بتوانند به نکات و حکمت های نهفته در محیط توجه کنند ) .
سوم : برنامه و فعالیت های روزانه زندگی را به گونه ای کرد که شرایط بهره مندی از فضا و کالبد را فراهم کند .
در این پایان نامه طراحی برای کودکان 12-3 ساله در نظر گرفته شده است :
که آخرین مرحله کودکی خود را می گذرانند و طراحی پلان برای آنها کمی سخت و اشکال برانگیز است ، چراکه در مرحله خاص و بسیار حساس و ظریف و خطرناک قرار می گیرد . مرحله ای که از یک سو بر دامان سادگی های کودک و کودکانه نگریستن به جهان نهاده و از سوی دیگر پا را در فرض بسیار گسترده غرور و خودبزرگ بینی های نوجوانان و آن خودباوریهای مردانه و زنانه زیبا و پرهیجان دراز کرده است .
در این مرحله کودک لحظه ای خود را به راستی به تمامی بچه می بیند با جمیع حقوقی که به بچه ها تعلق دارد و در لحظه ای دیگر خود را بزرگ می بیند ، کاملا بزرگ . به هر صورت در یک پروژه معماری با این موضوع معمار نباید فراموش کند که مخاطب او هنوز کودک است و دنیای ظریف و فوق العاده ضربه پذیری دارد .
در این خصوص معماری تفکر انگیز و الهام بخش مورد نیاز است .
یعنی خلق فضاهایی با استفاده از تمهیدات بصری و هویتی معمارانه که در بچه ها ایجاد تفکر و تخیل کند .
فضاها با رنگ های جدی تر و تک رنگ ، اما از رنگ های تیره استفاده نشود .