ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
کتابخانه ی هانت از اسنوهتا؛ پاسخ به نیازهای نوظهور آموزش
فيلمي در ادراك آثار ادواردو سوتو دي مُر؛ بازشناخت پيشگامي جسور
الخاندرو آراونا در لیست 28 نابغه خلاق فرهنگ 2016 از نگاه نیویورک تایمز
پویایی نما در نمایشگاه کیفِر تکنیک؛ پوسته ی متحرک
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
مهدیه نیرومند شیشوان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طرّاحی کانون فرهنگی و منظر پیرامونی گذر تاریخی مقصودیّه تبریز با تأکید بر ادراک حسّی (افراد کم توان
    عنـــــــوان درس : پایان نامه کارشناسی ارشد
    نـــــام استــــــاد : دکتر مجید صالحی نیا
    دانشــــــــــــگاه : هنر اصفهان
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1397/02/03
    تعــــــــداد بازدید : 1341
    محــــدوده سنی : 26_27
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    همـــــکاران طرح : استاد مشاور: دکتر آرمین بهرامیان
    ایده های طراحی : معماری بایستی به نیازهای ما پاسخ گوید؛ چه به عنوان موضوع هنری و چه عملکردی؛ نیازهایی چون زیستن، امنیّت، آسایش و تعداد بی شماری از نیازهای دیگر بشری. خلاء موجود در روند طرّاحی های معماری امروز نتیجه ی تبعیّت از فرهنگ بصر محور حاکم می باشد. به دلیل غالب بودن حسّ بینایی بر دیگر حوّاس، توجه طرّاحان نیز اغلب به طرّاحی بصری می باشد. غافل از آنکه عدّه ای از افراد اجتماع، از درک کیفیّت های بصری ناتوان اند.  طرح های معماری که فاقد توجه به تمامی حوّاس مخاطب انسانی خود است و انسان را به عنوان مخاطبی تک حسّی شناخته است، توجه خود را تنها معطوف به حس بینایی و بصری انسان نموده است. طرح هایی که بر پایه ی حوّاس غیر بصری و عناصر و عواملی موثّر بر معماری و منظر، شکل می گیرند، همه ی مردم شهر (شامل افراد کم توان حسّی: از جمله قشر نابینا، کم بینا) را مخاطب قرار می دهند و با تأثیرگذاری بر همه ی حوّاس انسان، و به وسیله ی ادراک حسّی ۵گانه، تصویرهای ذهنی شفّاف از فضاها ایجاد می کنند و در نهایت منجر به درک فضا آن گونه که شایسته است، می شود.

در این میان، به نظر می رسد شهر تبریز، به عنوان یکی از کلانشهر های کشور، و با جمعیت ۲۰ هزار نفر نابینا و کم بینا، با کمبود مطالعات و پژوهش های مرتبط و نیز فضاهایی با طرّاحی معماری مناسب برای حضور قشر کم توان حسی می باشد. لذا در این طرح، با هدف دستیابی به راهکارهای طراحی و جزئیات، به مطالعه ی ادراک حسی (شامل ادراک بصری و غیر بصری)، حواس انسان، معماری چندحسی، افراد کم توان حسی و نابینایان و عوامل تأثیرگذار می پردازد. درنهایت گذر مقصودیه ی تبریز برای به محک کشیدن این مفاهیم انتخاب شد.

آنچه در ابتدای طراحی به آن توجه شد، طراحی کانون فرهنگی ای بود که در آن به مفهوم معماری حواس اشاره شده باشد. در درجه ی دوم بستر طراحی و توجه به آن بود که از اهمیت بالایی برخوردار بود. به این منظور به جای اینکه ساختمانی طراحی شود که بر بستر سایت قد علم کرده و ارتفاع بگیرد، تصمیم بر این شد تا متواضعانه طرح در دل زمین قرار بگیرد. این کار به صورت هم زمان برآورنده ی سه هدف اصلی بود:

• اول: به دلیل اقلیم سرد شهر تبریز، قرارگیری ساختمان در دل زمین، می تواند در انرژی مصرفی در زمستان برای ساختمان کاهش چشم گیری را باعث شود.
• دوم: تأثیرگذاری همسایگی ها و بستر طرح بر روند طراحی با محوریت تأثیرگذاری مفهومی و کیفی بوده است؛ بدین معنی که به جای اینکه خط و خطوط اصلی طرح معماری و یا زاویه های از محورهای اصلی تبعیت کنند و یا ایده های غیرملموس دیگر، تصمیم بر آن شد تا طرح با قرار گیری در دل زمین به بناهای تاریخی باکیفیت حسی احترام گزارده و خود را برای حضور مردم و فعالیت های جمعی در اختیار مردم قرار دهد. چرا که یکی از اهداف اصلی این طرح فراهم کردن امکان حضور تمام اقشار جامعه از جمله نابینایان و کم بینایان در اجتماع است.

• و مهم تر این که این حرکت همراه با ایده ی دیگری بود: تسلط بینایی بر معماری امروز و نبود کیفیت های حسی مربوط به ۴ حس دیگر انسان در فضاهای معماری امروز ما. بنابراین ۵ دایره بر سایت طراحی جانمایی شدند، هر یک نمادی از حواس ۵ گانه ی انسان: ۴ دایره از دل زمین کنده شده و دایره ی نماد بینایی به طور شاخص روی زمین قرار گرفت (۴ دایره ی خلاء نمادی از نبود کیفیت های حسی ۴ گانه ی شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی و در عوض ۱ دایره ی مثبت روی زمین که نمادی از حس بینایی مسلط بر معماری امروز ما). در واقع کانون فرهنگی حاصل جمعی است از ۵ کانون بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی.
ایده ی دیگر برای توجه به سایت طراحی، بار دیگر نشأت گرفته از کیفیت ها و روابط مردم بود. به این گونه که تمام مسیرهای ورودی به سایت طراحی در طراحی به صورت مستقیم تأثیر گذاشته؛ نه تنها این مسیرها از بین نرفته اند بلکه با طراحی هماهنگ با بستر این مسیرها برای افرادی که از این مسیرها وارد می شوند، تقویت شده است.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group