ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
کازو شینوهارا و خانه ای در اوهارا؛ جایی میان شکاف و برهنگی
از داستان تا "نا"داستان، از حقیقت تا "نا"حقیقت؛ تفاوت میان استنلی کوبریک و جرج لوکاس
بحث برانگیزترین ساختمان های جهان ـ شماره پنج ـ ساختمان واکی تاکی از معماران رافائل وینولی
موزه هنر معاصر ام او سی ای پی ایی از کوپ هیملبلا؛ هم پیچی های سازه ای ولف پریکس
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
شرکت استودیو معماران مادو
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    چاریز
    دانشـــــــــــگاه :
    سال طـــــراحی : 1399
    مـــــــــــــــــکان : یزد
    کـــــارفـــــــــرما : نظام مهندسی یزد
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1401/11/03
    مســــــــــــاحت : 25000
    تعـــداد بازدیـــــد : 892
    محــــدوده سنی : 28_29
    نــــوع کاربـــــری : تجاري
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : مدیر طرح : مازیار دولت آبادی طراح ارشد : دنیز ابراهیمی آذر تیم طراحی: رضا ولی نژاد، سینا ولدی طراح داخلی و رندرینگ : دنیا یوسفی ترسیمات:فاطمه میری، غزل خسروانی زاده
     ایده های طراحی :

 

سؤال اولی که در ارتباط با این پروژه برای ما مطرح شد این بود که چگونه می توان یک پروژه اجتماعی با رویکرد گردشی / تفریحی برای زندگی شبانه مطابق نیاز حال و آینده با احترام به گذشته در یزد طراحی کرد؟ خود این مسئله چند موضوع مهم به دنبال داشت :

پروژه اجتماعی چیست؟

چگونه می توان به نیازهای روز و آینده پاسخ داد ؟

رابطه معماری با گذشته درخشان یزد به چه صورت خواهد بود ؟

سؤال دوم تیم طراحی به خلاء 2 موضوع بسیار مهم در اندام های اجتماعی تاریخی یزد معطوف گشت، یعنی حضور زنان و زندگی شبانه.

در گذشته غالب اندام های تاریخی مانند بازار ، مساجد و ... فاقد حضور زنان و زندگی شبانه بوده است.

ما به عنوان یک معمار چگونه می توانیم در یک پروژه اجتماعی / فرهنگی این فقدان را به حداقل برسانیم؟

سؤال سوم : باتوجه به شرایط اجتماعی / سیاسی حاکم بر حال ایران، موضع یک معمار چیست؟ آیا قبول وضع موجود و باز نمایی آن است یا می تواند از طریق طراحی ، وضع موجود اجتماعی / سیاسی را نقد و به چالش کشیده و به یک آلترناتیو جدید جهت ایجاد آزادی در پروژه اجتماعی فکر کرد.

یک فضای دموکرات با درونمایه آزادی برای تمام انسان ها، تمام قومیت ها بدون نگاه جنسیتی.

براساس مسائل تعریف شده توسط تیم طراحی و همینطور کارفرما، فاز مطالعات با بررسی پروژه های اجتماعی شهر و تاریخ هنر یزد با محوریت زنان شکل گرفت.

باتوجه به جایگاه زنان در شرایط کنونی اجتماعی کشور و در راستای احیا هویت ایرانی ، هنر فرش و فرش بافی به عنوان پنداره پروژه انتخاب گردید.

فرش یک هنر زنانه بود که حاوی هویت ایرانیست. در همه جای دنیا ، فرش ایرانی به عنوان یک اثر هنری شناخته می شود. این اثر هنری حاصل تلاش جامعه زنان گذشته سرزمین ایران است. نکته دیگری که سوا زنانگی فرش اهمیت داشت قدرت ترکیب و بازنمایی روایت های متعدد است که یکی از درخواست های کارفرما بود.

مفهوم دیگری که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفت، مفهوم Social Condenser  یا همان چگالنده اجتماعی بوده . مفهومی که در دهه دوم قرن بیستم توسط آوانگاردهای روسی Asnova و OSA   درجهت ایجاد یک پلتفرم آزاد بدون مرزبندی های رایج به منظور خلق و هم افزایی برنامه های جدید مطرح گردید  و در دهه1980 توسط رم کولهاس مجددا مورد استفاده قرار گرفت.

مفهوم پروژه از سنتز دو مفهوم یعنی فرش به عنوان اثر هنری (فرهنگی ) زنانه و چگالنده اجتماعی شکل گرفت ." پروژه چاریز به مثابه یک چگالنده فرهنگی"

 دیاگرام اولیه پروژه از پهن کردن یک فرش ایرانی روی شهر یزد شکل گرفت.

همانند آثار کریستو جان کلود فرم این فرش تأثیر از فرم اندام های اجتماعی-فرهنگی و شاخص شهر یزد می گیرد. اندام هایی مانند بازان خان، مسجد جامع، باغ دولت آباد یزد و خانه های یزدی. ویژگی بارز شهر یزد از دید هوایی پر و خالی های شهر به خاطر حیاط های مرکزی و دیگری خط آسمان شهر یزد در حاشیه کویر است.

حاصل این کار خلق یک پوسته (ساختار پلتفرمی) سیال و شکل پذیر بود. در ادامه 4 وید بزرگ (فضای خالی) که هر یک نماد یکی از اندام های شاخص یزد بودند ( دایره : نماد گنبد مسجد جامع یزد )  (شش ضلعی : نماد بادگیر باغ دولت آباد یزد)  (شکل صلیبی : نماد چارسو بازار خان یزد ) و ( مربع : نماد حیاط مرکزیهای رایج درون خانه ها ) به احترام زنان ایرانی و به نشان عدم حضور آنها در اندام های اجتماعی گذشته و جامعه و همینطور در جهت احترام و بازنمایی سیمای شهر یزد، از درون پوسته کم شد.

این 4 وید بزرگ که هر یک نماینده یکی از اندام های اجتماعی گذشته هستند و به نشان عدم حضور زنان از پروژه کم شده ، به صورت اریب به سمت مرکز پروژه جهت می گیرند و در نهایت در تراز منفی یک به یکدیگر می رسند تا به شکل یکپارچه و منسجم به نشان اتحاد درون پروژه را نشان دهند. درون این فضای یکپارچه که از تمامی زوایای پروژه قابل رؤیت است و با فضای آزاد در ارتباط است، مدرسه طبیعت و منظر پروژه تعریف گردیده است و در مرکز این فضا یک حوض کلاسیک مربع شکل به یاد حیاط های قدیمی اندام های تاریخی یزد.

در ادامه این سطح توپولوژیک و سیال درجهت تطبیق با نیازهای کارفرما و امکان ساخت، تغییراتی را پذیرفت. تصمیم تیم طراحی درجهت احترام به خط آسمان شهر یزد و محیط اطراف این بود که پروژه نمی بایست مرتفع باشد ، به همین دلیل نصف ارتفاع ممکن یعنی 12 متر از 24 متر در بالاترین قسمت پوسته وجود دارد. در ادامه درجهت قابل ساخت بودن و کاهش پیچیدگی رفتار این پوسته توپولوژیک، از هندسه چهارطاقی که کهن الگوی معماری ایرانی است استفاده کردیم.

 

 در ابتدا 4 محور متقارن روی پوسته انداخته شد و تلاقی این نقاط به صورت یک قوس نرم تا ارتفاع 12 متر بالا رفتند. سپس این پوسته برعکس شد . حاصل این کار آزاد شدن 4 محور متعامد درجهت دسترسی به روی پوسته بود که تمام رویدادهای اجتماعی را به صورت شبانه روز در خود جای می داد و 4 محور متعامد در قطر این پوسته که در جهت ورود به پروژه تعریف گردید، بالاترین سطح نفوذپذیری به صورتی که از 4 طرف زمین به روی پوسته و زیرپوسته ایجاد گردید و این محورها یادآور محورهای کهن الگوی چهارطاقی هستند. در ادامه قرینه پوسته روی زمین ، در زیر زمین شکل گرفت و این دو پوسته در نقاطی که پایین ترین و بالاترین رأسشان است مماس می شوند.

حاصل این کار خلق یک تجربه شگفت انگیز فضایی بود، به صورتی که ما تعریف کلاسیک طبقه را در این پروژه کنار گذاشتیم و ترازها به صورت سیال به یکدیگر تبدیل می شوند.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group