ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
شبیه سازی برای پرواز انسانها در آسمان
کلیسای والر و بازسازی آن با تبعیت از سنت فرهنگ نروژ
اتووود کلاسیک ـ خانه ی فرناندس و آندرس لئون ـ آنتونی گائودی
طراحی و ضایعات به روایت آلیس راستورن - قسمت اول
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
سروش روغنیان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مجموعه فرهنگی هنری تاریخ ایران
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد قزوین
    سال طـــــراحی : 1388
    مـــــــــــــــــکان : شیراز
    کـــــارفـــــــــرما : ...
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1389/10/22
    مســــــــــــاحت : 15000
    تعـــداد بازدیـــــد : 4917
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : Supervisor : Dr. Iman Raeisi Design : Soroosh Roghanian / Ahmadreza Yazdanpanah Design team : Omid Ameri / Neda Dorratottaj / Setareh Jamshidi Hoda Emtiaz / Samira Safavi / Mehrdad Baghery Mohammad Amin Kiarashpour / Siavash Roghanian
     ایده های طراحی : کانسپت: - فرتاش(وجود که در برابر عدم است) لغت نامه دهخدا، جلد 37، صفحه 124 ایده نخستین این مجموعه با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران و روند آن از آغاز تا امروز در ذهنم نقش بست. آنچه برایم مهم جلوه می¬نمود نه تنها اتفاقات و جریانهای متعدد تاریخ ایران و حوادثی بود که هر یک بستر فرهنگی برای زمان خویش به وجود آورده، بلکه فراز و نشیبهایی بود که ایرانیان دانسته یا ندانسته در حرکت و سیر تحول تاریخ در مسیر کمال طی نمودند و آگاهی هایی که کسب شد و گاه از دست رفت و در نهایت چون جوهر کمال در حرکت نهفته است و حرکتجوهری خود کوجب پالایش است، آنچه در نهایت باید پدید آید دستیابی به آگاهی، انسانیت، اخلاق و آزادی است. چیزی که هرچند حتی در روزگار معاصر نیز دور از دسترس بنظر می¬آید اما همچنان آتشی در دل¬های مردمان نیک اندیش این مرزوبوم روشن است و موجبات پویش و تکاپو و استواری را فراهم می¬آورد. هرچند که رسیدن به سرزمینی که غایت آن چون مدینه فاضله دور از استرس و گاه محقق¬ناشدنی به نظر می¬آید اما این روند، آهسته و پیوسته سیطره¬ی آگاهی و دانش را وسیعتر نموده و تا بدانجا خواهد رفت که خرافه و تقلید کورکورانه جای خود را به علم و ایمان فهیمانه خواهد داد و سلطه عشق، بازار مکاره¬ی سلطه-گری و ستم را که بر دستهای جهل و نادانی استوار است جمع می¬کند و تولد را از میان خاکستر چون ققنوس میسر می¬کند. آنجاست که مردمان در فراسوی هفت مرحله¬ی تاریخ بر نقطه اوج آن خواهند ایستاد و فراخواهند گرفت که خود سیمرغ¬اند؛ موجودی افسانه¬ای که بدل به واقعیت می¬شود. با نگاهی گذرا به تاریخ ایران آنرا به هفت مرحله به شرح زیر تقسیم نمودم. این مراحل بر اساس اتفاقات و سیر تاریخ شکل گرفت و برداشت آزاد من از رویه تاریخ سرزمینم از آغاز تا امروز بود. بدیهی است که آنچه در طراحی کل مجموعه نقش بست بر اساس همسن تقسیم بندی است که هر یک از تقسیمات هم بطور جداگانه قابل بازدید و بررسی است و هم در ارتباط با یکدیگر. 1- بخش نخست- سرآغاز تاریخ ایران: چگونگی پیدایش زرتشت- هخامنشیان- سلوکیان- پارتیان- ساسانیان 2- بخش دوم- ظهور اسلام: خلافت عبدالملک تا انقراض امویان- خلافت عباسیان- صفاریان- سامانیان- دیلمیان- غزنویان- سلجوقیان- خوارزمشاهیان- اتابکان 3- بخش سوم: حمله مغولان- ایلخانیان- تیموریان 4- بخش چهارم: صفویان- افغان¬ها- افشاریان- زندیه 5- بخش پنجم: قاجاریه- پهلوی 6- بخش ششم: انقلاب ایران تا کنون 7- بخش هفتم: آینده آنچه موجب شد در این هفت مرحله، مرحلی هفتم آن یعنی آینده را بگنجانم روند پویای تاریخ است که هیچ¬گاه بازنخواهد ایستاد و در نهایت اتفاقات دیگری را رقم خواهد زد که در این زمان و در هر مقطع تاریخی در گذشته، هیچکس از آنچه قرار است در آینده محقق شود اطلاعی ندارد و آینده هر سلسله، سلسله دیگری است که خود آینده¬ای دارد و گذشته آن تاریخ است و این تعلیق ماده اولیه مطلوبی برای طراحی فرم فضایی، معلق و مارپیچ کل مجموعه فرتاش شد که روند شکل¬گیری آن با توجه به اوج و حضیض¬های تاریخ و فرهنگ در قالب نموداری متشکل از نقطه¬ها گه از به هم پیوستن آنان خطوط متوالی و نهایتن سطوح متعدد و حجم حاضر پدید آمد. حجمی که خود شامل روند شکل-گیری تاریخ ایران است و در نقطه اوج خود به آینده-ای می¬رسد که بسی نقطه عطف را دربر دارد که ار تاریخ ایران چون رهنمودهای زرتشت، فرمانهای کوروش، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی و در کنار آنها وقایع فرهنگی مانند طلوع شعرا (رودکی، فردوسی، مولوی، حافظ تا نیما) و وقایع هنری مانند روند معماری از تخت جمشید تا دوران معاصر را دربر دارد و تعدادی از این نقاط خالی است که با فضایی متفاوت که حاکی از نا¬آگاهی ما در زمینه¬ی نقاط عطف آینده است شکل می¬گیرد. اما به جهت نزدیک شدن عملکرد مجموعه فرتاش به کانسپت آن محل قرارگیری سایت در شیراز و در نزدیکی مجموعه حافظیه و باغ چهل مقام انتخاب شد و دسترسی-های سواره و پیاده متعددی برای آن تعبیه شد تا در نهایت بتوان از قسمتهای مختلف مجموعه به راحتی دیدن نمود و از امکانات متعدد آن بهره جست. فضاهای اداری، آموزشی، کتابخانه، سینما، موزه¬های متعدد، گالری، آمفی تئاتر، رستوران و همچنین نشیمن¬¬گاه¬هایی که به جهت آرامش و استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده بر حسب مورد استفاده ئ با توجه به متراژ مورد نیاز در محل¬های مختلف مجموعه جانمایی و طراحی شده که در مورد محل قرارگیری هریک از این مکان¬هاف با توجه به شکل¬گیری کل مجموعه و قطعات هفت¬گانه و نقطه¬ی اوج آن و مفهوم اتفاقات شکل¬گرفته در هر دوره تاریخی جانمایی اتفاق افتاده، برای مثال رستوران در دوران معاصر قرار دارد که هم از متراژ مناسب برخوردار است و هم حاکی از استفاده مردمان این دوران از موهبت¬ نفت است یعنی شکل تمثیلی بهره¬منده از اقتصاد تک محصولی. کاربردی کردن کانسپت و عملی نمودن آن نقش بسیار مهمی در نحوه شکل¬گیری فضاهای داخلی و راهروها دارد که بازدیدکنندگان هم به راحتی توان بازدید از قطعات مختلف و دسترسی به امکانات متعدد مجموعه را یابند و هم در فضایی مارپیچ تعلیق تاریخ را دریابند. تعلیقی که در شکل-گیری دیواره¬ها، محل قرارگرفتن نورگیرها، مسیر حرکت و حتی طراحی نشیمن¬ها نقش به سزایی را ایفا می¬کند و نا¬آگاهی ما نسبت به آینده را تشدید می¬کند و اما در نهایت در فضایی که نقاط عطف تاریخ در آن نهفته است که فضایی دلنشین، روشن، آرام و مرتفع است که امید به آینده¬ای روشن با توجه به آگاهی و دانش بدست آمده از تاریخ و فرهنگ را نوید می¬دهد. نقطه قابل توجه دیگری که در القای نقاط تاریک و روشن تاریخی و فرهنگی نقش مهمی ایفا میکند باریکی و فراخی قطعات و پستی و بلندی آن¬هاست که دقیقا بر اساس روند تاریخی طی شده ایرانیان طراحی شده و هر مرحله با امکانات متعددی که در آن شکل می¬گیرد هماننند تابلوهای تصویری(ویدئو آرت)، کتابخانه¬های الکترونیک، آرشیو شنیداری موسیقی، احجام سه بعدی نوری و حتی دستگاه¬های تهویه مخصوص که عطرها و رایحه¬های مربوط به دوران¬های متعدد را در فضا می-پراکنند، همه و همه فضایی مملو از احساس¬ها و برداشت¬ها و دریافت¬های متعدد از دوران¬های مختلف تاریخ ایران را القا می¬کند که هیچ¬گاه از خاطر بازدید کنندگان زدوده نخواهد شد. در آخر فرتاش که به معنای وجود است، مجموعه¬ای است که برای بودن طراحی شده و هر لحظه حضور آدمی را در جای جای تاریخ معین می¬کند و روند حرکت مردمان ایران زمین را از آغاز تا امروز و از اینجا تا ابدیت رقم می¬زند. "حقیقت از دروغ خالی است. هر آنچه در فراز پدیدار است، به مثل آن است که در بن پدیدار است. پدرش خورشید است و مادرش ماه، باد به زهدانش فرو می¬شود و زمین او را قابل می¬گردد. اوست پدر جادویی جمله جهان، که نور او می¬بایست به زمین در¬آید و تو باید خاک را از آتش دور کنی، و هم لطیف را از کثیف؛ آرام به دانستگی. از زمین به آسمان برخواهد شد و باز به زمین فرو خواهد آمد، از برای فراچنگ کردن نیروی آن چیزها، که هم در بر است و هم در بن. بدین راه شکوه و شهره جمله جهان از آن توست. سپاس این همه را که تاریکی¬ها از تو می¬گریزد. این است نیروی همه نیروها. بر¬هر آنچه لطیف است چیره شود و به هرچه سخت است رخنه کند. بدین راه است که این جهان بر ساخته شد." (از لوح زمرد- متنی کهن به احتمال اسکندرانی)

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
سروش روغنیان ( 1389/10/22 ) : جناب آقای معیت کانسپت شکل گیری پروژه اضافه شد ، امیدوارم مورد مطالعه قرار گیرد.در ضمن اطلاعات بیشتر به همراه انیمیشن کانسپت در سایت http://www.sorooshdesign.com/pr_ext.htm موجود است .
با تشکر
حسین فیوج ( 1389/10/22 ) : سلام خسته نباشي خيلي خوب شده

فقط يك سئوال با چه نرم افزاري كار كردين؟
احسان سرشناس ( 1389/10/24 ) : edeye khobi az kare zaha hadide!!!!!
ba in tafavot ke on ye istgahe ghatare shhri bod!!!!!
majmoe farhangi-honarii-tarikhii-iran!!!!!!!!!!!!
سروش روغنیان ( 1389/10/24 ) : در اینکه مجموعه کارهای اخیر حدید خصوصا Nuragic Art Museum - Cagliari به دلیل ترکیب چند مجموعه در یک حجم واحد درcase study مورد بررسی دقیق قرار گرفته شکی نیست ولی ایده شکلگیری حجم ، دلیل انحنا و کشیدگی و همه جزییات در کانسپت ، موقعیت مکان ، دسترسیها و سایر مواردی بوده که در روند طراحی، گروه آنها را مد نظر قرار داده ،استفاده از خطوط منحنی به حدید محدود نمی شه ، هر طراحی با توجه به همه عوامل پروژه فرم کلی را انتخاب می کند.
حامد فضیلت خواه ( 1389/10/30 ) : کار خوبی از آب در آمده چندین اشکال مهم برای کار/
محاسن
1-به نظر می رسد از پله در کار استفاده نشده است
این نشان از روانی کار نکته خوبی است
2-به نظر می رسد سیر وجود دربرابر عدم را پلکا نی نشان بدهید هر چه به سمت بالا می رویم به عدم نزدیک می شویم
معایب
1-تاریخ در این طرح وجود ندارد
2-طرح به شدت غربی است مخالف غرب نیستم ولی موافق هم نیستم
3-ستونی در این طرح عنصری ناهمگن است وبا حجم هم خوانی ندارد

امیررضا اسماعیلی ( 1390/08/05 ) : اگر این کار در یک کشور اروپایی قرار داشت و قرار هم بود که بر اساس فلسفه ی فولدینگ طراحی و ساخته بشه میشد از اون به عنوان یک کار خوب یاد کرد ولی عنوان " مجموعه فرهنگی هنری تاریخ ایران " بسیار مسئولیت زا و سنگینه و مطمئنا صرف در نظر گرفتن فراز و نشیب برای اون کافی به نظر نمیرسه . حرکت تاریخ اگرچه یکی از ویژگی های اونه و در کار شما هم به خوبی نشون داده شده ولی آیا صرفا توجه به مقوله ی حرکت برای یک پروژه ی فرهنگی آن هم با نام تاریخ ایران کافیه ؟ آیا حرکت در ایستگاه های مترو ، مراکز خرید و ... وجود نداره ؟ چه چیزی به جز حرکت کار شما رو دارای هویت و امضای مخصوص خودش می کنه ؟
فضاهایی که در زیر ستون های غول پیکر به وجود میاد چه کاربردی داره و اصولا دیدن یک سطح پهن و عظیم از زیر چه لذتی برای بیننده داره ؟ پنجره هایی که بر روی طرحتون ایجاد شده بر اساس چه فلسفه ای شکل گرفته و چرا چنین فرم های پراکنده ای به خودشون گرفتن ؟
این سوال ها در ذهن من یا هر کس دیگه ای ممکنه به وجود بیاد و مطمئنا طرح باید اون قدر قوی و هدایت کننده باشه که بتونه خودش به اکثرشون پاسخ بده .
امیدوارم از طرح این پرسش ها دلگیر نشید ؛ چون با هدف فلسفی و قوی ای وارد شدید این سوال ها رو پرسیدم ...
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group