معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1378
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1305
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1027
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 892
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 873
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 805
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 797
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نظریه شهری   - 730
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 729
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 721
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 626
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 612
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 549
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 534
معماری بایومورفیک   - 14
منتقدان معماری   - 498
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 468
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 464
معماری و نقاشی   - 14
معماری تندیس گون   - 461
معماری و روانشناسی   - 13
روح مکان   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
طراحی صنعتی   - 458
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 450
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 443
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری شمایل گون   - 429
معماری و گیم   - 10
باز زنده سازی   - 390
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 368
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 355
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 348
بی ینال ونیز   - 9
معماری یادمانی   - 344
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
معماری و ادبیات   - 9
معماریِ توسعه   - 327
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 299
معماری و هوش مصنوعی   - 8
معماری پست مدرن   - 275
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 259
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 254
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 245
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 240
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 214
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 195
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 180
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 160
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرافیک   - 148
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 139
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر گفت و گو   - 136
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 134
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 110
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 91
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری هند   - 66
معماری خوانی   - 5
معماری چین   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و فاجعه   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 52
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
زاغه نشینی   - 47
معماری جنگلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 45
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری دیجیتال   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
اقتصادِ فضا   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 31
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 39
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 94
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 140
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 45
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 23
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 10
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 189
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -368
صنعتی   -101
فرهنگی   -325
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -151
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
"مهاجران جنگلی" وین و راه اندازی انقلاب مسکن اجتماعی . قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/04/31
مـنـــــــبـع : www.theguardian.com/cities/2016/apr/08/story-cities-18-vienna-austria-cooperative-self-build-settler
تعداد بازدید : 693

پایتخت اتریش؛ متشکل از تهی دستان و بی خانمانان بر جای مانده از جنگ، پتانسیل انبوهی از مهاجران جهت ساخت مسکن با روش خودساخت را برای بازسازماندهی بی سابقه جامعه شهری نشان داده که اثرات آن هنوز تا امروز، در "وین سرخ" و فراتر از آن  باقی مانده است.

جنگ جهانی اول مسائل مربوط به مشکلات مسکن در وین را تشدید کرد، شهری که از قرن بیستم نابود شده بود -زمانی که به گفته مورخ اتریشی، رناته بانیک-شویتزر؛ "زندگی شش تا هشت نفر در یک اتاق و آشپزخانه، امری طبیعی محسوب می شد". "بچه ها هیچ تختخوابی از خود نداشتند، بلکه مجبور بودند از یک تخت به صورت اشتراکی با برادران و خواهرانشان استفاده کنند."

در حالیکه جمعیت این شهر تا پایان جنگ از 2.1 میلیون به 1.8 میلیون نفر کاهش یافت، تورم وحشتناک، ساخت و ساز جدید را غیر ممکن کرد و منجر به ازدیاد بیش از حد جمعیت، در مسکن های موجود شد. به سال 1919، هزینه زندگی، طی  دو ماه تقریبا سه برابر گشت. مقررات قانونی که سعی می کردند با ثابت نگه داشتن نرخ اجاره، اثرات وخیم بازار مسکن را خنثی سازند؛ تنها وضعیت را بدتر می کردند.

بسیاری از (مستاجران تخت)؛ افرادیکه یک تخت را با هزینه های اندکی برای چند ساعت در روز اجاره کردند، دیگر قادر به تأمین یک مسکن (جای خواب) حتی برای چند ساعت  نبوده، و بی خانمان شده بودند. از سال 1919 کمبود مسکن دیگر برحسب جای خالی سنجیده نمی شد، بلکه تعداد بی خانمان ها نیز اندازه گیری  می شد.

مردم در دسته های هزاران نفری به حومه شهر منتقل شدند، به جنگل ها؛ برای اِشغال و پرورش زمین و ساخت پناهگاه های موقت. آنچه که حین جنگ به مثابه باغبانی معیشتی جهت تضمین تامین مواد غذایی اولیه برای خانواده ها، آغاز شده بود، با انطباق مجدد انبارها به فضای زندگی، تبدیل به کلنی های مهاجران شهری نشین زمین های عمومی شد.

تا سال 1921، بیش از 30 هزار خانواده در این "شهرک های جنگلی"ِ تا حدی غیر قانونی در مرز وین زندگی می کردند. نشنال جئوگرافیک آنها را به عنوان "قطعه زمین های کوچک کمیابی از باغ ها، هر کدام با حصار موقت و یک ساختمان چوبی که مانند یک اتاق بازی کودک به نظر می آید " توصیف کرده است.

این تلاش خود انگیختهء خودیارانه -که کارشناس برنامه ریزی شهری، پیتر مارکوزه "گسترده ترین نمونه از خودیاری کالبدی مسکن در قرن بیست و یکم" می نامد، آنچیزی ست که امروزه به عنوان طرح  مسکن بزرگ وین سرخ شناخته می شود. ایو بلو؛ مدرس معماری دانشکده تحصیلات تکمیلی طراحیِ دانشگاه هاروارد در کتاب معماری وین سرخ می نویسد: "این پروژه یک برنامه رادیکال اصلاحات شهری بود که برای تجدید وضعیت  زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی پایتخت اتریش به موازات خطوط سوسیالیستی طراحی شد."

درحالیکه بسیاری از شهرهای اروپایی در آن زمان، درگیر برنامه های مسکن عمومی بودند، هیچ شهرداری دیگری چنین برنامه ی گسترده و فرازمندانه ای را اجرا نکرد- که در سراسر وین اجرا شده بود، ایجاد یک شبکه مستمر مسکن جدید با امکانات اجتماعی که امروز هم به جمعیت زایی در شهر می پردازد.

تقریبا 190 معمار در طراحی زیستگاه های جدید، توسعه قطعه زمین های باقی مانده در میان ساختمان ها، ساخت مسکن های حیاط دار کوچک و -معروف ترین آنها- "سوپر بلوک ها"ی پیشگامانه شهر؛ درگیر بودند. در پایان برنامه مسکن وین سرخ به سال 1934، بیش از 400 پروژه مسکونی ساخته شد که حدود یک دهم جمعیت این شهر را تحت پوشش  قرار داد.

مایکل کلاین، کارشناس مسکنِ دانشگاه تکنولوژی وین، می گوید: "باید تأکید کرد که هیچ طرح جامعِ واقعی برای برنامه ساختمانی وین سرخ، فراتر از تصمیم گیری جهت ساخت مسکن در مقیاس وسیع، وجود نداشت."، "ساختار ساخته شده در واقع نتیجه ی تصادفی سیاست های  پراگماتیک بود، که توسط این  مساله که شهرداری توانست تعداد زیادی ساختمان را بدست آورد، هدایت گردید."

"زیستن را بیاموز"

پس از 1919، زیستگاه ها به تدریج  تبدیل به اجتماعات دائمی  شدند. اکثریت افراد ساکن در زیستگاه ها، اکثر کارگران ماهرشان، در جنبش کارگری، حزب سوسیال دموکرات و در اتحادیه های کارگری شرکت می کنند. فردگرايي به روش های جمعی برای سازماندهی شغلی دست يافت و اجتماعات خودمختار تعاوني ايجاد نمود كه هدف آن فراتر از توليد و مديريت مسکن بوده است.  شعار آنها: " کار کردن برای مسکن، کار کردن  برای سوسیالیسم  است."

ساخت و ساز منجر به تلاش جمعی منتهی به راه حل های طراحی نوآورانه و بسیار مقرون به صرفه شامل مکانیزاسیون فرآیند، پیش سازی و جایگزینی مصالح ساختمانی سنتی شد. طی این فرایند، آنها یک اقتصاد مسکن ایجاد نمودند که تا حدی از بازار آزاد، جدا بود.

با این حال در ابتدا؛ حزب سوسیال دموکرات، روابط دوجانبه ای با افراد ساکن در این زیستگاه ها داشت و ابتکار عمل خود را از باغبانی معیشتی  معطوف به بورژوایی محافظه کار و نه مناسب  تصویر بزرگ یک دولت سوسیالیستی آغاز نمود.  اما موضع حزب به لطف اوتو نیورات تغییر کرد. اقتصاددان سیاسی  و آموزگاری  که به سال 1921 سازمان چتر تعاونی برای ساکنان زیستگاه ها؛ انجمن اتریشی برای زیستگاه ها و باغ های کوچک  را تاسیس نمود.

ایده ی نیورات؛ از میان برداشتن جدایی تولید، مدیریت دولتی و مصرف، و ایجاد یک شیوه زندگی  اقتصادی مبتنی بر شادی جمعی بود.  این ایده، بنیاد ایدئولوژیک سازمان جنبش ساکنان زیستگاه ها  شد. نیورات نوشت " این خانهء شخصی نیست که هدف طراحی بشمار می آید، خانهء شخصی، یک آجر در یک ساختمان است."

از آن پس، جنبش سابق "مهاجران جنگلی" به مثابه یک پروژه اجتماعی-دموکراتیک تعاونی در نظر گرفته شد. این حرکت توسط شهردار وین و تعدادی از سیاستمداران سوسیال دموکرات، و همچنین توسط روزنامه نگاران، روشنفکران و معماران پشتیبانی گردید.

معمار با نفوذ؛ آدولف لوس، از ابتدای این جنبش جذب  آن شده و از سال 1920 به بعد، به عنوان  مشاور غیر رسمی  کار می کرد. یک سال بعد او معمار ارشد شهر و مشغول مسکن‌سازی همگانی شد و آغاز به تدوین طرح منطقه بندی زیستگاه و باغ تخصیصی  و همچنین طراحی در حال توسعه و دستورالعمل های ساخت و ساز برای مسکن زیستگاهی نمود. لوس در سال 1921، با تاکید بر طراحی عقلانی  باغ تخصیصی؛ نوشت: "برای درخور شدن وضعیت مهاجران باید زیستن را بیاموزند."

مفهوم لوس در زمینهء "خانه ای با یک دیوار" شاید نمادین ترین کاربرد معمارانه در این زمان است. او در طول فرآیند طراحی هیودبِرگ سِیدلانگ، یک سیستم ساخت و ساز ایجاد کرد که دیوارهای باربر  را به محل اتصال تقسیم  یک خانه با همسایگی اش، کاهش می داد تا هزینه های ساخت و ساز را کم کند و در عین حال؛  ساکنان همچنان اجازه ساخت و ساز با روش  "خودتان انجام دهید" را داشتند.

طراحی کاملا نمایانگر این ایده است که مهاجر باید همزمان یک  ساکن، یک تولید کننده و یک مصرف کننده - و همچنین یک عضو تعاونی و مدیر اجرایی باشد. این خانه نیست که در کانسپت لوس مهم است، لیکن  باغ به عنوان پایه ای برای خودکفایی  اهمیت دارد.

 

تصویر بالا؛ مربوط به اجتماعات خودکفا ست _ با روش "خودتان انجام دهید"_ که در وین متداول ترین نمونه از خود یاری کالبدی در حوزه مسکن به قرن بیستم بوده اند. عکس از AH! Siedlung Roshengel

نقشه برنامه ساختمانی وین، که باغ  در آن پایه ای جهت  خودکفایی بود. تصویر: پیتر کاینز ، موزه وین


تا سال 1921، بیش از 30،000 خانواده در سکونتگاه های غیرقانونی خارج از وین زندگی می کردند. عکس از  AH! Siedlung Roshengel




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group