ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
کتاب خانه ی اتووود ـ حمله؛ یازده سپتامبر، حمله به معماری ـ جیاچینتو سـِــرویــــیـِـره
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و اضمحلال معناشناختی ونتوریسم به واسطه ریگانیسم
اتووود کلاسیک ـ شهرِ جهانِ محبوس ـ رم کولهاس
چهار اپليكيشني كه هر معمار بايد بر روي تلفن همراه خود داشته باشد؛ دیجیتالیزاسیون امر کالبدی
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
محمد فیروزیان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    ویلایی برای مهندس عمران
    دانشـــــــــــگاه : هنر اصفهان
    سال طـــــراحی : 1392
    مـــــــــــــــــکان : استان مازندران، شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای سنگده، خیابان دانش، بعد از هنرستان سمت چپ، خیابان
    کـــــارفـــــــــرما : سید ابراهیم رضایی
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1392/06/22
    مســــــــــــاحت : 170
    تعـــداد بازدیـــــد : 4252
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : اسماعیل طاهری
     ایده های طراحی : سایت پروژه، شرایط خاصی دارد- منطقه شیبدار است و این سایت دربالاترین قسمت این منطقه قرار دارد، لذا مسئله دیدومنظر با توجه به محیط اطرافش (ارتفاعات عظیم و سنگی رشته کوه البرز، جنگل های وحشی و انبوه راش و همچنین گونه های مختلف گیاهی) بیش از پیش اهمیت پیدا می کند- زمین پروژه در انتهای یک کوچه شیبدار، به شکل مستطیل و دارای عرض کمی(80/7) نسبت به طول آن است از طرفی کارفرماکه یک مهندس عمران است، طراحی ویلایی را از ما می خواهد که هم به متراژ کم باشد( دید اقتصادی به پروژه) و هم یک طرح خاص در منطقه. در جلساتی که با کارفرما داشتیم ، کارفرما را با توجه به خواسته¬ها و نیازهایش متقاعد کردیم که طراحی ویلایی برای یک خانواده 4 نفره و ترجیحاً دوبلکس را شروع کنیم. با اتودهای ارائه شده و با توجه به خواسته کارفرما، ابتدا با دیدی استراکچری به این موضوع نگاه کردیم و سعی بر آن شد که با احجام هندسی بیشتر کار گردد و در نهایت به فرم کلی مثلث رسیدیم البته نه هر مثلثی. مثلثی پیوسته که 2 طبقه را در بر می¬گیرد و این پیوستگی را هم در خارج و هم از داخل بنا می بینیم. در عین حال خطی از این حجم با کاربری تراس بیرون زده که این پیوستگی حجم را متذکر می گردد. توجه به اقلیم معتدل و مرطوب منطقه و همگونی با بافت در ایجاد چنین فرمی بی تأثیر نبوده است. چراکه این فرم هماهنگی خوبی با محیط پیرامون ( رشته گوه های البرز و جنگل های وحشی وانبوه راش) ایجاد کرده است و احساس غریبی با محیط نمی کند. اگر به نمای اصلی بنگریم خطوط و احجام هندسی می بینیم. پلان را به صورتی کار کردیم که امکان ایجاد فضای سیال و انعطاف پذیر وجود داشته باشد. در طبقه همکف، آشپزخانه را از فضای نشیمن و پذیرایی، توسط عناصر فیزیکی جدا ننموده ایم تا فضای منعطف تر را داشته باشیم. در قسمت دوبلکس با قرار دادن اتاق خواب و تعبیه تختخواب های تاشو علاوه بر استفاده بهینه از فضا( فضای زیر سطح شیبدار را به عنوان اتاق زیر شیروانی طراحی نمودیم)، سعی بر آن شد که بیشترین فضا به فضای باز و تراس و بالکن داده شود تا هم با محیط اطراف ارتباط برقرارکند و همچنین امکان استفاده از نور طبیعی بیشتر گردد. بنابراین در این طرح فقط جداره ها تقسیم کننده فضا نیستند، مبلمان مناسب و جای گیری و طراحی مناسب سقف های کاذب نیز، فضا را تقسیم می نمایند. سعی شده که حرکتی یکپارچه را در محل پروژه سامان بدهیم و از تعدد زبانی هم پرهیز کنیم بدین ترتیب فضای داخلی به یک فضای یکپارچه تبدیل گشته است. فضاهای طراحی شده به صورت تک فضا نیستند بلکه به مثابه مجموعه¬ای از فضاهای همجنس، شبکه¬ای از روابط را تشکیل می¬دهند. وجود چنین رابطه هایی میان فضاهای متفاوت، نوعی درهم تنیدگی و نسبتی از تفکیک و در عین حال پیوستگی فضایی را نشان می¬دهد. در واقع، ادراک فضاهای متفاوت در عین پیوستگی، با توجه به شخصیت فضا و با ابزارهایی مانند متریال، بافت، رنگ، نور و ... به صورت درجه ای از تفکیک فضایی انجام می¬پذیرد که این درجه از تفکیک در فضاها متفاوت می باشد. در حجم خارجی بنا نیز نوعی سادگی(Simplicity) و مینیمال بودن طرح را لحاظ کردیم که امکان ایجاد دیالوگ ساده تر و گویاتر را با محیط برقرار می کند. توجه به مصالح بوم آورد همواره در معماری ایرانی بوده است ما هم در این پروژه از مصالح بوم آورد مازندران و این منطقه استفاده کردیم تا ضمن توجه به هزینه کمتر ساخت (خواست کارفرما) به محیط پیرامون توجه داشته باشیم. استفاده از چوب نراد در ساختمان، طرح را زنده تر و بومی تر کرده است و همچنین هزینه ی ساخت را تا حد زیادی کاهش داده است. همین چوب به صورت خام در فضای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است،که با حضور در این فضا کاملاً احساس پیوستگی طبقات به انسان القا می¬گردد و در واقع استفاده از چوب نراد در طرح، انس و خاطره ای را در ذهن انسان پدید می¬آورد (احساس تعلق) که مختص همین منطقه می¬باشد. دیگر مصالح به کار رفته آجر هست که در این منطقه تولید می گردد. این آجر را با تکنیک تونالیته رنگی در نمای ساختمان استفاده کردیم تا ضمن همگن بودن بافت (Texture)، احساس عمق بیشتر را در نما داشته باشیم. در رأس سقف شیبدار، یک تیر بتنی به صورت اکسپوز کار گشته است که به صورت خطی در فضای خارج مشخص است که از حجم اصلی بیرون زده است که هم بر عمق فضا می افزاید و هم تأمین کننده ی نیاز استراکچری کارفرما به روش جدید می باشد. در جنوب بنا، تراسی طراحی گشته که نوعی پانوراما دیده می گردد. در قسمت شرقی تراس، گل های رونده ای کار شده است که طوری کنار هم قرار گرفته اند که با پستی و بلندی رشته کوه البرز هم خوانی دارد و به نوعی قاب آشنا تر و طبیعی تر را برای بیننده به ارمغان می آورد. سازه بنا اسکلت بتنی (قاب خمشی) می باشد و تأسیسات نیز پکیج می باشد و مساحت بنا، در مجموع 170 مترمربع به صورت دوبلکس می باشد که طبقه همکف 80 مترمربع و طبقه بالا، 90 مترمربع از مساحت را در بر می گیرد. از سال 1390 شروع به طراحی و ساخت پروژه شده است و در مرداد 1392، عملیات ساخت به پایان رسیده است. در مجموع محصول کار، ویلایی با دوطبقه است که از دید ناظر خارجی دارای حجم پیوسته و همگون با محیط اطراف خود می باشد و همچنین در فضاهای داخلی نیز این پیوستگی همراه با سیالیت و انعطاف پذیری فضایی حفظ گشته است.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
afzal rezaeian ( 1392/06/23 ) : از روش ترکیب دیوار و سقف که امتدادش در نماهای داخلی دیده میشه خوشم میاد. بنظر میرسه روی دید داخل بنا هم خوب فکر کردید
محمد فیروزیان ( 1392/06/23 ) : ممنون از اظهار نظر شما........اهمیت دید از داخل کمتر از دید از خاج نیست و توجه به این موضوع می تواند طرح را قوی تر نماید.لذا طی حرکت رفت و برگشتی سعی بر آن شد که بهترین وضعیت، هم از داخل و هم از خارج بنا را در این سایت محدود پیاده کنم.
امین بخشش ( 1392/06/24 ) : عالي بود دوست عزيز.
جمال حاتمی ( 1392/08/27 ) : سلام آقای فیروزیان طرحتون بسیار خوب و زیباست.
منو یاد طرح ویلای محسنی می اندازد :)
محمد اسحاق ذاکر ( 1392/08/29 ) : با عرض سلام و خسته نباشید ،
کار زیباییه و مطمئنا تجربه ی خوبی هم براتون داشته مخصوصا وقتیکه موضوع طراحی یه ویلا باشه .
واقعیتش اینه که به سختی میشه ازش ایراد گرفت . نکته ای که به نظرم میاد اینه که هندسه ی پنهانی که درب ورودی جلوی خودش ایجاد میکنه نشیمن رو به فضای حرکت تبدیل کرده و عملا اون رو به دو تکه قسمت کرده . شاید اگر ورودی پایین تر قرار می گرفت بهتر می شد . دوم اینکه شاید میشد نصف فضای سرویس رو به نورگیر ملحق میکردید و نصف دیگه رو به آشپزخانه و قسمت زیر پله رو که فضای مرده و تاریکی هست به سرویس اختصاص میدادید تا دسترسی بهتری هم از نشیمن داشته باشه و راهرویی هم که به نورگیر ختم میشه کوتاه تر بشه .
موفق باشید .
محمد فیروزیان ( 1392/08/30 ) : با سلام خدمت شما آقای ذاکر
بله تجربه خوبی بود به خصوص طراحی ویلایی که از محدودیت های فراوان به دست آمده. در این پروژه، ایراد هایی وجود دارد و بعضی ها رو قبول دارم ولی دلیل اینکه ورودی پایین تر باشد بهتر است رو درک نمی کنم. دوما اینکه این پروژه را برای مهندسی ساختیم که خود یک طراح هم بود و قانع نمودن ایشان تا حدودی انجام شد یعنی اینکه یکی از مداخله گرهای ما در این طرح، خود کارفرما هست. ممنون از اظهار نظر شما
محمد اسحاق ذاکر ( 1392/08/30 ) : با سلام دوباره ،
منظورم اینه که فضای نشیمن باید فضای مکث باشه اما آکس درب ورودی که وسط فضای نشیمن باز شده اون رو از فضای مکث به فضای حرکت تبدیل کرده . شاید بهتر بود آکس ورودی بر یکی از اضلاع فضای مربع شکل نشیمن منطبق میشد . مثل ضلع جنوبی (پایینی) آن .
البته این نظر من میتونه کاملا اشتباه باشه .
موفق باشید
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group