ایده طراحی موزه :ازسال 2012با حمله داعش به مناطق کردنشین سوریه این منطقه چادر نشین و آواره شده اند لذا استفاده از سازه چادری به نماد احترام به سایت واقلیم میباشد.
کردستان شامل چهار پارچه میباشد(روژهه لات-روژآوا-باکوور-باشوور)وهر کدام در کشور های اطرف ومنطقه تقسیم شده اند.همانطور که در سایت طرح مشخص شده است چهار شقه کردستان درآن دیده میشود که در بخش جداره شرقی آن کردستان ایران وکردستان می باشد ودر بخش جداره غربی آن کردستان سوریه وبخش مرکزی آن کردستان عراق مشخص است.به تعداد جمعیت ومساحت کردستان های سایت تقسیم بندی شده است به طوری که کردستان ترکه دارای مساحت بیشتر وجمعیت بیشتری میباشد فضای بیشتری را به خود اختصاص داده است و به ترتیب کردستان های ایران و سوریه>
مفاهیم طرح:در بخش هر کردستان به تعداد احزاب مربوطه به آن بخش سازه چادری وجود دارد که در مجموع شامل 13سازه میباشد ودر رابطه با همین موضوع 13 درخت در سایت وجود دارد که نشان دهنده رهبران آن احزاب میباشد و در 2عدد از درخت ها قاب شیشه استفاده شده که به نماد 2رهبر احزاب است که در اسارت به سر میبرند.قسمت سازه چادری بزرگ به نماد کردستان مرکزی میباشد که در آن راههای عبوری متفاوتی از آن اشباع میشود،به گونه ای که در جداره شرقی سایت دو بخش کردستان وجود دارند که هرکدام در اوایل یک راههای عبوری یکسانی داشته اند و سپس مسیرهای متفاوتی را انتخاب کرده اندو جدا شده اند ودر زیر مجموعه هر یک از 5 رهبر احزابی تشکیل شده اند.ودر بخش جداره غربی نیز راه عبوری کردستان سوریه مشخص شده است .(نکته :در طراحی هر سازه چادری نماینده هر یک از احزاب مانیفست وبیانیه های خود را ارائه میدهند)
لایه دوم:طرح شامل سه لایه مجزا میباشد،لایه دوم مربوط زیر زمین اول میباشد که به وسیله باکس های شیشه ای آسانسوری به لایه زیرزمین هدایت میشوند در این باکس ها کلیپ های مربوطی به هر بخش کردستان واتفاقات رخ داده شده در آن بخش به وسیله ی پروژوکتورهایی بر روی دیوار های آن نشان داده میشود.در زیر زمین اول با عبور ازفضای لابی و گالری های موزه وارد قسمت اصلی موزه میشوند در ابتدا به وسیله پلکان هایی به فضای های دیگر موزه هدایت میشوند که در این قسمت هر بازدید کننده میتواند با ارائه انتقادات و پیشنهاداتی روی دیوار موزه نوشته هایی را ارائه دهند،بخش بعدی تلفیق فضای آموزشی دانش آموزان شنگال با موزه است،از سال2012 به بعددانش آموزان شنگالی هیچ فضای آموزشی را به خود ندیده اند لذا تلفیق این فضا با موزه شاید توان ایجاد محیط اجتماعی در دانش آموزان و بچه های آن نیز ایجاد کند
لایه سوم:این لایه مربوط به پناهگاه میباشد با توجه به انکه هر لحظه وساعتی این منطقه نا امن و درمعرض خطر میباشد لذا ایجاد یک پناهگاه به بهبود وضعیت امنیتی این منطقه کمک میکند البته که شایان ذکر است که فضای خاصی بعد از عبور ازپناهگاه وجود دارد که یک راهرو طولانی و باکس مانندی وجود دارد که در کل داخل این راهرو لباس ها وکفش های مربوط به کسانی که در جنگ با داعش شهید شده اند در آن نمایش داده میشود
نتیجه گیری:با توجه به آنکه ملت کرد دارای تاریخ چند هزار ساله و وجود جمعیتی بالغ بر45میلیون نفر، هنوز به طور کاملی به سرتاسر جهان شناخته نشده است لذا طراحی این موزه در قالب یک شهر ویرانه شاید علاوه بر رویکرد بهبود بخشیدن به این منطقه،یک معرفت جهان شناختی را در قبال ملت کرد ارائه دهد
2-بیان کننده تاریخ ادوار مختلف کرد در قالب این طراحی
3-شناسایی نقاط قوت وضعف ملت کرد،ملتی که دردرون شادی ورقص های محبوبش شاید در تضاد و پاردوکس درونش باشد