ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
هورای 1111 از دانشگاه هنر و طراحی Touhoku
دریای سنگین از هنرمند اسپانیولی پجاک؛ تحقق یک کابوس تخیلی در واقعیت
پاویون روسیه در دو سالانه ونیز 2020 ؛ همْ گرایی قالب های هنری روی فضای مجازی و در وضعیت دیجیتال
اهمیت زوئی زنگلیس بودن؛ رابطه‌ی پیچیده‌ی یک زن با اُ اِم اِی متقدم
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
ترنج احمدی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مسجد دانشگاه(ماکت اتودی برای نظرخواهی)
    عنـــــــوان درس : طراحي معماری 3
    نـــــام استــــــاد : مهندس روشنایی
    دانشــــــــــــگاه : هنر تهران
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1390/03/07
    تعــــــــداد بازدید : 3791
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : مذهبی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی : با توجه به مبانی پروژه که نور در معماری هست از چند حجم صلب استفاده کردم که تابش نور از فاصله های آنها به وضوح دیده بشه.همچنین نمودی از شعاعهای خورشیدی را با چیدمان احجام به دور کره که همان ساختمان اصلی مسجد هست را ایجاد کردم.حجم بلندتر عروج (نماز)را به تصویر کشیده و سمت قبله در سایت رو نشون میده

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
محسن اکبرزاده ( 1390/03/10 ) : با کلیت کار مخالفم به خصوص با پلان دایره. مسجد سمت و سو داره
اما برای این حجم پیشنهاد می کنم ورودی رو ببری زیر و از زیر دسترسی بدی تا کره رو اینجور کات نکنی. برشی که برای ورودی زدی وضعیت جالبی نداره عزیز
ترنج احمدی ( 1390/03/21 ) : سلام
ممنون از نظرتون آقای مهندس. من این حجم رو از همون ابتدا عوض کردم ولی دوست داشتم نظرات اعضا رو بدونم
درسته کره سمت وسو نداره اما با گذاشتن یک حجم بزگتر و سمت دار که کار مناره رو هم انجام میده سعی کردم سمت قبله رو نشون بدم که نمی دونم چقدر موفق بوده؟ بهر حال خوشحال شدم از حضورتون در این صفحه و دوست دارم بیشتر راهنماییم کنید که به جای کره از چه حجمی استفاده کنم؟
محسن اکبرزاده ( 1390/04/08 ) : سلام
سمت و سو نداشتن رو در ترکیب کلی پروژه و از دید پرنده عرض نکردم. توجه نمازگزار معطوف به قبله است. به عبارت دیگه خطوط و و کیفیت های فضایی دیگه ای نباید هم ارز اون قرار بگیرند و یا آکس ارتباطی رو خدشه دار کنند. از طرف دیگه در طراحی مسجد الویت طولانی شدن صفوف هست و نه تعداد صف ها. یعنی اگر شما یک صف داشته باشین که همه در کنار هم باشند بهتر است از یک ستون که همه پشت سر هم باشند. اگر از دیوار قبله حساب کنیم، صفوف باید کمترین تعداد آفست رو از دیوار داشته باشند. البته عمیق شدن روی این ماجراها زمان بره. چون پروژه پژوهشی خودم روی مسجد بوده به یه سری اصول وسواس دارم که ممکنه از نظر بقیه بی هوده باشه و یا زیاده روی
ترنج احمدی ( 1390/04/08 ) : سلام آقای اکبرزاده.
مرسی از نظرتون. البته این سمت وسو رو با طراحی پلان که برای نمازگزار قابل لمس هست باید ایجاد کرد که من در طرحم این موضوع رو رعایت کردم و بزودی کار جدید رو در سایت قرار می دهم تا از نظرتون بیشتر استفاده کنم و خواهشی داشتم که اگر میشه این اصول طراحی مسجد واطلاعاتتون رو در اختیار من هم بگزارید تا برای روز دفاع آماده تر باشم ممنون از لطفتون
اگه ممکنه میل بزنید[email protected]
[email protected] پویا ( 1390/07/24 ) : واقعا خسته نباشید...کار بسیار خوبی شده؛همون جوری که باید باشه...ساده اما زیبا
موفق باشید
ترنج احمدی ( 1390/07/24 ) : مرسی شما لطف دارید... اما این اولین اتود پروژه بود که برای نظرخواهی دوستان گذاشته بودم به لطف خدا کار تموم شده و دفاع هم کردم، اما هنوز فرصت پیدا نکردم کار پایانی رو در سایت بذارم . سعی میکنم این کارو حتما انجام بدم.
موفق باشید
مازیار فخرقاسمی ( 1390/07/29 ) : سلام خانم احمدی امیدوارم تمام شده کاررا قرار بدهید تا ببینیم چی شد در مورد اصول طراحی مسجد اگر به نتیجه ای رسیدید که چقدر میشود آنرا دور زد ذکر کنید ممنون می شوم در ضمن عروج با کاسته شدن ازحجم مادی همراه است اما المان های شما هرچه بالاتر می روند جسیم تر می شوند که بهتر بود از نظرم ظریف تر می شدند
ترنج احمدی ( 1390/08/08 ) : سلام ممنون آقای فخر قاسمی از نظرتون.چشم حتما میذارمش .آخه این روزا به سایت کم سر میزنم
ولی من یه جای صحبتتون رو متوجه نشدم!که گفتین "چقدر میشود آنرا دور زد"؟اگه واضحتر بگین در خدمتون هستم
مرسی
ترنج احمدی ( 1390/08/08 ) : سلام آقای محمدی مرسی ولی من برای طراحی مسجد نتنها این کتابها بلکه دهها کتاب و مقاله دیگر رو هم خوندم. بازم ممنون سایت جالبی داشتین موفق باشید
مازیار فخرقاسمی ( 1390/08/08 ) : سلام خواهش میکنم خانم احمدی در واقع منظورم از دورزدن نادیده گرفتن آنهاست یعنی برخلاف آنچه که در دانشگاه های معماری میگویند که کار باید سناریو داشته باشد آیا میتوان بجایی رسید که اولویتهای طراح مقدم بر سناریو گردد چالش برانگیز هست اما برخی از صاحبنظران هنری عقیده دارند بایددر هنر از جایی شروع می شود که راهی برای گریز از آن نیست.
ترنج احمدی ( 1390/08/10 ) : سلام آقای فخر قاسمی؛
البته من در کارم سناریوی خاص خودم رو داشتم و در روز دفاعم بحث بین اساتید بالا گرفت!
تا جایی که منظورتون رو متوجه شدم باید بگم: در طراحی مسجد یه سری اصول و ارکان تعریف شده وجود داره که در حقیقت استانداردهای ساخت مسجده و در هر صورت پیروی از آنها باعث سربلندی در کار میشه که رعایت اونا از هر لحاظ ضروریه و دورزدنی نیست!
اما در برخی زمینه های طراحی ،باید مسائل اقلیمی رو هم در نظر داشت که اونم دورزدنی نیس.ولی بعضی مسائل کاملا سلیقه اییه و هیچ کس نمیتونه ایراد خاصی بهش وارد کنه مگر اینکه سلیقه متفاوتی داشته باشه و اینجاست که میتونی سناریو ی خودت را، رو کنی و نذاری ایرادهای سلیقه ای کارت رو تحت تاثیر قرار بده .در کل طراحی مسجد تا جایی که من مطالعه داشتم،اصول و قواعد خاصی داره که با توجه به محدودیت پروژه شخصی میتوان بعضیهاش رو نادید گرفت.
مازیار فخرقاسمی ( 1390/08/10 ) : سلام ممنونم که توضیح دادید وقتی به سیر تغییر نقشه های کلیساها مخصوصا در دوره بیزانس نگاه می کنم این سوال مطرح می شود چرا مساجد همیشه همین بودند و فقط با ایوانهایشان بازی شده یا من اشتباه می کنم مثلا مسجد مرکزی یا محوری ویا ترکیبی بجز ایاصوفیه هم داریم؟
ترنج احمدی ( 1390/08/13 ) : با سلام خدمت شما
اولا عرض کنم یا صوفیه از اول یک کلیسا بوده و با افزوده شدن پشت بند عظیم بر طرح اصلی و چهارمناره رفیع ترکی پس از پیروزی عثمانیها در ۱۴۵۳ میلادی ایاصوفیه به یک مسجد تبدیل شد.
ترنج احمدی ( 1390/08/13 ) : و اما در جواب سوالتون باید عرض کنم به طور کلی باید گقت بناهایی که در طول دوران حکومت بیزانس که از سال ۳۳۰ میلادی تا سال ۱۴۵۳ میلادی ساخته شده اند، متنوع و تعدادشان فراوان و این به دو علت عمده بستگی داشته است. نخست وجود ملتهای مختلف که تابعه امپراتوری بودند، دوم طولانی بودن دوران حاکمیت بیزانس، همین مسئله موجب گردیده که نامیدن تمامی آنها به یک شکل، منطقی به نظر نرسد و از این روی است که این دوره زمانی از دیدگاه پژوهندگان این رشته به بخش هایی (محوری ،مرکزی ،ترکیب آن دو)تقسیم شده که هر یک دارای ویژگیهای معینی هستند.
در این نوع بناهای آیینی مسیحیت، در نوع مرکزی ،محراب که قطب بنا محسوب می شود، با همه زیبائی و شکوهی که از آرایش آن حاصل می شود روی به فضایی مرکزی دارد، فضایی که مؤمنان را مانند نوع محوری در طول محور طولی کلیسا مستقر نمی کند، بلکه آن را گرداگرد یکدیگر می خواهد تا در مقابل مقدس ترین مکان کلیسا یعنی محراب بایستند.با توجه به توضیحات داده شده ،در مسجد که اولا سبک دیگری از معماری یعنی معماری اسلامی است...
ترنج احمدی ( 1390/08/13 ) : ...این کارکرد کاملا متفاوت می شود زیرا در مسجد همه باید در جهت قبله بایستند و نماز بخوانند و خانمها و آقایان کاملا جدا و دور از چشم هم عبادت کنندکه با با گرد همایی در عبادت در مسجد منافات دارد. ازین رو حتما بنا باید دارای شبستان زنانه و مردانه جدا باشدکه پلان خاص خود را می طلبد...
در کل اهمیت معماری اسلامی وقتی آشکار می شود, که بدانیم در ساخته های این دوره به کاربرد مادی و معنوی بناها ـ که از مهمترین ویژگیهای آن است ـ توجه شده است ،و اصول و قواعد خاص طراحی مسجد را به کاربرده بعد از آن هرکس میتواند طبق سلیقه خود مسجد طراحی نماید مهم رعایت استانداردهاست که محدودیتها وشباهتهایی بین تمام مساجد ایجاد کرده.
در ضمن در طرحهای امروزی مساجد ،معماران معاصر بسیاری با مارک "مسجد مدرن" فعالیتها و ابراز سلیقه های متفاوت از گذشته داشته اند...
ترنج احمدی ( 1390/08/13 ) : ...مثل همین مسجد الغدیر تهران یا مسجد امام رضا در حال ساخت،مسجد دانشگاه تهران،مسجد قدس تهران و .... و.... که بسیارند یا در پاکستان ،ترکیه، دوبی مثل مسجد پرتو نور خلاصه چندین مسجد دیگر که من طی مطالعاتم باهاشون برخورد داشتم و شما هم میتونید با سرچ اونا رو ببینید که حاکی از سلیقه های مختلف هست اما به نظر شما کدام دلنشین ترند؟ اینها یا مسجد شیخ لطف الله...
امیدوارم تونسته باشم پاسخگوی یکی از علامت سوالهای ذهنتون باشم ممنوم از دقتتون
موفق باشید و کنجکاو...
مازیار فخرقاسمی ( 1390/08/16 ) : سلام خانم احمدی متشکرم که این توضیح کامل را دادید و واقعا خسته نباشید دستتون هم درد نکنه ترنج خانم .
ترنج احمدی ( 1390/08/18 ) : خواهش . وظیفه بود
مازیار فخرقاسمی ( 1390/08/18 ) : لطف داریدامیدوارم در آینده شاهد کارهای جدیدتان باشید و آرزو می کنم کارتان روز به روز بهتر شود .
میلاد بهمنش ( 1391/03/12 ) : بهتره قبل ازطراحی یه کم درمورد فلسفه مساجد وسنتی که با دین گره خورده رو مطالعه کنیم
ترنج احمدی ( 1391/03/13 ) : آقای بهمنش عزیز ممنون از نظر جنابعالی بله دقیقا همه این اتفاقات در طراحی این مسجد افتاده است این عکس فقط یه شمای سادست که تغییرات زیادی پیدا کرده و به این صورت تبدیل به مسجد نشده
میلاد بهمنش ( 1391/03/14 ) : سلام ؛
اون استانداردهایی که گفتی دور زدنی نیست وخودت تو طرحت به کار گرفتی وبخش سلیقه ای که وارد طراحیت کرده ای رو واسم توضیح میدی؟
ترنج احمدی ( 1391/03/14 ) : سلام
این استانداردها شامل جهت گیری مناسب بنا رو به قبله ،حفظ حریم های خاصی مثل حفظ حریم مسیر دفت وآمد زنانه و مردانه ،حرمت بنا در همسایگی ها و موقعیت آن در شهر یا محله و یا سایر الزامات شامل الزامات عمومي مثل :
1- به منظور حفظ ، اشاعه و توسعه علوم و فنون مرتبط با معماري مساجد نظير كاشيكاري ، گره‌چيني ، مقرنس‌كاري و ... استفاده از اين مصالح در مساجد الزامي است.
الزامات شهرسازي :
1- تقويت محورهاي ديد (كريدورهاي بصري ) به مساجد در مكانيابي آنها مورد توجه قرار گيرد .
2- ارتفاع ابنيه اطراف مساجد ( حداقل تا سه پلاك ) بايستي كمتر و يا هم ارتفاع مساجد پيش‌بيني شده باشد .
3- كاربري اراضي اطراف مساجد حتي‌الامكان از ميان كاربريهاي هم خانواده با كاربري مساجد ( فرهنگي ، آموزشي و .... ) انتخاب شود .
الزامات معماري مساجد :
1- در مساجد جديدالاحداث رعايت مقررات ملي ساختمان ايران الزامي است.
2- در طراحي مساجد جديد استفاده از الگوهاي معماري تاريخي و فرهنگي كشور الزامي است.
3- مساجد بايستي با استفاده از مصالح بومي احداث شوند .
4- در احداث مساجد پيش‌بيني پاركينگ به ميزان يك پاركينگ به ازاي هر 5 نفر از گنجايش شبستان اصلي الزامي است .
5- چنانچه جز برگزاري نماز و مراسم مذهبي از فضاي مسجد براي انجام فعاليتهاي ديگر استفاده مي‌شود
رعايت عدم تداخل اين عملكردها با نقش عبادي مسجد و انجام فرايض مذهبي ضروري بوده و پيش‌بيني فضاهاي مورد نياز اين كاربريها الزامي است .
6- احجام مربوط به بناي مساجد و نسبت فضاي پر و خالي آنها بايستي متناسب با نمونه‌هاي مشابه آنها در بافت‌هاي فرهنگي و تاريخي شهر باشد .
7- ريخت كلي ( مرفولوژي ) مساجد بايستي از ريخت مساجد موجود در بافتهاي تاريخي و فرهنگي شهر تبعيت كند .
و...
تکلیف عوامل سلیقه ای هم مشخصه شاید شما در طراحی بخواید کار متفاوت و جدیدی داشته باشین که از سلیقه شخصیتون نشات گرفته ولی با حفظ الزامات و استانداردها...
موفق باشین
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group