ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
مجتمع تجاری / مسکونی پرشین
طراح : حمید عرفان
طراحی موزه خودروهای کلاسیک با رویکرد بایونیک
طراح : سیاوش اکبری
ویلای مسکونی نمک آبرود
طراح : سیاوش اکبری
مرکز موسیقی لانزاروته
طراح : امین(حسن) سلطان پور
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
اتومبیل و تجربه آزادی فردی و اجتماعی
هنر گفت و گو ـ آرک دیلی با آلن دو باتن
طراحی برج SBF به وسیلـۀ هانس هولین
مهدکودک لوکوربوزیه و تجربه های آموزشی دیگر در 1970
کامنـــــــــت پــــروژه ها
پری دارایی در مورد پروژه طراحی خانه مد نوشته است:
کارتون بسیار‌عالیه موضوع طرح نهایی‌من هم خانه مد هست ولی متاسفانه نمونه موردی داخلی پیدا نکردم هر چی گشتم میتو ...
پری دارایی در مورد پروژه خانه مد شیراز نوشته است:
سلام کارتون عالیه من نمونه موردی داخلی از خانه مد میخواستم میشه لطف کنید و برای من هم ارسال کنید ممنونم
Pa ...
الهه حاجحسینی در مورد پروژه مرکز فرهنگی خیام نوشته است:
لطف پروزه تون رو در اختیار من بگذارید[email protected] ...
حسین حسینی در مورد پروژه فرودگاه بین المللی چابهار نوشته است:
در این فرودگاه طبق تریدی ها ارباس 380 لندینگ کرده... یعنی فرودگاه شما تایپ f است. درسته؟ ...
پردیس جعفری در مورد پروژه میدان اجتماعی شیراز: جولانگاه ابتهاج نوشته است:
ایده طراحی به وسیله دخل و تصرف که در حال حاضر انفاق افتاده است بسیار جذاب است و مهمتر از آن شهر شیراز نیازمند ...
شرکت زیگوران در مورد پروژه مجتمع مسکونی -تفریحی با رویکرد پویایی اجتمایی نوشته است:
این پروژ در زمینه خودش میتواند کم نظیر باشد ، استفاده از یک زمین با دو کاربری( آن هم به صورت کاملا جدا،استفاده ...
علی علی اکبریان در مورد پروژه مجموعه ی ورزشی دانشگاه هنر نوشته است:
ورودی مجموعه اصلا شاخص نیست. ای کاش روی این مسئله بهتر کار شده بود. ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
حمید مایلی , مریم منصف
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مجموعه فرهنگی مذهبی
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : سرکار خانم مهندس فرح
    دانشــــــــــــگاه : پیام نور مرکز بندرعباس
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1391/12/01
    تعــــــــداد بازدید : 2765
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : مذهبی
    همـــــکاران طرح : ------------
    ایده های طراحی : چکیده طرح مکان های مذهبی همواره نقش تعیین کننده ای در اعتلای فرهنگ، سیاست ، علم و سایر شئونات تمدن ایفا نموده اند.در این طراحی به دنبال خلق فضایی به منظور ارائه و انجام فعالیت های مذهبی و درکنار آن ارائه فعالیت های فرهنگی بوده ایم. ایده ی اصلی طراحی در این پروژه، برداشتی از باغ ایرانی بوده است.به این ترتیب که باغ نزد ایرانیان نمادی از بهشت بر روی کره ی خاکی است.در ایران باستان بهشت یا وهشت به معنای بهترین زندگی است که این بهشت به صورت باغی سر سبز و خرم و زیبا مجسم شده است. " در بهشت کوثر هست و درختان و جویبارها و گل ها ، و در باغ نیز آب روان خوش و گل های زیبا و درخت هایی که می توان در سایه ی آن آرمید." در مساجد تمامی جزئییات هر کدام به نوبه ی خود فضای معنوی خاصی را ابداع می کنند که در نهایت همه رجوع به عالم معنا دارند و یادآور همان بهشت موعود پروردگار می باشد. مانند نقش طاووس، که مسلمانان طاووس را یک پرنده بهشتی می دانند و از آن در نقوششان برای نشان دادن دربان و راهنمای مردم به بهشت استفاده می کردند و به عقیده ی عموم ،نقش این پرنده بر سر در ورودی مساجد،باعث دفع شیطان واستقبال از مسلمانان است. یا در جای دیگر نقش هندسی ستاره یا شمسه ،تداعی کننده ی آسمان است.و یا حتی رنگ های به کار رفته در مساجد،مانند :آبی،سفید و فیروزه ای هر کدام به نوعی انسان را به عالم معنا وصل می کند. یکی از عناصر مورد توجه در باغ ایرانی هندسه آن است.در باغ ایرانی به اشکال هندسی توجه شده و برای ساده تر نشان دادن اجزای باغ از اشکال مربع استفاده می شود.پس مسئله سادگی در باغ ایرانی نیز مورد توجه بوده است. از طرفی ،اولین مساجدی که در دوران اسلام ساخته شده اند دارای نقشه ی خیلی ساده ای بودند که در محوطه ای مستطیل یا مربع شکل و روبه قبله ساخته می شدند. و این مسئله بازی با اشکال مربع _ مستطیل شکل و سادگی در طراحی که یکی دیگر از وجه مشترک های بنای مذهبی اسلامی و باغ ایرانی است.که در کلیت این طرح،نیز مورد توجه و مورد استفاده قرار گرفت. هر اثر معماری را می توان از دو جنبه ی فرم یا شکل و محتوا یا مفهوم بررسی و تجزیه و تحلیل نمود.این دو جنبه بر هم اثر می گذارند و گاهی یکی بر دیگری برتری می یابد.اما در مقوله ی معماری مذهبی محتوا مهم تراست. به طور کلی ،در روند طراحی این پروژه سعی بر آن بوده که به مفاهیم معماری مذهبی ایرانی که در بسیاری از موارد با اصول باغ ایرانی فصل مشترک دارند،توجه شود.و این مفاهیم را در غالب فرم های معماری امروزی پیاده نمود و مسجدی مدرن برای انسان مدرن طراحی کرد. از مفاهیم بنیادین معماری مذهبی می توان به ریتم،تکرار،هندسه، تقارن و سلسله مراتب اشاره نمود. واز طرفی می دانیم که اصول باغ ایرانی شامل: سلسله مراتب، تقارن ، مرکزیت ، ریتم ،استقلال و تشخیص فضاها ،تنوع در وحدت و وحدت در تنوع و همچنین طبیعت گرایی و بهره گیری از منظر است. بناها در این پروژه همچون کوشک های باغ ایرانی نقش ایفا می کنند و از شفافیت برخوردارند.در طراحی مسجد از همان فرم ساده ی مربع استفاده شده و برای شفافیت و سبکی بصری از جداره ی مشبک استفاده شده که بازی سایه و نور درفضای درونی مسجد متجلی شود. "درون یک مسجد شبیه نور است که به صورت صور مادی متبلور شده و یاد آور آیه نور است.نور یک حضور روجانی است که درون ماده نفوذ کرده و آن را زیبا و شایسته می سازد که محل استقرار روان انسان باشد که جوهر آن نیز ریشه در عالم نور دارد.عالمی که جز عالم روح نیست." بنابراین یکی از عناصر مهم فضا سازی معنوی مساجد نور است که رنگ نشسته بر نقش ها را ظاهر می کند.بر این اساس نور به صورت کنترل شده و تعریف شده وارد فضا می شود. عنصر آب جاری ، اصلی ترین عنصری است به باغ ایرانی حیاتی دوباره می بخشد و یاد آور نهرهایی در بهشت است. "ترکیب نور و آب از قدیمی ترین ازواج در معماری مساجد به شمار می روند .آب نمادی از پاکی و پالایش روحی در معماری مسجد، ودر ترکیب با نور نمادی از حاصلخیزی و رشد است.امتزاج آب و نور زیبایی و برکت را هم زمان به مسجد می آورد. نور و تزئينات مسجد ، بجاي اينكه ذهن را به بند بكشد به جهاني خيالي رهنمون مي شود و قالب هاي ذهني را درهم شكسته و انسان را به روشنايي دنيايي مي كشاندكه تجلي حق در آن است.هنر و معماري اسلامي نيز از آنجا كه با عالم ملكوت پيوند مي خورد ، عنصر نور را چون تمثيلي از جلوه وجود مطلق تلقي مي كند از اين منظر است كه نور بعنوان مظهر وجود در فضاي مسجد افشانده مي شود تا تبيين كننده هندسه آيييني آن باشد." با توجه به این موضوع سعی شده تا منظره ی جلوی محراب چشم اندازی از زیبایی طبیعی و همنشینی آب و گیاه و نور را به تصویر بکشد و پنجره ای باشد که به سوی همان بهشت موعود باز شده است.و با شفاف ساختن جداره ی محراب ، این منظره را در معرض دید عبادت کنندگان قرار داد. از آنجا که پر معناترین رنگ در عالم روحانی رنگ سفید است، ساختمان مسجد به رنگ سفید طراحی شده است .چراکه نشان دهنده ی قداست ،پاکی و آرامش روح است.و آرامش روح همان بالاترین انتظاریست که از یک عبادتگاه می رود. و در راستای وحدت در کل ساختار پروژه، رنگ سفید را رنگ غالب در کل طرح قرار دادیم.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
محمدرضا پیری ( 1391/12/02 ) : پروژه شیک و باکلاسیه ولی در موردش تفکر اقتصادی نداشتین با آرزوی توفیق روز افزون برای شما
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group