شرح کلی کانسپت و ایده طراحی
شهر اصفهان با داشتن اماکن تاریخی و با ارزش معماری فراوان همچون نگین انگشتری
ایران زمین میباشد و این پتانسیل بالا معماران را از سرتاسر جهان برای ایده پردازی
در این عرصه خاکی مشتاق کرده است اما در این میان ارزش نهادن به فرهنگ اصیل ایرانی
در طراحی مهمترین وظیفه ایست که بر عهده معماران این سرزمین نهاده شده است .
ایده اصلی طرح فرهنگسرای حکیم از بنای تاریخی حمام خسرو آقا که از بناهای منحصر به
فرد روبه نابودی رفته گرفته شده است .
حمام خسرو آقا که از آثار تاریخی با ثبت ملی به
شماره 976 و قدمت دوره صفویه بوده که به دلیل آزاد سازی خیابان استانداری این
گنجینه تاریخی با معماری منحصر به فرد با بی تدبیری مسئولین وقت تخریب و خیابان
فعلی حکیم بازگشایی گردید .
از اطلاعات مکتوب : مولف نصف جهان فی تعریف الاصفهان درباره این حمام نوشته است :
(( ... چندان مبالغه در شکل و استحکام و وسعت و زیبائی آن نموده اند که به شرح
راست ناید ، جامه خانه مثل دیوان خانه به نظر آید و گرم خانه به کمال اسلوب ساخته
شده است ...))
از دیگر ایده های استفاده شده در طراحی این فرهنگسرا گره چینی بوده است در شرح گره
چینی میتوان گفت : گره ها، الگوهای هندسی بسیار
پیچیده ای هستند که در هم دیگر تنیدهشده اند و یک سطح را می پوشانند ، معمولا ما در برخورد اول با گره های
هندسی، گیج میشویم ولی وقتی دقیق تر می شویم و با دقت به آن ها نگاه می کنیم می
بینیم که هر گره در پشت خود ، منطق هندسی مشخصی دارد ، اگر ما در نگاهمان به گره
ها دقت بیش تری به خرج دهیم ، شکل های منظم و منتظمی در آن می یابیم که در اوج
زیبائی و تبهر استادان معمار آفریده شده اند. به طور مثال در نمونهای که در مسجد
جامع اصفهان در اوج تبحر یک روزن به وسیله ی یک گره، که از دل یک قطعه سنگ یکپارچه
درآمده است و یا در عکسهای به جای مانده در موزه بریتانیا اوج مهارت استادان معمار
در استفاده از گره در نقوش حمام خسرو آقا نمایش داده شده است .
باتوجه
به تاکید ویژه بر اصل وجودی حمام خسرو آقا و همچنین مشاهده معماری بی مثال آن و
استفاده فراوان از گره ها ، شکل اصلی
کانسپت از طرح گره شمسه یا چلیپا بهره میبرد ، در روند طراحی با نگاه کلی به طرح
در عین منظم بودن کانسپت به واسطه گره استفاده شده ، از شکستگی خطوط و نماها و
احجام که نمایانگر تخریب و به نوعی زوال این بنای مهم بوده بهره برده شده است .