ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
تراشه های کانسپچوال ـ لائوتسه و ظرفیت هستی شناسانه فضای منفی در بعد کالبدی
حدود نیمی از 600 دشت ایران قابل احیا نیستند
هنر گفت و گو ـ آرک ریکورد با هرنان دیاز آلونسو
آدریان اسمیت + گُردون گیل: دو اژدهای رقصان
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
سپهر امیدوار
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مرکز بازسازی اسناد سینمایی ایران و بازپروری مجرمین سینمای ایران
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : دکتر حمید ناصرخاکی
    دانشــــــــــــگاه : هنر تهران
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1397/03/02
    تعــــــــداد بازدید : 971
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :

فرهنگ، هویت، تاریخ و... از مواردی هستند که می‌توان در لابه‌لای فیلم‌های قدیمی یک سینمای ملی، اعم از داستانی، مستند، بلند و کوتاه یافت. این‌ها اسنادی هستند که هرگز نباید به آن‌ها بی‌تفاوت بود، چرا که می‌توانند دستمایه پژوهش‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف باشند.

نکته‌ای که در مورد  فیلم‌ها وجود دارد این است که اگر این فیلم‌ها که هر کدام بخشی از تاریخ سینمای ایران را تشکیل می‌دهند، نابود شوند، دیگر بازگشت آن‌ها ممکن نیست. نتیجه حاصل از نابودی این آثار ، چیزی جز از بین رفتن بخشی از "تاریخ" و "فرهنگ" این مرز‌و‌بوم نیست.

باتوجه به حجم روزافزون تولیدات حوزه‌ی فیلم و الزام به نگهداری یک نسخه از همه‌ی آثار تولید شده در سال‌های اخیر،طراحی مکانی با تجهیزات پیشرفته و مناسب و فضایی گسترده‌تر برای نگهداری و حفاظت از این گونه تولیدات بسیار ضروری است. نداشتن چنین مرکزی برای نگهداری و حفاظت از تولیدات سینمایی و مستند، از معضلات نادیده گرفته شده در کشور ماست. مرکزی که بستری است برای حفظ، نگهداری، ترویج و اشاعه "فرهنگ".

از آنجا که احیای تاریخ و فرهنگ حاصل از ترمیم و بازتولید یک فیلم یا یک بنا، موجب بازپروری و احیای افراد تحت تاثیر فرهنگ و تاریخ می‌شود. بنابراین می‌توان گفت مرمت، ترمیم و بازپروری همه و همه به نوعی با یکدیگر ارتباط داشته و برهم تاثیر می‌گذارند. از طرفی دیگر، افرادی در جامعه وجود دارند که  مرتکب جرم فرهنگی شده و به رشد فرهنگ جامعه آسیب زده اما این افراد برای تنبیه و جبران خطاهایشان همجوار مجرمان،تبهکاران، قاتلان و خلاف‌کاران قرار می‌گیرند و دوران محکومیتشان را در کنار این قشر می‌گذراندند. این در حالی است که در این دوران نه تنها مورد بازپروری قرار نگرفته و از اشتباهات گذشته روگردان نمی‌شوند، بلکه همنشینی با تبهکاران و خلافکاران تاثیر بدی بر آن‌ها گذاشته و آن‌ها را به سمت خطاهای دیگر سوق می‌دهد.

از همین رو، ایده طراحی مکانی که در کنار مرمت، ترمیم و بازسازی فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به بازپروری مجرمین سینمای ایران(مجرمین فرهنگی) نیز بپردازد شکل گرفت. تعریف کاربری ای جدید برای یک فضای فرهنگی یا به عبارتی فضایی که تا به حال لزوم وجود هم احساس نمی شد چرا که کاربری های فرهنگی را همه در موزه یا گالری یا فرهنگسرا خلاصه می کنند. این افراد که نوعی خطاکاران فرهنگی و سینمایی محسوب می‌شوند، در تماس مستقیم با مرمت، ترمیم و بازسازی فیلم‌های قدیمی، خود نیز مورد بازپروری قرار گیرند. این افراد، با شرکت در امر ترمیم و مرمت اسناد سینمایی در دوران تنبیه، با فرهنگ غنی بخش‌هایی از تاریخ سینمای ایران آشنا شده و برای نجات آن‌ها تلاش می‌کنند. این آشنایی و تلاش به تدریج موجب بازپروری آنان می‌شود.

سایت انتخاب شده برای طراحی، پارکینگ سینما فرهنگ، واقع در خیابان شریعتی تهران است. این منطقه این روزها مورد هجوم ساخت‌و‌سازهای بی‌شمار قرار گرفته‌ است.عمده ساخت‌وسازهای انجام شده در این منطقه مربوط به کاربری‌های "تجاری" با "تراکم بالا" است و این خطری است که این روزها زمین‌های موجود در این منطقه را تهدید می‌کند.

این سایت، با توجه به موقعیت منحصر به فردی که دارد، برای تبدیل شدن به یک مرکز تجاری با تراکم بالا بسیار مستعد است. درواقع، یکی از اهداف اصلی  انتخاب این سایت، مقابله با این تهدید است.

 

"سینما فرهنگ" به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مجهزترین سینمای ایران و به عنوان اثری واجد ارزش‌های فراوان، بستری مناسب برای رشد و شکل‌گیری "فرهنگ" است. همجواری مرکز ترمیم و بازسازی اسناد سینمای ایران واقع در زمین پارکینگ کنونی این سینما، می‌تواند به رشد مفاهیم جنبی سینما از قبیل پیش‌تولید، پس‌تولید، تدوین، فروش، ترمیم، احیا و ... در میان اقشار متفاوت مردم کمک کند. از طرفی قابلیت پخش و اکران نسخه باکیفیت یا ترمیم‌شده فیلم‌های قدیمی تاریخ سینمای ایران در سانس‌هایی از روز در این سینما می‌تواند چرخه تولید فرهنگ را کامل‌تر کند. چرخه‌ای که با حضور و مشارکت مردم و در انتها با دیده شدن تکمیل خواهد شد. همچنین با طراحی این مرکز در همجواری این سینما، "سینما فرهنگ"، همانگونه که از نامش انتظار می‌رود به یکی از قطب‌های تولید فرهنگ در کشور ما تبدیل خواهد شد.

 

ایده اولیه طراحی، به گونه‌ای بود که این مکان بتواند فعالیت‌های بازپروری افراد و بازسازی و ترمیم اسناد سینمایی تاریخ سینمای ایران در خود جای دهد و بتواند به عنوان فضای شهری و فرهنگی قدرتمند بستری برای آشنایی مردم با تاریخ سینمای ایران باشد. علاوه بر این، ایده طراحی بر اساس فضاهای بینابین (In between) که درواقع رابط یا تبدیل کننده دو فضا به یکدیگر هستند، شکل گرفته است.درواقع این فضاها همان فضاهای عمومی یا شهری (Public Spaces) هستند که بخش های متفاوت این طرح را به یکدیگر مربوط می کنند.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group