ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
چگونه رادیکالیسم در معماری ایتالیای دهه شصت مُرد؛ یک روایت کوتاه
پالپ نیوزهای اتووود ـ چهل ایده برای دکوراسیون اتاق نشیمن ؛ قسمت دوم
تجربه لکه ای از فضا به مثابه جغرافیاهای نادانی؛ هستی شناسی انتقادی سفر و مکان
لوکوربوزیه و معماری با منطق فیلم به روایت بئاتریس کولومینا
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
فاطمه زارع
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مرکز خوانش فرهنگ و هنر شیراز در بافت تاریخی شیراز با رویکرد معماری زمینه گرا
    عنـــــــوان درس : پایان نامه کارشناسی ارشد
    نـــــام استــــــاد : مهندس داعی پور
    دانشــــــــــــگاه : سوره تهران
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1397/03/04
    تعــــــــداد بازدید : 861
    محــــدوده سنی : 26_27
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :

مرکز خوانش فرهنگ و هنر شیراز مجموعه ای چند عملکردی با ارائه خدمات فرهنگی، هنری، آموزشی و پژوهشی است که سعی در جذب بیشتر مخاطب در بافت تاریخی به­خصوص نسل جوان را دارد.


با مطالعه در مورد زمینه­گرایی و هم­چنین با بررسی و تحلیل سایت به این نتیجه رسیدیم که در بافت­ها و زمینه­های تاریخی اطراف میزان فضاهای خالی نسبت به فضاهای پر در بناهای ادوار گذشته بیشتر است و این ایده در طراحی نمود پیدا کرد..در اطراف سایت میزان فضاهای خالی نسبت به فضاهای پر بیشتر است بنابراین بر اساس رویکرد زمینه­گرایی این نسبت­ها در طراحی مورد توجه قرار گرفته است

در سایت مورد نظر محورهای مهمی وجود دارند که در طراحی مجموعه در نظر گرفته شده­اند. با مطالعه پیرامون طرح­های فرادست مجموعه، مشخص شد که میدان توپخانه که امروزه قسمتی از آن به صورت فضای سبز در مقابل سایت ما قرار دارد قرار است احیا شود، لذا یکی از محورهای مهم سایت، آکس این میدان خواهد بود. محور مهم دیگر، جلوخان مسجد وکیل است که هر دو محور در سمت پیاده­راه مجموعه می­باشند. محور مهم دیگر، محوری است که ورودی قسمتی از بازار وکیل که با سایت مذکور مرتبط است را به دیوان خانه متصل می کند.

با بررسی و تحلیل دسترسی­ها و محورهای مهم اطراف سایت به این نتیجه می­رسیم که بهتر است ورودی اصلی مجموعه از سمت دسترسی پیاده باشد چرا که همان­طور که ذکر شد دو محور مهم و اصلی مجموعه در این قسمت قرار دارند. ورودی دیگر مجموعه از سمت سواره رو و ورودی دیگری از سمت بازار وکیل در نظر گرفته می شود

از ایده­های اصلی شکل­گیری طرح، حیاط مرکزی است که در شیراز در بناهای ادوار گذشته دیده می­شود که این حیاط مرکزی عامل اتصال دهنده­ی فضاها در طرح می­باشد. از آنجا که درون­گرایی، بارزترین ویژگی حیاط مرکزی است و مجموعه­ی ما مکانی برای تعاملات اجتماعی هر چه بیشتر افراد است، بنابراین ما برای طراحی دارای یک تناقض هستیم. لذا  برای ایجاد دعوت کنندگی مجموعه در عین وجود حیاط مرکزی، آن را به سه بخش تقسیم کردیم. بخش اول که در جداره­ی مقابل میدان توپخانه و پیاده راه مجموعه قرار گرفته و آب انبار وکیل و کتابخانه عبداله بن خفیف در این قسمت قرار گرفتند به فضاهای عمومی­تر مجموعه اختصاص داده شد.

بخش دیگر مجموعه که شامل فضاهای خصوصی­تر می­باشند حول حیاط مرکزی وسیعی شکل می­گیرند که ورودی اصلی آن­ها از سمت سواره رو می­باشد که البته از حیاط فضاهای عمومی­تر نیز به آن حیاط راه دارد. اتصال دهنده­ی این دو بخش نظرگاهی است که در محور اتصال بازار وکیل به دیوان خانه قرار گرفته است

برای حس دعوت کنندگی بیشتر به مجموعه گشایشی در قسمت فضاهای عمومی ایجاد می­گردد که این میانسرا می­تواند به عنوان عنصر ارتباطی با حیاط مرکزی بخش خصوصی نیز مورد استفاده قرار گیرد. هم­چنین فضای واسط بین فضاهای عمومی و خصوصی در محور اتصال بازار وکیل به دیوان­خانه طراحی می شود که به عنوان نظرگاهی برتی مجموعه بر هر دو بخش دید دارد 

 

  


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group