ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
دایوژن ـ رنزو پیانو ـ نگاهی نو به سکونت
روند پيچيده پياده كردن هواپيماها فرسوده
گروه يو او دبليو از استراليا برنده رقابت سولار ديكتلُن چين 2013 ؛ طراحي خانه هاي پايدار
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی ـ محمدیاسر موسی پور
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
سهیل مقدم فلاحی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طراحی مدرسه موسیقی با رویکرد روانشناسی(گشتالت) بر روند طراحی
    عنـــــــوان درس : پایان نامه کارشناسی ارشد
    نـــــام استــــــاد : دکتر هاشم پور
    دانشــــــــــــگاه : دانشگاه آزاد کرج
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1397/03/06
    تعــــــــداد بازدید : 2272
    محــــدوده سنی : 26_27
    نــــوع کاربـــــری : آموزشي
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :

     موسیقی روان است و معماری فضایی برای این حرکت می سازد. معماری نیز بر خلاف برخورد اولیه یک نما نیست بلکه هویتی فضایی است که با تاثیر بر روان کاربر از طریق القای حس فضا ، فضایی ایجاد می کند که انسان در آن حس شود و انسان در بازخورد آن رفتاری شایسته ارئه دهد . پس بدین صورت است که هر دو هنر در زیر سیطره روانشناسی محیط در جستجوی یک هدف اند و در راستای هم پیش می روند.

 موسیقی در فرم شنیداری فقط در بعد زمان و در زنجیره های از روابط صوتی بین گذشته ، حال و آینده جریان پیدا می کند ولی دستگاه عصبی ما به علت محدودیت ها و مشخصات ساختاری عادت ندارد. بعد زمانی را فارغ از بعد مکانی و فضایی تصور می کند. از طرفی در موسیقی ، هدف در رسیدن به حرکت است ولی اغلب شنونده های موسیقی تنها می باید حرکت را از طریق روابط نت ها در توالی زمان حس کنند. شناخت انسان نیاز به بعد مکان برای درک حرکت دارد و این حتی برای درک هر صوتی غیز از موسیقی نیز لازم است.

 

     موسیقی هنری پویا است و حرکت در آن نقش بسیاری دارد. حرکت در موسیقی ذهنی است. مفهوم حرکت ذهنی از راه کاربرد ارزش های متضاد نور و رنگ و انحناها و خطوط به هم پیچیده و اشکال موجی منحنی به دست می آید. بنابراین برای ایجاد فضای معماری- موسیقی ، تلاش در جهت شناخت روان کاربر و ایجاد فضایی پویا ،متحرک و متغیر بوده است و برای معرفی مفهوم حرکت ذهنی از ارزش تضاد ، سکوت و سکون در مقابل حرکت و پویایی و صوت استفاده شده است.

شکل گیری کلی مجموعه و احجام همانند نت های موسیقی مجزا بوده و از در کنار هم قرار گرفتن آنها یک ملودی یا قطعه موسیقی شکل گرفته که بصورت پوسته ای بر روی کلیت که همان زمان است قرار گرفته و قسمت های که از حجم خالی شده همان سکوت است که در یک قطعه موسیقی وجود دارد.دسترسی به حجم از طریق رمپی است که از زیر حجم طراحی شده دخول میکند که علت آن ایجاد حس بهترو درک زمان در بازدیدکنندگان و در نتیجه درک قوی تر از فضای کلی حجم است.

موسیقی زنده است و حرکت در موسیقی امری است حیاتی تا آنجا که هگل در این باره میفرماید موسیقی مکان را یکسره نفی میکند و در درازای زمان حرکت میکند. البته ما میدانیم که منظور او از حرکت،حرکت حقیق نیست ،در موسیقی و در بسیاری از هنرها درواقع منظور احساس حرکت ذهنی است یا به زبان ساده تر یعنی اثر هنری در طی زمان شکل بگیرد نه تنها برای ساخت آن نیاز به زمان باشد.

در اینجا مفهوم حرکت ذهنی از راه کاربرد ارزش های متضاد نور و رنگ بدست می آید، درک این موضوع و انتقال آن به کاربران دلیل اصلی برای انتخاب پنل هایی از جنس کروم در پوسته نما است چرا که با نمایش انعکاس  تغییر رنگ ناشی از زاویه تابش خورشید در طول روز و همینطور انعکاس های مختف با تغییر فصل ها بدست خواهد آمد.

قوانین گشتالت در شکل گیری ساختمان

همینطور در روند شکل گیری پروژه سعی بر این بوده است که از قوانین روانشناسی گشتالت نیز بهره گرفته شود.

 

 قانون شکل خوب

قانون اول گشتالت "شکل خوب " ، "بهترین" را متقارن ،ساده و با صلابت توصیف کرده است.

سعی بر این بوده که سادگی ،تقارن در حجم کلی ساختمان رعایت شود ولی در ریتم و بافت آن برخلافش عمل شده که نوعی تضاد متقارن بوجود آمده است.

قانون  تشابه

طبق قانون تشابه که میگوید عناصر شبیه به هم، بصورت یک شکل واحد درک میشوند ، ما در پوسته نما از آن استفاده کرده ایم. در واقع پنل های ما هرکدام شکل منحصر به خود را دارد ولی وقتی کنار هم قرار میگیرند به شکل یکسان درک میشوند، ای موضوع در موسیقی به نام ریتمشناخته میشود.

ریتم که از تکرار بوجود می آید و جوهره وحدت بخشی به کلیت قطعه موسیقی است بصورت یکنواخت شنیده میشود در صورتی که در طول زمان یک موسیقی با تغیراتی همراه است.

قانون تکمیل

این قانون میگید انسانها بوسیله تکمیل فضاهای باز و ایجاد فرم اصلی در ذهن خود شکل مربوط را درک میکنند. در این ساختمان دومقطع این اتفاق افتاده است اول در قسمت ورودی که حیاط مرکزی را ایجاد کرده است و دوم در گشودگی های نمای ساختمان. در صورتی که فرم کاهشی اتفاق افتاده، بیننده آن را بصورت یک حجم کامل یعنی مکعب درک میکند.

قانون شکل و زمینه

شکل از زمینه جدا شده و بصورت مجزا درک میشود. این قانون یاد آور رها شدن روح در موسیقی می اندازد، جدا شدن بخشی از ساختمان از زمین مانند یک اثر موسیقی است که همواره خطی نیست. سیالیت فضایی را افزایش میدهد و روح فضا را غنی تر و به نوعی این بنا را مرموز تر میکند.

قانون امتداد

انسانها دنبال جهتی هستند که اشکال به آنها القا میکنند. میتوان از این تعریف نتیجه گرفت که خطوط ممتد می تواند بهترین دعوت کننده باشد . همانطور که در شکل زیر مشخص است آکس های حرکتی سایت  و راهرو های داخل ساختمان همگی از این قانون پیروی میکنند. و البته در طرحی سایت از پلان باغ ایرانی هم که نیم نگاهی به این قانون دارد بهره جسته ایم.

ابعاد طلایی 

ابعاد مکعب اصلی  ساختمان برگرفته از فاصله طلایی در موسیقی است که آلسوپ این پداده را از دیدگاه معماری این چنین تعریف میکند : نسبت طلایی عبارت است از تقسیم یک پاره خط به دو قسمت بطوری که نسبت طول قسمت کوچک بر قسمت بزرگ برابر نسبت طول قسمت بزرگ بر مجموع دو پاره خط باشد.

 تئوری برانگیختگی و بار اضافی 

بهترین تئوری است که جاذبه انسان به گیاه را شرح میدهد. انسان شدن باعث ادراک تنش و خستگی میشود که سطوح بالایی از برانگیختگی روانی و فیزیک را در محیط مدرن شامل میشود. بر طبق این تئوری طبیعت و محیط طراحی شده که با گیاهان پوشیده شده باشد دارای ویژگی کاهندگی بار هیجانی محیط می باشد. با ایجاد فضاهای خالی در کنار فضاهای پر و تبدیل این تراس ها به فضای سبز دسترسی سریع به فضای استراحت و دید بصری داخل و خارج ساختمان را به محیطی آرام تبدیل کرده ایم.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group