ویلا ساووی تجلیِ فوق العاده از "پنج نکته ی معمارانه ی " لوکوربوزیه است، که در سال 1927 پرورش یافت، بهره برداری از فرصت های جدیدِ استفاده از بتن مسلح: پیلوتی ها (ستون های باربر): خانه ای روی پیلوتی ها! در مقابلِ خانه ای که به درون زمین رخنه می کرد- مکانی تاریک و گاهی مرطوب. بتن مسلح، پیلوتی ها را برای ما به ارمغان آوردند.
خانه، بالا در هوا و دور از زمین قرارگرفته؛ و باغ در زیر خانه امتداد می یابد. باغ های روی بام:..." باغ روی خانه قرار دارد، روی بام....بتن مسلح روش جدیدی برای ایجاد یک ساختارِ به هم پیوسته ی بام است. [استفاده از] بتن مسلح به طور قابل توجهی گسترش یافت. به جای سعی در تخلیه ی سریع آب باران، تلاش برای عکس آن اتفاق؛ یعنی حفظ رطوبت دایمی روی بتنِ تراس و در نتیجه داشتنِ درجه حرارتی متعادل روی بتن مسلح ماحصل این اتفاق بود." پلان آزاد: "تاکنون؛ دیوارهای باربر، بر روی زمین قرار می گرفتند و طبقه ی همکف و طبقات بالا را شکل می دادند، و تا پیش آمدگیِ لبه ی بام بالا می رفتند.
این طرح اسیرِ دیوارهای باربر بود. بتن مسلح در [ساخت] خانه، پلان آزاد را به ارمغان آورد! طبقه ها دیگر بر اساس موقعیت دیوارها شکل نمی گیرند. آنها آزادند." پنجره های افقی: "پنجره یکی از ویژگی های ضروریِ هر خانه است. پیشرفت آزادی به ارمغان می آورد. بتن مسلح، سابقه ی پنجره ها را دگرگون کرد. پنجره ها توانستند از یک سمتِ نما تا انتهای آن اجرا شوند." نمای آزاد: "ستون ها در پشت نماها، در داخل خانه، قرار می گیرند. دیگر نماها چیزی نیستند جز پوسته های سبک از دیوارها و پنجره های عایق. نما آزاد است." (نقل قول های لوکوربوزیه، از رساله ی بازدیدکننده این خانه است که توسط مرکز آثار ملی انتشار یافته) " این رویکرد از ماشین حاصل می شود و مثل این است که از زیر ساختمان عبور می کند(نمایش اصول شهری)، و پیروی از تاثیرات صنعتی را نشان می دهد، به این ترتیب روشن می شود که یک نفر به سوی مناسبات عصرِ ماشین کشیده شده است. پلان این ساختمان مربع است(یکی از فرم های "ایده آل" از کتاب "به سوی یک معماریِ جدید")، انحنا ها، رمپ، و شبکه ی سازه، درست نقطه ی مقابل فضای احاطه کننده را پرورش می دهد.برش از ساختمان، قسمت های اصلیِ حوزه خدماتی و سیکرلاسیون را نشان می دهد،طبقه ی اصلی در بالا و بخش روحانیِ اتاق آفتابگیر بر روی آن: این مقطع– گونه از شهرِ ایده آل لوکوربوزیه است که در عالمی صغیر تصریح شد."
اگر ویلا ساووی یک نمایش محض از ذوق هنریِ فرمال بود، برای درک آن نیازی به توضیحات عمیق نداشت. تنش موجود بر سر این بنا متکی بر بیان مصرانه ی رویای یک آرمان شهرگرا است. تمثال های عصر جدید مانند کشتی و قاب بتنی، با فرم های مولود نقاشی Purist آمیخته می شود.
مناسک موجود در طبقه ی متوسط رو به بالا، به یک کنایه ی زندگیِ مدرنِ ایده آل تفسیر شده که حتی به گونه شناسی برای شهر کوربوزیه- ای اشاره می کند: جداسازی سطوح برای مردم و اتومبیل، بازبودن تراس به سمت آسمان و یک رمپ که حرکت را یادآوری می کند. این تفکرات خیال پردازانه به قراردادهایی تفسیر شد که از اعمال دلبخواهی پرهیز شود و از جاه طلبیِ لوکوربوزیه برای ساخت یک استدلال منطقیِ متعادل پرده بردارد، و احساس حقیقیِ او را که ناشی از درک شیوه های عالیِ متعلق به گذشته بود را منظم کند.عقل گرایی یک نکته ی انحرافی بود نه یک هدف. او آرزو داشت این محتوی ایده آل دوباره تزریق شود تا نسبیت گرایی و ماده گرایی تباه شوند.
برای مشاهده خبرهای کامل ویلاساوا به اینجا مراجعه فرمایید.
ویلا ساووا را بسیاری ماشین تفکر خوانده اند، رای اشنایی با تبلور انگاره ماشین در اثار لوکوربوزیه ببینید اینجا را
برای مواجه از نزدیک با ویلا ساووا ببینید اینجا را
برای تحلیل فضا محور ویلا ساووا و پرداخت چالش میان فضا و ماده در بنا ببینید اینجا را
در اینجا نیز می توانید پس زمینه های تئوریک مرتبط با انگاره های منتج به ویلا ساووا و ابنیه شبیه به ان را در اثار لوکوربوزیه مشاهده فرمایید