در ارگ شهرهای المپیا، دِلفی و اتن خلاهای بین حجم های پلاستیکی خالص نورانی، به یکدیگر متصل می شوند و گره می خورند و اغلب فضاهای غیر هندسی و غیر صوری را به سوی افق می گشایند. راه شریانی میان دیواره ها پیش بینی نشده اند. ارتباط مستقیم بین طبیعت بکر و حجم های بدون ریشه در خاک و ارام گرفته بر روی زمین در تاریخ بی نظیر است، مسیرهای چند جهته در فضای باز به معابد و خزانه ها و بناهای دولتی حرکت می بخشد.
لوکوربوزیه نیز به یونان باستان کاملا عشق می ورزید، این عشق در واقع بیانی نسبت به حجم های خاص، حرکت کردن و ازاد شدن از پیچ و تاب های پرسپکتیوی رنسانسی بود، این همان چیزی بودن که او برای شهر درخشان جست و جو می کرد و تنها در دنیای گذشته یونان یافت می شد.
برای یافت منظری دقیق تر نسبت به شهر در نگاه لوکوربوزیه ببینید لوکوربوزیه و شهر؛ اتوپیا ونقصان هایشنوشته امین حشمتی را
در اینجا نیز می توانید نگاهی داشته باشید به شهر درخشان لوکوربوزیه