ثبت نام عضو جدید
ایمیل آدرس:
رمز عبور :
مرا به خاطر بسپار
رمز عبور را فراموش کردم
به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید
خانه
|
ثبت نام
|
تماس با ما
|
درباره ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
پــــــــــــروژه
ثبت پروژه شما
|
پروژه های دانشجویی محبوب
|
پروژه های حرفه ای محبوب
|
آخرین پروژه های دانشجویی
|
آخرین پروژه های حرفه ای
|
پروژه های دانشجویی برتر
|
پروژه های حرفه ای برتر
|
راهنما و قوانین
فـــــــــــــروم
فـــــروم
|
جستــــجو
|
راهنما و قوانین
مقــــــــــــالات
مقالات
|
مقالات برتر
|
مقالات پر بازدید
|
معرفی گروه تحریریه
|
راهنما و قوانین ثبت
دانشــــــــــگاه
دانشگاه
|
فعال ترین دانشگاه ها
|
دانشگاه با بیشترین اعضا
|
ثبت دانشگاه شما
|
راهنما و قوانین
آمـــــــــــــوزش
آموزش
|
ثبت کلاس جدید شما
|
راهنما و قوانین ثبت کلاس
مسابقـــــــــــات
مسابقات
|
مسابقات داخلی
|
مسابقات خارجی
|
دبیرخانه
|
ارتباط با مسئولین
کاربـــــــــــران
کاربران
|
ثبت نام
|
دانشجویان
|
معماران حرفه ای
|
کاربران آزاد
|
پروفایل های پر بازدید
|
راهنما و قوانین
کتــــــــــــــاب
کتاب ها
|
راهنما و قوانین
کاریابـــــــــــی
کاریابی
|
کارجویان
|
پیشنهادهای کاری
|
فرم کارجو
|
فرم پیشنهاد کار
|
راهنما و قوانین
|
اخبـــــــــــــار
آخرین اخبار
|
راهنما و قوانین
وبــــــــــلاگ
وبلاگ ها
|
راهنما و قوانین
موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر
- 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری
- 16
منظر شهری
- 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت
- 15
طراحي داخلي
- 1172
اینستالیشن های شهری
- 15
نظریه معماری
- 1136
معماری خاورمیانه
- 15
سازه های شهری
- 1084
شهرهای در حرکت
- 15
تکنولوژی ساخت
- 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا
- 15
معماری حوزه عمومی
- 1070
معماری بایومورفیک
- 15
مرزهای معماری
- 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه
- 14
نگاه نو به سكونت
- 923
معماری و دشت
- 13
المان شهری
- 869
معماری و غذا
- 13
نظریه شهری
- 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو
- 13
معماری و سیاست
- 806
معماری و جنگ
- 11
معماری مدرن
- 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند
- 11
معماری پایدار
- 751
معماری خوانی
- 10
کلان سازه
- 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم
- 10
روح مکان
- 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو
- 10
آینده گرایی
- 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه
- 10
معماری منظر
- 637
بی ینال ونیز
- 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی
- 627
درس گفتارهای اتووود
- 10
آرمان شهرگرایی
- 593
معماری و انسان شناسی
- 10
طراحی صنعتی
- 582
فمینیسم
- 10
معماری تندیس گون
- 571
معماری آمریکای جنوبی
- 9
توسعه پایدار
- 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم
- 9
منتقدان معماری
- 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن
- 9
معماری شمایل گون
- 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم
- 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری
- 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن
- 9
معماریِ توسعه
- 525
لیوینگ آرکیتکچر
- 9
باز زنده سازی
- 497
معماری تخت جمشید
- 8
هنر مدرنیستی
- 437
شهرسازی کوچک مقیاس
- 8
معماری یادمانی
- 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن
- 8
طراحی نئولیبرال
- 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن
- 8
معماری سبز
- 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول
- 8
تغییرات اقلیمی
- 376
تز 1400
- 8
معماری ارزان
- 365
جنتریفیکیشن
- 7
تراشه های کانسپچوال
- 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن
- 7
معماری پست مدرن
- 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن
- 7
معماری محدود
- 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن
- 7
بنای محدود
- 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن
- 7
گرمایش زمین
- 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئلهی طراحی به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری محلی
- 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن
- 7
اتووود کلاسیک
- 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن
- 7
محوطه سازی
- 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری تجربی
- 286
عبور از مرحله جنینی
- 7
کتابخانه ی اتووود
- 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن
- 7
بدنه سازی شهری
- 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم
- 7
معماری انتقادی
- 277
طراحی و پناهجویان
- 7
اقتصادِ فضا
- 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری ـ سینما
- 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن
- 7
زنان و معماری
- 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن
- 7
فضای منفی
- 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن
- 7
عکاسی
- 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن
- 7
مسکن حومه شهری
- 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری های تک
- 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن
- 7
هنر انتزاعی
- 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن
- 7
گرافیک
- 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن
- 7
مسکن عمومی
- 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن
- 7
طراحی مبلمان
- 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری و فاجعه
- 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016
- 7
معماری فضای داخلی
- 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم
- 7
معماری و رسانه
- 190
معماری مصر
- 7
معماری ژاپن
- 181
منبع شناسی اتووود
- 7
مسکن روستایی
- 181
صد و بیست و یک تعریف معماری
- 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان
- 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند
- 6
ترسیمات معماری
- 173
مسابقه ویلا 1400
- 6
معماری ایران
- 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند
- 6
هنر گفت و گو
- 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن
- 6
بلندمرتبه ها
- 140
معماری پساصنعتی
- 6
اتووود ـ ایران معاصر
- 123
ده پرسش از دو معمار
- 6
معماری کوچک مقیاس
- 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت
- 5
ویرانه ها
- 107
سایبورگ
- 5
معماری آسیا
- 106
معماری استرالیا
- 5
مدرنیته؛ از نو
- 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز
- 5
معماری چین
- 100
اکنی استودیو
- 5
معماری اروپا
- 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون
- 5
معماری مذهبی
- 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا
- 5
معماری فاشیستی
- 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت
- 5
معماران و چالش انتخاب معماری
- 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی
- 4
معماری جنگلی
- 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز
- 4
اکسپو
- 85
بلوپرینت
- 4
معماری پراجکتیو
- 81
اتووودْ آبزرور
- 4
گفت و گو با مرگ
- 81
شهر ژنریک و نامکان ها
- 4
ویروس کرونا و معماری
- 80
اکسپوی دبی. 2020
- 4
فیلوکیتکت
- 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی
- 4
معماری و هنر انقلابی
- 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد
- 4
جهان علمیْ تخیلی
- 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن
- 4
معماری دیجیتال
- 75
همه ما سایبورگ هستیم
- 4
معماری هند
- 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ
- 4
پالپ نیوز ِ اتووود
- 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن
- 4
بحران آب
- 66
سایبرنتیک
- 4
مدارس معماری
- 65
معمای حبابی
- 4
طراحی مُد
- 63
متاورس
- 4
معماری و نقاشی
- 61
مدرنیسم هیپی
- 4
پداگوژی
- 60
معماری آفریقا
- 3
معماری و روانشناسی
- 59
معماری مدارس
- 3
معماری و رنگ
- 58
اتووودْ باکسْ آفیس
- 3
زاغه نشینی
- 57
سایبرفمینیسم
- 3
آنتروپوسین
- 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی
- 3
معماری و هوش مصنوعی
- 55
باشگاه مشت زنی
- 3
معماری بیابانی
- 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر
- 3
معماری و ادبیات
- 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه
- 3
معماری و آب
- 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو
- 3
معماری کانستراکتیویستی
- 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر
- 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه
- 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن
- 3
هنر روسیه
- 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016
- 3
جنبش متابولیسم
- 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون
- 3
معماری و گیم
- 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن
- 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن
- 45
اسمیتسن ـ رابین هود گاردنز
- 2
باهاوس
- 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم
- 2
معماری و سلامت
- 37
فیلم های اتووود
- 2
درگذشت زاها حدید
- 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک
- 2
طراحی پارامتریک
- 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام
- 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود
- 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن
- 2
معماری آمریکا
- 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟
- 2
اکسپو شانگهای 2010
- 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری
- 2
معماری مجازی
- 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی
- 2
پاویون های سرپنتین
- 29
شهرهای پیشاصنعتی
- 2
اکسپو میلان 2015
- 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی
- 2
معماری و کوه
- 27
نمایش های مد پرادا
- 2
طراحی جزییات
- 27
معماری و کودک
- 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر
- 25
مطالعات پسااستعماری
- 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی
- 24
معماری و ورزش
- 2
جشن نامه اتووود
- 21
معماری برزیل
- 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی
- 21
معماری به مثابه منظر
- 1
معماری و آسمان
- 21
شهرسازی داخلی
- 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت
- 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری
- 1
فرهنگ نفت
- 19
ان اف تی
- 1
معماری ـ موسیقی
- 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری
- 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین
- 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری
- 1
پداگوژی انتقادی
- 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول
- 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر
- 18
ده پرسش از هشت معمار
- 1
پردیس ویترا
- 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی
- 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد
- 17
شهرْخوانی با اتووود
- 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی
- 16
طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس
- 3
زاها حدید
- 197
آراتا ایسوزاکی
- 17
زیگموند فروید
- 19
آرشیگرام
- 8
ژان بودریار
- 11
آرکی زوم
- 6
ژان نوول
- 22
آلبرت پوپ
- 4
ژاک دریدا
- 19
آلدو روسی
- 15
ژاک لوگوف
- 4
آلفرد هیچکاک
- 5
ژیل دلوز
- 34
آلوار آلتو
- 19
سائول باس
- 7
آلوارو سیزا
- 9
ساسکیا ساسن
- 9
آن تینگ
- 4
سالوادور دالی
- 2
آنتونی گائودی
- 28
سانا
- 5
آنتونی وایدلر
- 5
سانتیاگو کالاتراوا
- 14
آنتونیو نگری
- 6
سدریک پرایس
- 3
آنسامبل استودیو
- 2
سو فوجیموتو
- 18
آنیش کاپور
- 8
سوپراستودیو
- 9
آی وِی وِی
- 34
سورِ فِهْن
- 6
آی/ تری
- 2
سوزان سانتاگ
- 10
اُ ام اِی
- 61
شاشونا زوبوف
- 4
اتوره سوتساس
- 8
شیبیک و کریستوف
- 2
ادریان لابوت هرناندز
- 5
شیگرو بان
- 34
ادوارد برتینسکی
- 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان
- 4
ادوارد سعید
- 19
فدریکو بابینا
- 30
ادوارد سوجا
- 10
فرانک گهری
- 50
ادواردو سوتو دی مُرِ
- 18
فرانک لوید رایت
- 45
ادولف لوس
- 9
فرای اوتو
- 10
ارو سارینن
- 30
فردا کولاتان
- 2
اریک اوون موس
- 14
فردریک جیمسون
- 4
اریک هابسبام
- 2
فرشید موسوی
- 3
استن آلن
- 4
فمیهیکو ماکی
- 4
استیون هال
- 32
فیلیپ جنسن
- 7
اسلاوی ژیژک
- 18
گابریل کوکو شنل
- 2
اسنوهتا
- 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک
- 8
اسوالد متیوز اونگرز
- 7
گرگ لین
- 7
اسوتلانا بویم
- 5
گونتا اشتلزل
- 1
اسکار نیمایر
- 39
لئوپلد بانچینی
- 2
اف او اِی
- 9
لئون کریر
- 2
ال لیسیتسکی
- 5
لبس وودز
- 26
الیس راستورن
- 112
لوئیس باراگان
- 2
اِم اِی دی
- 25
لوئیس مامفورد
- 1
ام وی آر دی وی
- 74
لودویگ لئو
- 3
اماندا لِــوِت
- 4
لودویگ میس ون دروهه
- 29
اورهان پاموک
- 4
لودویگ هیلبرزیمر
- 4
اویلر وو
- 9
لودویگ هیلبرزیمر
- 1
ایال ویزمن
- 1
لوسی رای
- 15
ایلین گری
- 9
لویی کان
- 39
ایوان لئونیدوف
- 4
لوییجی مورتی
- 1
بئاتریس کُلُمینا
- 10
لوییس بورژوا
- 8
بال کریشنادوشی
- 4
لُکُربُزیه
- 153
باک مینستر فولر
- 13
لیام یانگ
- 4
برنارد چومی
- 36
لینا بو باردی
- 4
برنارد خوری
- 2
مارتین هایدگر
- 32
برنو زوی
- 7
مارسل بروئر
- 7
بنیامین برتون
- 8
مارشال برمن
- 16
بوگرتمن
- 1
مانفردو تافوری
- 16
بی یارکه اینگلس
- 69
مانوئل کاستلز
- 3
پائولو سولری
- 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس
- 10
پائولو فریره
- 2
مایکل سورکین
- 4
پاتریک شوماخر
- 3
مایکل گریوز
- 6
پال گلدبرگر
- 1
محمدرضا مقتدر
- 4
پرویز تناولی
- 2
مخزن فکر شهر
- 1
پری اندرسون
- 3
مـَــس استودیو
- 3
پل ویریلیو
- 28
معماران آر سی آر
- 5
پیتر آیزنمن
- 59
معماران مورفسس
- 16
پیتر برنس
- 5
موریس مرلوپنتی
- 2
پیتر زُمتُر
- 69
موشه سفدی
- 12
پیتر کوک
- 10
میشل سر
- 3
پیر بوردیو
- 5
میشل فوکو
- 59
پییر ویتوریو آئورلی
- 14
نائومی کلاین
- 5
تئودور آدورنو
- 7
نورمن فاستر
- 36
تادو اندو
- 13
نیکلای مارکوف
- 1
تام مین
- 13
هانا آرنت
- 10
تام ویسکامب
- 10
هانری لفور
- 24
تاکامیتسو آزوما
- 3
هانی رشید
- 5
توماس پیکتی
- 5
هرزوگ دی مورن
- 31
توماس هیترویک
- 31
هرنان دیاز آلنسو
- 18
تیتوس بورکهارت
- 2
هنری ژیرو
- 3
تیموتی مورتُن
- 2
هنریک وایدولد
- 1
تیو ایتو
- 25
هنس هولین
- 5
جاشوا پرینس ـ رامس
- 2
هوشنگ سیحون
- 14
جان برجر
- 2
هومی بابا
- 2
جان هیداک
- 8
واسیلی کاندینسکی
- 2
جف منن
- 2
والتر بنیامین
- 30
جفری کیپنس
- 3
والتر گروپیوس
- 18
جورجو آگامبن
- 8
ورنر پنتون
- 5
جوزپه ترانی
- 2
ولادیمیر تاتلین
- 13
جولیا کریستوا
- 2
ولف پریکس
- 1
جونیا ایشیگامی
- 8
ونگ شو
- 8
جیمز استرلینگ
- 1
ویتو آکنچی
- 12
جین جیکوبز
- 2
ویوین وست وود
- 6
چارلز جنکس
- 7
ک. مایکل هیز
- 2
چارلز رنه مکینتاش
- 7
کارلو اسکارپا
- 13
چارلز کوریا
- 15
کازو شینوهارا
- 2
چاینا میه ویل
- 4
کازیو سجیما
- 2
حسن فتحی
- 6
کالین روو
- 1
حسین امانت
- 3
کامران دیبا
- 13
خورخه لوئیس بورخس
- 2
کامرون سینکلر
- 11
داریوش آشوری
- 1
کریستفر الکساندر
- 2
داریوش شایگان
- 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز
- 15
دانیل لیبسکیند
- 24
کریم رشید
- 5
دنیس اسکات براون
- 10
کلر استرلینگ
- 2
دورته مندروپ
- 3
کلود پَره
- 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو
- 23
کنت فرمپتن
- 14
دیوید رُی
- 2
کنزو تانگه
- 10
دیوید گیسن
- 2
کنستانتین ملنیکف
- 3
دیوید هاروی
- 25
کنگو کوما
- 47
رابرت نوزیک
- 2
کوپ هیمِلبِلا
- 23
رابرت ونتوری
- 32
کورنلیوس کاستوریادیس
- 3
رُدولف شیندلر
- 7
کوین لینچ
- 7
رضا دانشمیر
- 5
کیانوری کیکوتاکه
- 1
رم کولهاس
- 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ
- 1
رنزو پیانو
- 34
کیشو کـُـروکاوا
- 8
ریچارد مِیر
- 8
یان گِل
- 9
ریچارد نویترا
- 7
یو ان استودیو
- 32
ریموند آبراهام
- 1
یورگن هابرماس
- 15
رینر بنهام
- 2
یورن اوتزن
- 1
رینهولد مارتین
- 5
یونا فریدمن
- 5
ریکاردو بوفیل
- 7
یوهانی پالاسما
- 12
کـاربـــــــری هـا
مسکونی
-880
گالری
-97
زیرساخت های شهری
-479
هتل
-84
فرهنگی
-387
ورزشی
-70
پاویون
-307
حمل و نقل عمومی
-39
موزه
-273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک
-38
اداری ـ خدماتی
-256
ویلا
-28
تفریحی
-194
مجموعه های مسکونی
-10
مسکونی ـ تجاری
-173
زاغه نشینی
-6
اموزشی
-159
سرویس بهداشتی عمومی
-5
صنعتی
-116
عناصر یادمانی شهری
-5
معماری مذهبی
-108
تجاری
-3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
علی رنجی پور
دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح :
علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح :
محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح :
امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح :
م معيت
گذرگاه همیابی
طراح :
محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
کاریابی
لیست درخواست ها ی قبلی شما
لیست کاندیدها به تفکیک استان
لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر :
مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر :
سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر :
اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر :
مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :
.
انتشارات :
علم معمار
شب ها و سایه ها
نویســـــــــــــــنده :
ثمیلا امیرابراهیمی
ناشــــــــــــــــــــر :
-
ســــــال نشــــــــر :
1391
-
فارســی
معرفی شده توسط:
ندا باقری "دبیر تحریریه اتووود"
1392/08/06
بعد از پایان سفرها و نقاشیهای جنگ و طبیعت، در جستجوی موضوع تازهای کار به این نتیجه رسیدم كه نقاش براي پيدا كردن موضوع مناسب کارش، لازم نیست به نقاط خوش آب و هوا یا جاهاي دوردست و بِكْر سفر کند. چون واقعيترين، امروزيترين، زيباترين و زشتترين چشماندازِ زندگي ما در برابرمان گسترده شده است. هنگامي كه نقاشيهاي شهريم را آغاز كردم احساسم به فضاي زندگی روزمرهام بسيار منفي بود. جای تعجب نبود که چرا هنرمندان محیط زندگی خود را بهعنوان موضوع کار انتخاب نمیکردند. تهران دیگر از بسياري جهات به شهری ناخوشايند، اضطرابآور و تحمّلناپذیر تبدیل شده است. شهري بينظم و خشن، چرك و خاكستري، با معماری غریب و دلبخواه و خيابانهایی که ديگر نه محل قدم زدن و تفريح و زندگي، بلكه تنها محل عبور سريع ماشينها و آدمهايي است كه فقط براي كارهاي ضروري گذارشان به خيابان ميافتد. آن تهرانِ زیبای گذشتههای دور، آنقدر در بزنگاههاي تاريخي پوست انداخته و آنقدر بدون هيچ پرستاري واقعي پوست نو آورده تا به صورت اين هيولاي بیچاره و نخواستنی درآمده و اکنون شهري است كه در آن مدام بايد شاهد سلطهی فلز و سيمان، حركت کُند و پايانناپذير خودروها، هواي آلوده و فرار پرشتاب مردمي عبوس و گرفتار چون خودمان باشيم. اين ویژگیها چهرهی تهران را غيرانساني، خشن و نادیدنی ميكند ****** از خود می پرسیدم چرا ما شهرمان را دوست نداریم و آن را موضوع کار خود قرار نمیدهیم؟ چرا نمیخواهیم یا نمیتوانیم آنچنان که هستیم و زندگی میکنیم بیافرینیم؟ چرا از دیدن چهرهي واقعی خود میگریزیم؟ مگر نه این که به گفته تئوفيل گوتيه “زيبايي مدرن بر اساس پذيرش تمدن مدرن - آن چنان كه هست- پديد ميآيد” ؟ اما هدف من نمایش اشكال معمارانه و فضاي روزمرهي شهری به شیوهي نقاشان واقعگرای اواخر دوره قاجار به ویژه کمالالملک و محمود خان صبا نبود؛ من در پسِ کالبد سنگین تهران، روح فرّار و دست نیافتنی آن را میجستم و میخواستم راز پنهان و زندگی درونی این شهر را کشف کنم. از این رو اشكال و فضاهاي هندسی و معمارانه شهری را همچون كلمات و زباني تصویری براي اداي يك انديشه و مفهوم ذهنی به کار گرفتم تا بتوانم حقیقت یا زيبايي امروزي اين شهر را در نقاشيهایم نشان دهم. در شرايطي كه دلزدگي و حتي بيزاري از چهرۀ مأنوس و آشناي شهر مانع از ديدن آن ميشد، خيرگي به شبِ شهر، عرصهي تازهاي براي من گشود و شاید به مصداق اين ضربالمثل معروف كه“گربه در شب سمور مينمايد”، چشمم با نگاهی تازه به اطراف گشوده شد، تهران برایم جان گرفت و شكلي متفاوت و دیدنی پیدا کرد و توانستم جسم و روح شهرمان را ببينم. آنگاه تهران، اين كاسهي عظيم، اين بدن سنگين و خستهاي كه در پاي كوههاي بلند گرداگردش خفته است، با آن آسمان چرك و صورتی كه به ندرت صاف و پرستاره ميشود، با آن ساختمانهايي كه بي هيچ نظم و ترتيب، گاه مدرن و امروزي، و گاه سنتی و روستايي در آغوش هم فرو رفتهاند؛ در پرتوي نورها و چراغهاي شبانه چهرهاي غريب، مرموز و مملو از تناقض و هيجان به خود گرفت و تماشایی شد. ******* وسعت و عمقی که استفاده از تکنیک کلاژ برای بیان مفاهیم پیچیده ایجاد کرده بود باعث میشد تا از ادامهي نقاشیهایم بهروال پیشین نیز خشنود نباشم. این ناخشنودی را بیش از هر چیز در بازنمایی تهران احساس میکردم. تهرانِ اواخر دههي هشتاد با اوائل دههي هفتاد بسیار متفاوت بود. نه تنها زندگی شهری به شکلی باورنکردنی گسترده و انباشت و اشباع شده بود؛ بلکه جهان ذهنی بسیاری از ما ساکنین این شهر هم به نحوی بازگشتناپذیر دگرگون شده بود. هزارتویی که در آستانهي دههی هشتاد تصویر مبهم آن را احساس کرده بودم و کلاژ را بهترین وسیله برای بیان آن میدیدم، در اواخر این دهه، واقعیتی انکارناپذیر شده بود که در آن زندگی میکردیم. از این رو در آخرین نقاشیهای رنگ و روغنی این کتاب، کمی به عقب بازگشتم تا همان ترکیببندیها و فضاهای درهم پیچندهي کلاژهای گذشته را در نمایش واقعیت پیچیده زندگی امروزمان به کار گیرم. بنابراین، فرا واقعی شدن برخی از نقاشیها و کلاژها، نتیجهي یک تصمیم آگاهانه یا انتخاب هنری نبود؛ بلکه در دو دههای که شکلگیری این کارها به درازا کشید، خودِ مفهوم واقعیت چنان گسترده و پیچیده شد که اینک تنها با افزودن صفت “مجازی” به واژه واقعیت، میتوان تناقضهای درونی آن را توضیح داد. اما اینکه آیا این نقاشیها هنوز در زمرهی آثار واقعگرا به شمار میآیند و توانایی بیان زندگی کنونی ما را دارند یا نه، پرسشی است که بیننده خود باید به آن پاسخ دهد. با توجه به تحولات اخیر، شاید بهتر بود متن قدیمی این کتاب نیز بهروز میشد؛ اما تهران و همراه با آن جهان ذهنی ما در این فاصله با چنان شدت و شتابی تغییر کرده است که دیگر به سادگی توصیف شدنی نیست. به همین دلیل، شاید لحن نُستالژیک این نوشتهها و نقاشیها، خودْ بیانگر تغییرات بزرگی باشد که در این دو دهه رخ داده است. با به پایان رسیدن دههي هشتاد، شهر ما تهران ـ این صدفی که در آن زندگی میکنیم ـ در پس بزکهای هر دم تازهتر، احتضار خود را ادامه میدهد و بیش از پیش به نقطهی انفجار و نابودی نزدیک میشود. با این همه شاید به خاطر تاریکیهای شب که مهربانانه شرّها و زشتیها را میپوشاند و شاید به خاطر چراغها و نورهایی که همچون ارواحِ نیک و درخشان برخی آدمها قهرمانانه اطراف خود را روشن میکنند، تهران در شب همچنان جذاب و هیجانانگیز جلوه میکند. تا آنجا که در سالهای اخیر بیش از پیش، نویسندگان و هنرمندان را به توصیف و تماشای خود برانگیخته است.
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه
|
ورود
|
ثبت نام
|
درباره ما
|
تماس با ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by
Tryon Software Group