ممُریال اسکوئر کاری از ریچارد مِیِر ومعماران همکار ،معماران آیزنمن ،گواتمی سیِِگِل و شرکا ، معماران استیون هال
تیم ممُریال اسکوئر ،معروف به "تیم رویاها"است زیرا اعضای آن معماران اصلی گروه "پنج نیویورکی" را (منهای جان هِجدوک) با حضور استیون هال دربرمی گیرند،این تیم به دنبال ساخت فضای عمومی ِ شایسته ای برای میدان های عمومی وبزرگ ِشهری است مانند مرکز راکفِلِر و یونیِن اسکوئر. این پیشنهاد دو مونولیست(ستون یک پارجه) مشبک باارتفاع 1,111 فوت را نمایان می کند و محیط شمالی و شرقی سایت را مرزبندی می کند وطرحی انتزاعی از شبکه بندی شهر نیویورک است ،درحالی که، به طور هم زمان حجمی شمایل گونه از برج های دوقلو را تکرار می کند.
این طراحی مفهوم شهری ِ سایت را خلق می کند ودرواقع سیستم شبکه ی شهری را از خیابان به آسمان بسط داده است درحالی که سایت در پلان همکف ،به غرب روبه رودخانه ی هودسُن گشوده می شود.در این روند ، به دوقسمت شدن آسمان با پلان های همکف بین گشودگی نهایی طرح و ذات محدودشده ی پیشینش برقرارشده است. " زمانی که قرن نوزده و بیست ِ نمونه های میدان های شهری ، فضاهایی را دربر داشتند ، ممُریال اسکوئر قرن بیست و یکی ِ ما گسترش ، ادامه و سمبلی از ارتباط این مکان به شهر وبه دنیا بود."
اینجا نوشته ای را مشاهده می فرمایید بر معماری و یازدهم سپتامبر به قلم پیتر ایزنمن
اینجا نوشته ای را مشاهده می فرمایید بر معماری و یازدهم سپتامبر به قلم رم کولهاس
اینجا نوشته ای را مشاهده می فرمایید بر معماری و یازدهم سپتامبر به قلم لِـبــُس وودز
اینجا نوشته ای را مشاهده می فرمایید بر معماری و یازدهم سپتامبر به قلم ایوان داگلس
اینجا نوشته ای را مشاهده می فرمایید بر معماری و یازدهم سپتامبر به قلم محسن نطنج
اینجا نوشته ای را مشاهده می فرمایید تحت عنوان ادیپوسِ شهری؛ استراتژی فضای منفی، عدالت فرمی و بازگشت به خیابان که بر معماری و یازدهم سپتامبر به رشته تحریر درامده است