هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد.
یک مصاحبه اختصاصی با اسکار نیمایر ، معمار مشهور برزیلی در بزرگداشت صدوچهارمین سال تولدش و همچنین روز راه اندازی ArchDaily Brasil .
دفتر کار شما چگونه آغاز شد ؟؟
تنها دفتر من Copacabana از اوایل دهه 50 برای برآورده کردن نیازهای همیشه در حال رشد سازماندهی و آغاز به کار کرد . در 13 سال گذشته من تنها معمار اینجا – در محل کار- بوده ام . مرحله اولیه پروژه ها توسط من انجام می شود ، تا پروژه اساسی ، سپس من به پیشرفت آن توسط دیگر دفاتر معماری اعتماد می کنم خصوصأ دفتری که توسط همکار و دوست من Jair Velera و نوه عزیزم آنا الیسا مدیریت می شود .
برای شما ، معماری چیست ؟؟
به نظر من ، معماری یعنی اختراع . تحت این منشور است که من پروژه هایم را انجام می دهم و همیشه به دنبال راه حل هایی زیبا ، بیانگر ، متفاوت و شگفت انگیز هستم .
شما در طول تحولات سیاسی و اجتماعی بسیار فعال بوده اید . کدام باید نقش معماران در جامعه ما باشد ؟؟
معمار یک شهروند است درست مثل هر فرد دیگری ، همیشه در حالت خدمت و انجام برنامه ای که به او محول شده ، همیشه آگاه به نیاز جامعه برای تغییر دادن و پرورش دادن یک جهان عادلانه و منسجم .
اهمیت و نوآوری در دفتر شما چیست ؟؟
دفتر ما دائمأ به دنبال نوآوریست ، تلاش برای حفظ سبک آزاد خودم از معماری بازتر ، شخصی تر و نرم تر ، که بیش از 6دهه روش کار من بوده . از طریق طرح هایم ، به مهندسان این فرصت را داده ام که در رشته خود نوآور و مبتکر باشند مانند دوستم خوزه کارلوس که به عنوان یک فرد مسئول برای ساختار و سازه ها که در کتاب Conversa de amigos (مکالمه دوست) از او یاد کرده ام .
اهمیت شبکه های اینترنتی برای شما چگونه است ؟؟
آنها به چیزی اساسی و بنیادین در عصر ما تبدیل شده اند .
و اهمیت اینترنت در دفتر شما چیست ؟؟
فکر میکنم که اینترنت برای همکاران من بسیار مفید و کاربردیست ، به خصوص آنهایی که در مجله ما "Nasso Caminho" کار می کنند . این موضوع همچنین شامل "ورا" همسر من هم می شود . اینکه ، مردمی که در دفتر جیر و آنا الیسا کار می کنند ، نسبت به من بیشترین استفاده از شبکه های جهانی و اینترنتی را می برند ، حقیقت دارد .
چه پیشنهادی برای افرادی که می خواهند در رشته معماری تحصیل کنند ، دارید ؟؟
آنها هیچگاه اجازه ندهند که دیسیپلین های فنی ، شهود خلاق دانش آموزان را تضعیف یا تحت تأثیرات منفی قرار دهد و اینکه هیچگاه اهمیت مطالعه و خواندن را دست کم نگیرند . مطالعه همیشه لازم است ، مخصوصأ راجع به موضوعاتی که به حرفه آنها مربوط نیست .
هرکس مشتاق است که یک معمار شود ، الزامیست که به عنوان یک حرفه ای و یک شهروند ، به دنبال شکل گیری و رشد انتقادی باشد .
چگونه خود را برای جهان پس از مطالعه و تحصیلات آماده کنند ؟؟
برای من خواندن اساسی و نقش بنیادین دارد که در کتاب خودم "O ser e a vida" (بودن و زندگی) آن را بیان کرده ام .
بعد از تجربه تان از آغاز و فعالیت دفتر معماری خود ، چه چیزی برای گفتن به ما دارید ؟؟
من موفق به ایجاد یک دفتر در کوپاکابانا در 50 سال پیش شدم و برای بیش از یک دهه تنها معمار آن بودم . پروژه های من استادانه و پرکار هستند که اساس آنها را تعریف می کنم و سپس برای پیشرفت آنها ، به دفتر دیگری اعتماد می کنم تا بقیه کارها را انجام دهد –همانطور که قبلأ هم اشاره کردم- تقریبأ تمام وقت تحت نظر نوه ام آنا الیسا و دوستم جیر والردا هستند . مدیریت هر پروژه شخصی است و به تصمیم گیری های من مربوط می شود . در دفتر من همه چیز به خوبی پیش می رود . این یک تصمیم است که به دنبال حفظ یک معماری آزاد ، سبک تر و متمرکز در جستجوی زیبایی باشیم ؛ یک معماریِ که من برای مدت طولاتی از آن دفاع کرده ام .
دیدگاه شما درمورد وضعیت فعلی معماری برزیل چیست ؟؟
من در مورد سطح کیفیت که معماران برزیلی و خارجی به دست آورده اند ، آگاه هستم . هر معمار باید معماری خود را داشته باشد و در یک روش مستقل و خلاق ، آن را پرورش دهد و از تکرار جلوگیری کند .