معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1684
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1573
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1146
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1127
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1046
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1041
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1013
پداگوژی انتقادی   - 14
مرزهای معماری   - 1004
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 908
فرهنگ نفت   - 13
المان شهری   - 858
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
نظریه شهری   - 825
طراحی جزییات   - 13
معماری و سیاست   - 795
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 749
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 716
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 714
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 642
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 633
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 605
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 595
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
آرمان شهرگرایی   - 578
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی صنعتی   - 569
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 547
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 545
معماری خوانی   - 9
معماری تندیس گون   - 545
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 536
معماری تخت جمشید   - 8
معماری شمایل گون   - 527
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماریِ توسعه   - 490
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
باز زنده سازی   - 484
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 435
تز 1400   - 8
معماری یادمانی   - 389
اینستالیشن های شهری   - 8
طراحی نئولیبرال   - 382
معماری و جنگ   - 7
معماری سبز   - 378
معماری آمریکای جنوبی   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 350
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 350
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 325
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 311
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 303
منبع شناسی اتووود   - 7
محوطه سازی   - 294
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری تجربی   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 264
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 254
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 243
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 224
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 212
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 201
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 192
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن روستایی   - 176
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ژاپن   - 169
معماری مصر   - 6
معماری فضای داخلی   - 168
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 165
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 161
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 161
معماری استرالیا   - 6
معماری ایران   - 157
فمینیسم   - 6
بلندمرتبه ها   - 136
ده پرسش از دو معمار   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
معماری و آسمان   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
ویرانه ها   - 97
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 90
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری فاشیستی   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 88
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 83
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 78
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری جنگلی   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری اروپا   - 73
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 66
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و انسان شناسی   - 4
پداگوژی   - 59
معماری و دشت   - 3
معماری آسیا   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و نقاشی   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 57
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی مُد   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
آنتروپوسین   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و ادبیات   - 48
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
هنر روسیه   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
فیلم های اتووود   - 2
باهاوس   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و گیم   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری بیابانی   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و رنگ   - 38
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و آب   - 36
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
جنتریفیکیشن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری مجازی   - 30
سایبرفمینیسم   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری مدارس   - 2
پاویون های سرپنتین   - 27
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 23
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پساصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نمایش های مد پرادا   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سایبرنتیک   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و سلامت   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری و کوه   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پردیس ویترا   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 19
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 18
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنسامبل استودیو   - 2
سورِ فِهْن   - 6
آنیش کاپور   - 8
سوزان سانتاگ   - 10
آی وِی وِی   - 34
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیگرو بان   - 34
اتوره سوتساس   - 8
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد برتینسکی   - 1
فرانک گهری   - 50
ادوارد سعید   - 17
فرانک لوید رایت   - 45
ادوارد سوجا   - 10
فرای اوتو   - 10
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فردا کولاتان   - 2
ادولف لوس   - 9
فردریک جیمسون   - 4
ارو سارینن   - 29
فرشید موسوی   - 3
اریک اوون موس   - 14
فمیهیکو ماکی   - 4
اریک هابسبام   - 2
فیلیپ جنسن   - 7
استن آلن   - 4
گابریل کوکو شنل   - 2
استیون هال   - 32
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گرگ لین   - 7
اسنوهتا   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
لئوپلد بانچینی   - 2
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 24
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -873
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -472
هتل   -84
فرهنگی   -369
ورزشی   -68
پاویون   -302
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -268
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -249
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
اتووود كلاسيك ـ پارك دلا ويلت ـ برنارد چومی
اتووود سرویس خبر:   ليلا اشرف
1391/01/08
مـنـــــــبـع : http://www.archdaily.com
تعداد بازدید : 7213

به عنوان بخشي از رقابت های بين المللي، 1982-1983 ، به احيای زمين های متروكه و توسعه نيافته بازار عمده فروشي گوشت ملي فرانسه و كشتارگاه پاريس فرانسه پرداخته شد. برنارد چومي Bernard Tschumiاز بين بيش از 470 شركت كننده از جمله او ام آ OMA/ رم كولهاوسRem Koolhaas، زاها حديد Zaha Hadid و ژان نوول Jean Nouvel انتخاب شد. چومي برخلاف ديگر شركت كنندگان در رقابت، پاركي با طرز فكر سنتي ،جايي كه چشم انداز و طبيعت نيروهای غالب در پشت طرح هستند ، طراحي نكرد– به عنوان مثال پارك مركزی Central Park. در عوض او پارك دلا ويلت Parc de la Villette را به عنوان مكاني فرهنگي ،جايي كه طبيعت و صنعت –ساخته ی انسان- با يكديگر به حالت پيكر بندی پايدار و اكتشافي عجين شده ، تصور كرد.

در اوايل دهه 1980 ، بعد از كه رئيس جمهور ميتران به رياست جمهوری رسيد، پاريس تحت توسعه ی شهری به عنوان بخشي از زيباسازی شهری ، و همچنين ساخت شهر پاريس تحت تاثير گردشگری بيشتر بود. در سال های 1982-1983، رقابت پارك دلا ويلت جهت توسعه دوباره زمين متروكه بازار گوشت و كشتارگاه كه تاريخ آن به سال 1860 بر مي گشت، سازماندهي شده بود . برای تصور و طراحي پارك شهری قرن 21 در سراسر 135 هكتار سايت كه توسط كانال دلورك Canal de l’Ourcq تقسيم شده، فراخوان داده شد. با بيش از 470 طرح برای پاركي كه به بزرگترين پارك پاريس تبديل خواهد شد ، طرح منتخب – طرح برنارد چومي- نزديكترين ايده به ايده ی قرن 21 بود ، چون بر تاريخ به عنوان سابقه تكيه نداشت، بلكه به مسائل معاصر و همچنين آينده نگاه مي كرد.

پارك دلاويلت برای چومي به معنای پاركی خوش منظره يادآور قرون گذشته نبود ؛ بلكه آن بيشتر يك گستره ی فضايي باز به منظور كشف و بررسي توسط بازديد كننده های سايت بود. چومي ميخواست كه پارك فضايي برای فعاليت و تعامل شود و بتواند احساس آزادی درون تشكيلات قرار گرفته روی آن را بوجود بياورد كه اين مي تواند نقطه ی ارجاعي را به بازديدكنندگان دهد. به عنوان بخشي از كليت چومي براي وادار به اكتشاف، حركت ، و تعامل، او 10 مضمون باغها را در سراسر سايت بزرگ گسترده پراكنده كرد كه مردم به طور اتفاقي به هريك كاملا واقعي و مبهم برخورد كردند. هر مضمون باغ به بازديدكننده فرصتي برای استراحت، تفكر و حتي بازی مي دهد.

پارك دلاويلت با سه اصل سازماندهي طراحي شده است كه چومي آنها را به عنوان نقاط ، خطوط و سطوح طبقه بندی كرد. سايت 135 هكتاری به طور فضايي از طريق شبكه ای 35 نقطه ای سازمان يافته است يا آنچه چومي آنرا فولی follies -سازه تفنني- مي خواند. مجموعه ای از سازه های تفنني كيفيتي ابعادی و سازماني به عنوان نقطه ای برای ارجاع به پارك مي دهد. ماهيت تكراری هريك از سازه های تفنني ، اگرچه هركدام متفاوت و منحصر بفرد است، اما به بازديد كنندگان اجازه حفظ حس مكان از طريق پارك بزرگ را مي دهد.

خطوط چومي اساسا مسير تعيين شده ی اصلي حركت در سراسر پارك هستند. بر خلاف سازه های تفنني، مسيرها از ساختار سازمان يافته ای پيروي نمي كنند ، بلكه آنها يكديگر را قطع نموده و به نقاط مختلف جالب در پارك و مناطق شهری اطراف هدايت مي شوند.

از 135 هكتار، 85 هكتار به فضای سبز اختصاص داده شده است ، كه به عنوان سطوح طبقه بندی شده است. فضای باز سبز بزرگ به فضای پاريسي ها ، تعامل، بازی ، استراحت و تجمع مي دهد. فضای باز به طور معمول برای تجمعات بزرگ استفاده مي شود و حتي در تابستان به سينمای سر باز بزرگ تبديل مي شود.

اگرچه سنتي ترين پارك های زيبا برنامه ريزی نشده است و معمولا برای تعريف و بيان استفاده كننده ها معني مي شود ، معمولا شباهت اندكي از فعاليت های مورد نظر وجود دارد. با اين حال ، پارك دلا ويلت چومي به عنوان يك فضای تعريف شده توسط كاربر كه به طور كامل برای بيان افتتاح شده، تصور شده است. هريك از سازه های تفنني ديكانستراكتيويستي، مراكزی برای برنامه های خصوصي هستند. اگرچه هر سازه تفنني منحصر بفرد و به طور رسمي متفاوت است، اما هيچ برنامه ی طراحي شده ای وجود ندارد و فقط فضاست كه فعاليتي را مي پروراند. فقط تا همين اواخر برخي از سازه های تفنني به رستوران ها ، ادارات و مراكز اطلاعاتي پارك تبديل شده اند.

پارك دلاويلت اغلب به دليل بيش از حد بزرگ طراحي شدنش، بدون در نظر گرفتن مقياس انساني مورد انتقاد قرار گرفته است و بحث مي شود كه درونش يك فضای تهي موجود است كه در نظر ندارد تاريخ را از سايت و يا بافت های اطراف بگيرد . با اين حال با چنين سايت بزرگي و ظاهرا مقياس خارج از ارتباط با انسان، آن به يك رويكرد تحليلي و مفهومي تبديل ميشود. به راهي كه انسان حس مي كند درون محيط شهری بزرگتری قرار گرفته است. اين پارك تقريبا تكراری گمراه كننده از زندگي شهری هست جايي كه انسان در محيطی گرفتار شده است كه احساسي انساني برای همساز شدن با تعداد بيشتر مردم را برطرف مي كند. تنها هنگاميكه بازديد كننده تصادفا در امتداد يك سازه ی تفنني يا يك باغ است مقياس كاهش يافته و بازديدكننده قادر است كه خود را در زمينه ای بزرگتر ببيند. همانطور كه در یادداشت های مانهاتان چومي 1976-1981 به نظر مي رسد پارك دلاويلت جلوه ای مهم از زندگي شهری و فعاليتهايي است كه در آن فضا ، رويداد و حركت همه به نظامي بزرگتر همگرا مي شوند.

معمار:برنارد چومي ؛ مكان:‌پاريس، فرانسه ؛ سال پروژه: 1984-87

 

پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي


پارك دلا ويلت-برنارد چومي




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود-ایران معاصر-ورودی پارک ولایت
بازْطراحیِ برج اب "دِ وِیدن"؛ معماری عبور از و وضعیت صنعتی به دوران مراقبت و مصرفِ تفریح
پارک ساحلی تـُـــره ویه خا؛ بنای ناتمامی از تـــُیوایتو
اولین کلاب زنان در ابوظبی؛ منحنی های بدن بر شن های داغ؛ چگونه فیزیکِ جداسازیِ جنسیتی را معماری کنیم
خانه ی برگی شكل؛ سازه متحرک، پوش های برش خورده غیر هم سطح و بدنه نامحسوس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group