آينده كجاست؟ چگونه ساخته مي شود؟ يكي از راه هاي پيدا كردن جواب چنين سوال هايي، نگاه كردن به فيلم هاييست كه به تشريح و نمايش آينده مي پردازند. استفاده از معماري آينده مشكلات زيادي در نحوه توليد فيلم و سناريو ايجاد مي كند. چه تغييراتي در هر بازه زماني در معماري ايجاد مي شوند و چگونه به وجود مي آيند؟ از كجا آغاز مي شوند؟ اين تغييرات، مطمئنا در كاربري ها نمود بيشتري خواهد داشت. حتي اگر سينما راهكاري براي پيش بيني و ابزاري براي نمايش تغييرات و تحولات آينده بيابد، در بيان تغيير كاربري ها دچار ضعف مي شود.
آيا تغييرات با حفظ عملكرد معماري به وقوع مي پيوندند؟ اگرچه به وضوح، بيان سينمايي از تفسيرهاي پيچيده تحولات عملكردي قاصراست، اما اين صنعت اهميت بيشتري بر نحوه بيان و نمايش تحولات آينده مي گذارد.
بعد از گذشت پنجاه و پنج سال از متروپليس اثر لانگ، تاثيرات آن بر روي فيلم بليد رانر به راحتي ديده مي شود. اسكات نيز به نمايش راه ها، به عنوان جداكننده شكافي ميان فقير و غني و انفجار جمعيت مي پردازد، بدون ارائه هيچ راه حلي. تيم اسكات نيز همچون لانگ، آيندهشهر لس آنجلس را با الهام از شهر نيويورك ؛ توسط گروه جلوه هاي ويژه داگلاس ترمبول به نمايش مي گذارد:
" بزرگترين چالش ما، ايجاد يك حس مقياس بي نهايت بزرگ در شهري همچون نيويورك بود؛ با ايده اي براي ساخت سازه هايي بي شمار با پنجاه يا شصت طبقه كه بخشي از سايتي شامل ابر سازه هايي متشكل از بلوك هاي متعدد و گنجايش صدها نفر در هر طبقه. "
لس آنجلس، سال 2019 ، زمينه ي اصلي فيلم بليد رانر از ريدلي اسكات است ؛ فيلمي برگرفته از كتاب " آيا آدم مصنوعي ها خواب گوسفند برقي مي بينند؟ " منتشر شده در سال 1968 . فيلمنامه فيلم كه با تغييرات كلي مواجه شده است، داستان مبارزه با ماشين هايي انسان نما با نام رپليكانت است كه با وجود منع حضورشان بر زمين، مخفيانه در لس آنجلس زندگي مي كنند. فيلم ارتباطي ميان تاريخ ( آينده ) ، معماري ( موقعيت شهري و شهرسازي لوس آنجلس ) و بدن ( نياز به تشخيص انسان از روبات ) را به ارمغان مي آورد و فيلمنامه اي علمي-تخيلي يا مضامين فلسفي مي سازد.
مشخصات اصلي فيلم:
محصول سال 1982 از آمريكا
كارگردان: ريدلي اسكات
نويسنده: همپتون فنچر ، ديويد پيپلز ،رولند كبي
بازيگران: هريسون فورد ، روتگر هاور ، ادوارد جيمز اولمس ، داريل هانا