معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
گفت و گو با مرگ ـ کاری یورماکا ـ 1959 ـ 2013
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1391/11/13
مـنـــــــبـع : -
تعداد بازدید : 5399

کاری یورماکا به طور ناگهانی در 13 ام ژانویه 2013 از دنیا رفت، با مرگ او توئری پردازی معماری خسرانی جبران ناپذیر را تحمل خواهد کرد، چرا که او در مطالعات و پژوهش ها و نوشته هایش مرزهای تاریخ و نظریه معماری را پشت سر گذاشته بود و در وادی فلسفه نیز گام هایی برداشته بود. کتاب خانه شخصی او می توانست شهروندان یک شهر کوچک را برای ماه ها مشغول نگاه دارد. گستره علائق او از معماری تا قرون وسطی و مارکس و هگل و ویتگنشتاین را در بر می اورد. از دیگر بارزه های او که بیشتر در نوشته هایش تبلور می یابد، توان مندی او در بیان مفاهیم پیچیده به زبان اسانْ فهم است.

او تمام عمر حرفه ای خود را صرف دفاع و بسط معماری پایدار در وجه صرفا زیست ْ محیطی و تکنولوژیک که در وجه معنایی و تاریخی اش نمود، یورماکا در طول حیات نه چندان بلند زیستی اش عمیقا وام دار مفهوم "شگفتی و حیرت" در بسط ارسطویی اش بود چرا که: " فلسفه با شگفتی و حیرت در برابر جهان آغاز شد، بنابراین هر انسانی به نوعی فیلسوف و تحت تاثیر فلسفه است؛ چرا که زندگی خود را هر چند ناخودآگاه، بر اساس جوابهایی که به این سئوالات بنیادین می دهد، بنا می نهد؛ با این تفاوت که فیلسوف رسمی و واقعی، این پرسش ها را به طور جدی و منظم پی گیری کرده، جواب هایی را که تا کنون داده شده است در بوته نقد نهاده و به جستجوی را ه حل های نو می پردازد. "

او که در سال 1992 موفق اخذ مدرک دکترای خود گردیده بود با نوشتن کتاب هایی هم چون چشمانی که نمی بینند؛ چشم اندازی بر نظریه کارکردگرایی در معماری (2011) و هم چنین کتاب ساختن، طراحی کردن، اندیشیدن(2008) و روش های طراحی(2007) به سهم خود تلاشی سترگ در حوزه تاریخ نگاری و نظریه معماری به انجام رساند.

از وی کتاب مقدماتی بر روش های طراحی [معماری] با برگردانی از کاوه بذرافکن به فارسی برگردانده شده است که به علت عدم تبلیغ مناسب بر این کتاب تقریبا نادیده گرفته شد، گویی کتاب صرفا بر اساس رعایت مناسک غالبا مالی و اعتباری اکادمیک به فارسی برگردانده شده است و قصدی بر تاثیر گذاری در حوزه عمومی معماری در میان نبوده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
کاوه بذرافکن ( 1391/11/13 ) :
دروود بر ارش عزیز
راستش را بخواهی نفهمیدم چرا فکر می کنی، ترجمه قصدی بر تاثیرگذاری در حوزه ی عمومی معماری ندارد!
از مناسباتی هم که گفتی من خیلی سر در نیاوردم، چون در این دوران ترجمه لزوما اعتباری پدید نمی آورد.
به لطف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی کتاب بسیار ارزان منتشر شده است و حتمن می دانی که اهل تبلیغ به دنبال سود 30 درصدی برای بازاریابی اند که در مورد این کتاب به صرف شان نیست، علی ایالحال، تا جایی که خبر دارم نیمی از چاپ اول در این 6 ماه به فروش رفته است.

تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
کاوه بذرافکن ( 1391/11/13 ) :
در ضمن، پیرو گفتگوی که در زمان انتشار ترجمه با هم داشتیم، به همراه دوستان شیرازی، دو نسخه خواهم فرستاد شاید مناسک غالبا مالی، غالب غالب باقی نماند!
آرش بصیرت "سردبیر اتووود" ( 1391/11/14 ) :
کاوه عزیز سلام
ذکر عبارت مناسبات مالی و اکادمیک اشاره دارد به رتبه بندی علمی هیات های علمی هر واحد که به واسطه تلاش های پژوهشی شان حادث می شود و از این ره بر پایه حقوقی شان هم تاثیر می گذارد، وگرنه هم من و هم شما خیلی خوب می دانیم که با حق التحریر مقالات تالیفی و ترجمه ها به هیچ وجه نمی شود در این روزگار با این ارزش پول ملی نفسی چاق کرد.
و البته اشاره دیگر هم به فقدان رقابت برای چاپ کتاب هایی است که غالبا سبقه دانشگاهی به خود می گیرند و بدون هیچ نوع پویشی با چاپ ارزان در اختیار مخاطبی قرار می گیرند که از همان ابتدا هم موجود نبوده است و البته غالب این کتب به علت اینکه همه چیز بر اساس چانه زنی اتفاق می افتد از کیفیت پایینی برخوردارند و جریان ساز هم نمی شوند، مثلا می توان مقایسه کرد بین تاثیر گذاری کتاب بوطیقای فضا، یا مثلا روح مکان یا از مدرنیسم تا پست مدرنیسم که توسط ناشر خصوصی چاپ شده است با خیل عظیم کتبی که ناشرین دانشگاهی به چاپ می رسانند، البته فکر می کنم در حوزه معماری و شهرسازی میراث ناشرین دانشگاهی خیلی بد نیست ولی فقط کافی است به کتاب هایی که توسط خانم فرح حبیب یا اقای واراز مرادی مسیحی که همگی شان توسط ناشرین دانشگاهی یا دولتی چاپ شده اند نگاهی بیافکنید تا از کیفیت ترجمه و صفحه بندی و . . . تعجب نمایید.
در مورد تاثیرگذاری بر حوزه عمومی هم صرفا یاداوری این نکته است که گردش مالی بخش معماری و شهرسازی در ایران حتما خیلی بیشتر از صنعت سینماست اما کتاب شما هنوز یک نقد هم در هیچ کدام از روزنامه ها که نزدیک ترین برخورد با مخاطب را دارند نگرفته است، فکر می کنم با یک حساب خیلی سرانگشتی می توانیم متوجه شویم نسبت دانشجویان رشته معماری بخش قابل توجهی از صندلی های دانشگاه را در مقیاس ایران پر کرده است اما ما هنوز یک صفحه معماری در هیچ کدام از روزنامه هامان نداریم، در حالی که از نیویرک تایمز تا گاردین همگی صفحات ویژه و منتقد شناخته شده دارند.
کتاب شما علی رغم اهمیتش حتی یک مصاحبه به خود اختصاص نداده است و فکر هم نمی کنم حتی در مجلات تخصصی معماری هم انچنان وسعتی به خود بگیرد.
در مورد خود کتاب هم در شهر شیراز که حداقل نه گروه معماری فعال در حوزه دانشگاهی دارد کتاب هنوز توزیع نشده است و البته یاداوری کنم طبق امار موجود استان فارس به اندازه تمام اتحادیه اروپا دانشجوی معماری دارد.
در مورد نسبت خودم با کتاب هم صرفا یاداوری می کنم حدود 5 ماه پیش از دوست مشترکمان علیرضا امتیاز خواستم که کتاب را برایم تهیه کند، او هم زحمت کشید و تهیه کرد اما کتاب همچنان به دست من نرسیده است با این که فاصله محل سکونت من و علی خیلی هم زیاد نیست، اما مشغله کاری هر دو طرف مانع از این مهم گردید.
به موازات به علت اهمیت کتاب من نسخه انگلیسی کتاب را سفارش دادم که سه روز پیش به همراه پنج کتاب دیگر از ای دی به دستم رسید که البته به علت باران گیر شدن همچون یک بسته مچاله کاغذ تحویلش گرفتم.
کاوه جان فاصله یک کیفیت فرهنگی و ساختاری است نه یک تعریف کالبدی، توماس فریدمن در کتاب دنیا مسطح است می نویسد به فاصله دو ساعت از بمبئی به عنوان قطب ای تی جنوب اسیا حدود دو قرن به عقب بازمی گردی.
مرسی از کنش انی ات به خبر، فکر نمی کردم اتووود این قدر به هدفش که همان سخن [در فهم فوکویی اش] پراکنی است نزدیک شده باشد.
مهشید معتمد ( 1391/11/14 ) :
با اجازه از استاد گرانقدر، جناب دکتر بذرافکن

جناب بصیرت
امروزه روز که ادعای تکنولوژی و ارتباطات جمعی همه جا را فرا گرفته، و من جمله خود حضرت عالی که مرتباً برای اساتید همکار(از جمله اینجانب) و دانشجویانتان ایمیل های مختلف می فرستید، صحبت از بی خبری و عدم توزیع کتابی چاپ ایران بی انصافی تام است. به غیر از مجلدی که از تهران تهیه کردم، نسخه دیگری برای دوستان از کتابفروشی محمدی واقع در ابتدای خ ملاصدرا تهیه کردم و پیشنهاد می کنم سری به آن جا بزنید که خالی از لطف نیست.
در مورد عدم نقد کتاب هم خیلی طبیعی است که موضوعی که قبلاً چندان پرداخته و مورد توجه قرار نگرفته، چندان منتقدی هم نداشته باشد، که شرط اول احاطه بر موضوع است.
من به شخصه از این کتاب استفاده کردم و افسوس زمان دانشجویی لیسانس را خوردم که اگر این چنین تحلیلی از طراحی در دست بود، شاید و البته شاید خطوط ما شکل دیگری می یافتند.
در مورد کمیت و کیفیت در مقایسه دانشجویان استان فارس و اتحادیه اروپا سر سخن را باز نمی کنم که خود از نزدیک با ایشان در ارتباطم و صحیح نیست وجهه این دانشجویان در نظر دیگران مخدوش باشد.
آرش بصیرت "سردبیر اتووود" ( 1391/11/14 ) :
دوست عزیز
سرکار خانم یا جناب اقای میم معتمد اشاره به این گزاره که طبق امار موجود تعداد دانشجویان استان فارس از کل اتحادیه اروپا بیشتر است در یک چنین کانتکستی حتما بار منفی دارد، و معطوف به این نتیجه است که انچنان حجم دانشجو بالاست که کیفیت خود به خود پایین می اید و نفس اموزش زیر سئوال می رود و در عین حال اشاره به این نکته است که با این حجم بالای دانشجوی معماری در سراسر ایران وضعیت چاپ و فروش کتاب های معماری اسف بار است در ایران، تفسیر سرکار خانم یا حضرت عالی از این گزاره بی نهایت عجیب می نماید.
در مورد نقد کتاب هم تقریبا با شما هم عقیده هستم البته یک دلیل دیگر هم برای این وضعیت می بینم و ان بی اعتنایی جامعه معماری است به حوزه عمومی، یعنی همان مسئله فاصله و هستی شناسی اش در ایران.
یک نکته دیگر هم لازم می دانم یاداوری کنم
پیش از انکه اتووود شکل بگیرد و شما بتوانید ثمر یا ثمره تلاشتان را lمقابل نقد و نظر بی واسطه جامعه معماری قرار دهید یکی از معدود دوستانی که در جریان قرار گرفت اقای بذرافکن بودند، در اولین دوره مسابقه اتووود هم ایشان بر ما منت گذاشتند و داوری مسابقه را پذیرفتند.
مدت ها پیش از این هم ایشان بر من منت گذاشتند و ترجمه یکی از مقالات کتاب جنسیت، فضا و معماری را پذیرفتند، پروژه ای که بیشتر به علت کم کاری من و البته اتمسفر رایج بر جامعه معماری ایران به انجام مشخص نرسید.
این نکات را یاداور شدم تا درگیر روایت کاسه و اش نشویم و این کنش و واکنش ها را صرفا تعامل سرراست بر سر معضلات اشکار بدانیم
ارادتمند
مهشید معتمد ( 1391/11/15 ) :
قدردان زحمات حضرت عالی برای این سایت هستیم.
روایت آش و کاسه هم نیست، صرفاً از جهت روشن شدن موضوع از طرف یک همشهری بود.
موید باشید
ایمان رئیسی ( 1391/11/17 ) :
آرش عزیز:
در مورد این جمله ات نکاتی به نظرم رسید: “به علت عدم تبلیغ مناسب بر این کتاب تقریبا نادیده گرفته شد، گویی کتاب صرفا بر اساس رعایت مناسک غالبا مالی و اعتباری اکادمیک به فارسی برگردانده شده است و قصدی بر تاثیر گذاری در حوزه عمومی معماری در میان نبوده است.”
1. در مورد ارزش و اهمیت پدیده ای بنام کاوه بذرافکن در معماری معاصر ایران، زیاد بحث نمی کنم، چون کاوه نیاز به تبلیغ من ندارد، اما وقتی این جمله را از شما خواندم، متاسف شدم که چرا دیدگاه کل گرایت را در مورد عموم جامعه دانشگاهی که "بر اساس رعایت مناسک غالبا مالی و اعتباری اکادمیک" کار می کنند را به حضرت کاوه هم نسبت داده‌ای. اگر کاوه شخصا به تبلیغ در مورد کتابش نپرداخته، به علت عزت نفس اوست، اما این وظیفه ی من و شماست که در مورد حرکت هایی این چنین، به نقد و تبلیغ بپردازیم.
2. اگر در مورد حجم کتاب های کتابخانه ی کاری یورماکا مطلب نوشتی، به نظرم شایسته است که من هم اشاره ای به حجم کتاب های کتابخانه ی کاوه بذرافکن داشته باشم. احتمالا بعد از محمد منصور فلامکی، کتابخانه ی کاوه بذرافکن، یکی از غنی ترین کتابخانه های شخصی معماری در ایران محسوب می شود که این هم می تواند " یک شهر کوچک را برای ماه ها مشغول نگاه دارد".
3. همانطور که کاوه هم نوشت، نفس ترجمه، تاثیر گذاری بر حوزه عمومی است، و به نظر می رسد که این جمله ات هم دچار همان کل گرایی شده است. برای تاثیرگذاری بر حوزه عمومی رسانه ها باید به تبلیغ کتاب بپردازند.
4. پیشنهاد می کنم که با توجه به این گفتگوی مطرح شده، کتاب را سریع تر از علی امتیاز دریافت کنی و خلاصه ای از این کتاب را در اتوود منتشر نمایی تا شما هم رسالت خود را در مورد کاری یورماکا و کاوه بذرافکن بجا آورده باشید. من هم بزودی چنین خواهم کرد. الان که این بحث پیش آمد، با خودم فکر کردم که چرا در وبلاگ تاریخ، تئوری و نقد معماری و شب نوشت های ایمان رئیسی به تبلیغ در مورد این کتاب نپرداخته ام، در حالی که با لذت در مدت دو روز کتاب را خواندم. الان که فکر می کنم به نظرم می آید که چون در فیس بوک آنرا به اشتراک گذاشته بودم، ناخود آگاهم در این مورد راضی شده بود! اما همچنان معتقدم که من و شما در راستای بیشتر مطرح شدن این کتاب در حوزه عمومی مقصریم!
آرش بصیرت "سردبیر اتووود" ( 1391/11/17 ) :
ایمان عزیزم سلام
من فکر می کنم نباید برای دفاع از یک نفر منکر واقعیت شد
جامعه معماری ایران "ستاره" در معنای رسانه ای اش کم دارد، پس هر کس اندک تلاشی هم کند می تواند متمایز شود، در عین حال "زحمت کش " هم کم ندارد، که شاید به علت "فاصله" میان حوزه عمومی و انچه بدان "سرامدان و نخبگان" می گویند دیده نمی شوند. پس انچه بر هر کتابی می گذرد در این جامعه که برساخته خودمان است عملا محصول کنش خودمان خواهد بود، حال چه این کتاب "دگرگونی ها" باشد، چه"پنج معمار"، چه"نقاب مدوسا"، چه "روند شکل گیری فرم" و چه"پیچیدگی و تضاد در معماری"، هیچ کدام از این کتاب ها دیده نشده اند.
در مورد "عزت نفس"، من فکر می کنم این عبارت که بی نهایت در این جامعه مورد استفاده قرار می گیرد نشان از یک ترومای عمیق دارد و ان هم عدم توان مندی نخبگان جامعه است در برقراری ارتباط با جامعه، وظیفه یک پژوهشگر تاثیرگذاری بر جامعه است در چارچوب محدودیت های اکادمیک، اخلاقی و . . . پس ترجمه هر کتاب، راه اندازی هر وبلاگ یا سایت، ترجمه یا نوشتن هر مقاله منتی بر جامعه نیست، وظیفه یک پژوهشگر است در چارچوب تقسیم کار صورت گرفته در دنیای مدرن، حال اگر این کنش ها در ایران بازخورد مالی ندارد، مقصر ذات این جامعه است که احساس نیازی نمی کند به این تلاش ها، می خواهم باز هم بگویم فاصله را دو سوی یک رابطه از میان برمی دارند، به قول فوکو "عمل ما فکر ماست" یعنی ما با کنش مان فکر می کنیم، پس حتما بایستی خودمان حوزه تاثیرمان را افزایش دهیم یعنی بایستی برای خود تبعیض مثبت قائل شویم، در غیر این صورت ایده الیسم وهمی نابودمان می کند.
به خاطر خوانش دقیق و استفاده به جا از گزاره های درون متنی خبر بی نهایت متشکرم
علیرضا امتیاز "مدیر اتووود" ( 1391/11/20 ) :
دوستان عزيز
كاوه و ايمان و ارش
ليست كتابي كه ارش عزيز به من داد تا برايش تهيه كنم با اينكه به دليل مشغله هاي عجيب و غريب اين روزهاي من هنوز به دستش نرسيده ولي در ساعت هايي كه در كنار بستر بيماري در بيمارستان بودم يك به يك خوانده شدند و كتاب يورماكا بهترين انها بود با ان ترجمه اگاهانه و قابل درك و انتخاب دقيق كتاب ساعتها از خواندنش لذت بردم و گاه با خود انديشيدم كه خواندن اين كتاب روند خط كشيدن مرا متحول خواهد كرد . از ارش عزيز معذرت ميخواهم كه كتاب را نتوانستم هنوز به دستش برسانم و ممنونم كه انرا به من معرفي كرد و همين طور از كاوه عزيز كه با ترجمه اين كتاب مرا مديون خود كرد .
ولي با خواندن نوشته هاي بالا به اين نتيجه رسيدم كه ما چقدر ظاهر گرا هستيم كه جوايز معماري داخلي را ثانيه ثانيه پيگيري ميكنيم ولي هيچ جايزه اي يا قدرداني از نويسندگاه يا مترجمين كتاب ها نداريم . شايد بايد خود استين بالا بزنيم .........  

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group