معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1411
جهان علمیْ تخیلی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1377
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1050
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 969
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 907
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 891
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 823
معماری کوچک مقیاس   - 19
مرزهای معماری   - 815
معماری و نقاشی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 751
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 748
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 745
معماری و روانشناسی   - 17
معماری و سیاست   - 658
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 570
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 544
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 493
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 484
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 477
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 472
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 462
معماری و ادبیات   - 11
معماری منظر   - 461
معماری جنگلی   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 406
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 389
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 385
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 382
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 335
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 316
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 291
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 274
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 268
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 253
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 208
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 203
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 196
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 186
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 180
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 152
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 146
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 144
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 130
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 115
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 109
معماری خوانی   - 6
معماری و فاجعه   - 102
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 80
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 67
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 64
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 63
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 59
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 58
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 53
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 49
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 43
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
فیلوکیتکت   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
باهاوس   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری فضای داخلی   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
طراحی مُد   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و رسانه   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 111
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 1
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 24
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 4
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -786
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -378
صنعتی   -103
فرهنگی   -333
گالری   -84
پاویون   -265
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -156
ویلا   -7
اموزشی   -134
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تجربه ای سی و پنج ساله مارینالدا ؛ فانوسی آندلوسی در اسپانیایی بحران زده
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/03/14
مـنـــــــبـع : anthropology.ir نوشته ی گیلبرت هافنر ترجمه ی آریا نوری
تعداد بازدید : 2246

خوان مانوئل سانچز گوردیو با همکاران سندیکای آندلوسی خود فعالیت های بسیاری را برای جمع آوری غذا در سوپر مارکت ها به نفع قربانیان بحران اقتصادی انجام داده است.این فعالیت ها نام مارینالدا را بر سر زبانها انداخته ، شهری که او مسئولیت شهرداری آنرا برعهده دارد.این جا هیچ کاری مثل بقیه ی جاها انجام نمی گیرد و بنظر می رسد که کارآست.

مارینالدا،شهری اسپانیایی با مساحت ۲۵ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲۸۰۰ نفر که در منطقه ی سویل واقع شده است توسط املاک گسترده ای احاطه شده است که معمولا صاحبانشان زمین داران ثروتمند هستند.los terratenientes ،اشرافیت سنیوریال سکولرا،دارای هزاران هکتار زمین اسن که برروی آن ده ها هزار کارگر کشاورزی، peones یا jornaleros ( روز مزد) کار می کنند. اینجا امپراطوری کار موقت و سخت است.

اما دلایل شهرت این ناحیه در اسپانیا و حتی اروپا را باید در جایی دیگر جست و جو کرد.این شهر که تحت سلطه ی شهردارش ، آقای خوان مانوئل سانچز گوردیو که از ۳۴ سال پیش تا کنون در تمامی انتخابات برنده شده است ،قرار دارد راهکار سیاسی،اقتصادی و اجتماعی نوینی ارائه کرده است.شعاری که برای شهر در نظر گرفته اند نشان دهنده رویاس آن است :” یک ابوپی به سوی صلح “. گروهی آن را یک الگوی ضد سرمایه داری می دانند و دیگران آنرا یک فریب و شوخی. چه باید درباره آن فکر کرد ، حقیقت یا دروغ؟ خیال یا واقعیت؟ سیستمی برای مبارزه با بحران و یا تنها به تعویق انداختن عواقب آن ؟!

قبل از پاسخ به این سوال، سعی کنیم تا این ناحیه ی آندلوسی را در در دهه ی هفتاد ، بدون ساختار های اداری اقتصادی و یا اجتماعی تصور کنیم.نوعی مزوییرنوی (Mezzogiorno)اسپانیائی .یک کارلو لوی (Carlo levi) اسپانیائی میتوانست آنرا این گونه توصیف کند : “گویا مسیح هرگز به این شهر نرسیده است”. در سال ۱۹۷۹ ، هیچ خیابانی آسفالت نشده بود،شهروندان در فقر دست و پا میزدند و پزشکی در شهر یافت نمیشد و تنها نهاد آموزشی شهر، مدرسه ای ساده بود و بدون دبیرستان.

خانه هایی که هر کس برای خود ساخته با اجاره ۱۵ یورو در ماه

همه چیز از سال ۱۹۹۷ با تشکیل سندیکای کارگران زمین ها آغاز شد.مردم به طور گسترده در آن عضو شدند.یک سال بعد اولین زمین بزگ تصاحب شد،مزرعه ای بنام Finca de bocatinaja که از آن سندیکاها اخراج شده بودند. پس از آن مساله ی انتخابات رخ داد و آقای سانچز گوردیو،استاد تاریخ،به عنوان جوانترین شهردار اسپانیا فعالیت خود را آغاز کرد . هدف او ؟ مبارزه با فقر و مسببانش یعنی سیستم اقتصادی غالب و زمین داران در اکثر موارد و ارکان دولتی در پاره ای موارد. برای اجرای برنامه ها نیاز به زمین وجود دارد ،زمینی که متعلق به عموم باشد نه یک مالک، تا از آن برای اشتغال زایی در این منطقه ی گسترده ی کشاورزی استفاده شود.

بدین ترتیب مسیر طولانی ملی سازی زمین های شخصی با ابتکاراتی همچون اعتصاب غذا و اشعال زمین ها به همراه تبعید زمین داران توسط نیروهای نظامی مردمی آغاز شد .نهایتا ، در سال ۱۹۹۱، La Junta de Andalucia ، دولت جامعه ی آزاد آندلوس، عملیات آزاد سازی ۱۲۰۰ هکتار زمین شخصی finca del Humoso متعلق به دوک Del infantado ر ا آغاز کرد و آنها را در اختیار شهرداری قرار داد.

بدین سان بود که رویای دیرینه ی “ زمین متعلق به کسی است که روی آن کار میکند “ تحقق یافت. میزان بیکاری محلی پایین آمد و مهاجرت کم شد. کاشت زیتون، فلفل، و آرتیشو آغاز شد.برای پاسخگویی به نیاز های مردم، این تولیدات از سال ۱۹۹۹ از طریق کنسرو سازی که بصورت تعاونی اداره می شد، شکل صنعتی به خود گرفت .کارگران با مسئولیت ها و پست های گوناگون،حقوق هایی یکسان دریافت میکردند که این میزان امروزه به ۴۷ یورو در روز با شش روز کار در هفته میرسد یعنی حقوقی معادل ۱۱۲۸ یورو در ماه با کاری تمام وقت ( حداقل حقوق ۶۴۵ یورو میباشد).

برای آنکه حق مسکن که توسط قانون اساسی اسپانیا تصویب شده است به دست فراموشی سپرده نشود، یک برنامه در این زمبنه به اجرا درآمد .هر کس مطابق توانایی ها و دارایی هایش در آن شرکت میکند.شهرداری زمین را مهیا کرده و آرشیتکت را معرفی میکند و مصالح و ابزار مورد نیاز مشترکا توسط شهرداری ،که بدین منظور از بودجه ی عمومی برنامه ی شغلی روستایی استفاده میکند، و دولت جامعه ی آزاد آندلوس( La junta de Andalucia ) تهیه میشود و اختصاص بودجه در جلسه ای عمومی با حضور تمام ساکنین شهر صورت میگیرد.در حال حاضر ، در حدود ۳۵۰ خانه با مساحتی برابر ۹۰ متر مربع و فضایی اضافه در حدود ۱۰۰ متر مربع در صورت تمایل برای گسترش فضای خانه وجود دارند که به این شکل ساخته شده اند.قیمت اجاره در حدود ۱۵ یورو در ماه است در صورتی که قیمت واقعی آن در بازار به ۳۰۰ یورو میرسد ، این خانه ها قابل فروش نیستند اما میتوان آنرا به فرزندان خویش منتقل کرد.

این پایه ایدئولوژیک یک همبستگی ویژه بوجود آورد. البرتو که ۲۴ سال دارد این روحیه را از پدر و مادرش به ارث برد که در تمام مبارزات شرکت داشتند. او به خوبی بهای این دستارورد ها را می داند. خود او از چهارده سالکی کار کرده. بخش بزرگی از ساختمان هائی با کاربرد های همگانی مجانا توسط خود مردم ساخته شده.

با توجه به ابعاد شهر، پیشرفت های صورت گرفته چشمگیرند . بناهایی مثل هتل شهر ، کالج، مرکز ورزشی ، دو مرکز نگهداری از سالمندان و استادیوم .از لحاظ خدمات اجتماعی و تفریحی هم بیلان درخشان است: مهد کودک با شهریه ای بالغ بر ۱۲ یورو که شامل نهار هم میشود، رستورانی مخصوص مدرسه (۲۰ یورو در ماه) ،استخر(۱ یورو در ماه) ،کارگاه آموزش کار ،دو پارک طبیعی، پارکی مخصوص کودکان،گردشگاهی برای راهپیمائی ،خدمات شهرداری مخصوص منازل و نهایتا برنامه ریزی های مخصوص برگزاری جشن در تمام طول سال.

برای نیل به این اهداف شهرداری به طور همزمان از کمک های دولتی و بخش خصوصی ،مالیات های محلی استفاده کرده است و حتی تا جایی پیش رفته که مبلغ بدهکاریش تا سال ۲۰۱۲ به ۷۷۰۰۰ یورو میرسد.بدون انجام این اقدامات،یک خانواده با سه فرزند،باید مبلغی اضافی در حدود ۸۰۰ یورو در ماه صرف تامین نیازهایش میکرد.

این سیستم منتقدین و حتی دشمنان خاص خود را . مطابق ادعای آنها ، شهردار حقوقی بسیار بالاتر از سایر کارمندان دریافت میکند . گروهی حتی صحبت از ۴۰۰۰ یورو در ماه میکنند .هیچ مسئول آندلوسی از حقوق و مزایایی که این شهردار از آنها بهره مند شده است،برخوردار نیست.

اپوزیسیون استفاده از بودجه ی دولتی در راه تبلیغات و مخصوصا اهداف کمونیستی در بطن جامعه ی سرمایه داری را مورد انتقاد قرار میدهد.گروهی دیگر هم با تمسخر میگویند : “ مارینالدا، بدون پول دیگران، اتوپی بیکاری ، نبود خلاقیت و فقر می شود و همان سرنوشتی را در پیش خواهد داشت که کوبا زمانی که روس ها از سرمایه گذاری در آن دست برداشتند تجربه کرد”.این مطالبی است که مثلا در سایت ۴UPRSS(For You Press) مشاهده کرد.

نگرانی کمتری در مقایسه با سایر نواحی منطقه

شهروندی که از ترس تلافی ترجیح داده نامش فاش نشود شهردار را به دیکتاتوری توصبف می کند که مردم شهر را به دو دسته تقسیم کرده است .گروهی که از امتیاز ها استفاده میکنند و گروهی دیگر که به طور کامل در حاشیه قرار گرفته اند. ولی وی در عین حال اعتراف میکند که کسانی که قبلا هیچ چیزی نداشتند امروزه از رفاه نسبی برخوردارند.دو نماینده ی حزب سوسیالیست کارگر اسپانیا PSOE ،آقایان ماریانو پراداس و هیپولیتو ارس که در جناح مخالف نقش آفرینی میکنند، نبود گوناگونی صنعتی را مورد انتقاد قرار میدهند و دلیل آنرا عطش قدرت شهردار میدانند.

بسیاری از مخالفان جناح اقلیت ( لیست آقای شهردار با ۷۳ درصد آرا دربرابر ۱۱ درصد عدم شرکت توانست اکثریت مطلق را بدست آورد) به شیوه ی دموکراسی اشتراکی آقای شهردار اعتقادی ندارند و حتی مساله ی خانه با قیمت پایین را هم مورد انتقاد قرار میدهند .چرا که افرادی که در آنها ساکین میشوند هیچگاه صاحب آن نمیشوند و همین مساله باعث میشود همیشه زیر یوغ شهردار قرار داشته باشند.

کینه ها عمیق اند.بنطر عده ای علت اصلی اش بیکاری است که دامن ۵۲۵ نفر را گرفته .آمار رسمی سال ۲۰۱۳ ، ۱۵۰ نفر معادل ۱۳ درصد جمعیت فعال در برابر ۳۵ درصد در کل ناحیه است.۳۱۷ کارگر احتمالی بخش کشاورزی که حقوقی معادل ۴۲۰ یورو در ماه به ازای شش ماه کاردریافت می کنند البته به شرطی که بین ۲۰ تا ۶۰ روز در ماه کار کرده باشند . آنها در در این آمار جایی ندارند.

اینجا مردم با صرفه جوئی زندگی می کنند. مساله ایکه این زن جوان ، آنا، به آن اشاره میکند:” من از ۱۵ یورو اجاره ای که در ماه برای خانه ام پرداخت میکنم و ۹۰۰ یورو حقوقم راضی هستم چرا که میتوانم مقداری از آن را ذخیره کنم”.

اما “a favor “ (کسانی که وضعیب بهتری دارند) از شرایط موجود تعریف نمیکنند، نه از شهردار و نه از تدابیر اتخاذ شده. اما سالمندان مستقر در خانه ی سالمندان خاطرات خود را در حال نوشیدن یک لیوان آب جو یا شراب سفید تعریف می کنند( فقر ، برداشت بتراوس، انجام سخت ترین کار های ممکن، مهاجرت برای امرار معاش و ابتدایی بودن همیشگی شییوه ی زندگی) تا هرچه بهتر بر رفاهی که این شهردار خاص برایشان به ارمغان آورده است تاکید کنند .از طرف دیگر ، کونچی ، تاجری که همین جا به دنیا آمده و همین جا هم به تجارت اشتغال دارد از مالیات بسیار کمی که تجار باید پرداخت کنند ،دموکراسی حقیقی که توسط شهردار ایجاد شده است و مخصوصا تغییرات گسترده ای که در شرایط زندگی زنان به وجود آمده است ابراز خرسندی میکند:” زنها در اینجا حق ابراز نظرات خود را دارند و به اندازه ی مردان در تصمیم گیری های مهم شرکت میکنند”.

یقینا ، مالکیت اشتراکی خانه ها،به جای مالکیت فردی در شرایط بحرانی کنونی برگ برنده ای بزرگ محسوب میشود اما در حال حاضر تیم آقای شهردار نتوانسته است راهی برای مبارزه با بحران پیدا کند.تولیدات صنعتی و کشاورزی ، که تا چند سال پیش ایجاد اشتغال میکردند ، دیگر جان سابق را ندارند.مطابق گفته های آقای دولورس تژادو ، مشاور در امور کاری و کارگری کنسروسازی ، باید با گسترش کشاورزی بیولوژیک تولیدات را افزایش داد و دروازه های جدید تجارتی گشود بدون آنکه وارد سیستم مهلک تولید انبوه شد . بهتر است جریان های جایگزین بررسی شوند.

کمک هزینه های سالیانه ی ملی و منطقه ای ارائه شده توسط دولت به علت کسری بودجه و تبعیت از تروییکا ( کمیسیون اروپا ، بانک مرکزی اروپا و صندق بین المللی پول) به حداقل رسیده اند.در سال ۲۰۱۲ ، کمک هزینه ها تا مرز ۴۰ درصد کاهش یافته اند و نتیجتا کارهای بسیاری که شهرداری وعده ی ایجادشان را داده بود به دست فراموشی سپرده شدند ( اسکان افراد سالمند ، هتل،استخر سرباز ،کارخانه ی کنسرو سازی جدید،آتلیه ی اشتغال زایی جدید،سرمایه گذاری در بخش انرژی های قابل تجدید،مرکز سلامتی،کانال آبی و نهایتا جاده ای کمربندی).

آلبرتو تاکید میکند : “با وجود بحران ، نگرانی که در این منطقه وجود دارد به اندازه ی سایر آندلوس نیست”. شهردار و همکارانش به دنبال راه حل هایی جدید است.حرکت جمعی آندلوسی همچنان به راه خود ادامه میدهد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group