معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1411
جهان علمیْ تخیلی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1377
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1050
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 970
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 907
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 892
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 823
معماری کوچک مقیاس   - 19
مرزهای معماری   - 815
معماری و نقاشی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 751
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 749
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 745
معماری و روانشناسی   - 17
معماری و سیاست   - 658
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 571
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 545
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 484
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 477
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 473
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 463
معماری و ادبیات   - 11
معماری منظر   - 461
معماری جنگلی   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 406
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 389
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 385
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 383
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 336
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 316
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 291
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 274
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 269
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 253
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 226
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 208
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 203
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 197
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 189
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 187
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 180
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 152
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 146
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 144
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 130
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 130
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 115
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 109
معماری خوانی   - 6
معماری و فاجعه   - 102
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 80
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 67
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 65
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 64
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 60
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 59
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 53
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 49
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 49
طراحی مُد   - 4
معماری کانستراکتیویستی   - 45
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری دیجیتال   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
فیلوکیتکت   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری فضای داخلی   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و رسانه   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 1
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 24
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -787
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -378
صنعتی   -103
فرهنگی   -333
گالری   -85
پاویون   -265
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -156
ویلا   -7
اموزشی   -134
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
درس گفتارهای اتووود ـ کنفرانس ملی زن، معماری و شهر ـ تـرانه یلـدا
اتووود سرویس خبر:   ندا باقری "دبیر تحریریه اتووود"
1393/05/15
مـنـــــــبـع : ماهنامه فرهنگی هنری نمایه تهران
تعداد بازدید : 2561

سالانه همایش ها، نشست ها و کنفرانس های متعددی در حوزه معماری و شهرسازی برگزار می شود، اگر این حوادث را به مثابه یک سناریوی قابل اجرا ببینیم مراحل پیش تولید ان ها، ان هم در بعد تبلیغاتی به شدت قوی برگزار می شود، اما انچه در اکثر مواقع مسکوت می ماند محتوای این همایش هاست و از همه مهم تر انباشت و ارشیو ان ها برای مخاطبانی که به لحاظ مکانی و زمانی به فضای اتفاق دسترسی مستقیم نداشته اند.

تمام این همْ نشستی های متخصصان و مخاطبان اندکشان را می توان همچون پیروزی هایی ناقص و حتی از دست رفته ارزیابی کرد، مخصوصا انکه تبدیل به بخشی از حافظه تاریخی گفتمان معماری و شهرسازی ایران در مقیاس وسیع نمی شوند، درس گفتارهای اتووود با این نیت صورت بندی شده است که بتواند در وضعیتی پسینی قرار گیرد و خلا پس از برگزاری همایش را پر نماید و ارشیوی از هر نشست را انباشت.

با این هدف از همه دوستانی که خواهان مشارکت در فرایند جمع اوری این تکه های پراکنده و نامنسجم هستند استدعا داریم با ارسال تصاویر نشست ها و خلاصه هایی قابل ارائه از محتوای مباحث گامی بردارند برای مستندسازی تلاش هایی که اگر بر فضا منقوش نگردند و دچار خوانش های چندسطحی نشوند فتوحاتی اند از دست رفته.

نکته قابل ذکر انکه مهم نیست مقیاس برگزاری نشست چه باشد، بین المللی، ملی، منطقه ای و حتی خردتر از ان، مهم ان است که محتوای نشست ها انباشت شود، به اشتراک گذاشته شود و در یک کنش انتقادی خوانده شود، مهم این است که ارتباط عمودی را افقی سازیم و در افق تقسیم شویم، مهم این است که در بعدی فضایی هم دیگر را بیابیم.

ایده “فضاهای زنانه” به تعبیر مثبت و نه منفی آن، که در ادبیات مطالعات جنسیتی متداول است، بیش از 10 الی 15 سال پیش به فکرم رسید؛ زمانی که کنفرانسی برای زنان معمار ایرانی در موزه هنرهای معاصر گذاشتند و مرا هم گفتند در باب معماری و زن صحبتی بکنم. با خود گفتم: به قول فرانسویها “اگر هم نباشد، باید اختراعش کرد!” این لزوم اختراع یک مفهوم یا یک “اسم، برای ایدهها” را که دربرگیرنده و حامی آن فکر و تفسیر باشد، یک بار دیگر هم به اتفاق دوستان معمار خوشذوق، در قزوین حس کردیم و “سبک معماری قزوین” اختراع شد! برگردیم به زنان معمار... . فریار جواهریان در آن کنفرانس از فنگشویی گفت و گیتی اعتماد از نیمه پنهان سخن گفت؛ از زنانی که بیسر و صدا کار میکنند و به حساب هم نمیآیند! گیتی یادش بود که لطیفه هیات، معمار خوب و شایسته هم آن سال با ما بود.... بعد هم یک مجله عرصه عمومی محبوبِ آن زمان- فکر کنم “آدینه” یا چیزی شبیه به آن؟!- آمد متن مرا گرفت و برد چاپ کرد؛ و همان باعث شد دکتر بَرَکپور که آن روزها خیلی جوان بود، چندی بعد به دفتر ما بیاید و با من در مورد “فضاهای زنانه” مصاحبهای برای مجله خوب “شهرداریها” داشته باشد. بعد از آن هم سمینار دیگری برای معماران زن در موزه ایران باستان گذاشتند. سوالِ آمده در مقدمات سمینار این بود: آیا بین جنسیت، معماری و شهر ارتباطی هست؟

در پاسخ باید گفت بله هست. چون بین رویکردهای زنانه و مردانه به جهان و فضا در جوامع مختلف همواره تفاوتهایی وجود داشته است.

و من میخواهم در اینجا برای زنان معمار و طراح و مدیر تبلیغ کنم و بگویم که آنها بهتر میتوانند خیلی از این کارها را انجام بدهند! و نیز میخواهم تعریف جدیدی از فضاهای مثبت زنانه ارائه دهم؛ تعریفی که اساس آن فطرت زنانه زنان در ایجاد امنیت است. با این حال ترجیح میدهم اول از بدیهیات شروع کنم.

حضور زنان در اجتماع و عرصه عمومی در قرن 21

بیهوده است از حرمسراها حرف بزنیم! امروز زنان و مردان در جوامع مردسالارِ توسعهیافته یا روبه توسعه، قانونا کمابیش برابرند و زنان به عنوان کاربران فضای شهری و عمومی خیلی بیشتر از سابق حضور و وجود دارند. گاهی زیاده از حد!! تعامل و ارتباطشان با مردان غیرخودی در محیط کار بسیار زیاد است. فضاهای همگانی در شهرها انعطافپذیرتر و در دسترستر شدهاند، البته از جهاتی امنیت در کوچه و خیابان کمتر شده البته نه به خاطر زن بودن، بلکه به خاطر افزایش فقر و تبهکاری. (تازه ما که در ایران بیشتر از هر کجا احساس امنیت میکنیم! زیرا همانطور که روزی پرویز پیران؛ جامعهشناس مورد علاقه و احترام من، نتیجه 25 سال کار با دانشجویانش را برای شنوندگان مشتاقش جمعبندی کرد؛ “ما ایرانیها در تمام طول تاریخمان، آزادیمان را به امنیتمان فروخته ایم!” پس لااقل در ایران وجود امنیتِ محرز است).

در دیگر فضاهای عمومی و نیمه عمومی شهری مثل پارکها، سینماها، میادین، پیادهروها، کتابخانهها، ورزشگاهها، اجتماعات، نمازجمعه ها، فرهنگسراها و بعد کافه ها و رستوران ها، اماکن کار دولتی و غیردولتی، دفترهای مشاورین و شرکتها و غیره هم که حضور خانمها بسیار پررنگ است! و اگر از آقایان ماشاءالله بیشتر نباشد، کمتر نیست! ولی این محیطهای اجتماعی یا کاری خود ایرادهایی دارند که البته بخشی از این اشکالات به فرهنگ جداییگزینی اجتماعی و جنسیتی در اسلام و ایران برمیگردد و بخشی به فرهنگ کهن استبداد و دنبالهروی که اینها خود باعث کمبود تعلق خاطر افراد- چه زن و چه مرد- به کار و حرفهشان میشود. همین چندی پیش، آقای زهادی یک شماره مجله معماری و ساختمان را به معماران زن اختصاص داد و در مراسم رونمایی مجله دیدیم که معماران زن ایرانی کم هم نبودند؛ فقط از 70 نفر آنان مطلب چاپ شد و تقدیر شد. سالن هم پر بود از آقایانِ طرفدار معماران زن!

پس مشکل کجاست؟

آنجا که به لحاظ فرهنگ اجتماعی، زنان برای کار جدی در سطوح بالا اعتماد به نفس ندارند. همزمان، مردان هم ترجیح میدهند جامعه مردسالار را پابرجا نگه دارند و از زنان کار بکشند (از سطوح کار گِل گرفته تا تصمیمسازی) ولی سطوح تصمیمگیری و مدیریتی را برای خود نگه دارند.

آنجا که زنان بعد از درس خواندن در دانشگاه، کار را جدی نمیگیرند. کار جدی، تماموقت است! و اتفاقا زنان در خانه هم نمینشینند بلکه در شهر پرسهزنی میکنند. به خودشان و بچهها و خانواده گستردهشان میرسند. اکثر زنان تحصیلکرده، در سطوح کار تدریس و کار اداری و منشیگری میمانند و کار نیمهوقت را ترجیح میدهند. خود من پشیمانم از اینکه در دوران کودکی پسرم زیاد کار کردم و او را به پدرش و دیگران سپردم. بزرگتر که شد سعی کردم جبران کنم، اما... بگذریم.

آنجا که زنان در محیطهای کاری، حق خود را طلب نمیکنند؛ اولِ انقلاب، در مصاحبه در شرکت خانهسازی (که بیمارستان میساخت!) برای استخدام، به من گفتند: تو از آقایان جوان داوطلب بهتری اما به ما گفتهاند اول مردان را بپذیریم؛ و من قبول کردم و رفتم شهرساز شدم...

آنجا که زنان کمتر زیر بار توافقات زیر میزی میروند یا میترسند بروند و لذا در محیطهای مدیریتی و اداری، مردان از زنان میترسند و حضورشان را دست و پاگیر تصور میکنند. وزنه سنت هنوز سنگینتر است و زنان در آنجا مطیعترند. من مطمئن نیستم که طبق قانون کار در ایران، حقوق و دستمزدهای زنان از مردانی که کار مساوی انجام میدهند کمتر است یا نه؟ ولی اگر توافقی در کار باشد، زنان مسلما زیر بار زور میروند!

به هر حال، زنان از مردان درست ترند، دقیق ترند، بیشتر به جمع و خانواده و جامعه فکر میکنند، مدیرترند، محافظه کارترند، امنیت را در اولویت قرار میدهند؛ و اینهاست صفاتی که من “زنانه” می نامم و در حیطه معماری، “زنانه” می خواهم! به خاطر این صفات غالب است که فکر میکنم زنان میتوانند طراحان بهتری برای فضاهای امن و پرنشاط در عرصه های عمومی شهری باشند! البته، این به هیچ وجه به معنی نفی آقایان و استعدادهاشان نیست. زنان باید به شادی و تفاهم و دوستی (و گاه هم به کلک!) جای خود را در میان جامعه معماران تثبیت کنند.

در طراحی فضاهای داخلی خانه:

به نظر من، زنان معمار بهتر میتوانند بین آشپزخانه و نشیمنی که بچه ها هر روز در آن درس مینویسند، ارتباط مستقیم و سازنده فضایی بیافرینند، بی آنکه به ارتباط فضایی آشپزخانه با میز ناهارخوری همگانی، وقتی مهمان میآید، لطمه ای بخورد. زنان معمار بهتر به جزئیات توجه میکنند. به صرفه جویی در فضا و استفاده بهینه از آن فکر می کنند. به هر حال، اگر هم فکر نمی کنند، بهتر است به آن بیاندیشند! معماران امروز، به تقلید از اروپائیان به اتاق خواب زیاد اهمیت میدهند، در حالیکه به وجود آوردن فضاهای جمعیِ امن و پرگفت وگو در خانه مهم تر است و از استعدادهای “زنانه” باید باشد، و اگر مردی به این کار بپردازد باید گفت: آفرین! او هم کاری “زنانه” کرده و باید افتخار کند. مثل مردانی که در افریقا به هنگام وضع حمل همسرشان، درد زایمان می کشند؛ یک مشارکت واقعا انسانی! البته این حرف به این معنی نیست که زنان تحصیلکرده نباید یک میز کار شخصی در یک گوشه خانه داشته باشند و گاه در خلوت خود پشت آن فکر و کار نکنند... این را حتما امتحان کنید!

مساله اتاق خوابها در آپارتمانهای کوچک را چندی پیش خانمی در اینترنت مطرح کرده بود. او به مساله لزوم دوباره فکر کردن به فضاهای چندعملکردی خانه های ایرانی اشاره کرده و نوشته بود: در خانه های ایرانی قدیم، هیچوقت خسته و آزرده نمی شدی. خانه، جای آسایش بود و نه جای خواب. جایی به نام اتاق خواب نداشت. هر وقت و هرجایی که هوس میکردی می خوابیدی! هر گوشه خانه به “زیبایی” ساخته شده بود، اما امروز، افراد خانواده بیشتر با تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و موبایلشان تعامل و مصاحبت دارند تا با یکدیگر!

این ماجرا جدی است. ما همه، تکروتر و خودخواهتر شده ایم. رابطه واقعی و عاطفی بین نسل ها کم شده و این خطرناک است. زنان معمار باید برای این مشکلات چاره جویی کنند. فضای شهر و خانه، قطعا در رابطه بین آدمها تاثیر میگذارد.

در شهر هم به همین ترتیب است. زنان معمار و شهرساز امنیت و دلپذیربودن فضاهای عمومی باز و بسته را بهتر میتوانند تضمین کنند! چون ذاتا محتاط ترند و به محیط های پرگفت وگو بیشتر متمایل اند. زنان باید در طراحی تمام آن محیط های شهری در عرصه عمومی مشارکت داشته باشند تا این فضاها فضاهایی درجه یک از کار درآیند! درست است که در مدارس و مساجد جدایی گزینی جنسیتی وجود دارد اما اینگونه مسائل در روندی از مبارزه برای احقاق حقوق طبقات و گروه های اقلیتی مانند زنان، قومیتها، ادیان، زبانها و غیره به تدریج حل خواهد شد، و این البته به سادگی نیز به دست نمیآید.

 

 

برای مشاهده و دانلود مقاله های این همایش به این لینک مراجعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
امیر(http://archbiz.sellfile.ir/) محمدی ( 1393/05/21 ) :
با سلام اگر برای این پست دو قسمت کلی یکی معر فی که با فونت درشت و بی ارتباط با قسمت زیرین با فونت ریزاست برای این قسمت اول باید گفت بسیار عالیست و چنین خلایی واقعا وجود دارد هرچند که مجلات معماری رو به فزونی گرفتند اما چون دنبال مسائل خاصی هستند نمی توانند پوشش کافی ارائه دهند
امیر(http://archbiz.sellfile.ir/) محمدی ( 1393/05/21 ) :
برای قسمت دوم بیشتر احساس می شود نویسنده درصدد خالی کردن خود از تبعیض هایی است که تجربه کرده است تا هرچیز دیگری شاید اگر این مثال که در تابستان سال 1393 شمسی اتحادیه اروپا در پی برابر کردن جنسیتی کمیسرهای خود به مشکل برخورده وکشورهای عضو حاظر به معرفی کمیسر زن نیستند این موضوع را نشان دهد که حتی آنجاهم فرهنگ حرمسرا چندان تعطیل نیست
اما بیاییم صادق باشیم امروزه در بیشتر مسابقات معماری در هر سطحی کارها شماره دارد و نام یا جنسیت برآن وصله نیست در محیط دانشگاهی اساتید مرد که بیشترند رقبت بیشتری به مصاحبت دانشجویان زن دارند استخدام در دفاتر معماری برای خانم ها راحتتر است کارفماها روشنفکرتر شده اند پس امروز مثل دیروز نیست با این حال به شخصه چنین ادبیاتی را در برتری یا اصلا فیلتر گذاشتن جنسیتی نمی پسندم

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group