معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1411
جهان علمیْ تخیلی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1377
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1050
معماری مجازی   - 22
طراحي داخلي   - 970
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 907
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 892
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 823
معماری کوچک مقیاس   - 19
مرزهای معماری   - 815
معماری و نقاشی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 751
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 749
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 745
معماری و روانشناسی   - 17
معماری و سیاست   - 658
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 571
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 545
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 512
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 484
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 477
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 473
معماری و گیم   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و هوش مصنوعی   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 463
معماری و ادبیات   - 11
معماری منظر   - 461
معماری جنگلی   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 406
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 389
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 385
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 383
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 336
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 327
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 316
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 291
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 274
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 269
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 253
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 235
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 226
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 208
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 203
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 197
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 189
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 187
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 180
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 152
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 146
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 144
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 130
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 130
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 115
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 109
معماری خوانی   - 6
معماری و فاجعه   - 102
منبع شناسی اتووود   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 80
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اقتصادِ فضا   - 67
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری هند   - 66
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 65
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 65
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 64
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 60
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 59
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 53
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 49
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 49
طراحی مُد   - 4
معماری کانستراکتیویستی   - 45
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری دیجیتال   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
فیلوکیتکت   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری فضای داخلی   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
هنر روسیه   - 36
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و رسانه   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 41
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 54
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 38
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 1
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 24
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 58
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 47
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 5
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 13

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -787
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -378
صنعتی   -103
فرهنگی   -333
گالری   -85
پاویون   -265
هتل   -76
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -156
ویلا   -7
اموزشی   -134
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
درس گفتارهای اتووود ـ کنفرانس ملی زن، معماری و شهر ـ مینـوش صدوقیـان زاده
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/05/19
مـنـــــــبـع : ماهنامه فرهنگی هنری نمایه تهران
تعداد بازدید : 2631

سالانه همایش ها، نشست ها و کنفرانس های متعددی در حوزه معماری و شهرسازی برگزار می شود، اگر این حوادث را به مثابه یک سناریوی قابل اجرا ببینیم مراحل پیش تولید ان ها، ان هم در بعد تبلیغاتی به شدت قوی برگزار می شود، اما انچه در اکثر مواقع مسکوت می ماند محتوای این همایش هاست و از همه مهم تر انباشت و ارشیو ان ها برای مخاطبانی که به لحاظ مکانی و زمانی به فضای اتفاق دسترسی مستقیم نداشته اند.

تمام این همْ نشستی های متخصصان و مخاطبان اندکشان را می توان همچون پیروزی هایی ناقص و حتی از دست رفته ارزیابی کرد، مخصوصا انکه تبدیل به بخشی از حافظه تاریخی گفتمان معماری و شهرسازی ایران در مقیاس وسیع نمی شوند، درس گفتارهای اتووود با این نیت صورت بندی شده است که بتواند در وضعیتی پسینی قرار گیرد و خلا پس از برگزاری همایش را پر نماید و ارشیوی از هر نشست را انباشت.

با این هدف از همه دوستانی که خواهان مشارکت در فرایند جمع اوری این تکه های پراکنده و نامنسجم هستند استدعا داریم با ارسال تصاویر نشست ها و خلاصه هایی قابل ارائه از محتوای مباحث گامی بردارند برای مستندسازی تلاش هایی که اگر بر فضا منقوش نگردند و دچار خوانش های چندسطحی نشوند فتوحاتی اند از دست رفته.

نکته قابل ذکر انکه مهم نیست مقیاس برگزاری نشست چه باشد، بین المللی، ملی، منطقه ای و حتی خردتر از ان، مهم ان است که محتوای نشست ها انباشت شود، به اشتراک گذاشته شود و در یک کنش انتقادی خوانده شود، مهم این است که ارتباط عمودی را افقی سازیم و در افق تقسیم شویم، مهم این است که در بعدی فضایی هم دیگر را بیابیم.

 

 

 

آنچه در پی میآید چکیده بسیار کوتاهی از نتایج پژوهشی است کیفی در چارچوب یک پایاننامه دکترا. این پِژوهش رابطه میان “فضا” و “جنسیت” را در پیوندی بررسی میکند که “هویت فضایی” را به “هویت جنسیتی” مرتبط می‎سازد و این واقعیت را مطرح میکند که ارزشها و باورهای جنسیتی انسان (هویت جنسیتی) در نگرش او نسبت به فضا و شیوه تعامل او با فضای ساختهشده (هویت فضایی) تجسم مییابد. به عبارت دیگر، نوع حضور انسان در فضا و شیوه استفاده او از فضا، هویت جنسیتی او را به عنوان بخشی از هویت انسانیاش بازتاب میدهد. این تحقیق در بررسی پیوند میان “فضا” و “جنسیت” در شهر تهران، به چگونگی توزیع هویتهای “فضایی- جنسیتی” در شرایط کنونی تهران (سال 86 - 1385) توجه دارد.

مقوله “جنسیت”، مرد یا زن بودن، به عنوان یک پدیده اجتماعی متغیر، متفاوت از مقوله “جنس”، مذکر یا مونث بودن، است. ماهیت اجتماعی جنسیت، تغییرپذیری و رد پیوند الزامی آن با “جنس” بارها و بارها از زوایای گوناگون مورد مطالعه قرار گرفته و بر آن تاکید شده است. “ساختار و ارزشهای جنسیتی” مانند هر امر اجتماعی به شرایط “زمان” و “مکان” وابسته است و با تغییر بسترهای اجتماعی تحول مییابد.

مفهوم جنسيت هنگامی به خوبی دريافت میشود که به موازات آن مفهوم “جنس” و تفاوت آن با “جنسيت” در نظر گرفته شود. جنس بر خلاف جنسیت، مذکر يا مونث بودن را بيان میکند و برداشتی زيستشناسانه و طبيعی را بازتاب میدهد. در طول چند هزار سال تسلط نظام فکری مردسالاری، چنين فرض شده است که جنس طبيعی به عنوان يک “علت”، پديدآورنده جنسيت طبيعی به عنوان يک “اثر” است، در حالی که در مطالعات مربوط به جنسيت، این رابطه الزامی بين جنس و جنسيت مردود شمرده میشود. رد اين نوع ارتباط ميان جنس و جنسيت يکی از اساسیترين چالشهای مطالعات مربوط به جنسيت برای تغيير موقعيتهای ساختاری مردان و بهویژه زنان در جامعه بوده است.

“فضا” چنانکه در معماری، شهرسازی، جامعهشناسی و... تعریف میشود، مقولهای است از یک سو “کالبدی” – فضای سه بعدی فیزیکی – و از سوی دیگر “اجتماعی”. دو جنبهای بودن فضا در واقع تاکیدی است بر اینکه فضای فیزیکی، تجلی نظام اجتماعی است و نظام اجتماعی در “فضای کالبدی” تجسم مییابد. فضای کالبدی ارزشها و روابط جنسیتی را به عنوان پارهای مهم از ارزشها و روابط اجتماعی به تصویر میکشد. این موضوع ارتباط همبسته میان جنسیت و فضا را بیان میکند. رابطه میان فضا و جنسیت دوسویه است، به این معنی که همانگونه که فضا بازتابهای جنسیتی دارد، در مقابل، روابط جنسیتی نیز از فضا تاثیر میپذیرند.

این پژوهش فعالیتهای درون فضای کالبدی را بررسی میکند. این از آن روست که با ورود مدرنیته به ایران و در پی آن، دگرگونی بستر اجتماعی، اقتصادی و بهویژه فرهنگی، فضای کالبدی دیگر بازتاب صریح و ساده “ساختار جنسیتی” نیست، درحالیکه فعالیتهای درون فضای کالبدی یا شیوه استفاده از فضا تاثیرات جنسیتی را به روشنی نشان میدهد. امروزه تبلور فضايی ساختار جنسيتی گذشته یعنی دوگانه: “زن - فضای خصوصی” و “مرد - فضای عمومی”، با در هم شکستن ساختار جنسیتی کهن دگرگون شده، میان آنها پیوندهای جدیدی شکل گرفته است که شناخت آنها هدف این پژوهش بوده است.

در پژوهشی که در آغاز این نوشتار به آن اشاره شد مطالعه میدانی در سه حوزه فضایی: “فضای خصوصی”، “فضای نیمهخصوصی- نیمهعمومی” و “فضای عمومی” انجام گرفت. برای شناخت الگوهای “جنسیتی” و بازتاب “فضایی” آنها، “نگرش جنسیتی” یا “هویت جنسیتی” ساکنان شهر، که دربردارنده ارزشها و باورهای جنسیتی آنان است، از یک سو و “نگرش فضایی” یا “هویت فضایی” آنان که نگرش آنان را نسبت به نحوه استفاده و چگونگی فعالیت در فضا بیان میکند، از سوی دیگر، بررسی شدند. پیوند میان “هویت جنسیتی” و “هویت فضایی” با دگرگونی چهار شاخص: “جنس” (مونث یا مذکر، در اینجا مادران یا پدران)، “طبقه اجتماعی” (فرودست، میانی و بالادست)، “موقعیت نانآوری در خانواده” (تنها نانآور، نانآور شریک، و خانهدار)، و “میزان تحصیلات” سنجیده شد.

نمونه های پژوهش، “هدفمند” و با توجه به هدف مطالعه، یعنی شناخت کنش و واکنشهای میان فضا و جنسیت در شرایط کنونی شهر تهران تعریف شدند. نمونه های تحقیق را پدران و مادران تهرانی تشکیل دادند که دارای دستکم یک فرزند دختر و یک فرزند پسر بالای 15 سال باشند که با آنان زندگی میکنند. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای نیمه سازمانیافته با نمونههای تحقیق گردآوری شد.

پرسشهای مربوط به “هویت جنسیتی”، نگرش پدران و مادران را نسبت به نقش زنان و مردان در خانواده و در اجتماع، اشتغال زنان، تحصیل زنان و انجام کار خانه توسط مردان بررسی کرده است. پرسشهای مربوط به “هویت فضایی” یا “نگرش فضایی” که به دنبال شناخت بازتاب فضایی ارزشهای جنسیتی است، نگرش والدین را نسبت به تقسیم سنتی فضا میان دو جنس (در اینجا به معنی نگاه آنان درباره شیوه استفاده فرزندان دختر و پسر ایشان از فضاهای مختلف) میسنجد.

در فضای خصوصی، ترجیحات فضایی والدین نسبت به پدیدههایی مانند اختصاص اتاق شخصی به فرزندان دختر یا پسر، محل قرارگیری اتاق آنها نسبت به اتاق پدر و مادر، باز کردن در ورودی آپارتمان یا خانه به روی شخص ناشناس و ... مورد پرسش قرار گرفته است.

در حوزه فضایی “نیمه خصوصی- نیمه عمومی”، نگرش والدین در مورد چگونگی استفاده فرزندان دختر و پسر از فضاهای مشترک با همسایگان یا در معرض دید آنها مانند حیاط، بالکن، پارکینگ، کوچه و محله، همچنین نحوه انجام فعالیتهایی در این فضاها مانند پهن کردن لباسهای شسته شده، آب دادن باغچه، بردن شبهنگام زباله به بیرون خانه و خرید روزانه (محلی)، مورد سنجش قرار گرفته است.

در فضاهای عمومی شهر، از الویتهای والدین نسبت به شیوه رفت و آمد فرزندان دختر و پسر به فضای آموزشی، شیوه خرید وسایل شخصی، چگونگی گذران اوقات فراغت در قلمرو عمومی، زمان برگشتن به خانه و ... پرسش شده است.

یافته های این پژوهش کیفی در تهران نشان میدهد که فضاهای زندگی مردم این شهر، از فضای خصوصی خانه تا قلمرو عمومی شهر، “جنسیت دار” است؛ بدین معنا که فعالیتهای همبسته فضا و گاه جنبههای کالبدی آن، ارزشها و روابط جنسیتی گروههای اجتماعی را بازتاب میدهد و با تغییر آن ارزشها، دگرگون میشود. نتایج تحقیق تغییرات هماهنگ “نگرش فضایی” یا “هویت فضایی” را به موازات “نگرش جنسیتی” یا “هویت جنسیتی” نشان داده، بر “هویت فضایی- جنسیتی” تاکید میکند؛ بهطور کلی، والدینی که نسبت به استفاده فرزندانشان از فضا، نگاهی نابرابر یا جانبدارانه (مبتنی بر استفاده راحتتر، آزادانهتر، و مستقلانهتر فرزندان پسر از فضا) داشتند، نسبت به موضوعات جنسیتی نیز نگرشی نابرابر نشان داده بودند. و در مقابل، مادران و پدرانی که دارای باورهای جنسیتی مساواتگرایانهتری بودند، نسبت به فعالیتهای فرزندان دختر و پسرشان در فضا نیز نگرش بیطرفانهتری داشتند، و البته گروه وسیع نگرشهای جنسیتی “بینابینی” نیز بر موقعیت دوگانه خود نسبت به موضوعات فضایی، گاه بیطرفانه و گاه جانبدارانه تاکید داشتند.

نگاه کمی به یافته های پژوهش، تغییرات همبسته “هویت فضایی، جنسیتی” را در رابطه با عوامل اجتماعی “جنس”، “طبقه اجتماعی”، “میزان تحصیلات” و “موقعیت نانآوری” نشان میدهد، و این بدان معناست که زنان در مقایسه با مردان (متغیر جنس) به لحاظ موقعیت تبعیضآمیز خود در نظام اجتماعی، از میزان خودآگاهی بالاتری نسبت به روابط نابرابر “فضایی – جنسیتی” موجود برخوردارند و در نتیجه بیشتر خواهان تغییر به سوی روابط جنسیتی متعادل در فضا یا حضور متعادل دو جنس در فضا هستند. یافتههای تحقیق همچنین نشان میدهد در میان افراد تحصیلکرده نیز که تعداد آنها در لایههای میانی و مرفه بیشتر است (متغیر طبقه و میزان تحصیلات)، خودآگاهی “فضایی- جنسیتی” بیشتر و تمایل به استفاده برابر دو جنس از فضا بالاتر است. تاثیرات “موقعیت نانآوری” را میتوان به صراحت در تغییر روابط خانواده سنتی مشاهده کرد. میزان مساواتگرایی فضایی - جنسیتی در نگرش زنان و مردان “نانآور شریک” بهطور نسبی در مقایسه با سایر موقعیتهای نانآوری بیشتر است.

یافته های تحقیق در حالی که بر همبستگی میان فضا و جنسیت در مکان و زمان مشخص، در شرایط کنونی شهر تهران، تاکید مینماید، ویژگیهای خاص این رابطه را نیز به تصویر میکشد.

تعامل ساکنان تهران با فضاهای شهر، از خصوصی گرفته تا عمومی، متنوع، پیچیده و متضاد است. در حالی که هویت فضایی- جنسیتی بخشی از گروههای اجتماعی، متعادل و مساواتگرایانه است، در مقابل هویت بخشی دیگر، محافظهکار و جانبدارانه است و دست آخر هویت فضایی- جنسیتی گروههای نسبتا وسیعی نیز بینابینی یا میانهروانه است. پیچیدگیهای نهفته در این رابطه به رغم همبستگی میان نظرات جنسیتی و فضایی، همسویی همه گروههای متفاوت جنسیتی را در واکنش به برخی فضاها نیز نشان میدهد. دستهای از این واکنشهای همسان، مساواتگرایانه و دستهای دیگر جانبدارانه است.

در مواردی چند و در میان هر سه حوزه فضایی، نگرشهای همسان از طرف گروههای متفاوت جنسیتی در حمایت از استفاده جانبدارانه از فضا، در تایید تقسیم سنتی فضا میان دو جنس ابراز شده است. والدین مختلف با نگرشهای متفاوت جنسیتی نسبت به ضرورت مراقبت، حمایت یا کنترل و تحدید فرزندان دختر در مقایسه با فرزندان پسر در استفاده از فضاهای ویژهای تاکید کردند. بررسی این پدیده نشان میدهد که ناامنی بهویژه در قلمرو عمومی، مهمترین عاملی است که والدین، خصوصا آنان که از نگرش برابر جنسیتی برخوردار بودند، در برداشت خود از این پدیده و برای جهتگیری نابرابر فضایی خود بدان اشاره کردهاند. ناامنی از چالشهای عمیقی است که جامعه شهری تهران در دوره گذار اجتماعی از نظام فضاهای تکجنسیتی به سمت نظام فضاهای متعادل دوجنسیتی، با آن روبهروست. البته تغییر روابط فضایی- جنسیتی با مقاومت سخت نظام کهن جنسیتی روبهرو است و مساله عدم امنیت فضا به ویژه فضای عمومی برای زنان، به عنوان مهمترین تبلور این مقاومت خود را به رخ میکشد. ناامنی فضا برای زنان، عاملی مهم در همسویی گرایشهای گروههای متفاوت جامعه به سمت نگرشهای جانبدارانه جنسیتی به فضا است.

از سوی دیگر در فضاهای عمومی، دسته دیگری از نگرشهای همسان که از طرف گروههای مختلف جنسیتی ارائه شده، جهتی بیطرفانه و متعادل دارد. پدران و مادران با نگرشهای متضاد جنسیتی نسبت به انجام سه فعالیت شغلی، تحصیلی و امور اداری و بانکی خانواده توسط فرزندان دختر و پسرشان نگاهی بیطرفانه داشتند. اکثر والدین بر اشتیاق عمیق خود نسبت به ضرورت تحصیلات دانشگاهی فرزندانشان، دختر و پسر، حتی در شهرهای دیگر تاکید کردند. بهرغم ضرورتهای اجتماعی، اقتصادی در شکلگیری این گرایش، دقت به نوع فعالیتهای فضایی فوق که همگی به فضای عمومی اختصاص دارند، روشن میسازد که این فعالیتها بهطور معمول در روز انجام میشوند و با فضاهای رسمیتر شهر در رابطهاند. نظارت عمومی که در فضاهای رسمی وجود دارد، امنیت آنها را بهطور نسبی بالا میبرد و زمینه را برای جذب زنان و دختران گروههای مختلف “جنسیتی” حتی گروههای جانبدار آماده میسازد.

در حالی که ناامنی در سطوح مختلف فضایی، واکنشهای محافظهکارانه فراگیری را نسبت به حضور زنان در فضاهای مختلف برمیانگیزد و مانع استفاده آزاد، راحت، و بیدغدغه زنان و دختران از فضاها میشود، در مقابل، امنیت در فضا باعث گسترش حضور آنان شده، فروپاشی ساختار جنسیتی کهن را سهولت میبخشد. آنجا که تغییرات اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و تحصیل زنان را ممکن یا ضروری میسازد، امنیت نیز تسهیلکننده آن است. واکنشهای باز و مساواتگرایانه را که بهطور همسان از طرف گروههای مختلف جنسیتی نسبت به فضاهای رسمی کار و تحصیل در شهر ابراز شده، باید در این رابطه تحلیل کرد. این فضاها از امنیت نسبی بالاتری برخوردارند.

تصویر متضادی که این پژوهش از تعامل مردم ساکن تهران با فضا به ویژه فضای مشترک عمومی ارائه میدهد، نشان از دشواری مسیر و چالشهایی دارد که حرکت جامعه به سمت یک نظام متعادل فضایی- جنسیتی با آن روبهروست. برقراری روابط فضایی- جنسیتی متعادل و پایدار، یعنی نیل به فضاهای امن، سالم و بانشاط برای همه و برای زنان، در عین حال که تغییر هنجارهای اجتماعی فرهنگی مبتنی بر تقسیم جنسیتی فضاها را در متن جامعه میطلبد، اهمیت سازماندهی و برنامهریزی فضایی را در جهت ایجاد فضاهای متعادل جنسیتی نیز گوشزد میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد فضاهای عمومی امن و سالم در جهت متعادلسازی جنسیتی جامعه، نقشی اساسی دارند و میتوانند گروههای متفاوت جنسیتی و حتی آنان را که نگرشهای جانبدارانه جنسیتی دارند، به حضور و استفاده برابر فضایی، تشویق کنند؛ بیشک چنین فرآیندی در صورت تداوم و توفیق میتواند به روابط حاکم بر فضاهای خصوصی نیز نفوذ کند. ایجاد هنجارهای متعادل جنسیتی در استفاده از فضاها، مسیری است طولانی و دشوار که تعامل میان مردمانی را که متفاوت میاندیشند و ارزشهای متفاوت فضایی- جنسیتی دارند ضروری میکند. دست یافتن به بیان فضایی مشترک، در واقع به معنای استقرار نظام فضایی پایدار است که ضرورت مشارکت گروههای اجتماعی را مطرح میسازد. نقش برنامهریزی و طراحی فضا نیز در همین رابطه مطرح میشود. در فضای متضاد جامعه، برای نیل به فضاهای متعادل جنسیتی، وظیفه برنامهریزی در تمامی سطوح، از برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان اجتماعی گرفته تا سطوح خردتر برنامهریزی و طراحی شهری و معماری فضایی، تلاشی است همهجانبه در جهت نزدیک کردن نگرشهای مختلف، نیل به نوعی توافق و تفاهم جمعی در باب شیوه دستیابی به هدف نظام فضایی- جنسیتی متعادل؛ نظامی مبتنی بر مشارکت جمعی و تفاهم بهجای تقابل، فرآیند رسیدن به این هدف را هموار میسازد.

 

برای مشاهده و دانلود مقاله های این همایش به این لینک مراجعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group