معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
فرهنگ الگوریتمی یا کلیسای جامع محاسبه
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1395/04/18
مـنـــــــبـع : www.tarjomaan.com نوشته یان بوگوست، ترجمه علی حاتمیان
تعداد بازدید : 1803

حضور و کاربرد الگوریتم‌ها در جهان معاصر بسیار فراگیر است؛ چنانکه با یاری از تعبیر نویسنده و محقق ارتباطات، تد استریفاس، بشر امروز در فرهنگی الگوریتمی زندگی می‌کند. در جهان حاضر الگوریتم‌های جستجوی گوگل نحوۀ دسترسی به اطلاعات را تعیین می‌کند، خبرخوان فیس‌بوک فرآیند اجتماعی‌شدن را شکل می‌بخشد و فیلترینگ مشارکتیِ نت‌فلیکس یا آمازون در انتخاب محصولات و رسانه‌ها مؤثر است. امروزه رسانه‌های خبری ما را پیاپی در برابر اخباری از این دست قرار می‌دهند که “گوگل تغییر الگوریتم خود را اعلام کرد”؛ در سمینارهای پژوهشی از جمله TED می‌شنویم که “جهان با الگوریتم‌ها به پیش رانده می‌شود”؛ گروهی از محققان در خصوص “حکم‌رانی الگوریتم‌ها بر جهان” هشدار می‌دهند و برخی حتی از “ده الگوریتمی که بر جهان حاکم هستند” سخن می‌گویند.

می‌توان اهمیت این شرایط را به سادگی آزمود. نوبت دیگری که فردی در خصوص الگوریتم‌ها سخن می‌گوید، اصطلاح الگوریتم را با واژه “خدا” جایگزین سازید و تغییر در معنا و کاربرد آن را بررسی کنید. خواهید دید که فرهنگ الگوریتمی، نه پدیده‌ای صرفاً مادی بلکه پدیده‌ای مرتبط با پرستش است که به بشر کامپیوتری امروز کمک می‌کند تا در ذهن خویش خدایان را با امری دیگر جایگزین سازد؛ حتی اگر مدعای عمومی عصر حاضر آن باشد که علم جدید بشر را در برابر دین نفوذناپذیر ساخته است.

البته این مساله بخشی از جریانی وسیع‌تر است. سنت و ایمان دینی با انقلاب علمی به چالش کشیده شد و به طور مشخص خرافات از میان رفت؛ اما امروز آرمان‌های اصلی روشنگری همچون خرد و علم به اموری ضد خود بدل شده‌اند. در حقیقت گسترش و تحریف علم و تکنولوژی تا حدی است که به ظهور گونه‌های جدیدی از الهیات انجامیده است.

البته پرستش الگوریتم تنها یکی از نمونه‌های معکوس ساختن الهیاتی آرمان‌های روشنگری است. به طور مثال، شمار زیادی از کتاب‌های غیرداستانی با زیاده‌روی عنوان علمِ... را بر خود نهاده‌اند و از ماریجوانا گرفته تا خنده را در مقام موضوع علمی مورد بررسی قرار می‌دهند. با این حال الگوریتم‌ها در معبد تکنولوژیک معاصر مرتبه‌ای ویژه دارند، چراکه کامپیوترها به بت‌های محبوب امروز تبدیل شده‌اند.

در واقع تلاش ناکام و دروغین برای روشنگری در خصوص نقش الگوریتم‌ها در فرهنگ امروز گاه به پرستش تعصب‌آلود آن‌ها منتهی می‌شود. لِو مانویچ، محقق رسانه، در خصوص “الگوریتم‌های زندگی امروز” می‌نویسد:

نرم‌افزار به زبانی عام بدل شده است که مسیر ارتباطی ما با تصورات خویش و جهان است. در حقیقت نقشی که الکتربسیته و موتور احتراقی در ابتدای قرن بیستم ایفا نمودند، امروز بر عهده نرم‌افزارها است. من این مساله را لایه‌ای از تمدن امروز در نظر می‌گیرم که از خلال جوامع معاصر قابل مشاهده است.

در این تلقی عمومی از فرهنگ الگوریتمی، نرم‌افزار امری بنیادین است که ساختار اصلی جامعه معاصر را تشکیل می‌دهد. این رویکرد به مانند دیگر مواعظ و خطابه‌ها، در ابتدا متقاعدکننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به زمینه تاریخی مورد اشاره مانویچ و مثال‌هایی چون موتور و الکتریسیته بنگریم خواهیم دید که این نمونه‌ها ویژگی‌های دوران پیشین را صرفاً به صورت انتخابی توجیه می‌کنند. البته موتور و الکتریسیته اهمیت بسیاری داشتند، اما آیا می‌توان آن‌ها استثنایی و برتر نامید؟

توجه به این نکته نشان می‌دهد که ما در برابر تاریخی دراز از توصیف وضعیت فعلی بر اساس خروجی صنعت قرار داریم. چنین توجیهاتی همواره در فضای آشنا و ملموس ما ریشه داشته و به همین دلیل متقاعدکننده به نظر رسیده‌اند؛ اما در حقیقت این تبیین بیشتر حالت استعاری دارد. نیکلاس کِر پیشرفت کاربرد استعاره را در خصوص تکنولوژی معاصر در مقالۀ سال ۲۰۰۸ خود به کار گرفته و بعدتر در اثر پرفروشی تحت عنوان shallows توسعه داده است. او می‌نویسد:

فرآیند سازگاری با تکنولوژی‌های ذهنی جدید در استعاره‌های متغیری نمایان می‌شود که برای توصیف خود به کار می‌گیریم. پس از تولید ساعت مکانیکی، افراد رفته‌رفته مغز خود را به مثابه گونه‌ای ساعت نگریستند؛ اما امروز و در عصر نرم افزار، بشر مغز خود را بیشتر به ابزارهای جدیدی شبیه می‌یابد که به مانند رایانه‌ها عمل می‌کنند.

نکته مورد نظر کِر آن است که میان جهان و استعاره‌های مورد استفاده برای توصیف آن فاصله و شکافی وجود دارد. در حقیقت نادرستی، ناکامل بودن یا دستکم سادگی این استعاره‌ها زمانی روشن می‌شود که به صورت پس‌نگرانه به آن‌ها نگریسته شود.

به طور مثال ماشین را در نظر بگیرید. گرث مورگان در کتاب خود تحت عنوان تصاویر سازمان شیوه‌های متفاوت توصیف استعاری کسب‌وکارها را مورد بررسی قرار می‌دهد که استعاره ماشین یکی از آن‌ها است؛ ایده‌ای که مبنای اصلی ظهور تیلوریسم را فراهم آورده است.

 مثال‌هایی مشابه در خصوص رایانه‌ها نیز قابل ارائه است. لری لسیگ هم‌آهنگی عَرَضی و اتفاقی میان کاربرد اصطلاح “دستورالعمل” به عنوان متن برنامه رایانه‌ای و “دستورالعمل” به عنوان متن قانونی و حقوقی را برای توجیه این استدلال به کار می‌گیرد که دستورالعمل‌ها یا کدهای رایانه‌ای ابزاری برای کنترل اجتماعی هستند.

ما در هر نسل به این باور می‌رسیم که در انتهای زنجیره استعاری قرار داریم؛ اما تاریخ به صورت مداوم نادرستی این نتیجه‌گیری را به ما می‌آموزد؛ زیرا همیشه تکنولوژی یا جریانی جدید ظهور یافته و استعاره جدیدی را پیش روی ما قرار می‌دهد. در واقع رویکرد استثناگرایی که شرایط فعلی را مبنا قرار می‌دهد، یکی از راه‌هایی تبدیل علم به الهیات است.

از این زاویه، کِر از نتیجه‌گیری خود در خصوص موقتی بودن استعاره‌ها غافل است؛ زیرا بلافاصله پس از آنکه به ما هشدار می‌دهد که معمولاً جریانات مرسوم را به توصیفی محتمل و استعاری بدل می‌سازیم، خود نتیجه‌گیری قطعی مشابهی را اعلام می‌کند که نقد پیشین بر آن نیز وارد است:

امروز، در عصر نرم‌افزار، بشر اَعمال خود را با “رایانه” مشابه می‌یابد؛ اما چنانکه علوم عصبی به ما آموخته‌اند، تغییرات بسیار عمیق‌تر از کاربرد صرف استعاری است؛ چراکه به لطف انعطاف‌پذیری مغز بشر، سازگاری حتی در سطح بیولوژیکی نیز روی می‌دهند.

کِر پس از نقد استعاره‌های ماشینی و محاسباتی، بنیادی ظاهراً شفاف و حقیقی را بنا می‌نهد که از دسترس استعاره به دور است. از این زاویه فلک واقعی عصب‌شناختی است و کامپیوترها و علوم عصبی از اشتراکی استعاری سود می‌برند که از ایده هوش مصنوعی برآمده است و مطابق آن، کامپیوترها توصیف یا تقلیدی از مغز هستند. در این راستا، اگر به این تحلیل باور داشته باشیم که می‌توان شناخت را از طریق محاسبه و دستیابی به تکینگی تکنولوژیک شبیه‌سازی کرد، محاسبه در مقام تفکر به مرتبه شوق دینی ارتقا می‌یابد.

استعاره خودکاری مکانیکی با در نظر گرفتن تأثیر محاسبه یا بدون آن، همواره گمراه‌کننده است. به طور مثال، تولید محصولات مصرفی را در نظر بگیرید. کالاهای خریداری شده از فروشگاه‌های وال‌مارت در بسته‌بندی‌های حبابی خود کاملاً اطمینان‌بخش به نظر می‌رسند؛ چراکه توسط ماشین‌هایی بی‌احساس و صامت (ربات‌ها یا ابزارهای خودکاری که توسط الگوریتم‌های کوچک و غیرمادی کار می‌کنند) تولید شده‌اند.

اما استعاره خودکاری با نظر به شیوه تولید ساده‌ترین کالاها در هم خواهد شکست. عکاسی به نام مایکل وولف با ثبت تصاویری از کارگران چینی تولیدکننده اسباب‌بازینشان داده است که کالاهای نهایی مصرف‌کننده برای تکمیل تولید خود به نقش پیچیده و دائمی بشر نیاز دارند


به عنوان نمونه در صنعت عروسک‌سازی، مژه‌ها باید به پلک‌های عروسک چسبانده شوند، سر میکی ماوس باید سفید رنگ شود و جزئیات بسیار دیگری نیز باید پیاده‌سازی شود که برای تکمیل این کالا و هر کالای پیچیده دیگری مورد نیاز است. درست است که گوشی آیفون شما در کالیفرنیا طراحی شده است، اما تولید آن در چین صورت می‌گیرد. از این جهت، با آنکه ماشین‌های ریخته‌گری تزریقی و دیگر تجهیزات خودکار تولید خرت‌وپرت‌های مصرفی را تسهیل می‌کنند، اما استعاره کارخانه به عنوان ماشینی بزرگ و خودکار ما را از درک این واقعیت ناتوان می‌سازد که تولید کالاها اغلب به آن میزان که تصور می‌کنیم خودکار و ماشینی نیست.

استعاره الگوریتم تنها صورت خاصی از استعاره ماشین است که در آن، نوع خاصی از ماشین (کامپیوتر) و شیوه اختصاصی عملکرد آن (از طریق رویه‌های گام به گام محاسباتی) مشخص می‌شود. اگر از این نکته [استعاری بودن الگوریتم] غفلت شود، امکان ظهور ایده‌آلی استعلایی از الگوریتم فراهم می‌آید. تصویری که در آن، الگوریتمِ استاندارد تنها الگویی برای تعیین مراحل نیست، بلکه چارچوبی دقیق و کارآمد به شمار می‌رود. الگوریتم ایده‌آل در تجسم اسطوره‌ای و ایدئولوژیک خود به عنوان بخشی کوچک، انعطاف‌پذیر و خطاناپذیر در مجموعه دستورالعمل‌های رایانه‌ای لحاظ می‌شود که به مانند کرم ابریشم داده‌ها را به بافتی ابریشمین بدل می‌سازد. چنین الگوریتمی را می‌توان در کف دست خود نگاه داشت و نوازش کرد؛ همچون امری زیبا و الهی!

اما چنانکه استعاره ماشین تصویری مخدوش از تولید خودکار به عنوان محرک اولیه در اختیار ما قرار می‌دهد، استعاره الگوریتم نیز نظرگاهی تحریف شده و ایدئولوژیک از کنش محاسباتی محسوب می‌شود.

بر این اساس، “الگوریتم جستجوی گوگل” امری مفروض با گونه‌ای سازگاری اولیه را می‌نامد که اگر در پی شناخت آن برآییم به سرعت از چنگ ما خواهد گریخت. در واقع استفاده از گوگل صرفاً نوعی بازخوانی زیرروال برنامه‌ای نیست، بلکه گوگل هیولایی غول‌پیکر است که از تلاقی جنبه‌های متفاوت فیزیکی، مجازی، محاسباتی و غیرمحاسباتی (الکتریسیته، مراکز داده، سرورها، تهویه هوا، نگهبانان، بازارهای مالی و...) تشکیل شده است. درست به مانند عروسک رابر داکی (rubber ducky) که از ترکیب عناصری چون وینیل پلاستیک، ریخته‌گری تزریقی، دست‌ها و نیروی کار چینی، سوخت دیزل کشتی‌ها، قطارها و کامیون‌ها، فولاد به کار رفته در کانتینرهای حمل‌کننده و... تشکیل شده است.

اگر از نزدیک به الگوریتم‌ها بنگرید، اسطوره سادگی یکسان و خلوص محاسباتی نقش بر آب می‌شود. به طور مثال، شاید جایزۀ یک میلیون دلاری نت‌فلیکس برای طراحی الگوریتم فیلترینگ مشارکتیِ بهتر برای پیشنهاد فیلم را به یاد داشته باشید. در سال ۲۰۰۹ شرکت نت‌فلیکس پرونده این جایزه را بست و عنوان “تکمیل شد” را در خصوص این بخش از خدمات در وب‌سایت خود درج کرد.

اما چنانکه در ادامه آشکار شد، روش جدید تغییری واقعی و قابل‌توجه در عملکرد نت‌فلیکس به وجود نیاورد. شرکت بی‌تفاوتی نسبت به رتبه‌بندی را کنار گذاشت و در مقابل رویه‌ای متفاوت برای مدیریت اولویت‌ها را به کاربران پیشنهاد کرد که در آن، ژانرهای بسیار خاصی چون “فیلم‌های عاطفی با زبان هندی برای رمانتیک‌های ناامید” به کاربران پیشنهاد می‌شود که شرکت آن‌ها را altgenres می‌نامد.

الکسی مادریگال در تحلیل گسترده خود در خصوص altgenres که سال گذشته در مجله آتلانتیک منتشر شد، سایت نت‌فلیکس را به طور کامل جستجو کرد و بیش از ۷۶ هزار ژانر جزئی را نه با استفاده از یک الگوریتم دقیق بلکه با ابزاری قدیمی و کُند استخراج کرد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، مادریگال و من آن‌ها را (به صورت دستی) طبقه‌بندی و تحلیل کردیم و با استفاده از یک مولد این امکان را برای کاربر [مفروض] فراهم آوردیم که ژانرهای اختصاصی خود را بر اساس دستور زبان ایجاد نماید عناوینی چون شبه‌مستندِ دریای عمیقِ ممنوعه عشق یا وسترن خشنِ در حال بلوغ که در اروپا درباره گربه‌ها ساخته شده است.

اما تاد یلین معاون رییس نت‌فلیکس برای مادریگال توضیح داده است که فرایند تولید altgenres به مانند فرآیند مهندسی معکوس ما دستی است. به گفته او نت‌فلیکس افراد را آموزش می‌دهد تا فیلم ببینند و گروهی از بینندگان با تلاش بسیار نکاتی را در خصوص فیلم‌ها می‌نویسند و مواردی چون رتبه‌بندی عوامل، پیشنهادهای مرتبط با محتوای جنسی و یا شیوه خاتمه طرح داستان را ثبت می‌کنند. این altgenres در ادامه بر اساس عادات و اولویت‌های مشتریان نت‌فلیکس به آن‌ها ارائه می‌شود.

اما برخلاف وعده اولیه نت‌فلیکس و درخواست “الگوریتمی یک میلیون دلاری” شرکت در نهایت با روش‌هایی مشابه با فرآیندهای تولیدی در چین عمل می‌کند که توسط مایکل وولف ثبت شده است. البته برنامه‌ای کامپیوتری وجود دارد که عادات عمومی را با پایگاه داده فیلم‌ها تطابق می‌دهد؛ اما عملکرد کلی سیستم پیشنهادات نت‌فلیکس در میان سیستم‌های دیگر، کنش‌گران و فرآیندهایی توزیع شده است که تنها نگاهی تعصب‌آلود قادر است آن‌ها را یک الگوریتم بنامد.

همین مساله در خصوص داده‌هایی که الگوریتم‌های مادی روی آن‌ها عمل می‌کنند نیز صادق است. امروزه داده‌ها نیز به مانند الگوریتم‌ها به امری الهیاتی تبدیل شده‌اند. این مساله به ویژه درباره اصطلاح “داده‌های عظیم” صدق می‌کند که نامگذاری آن به معنای ارتقای جایگاه اطلاعات به سطحی نامتناهی و آسمانی است. در جهان امروز ممکن است باور عمومی مبنی بر آن باشد که حسگرهای همیشه حاضر و اسطوره‌ای داده‌ها را با حجم‌های بسیار بالا به صورت دائمی و بدون نیاز به آگاهی یا دخالت ما جمع‌آوری می‌کنند؛ اما حتی اگر این مساله تا اندازه‌ای صادق باشد، باز هم مثال‌هایی چون altgenres در شرکت نت‌فلیکس نشان می‌دهد که در اغلب موارد، داده‌ها نه با کاربرد صرف تجهیزات پنهان و خودکار بلکه از طریق فرآیندهای پرزحمت دستی جمع‌آوری و تجمیع می‌شوند.

بدین قرار زمانی که به تفسیر الهیاتی از الگوریتم و داده با دیده تردید بنگرید، دیگر هیچ یک از سیستم‌های محاسباتی را صرفاً الگوریتم نخواهید دانست. بر این اساس، گوگل مپس نرم‌افزاری برای یافتن مناطق مورد نظر روی نقشه و از طریق کامپیوتر نیست، بلکه با سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، ماهواره‌ها و فرستنده‌های مکان‌یابی، اتومبیل‌های مورد استفاده انسان، سیستم‌های ثبت اطلاعات نوری که روی سقف نصب می‌شوند، حقوق خصوصی و بین‌المللی، شبکه مسیریابی فیزیکی و دستگاه‌های نمایشگر تحت وب و گوشی همراه نیز در ارتباط است. از این جهت، آنچه پیش روی ما قرار دارد فرهنگی الگوریتمی نیست، بلکه همان فرهنگ [در تمامیت آن] است.

اما اگر الگوریتم‌ها خدایانی جدید نیستند، پس چه هستند؟ الگوریتم‌ها نیز به مانند استعاره‌ها ساده‌سازی، تحریف یا کاریکاتوری از واقعیت هستند. الگوریتم یکی از سیستم‌های پیچیده جهان را در نظر می‌گیرد و آن را در قالب فرآیندهایی خلاصه می‌سازد که بخشی از منطق درونی سیستم را لحاظ کرده و بخش‌های دیگر را حذف می‌کنند. البته این الگوریتم‌ها در ادامه با دیگر فرآیندها، ماشین‌آلات و مواد همراه می‌شوند که بخش‌های غیرمحاسباتی را بر عهده دارند.

متاسفانه بیشتر سیستم‌های رایانه‌ای تقلیدی بودن را نمی‌پذیرند بلکه مایل‌اند خود را ابداع‌گر، آغازگر و تغییردهنده جهان بنامند؛ باوری تعصب‌آلود که به نوعی کوری فرقه‌ای نیازمند است. تنها مورد استثنا در این میان بازی‌های رایانه‌ای هستند که کاریکاتور واقعیت بودن را می‌پذیرند و البته به همین سبب نزد افکار عمومی آسیب می‌بینند. بازی‌ها می‌دانند که مقلد صرف واقعیت هستند و این امر آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر الهیاتی‌شدن محدود می‌کند. به طور مثال، بازی سیم‌سیتی ابزاری برای طراحی شهری نیست، بلکه تنها نمونه‌ای تقلیدی از آن است و فرض حالت دیگر برای آن ابلهانه خواهد بود؛ اما این دقیقاً همان باوری است که مردم در خصوص فیس‌بوک و گوگل دارند و آن‌ها را ابزارهایی الگوریتمی برای مواجهه واقعی با جهان می‌دانند!

از این رو همانگونه که خودکار نامیدن تولید اسباب‌بازی‌های پلاستیکی چندان دقیق نیست، نمی‌توان پیشنهادات نت‌فلیکس یا گوگل مپس را نیز الگوریتمی نامید. درست است که الگوریتم‌ها در فرآیند خدمات این شرکت‌ها مؤثر هستند، کار بر اساس توان رایانه‌ها انجام می‌شود و رایانه‌ها نیز نرم‌افزارهای پردازش‌گر اطلاعات را به کار می‌گیرند؛ اما این تنها بخشی از ماجرا است که روایتی الهیاتی‌شده از تنوع گسترده افراد، فرآیندها، مواد و ماشین‌های مورد استفاده را ارائه می‌کند و اغلب در قالب اصطلاح تکنولوژی خلاصه می‌شود. درحقیقت هرچند ممکن است بسیار ساده و از این رو غیرجذاب به نظر رسد، اما جهان امور بسیاری را در خود جای داده است که همگی با یکدیگر در تضاد و تزاحم عمل می‌کنند.

البته قصد من آن نیست که نقش محاسبه را در فرهنگ معاصر کم‌اهمیت جلوه دهم. استریفاس و مانویچ در خصوص فراگیری و جایگاه رایانه‌ها درست می‌گویند؛ اما در عصر تکنولوژی‌زده کنونی الگوریتم‌ها نقشی اسطوره‌ای را برعهده گرفته‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد جامه خدایان را در بر کنند. بر این اساس، مفاهیمی چون الگوریتم به عباراتی مبهم و اختصاری بدل شده‌اند که در کاربرد عامیانه برای توصیف ساده و گمراه‌کننده سیستم‌های پیچیده چندبخشی در قالب فرآیندهای ساده و تکین به کار می‌روند. فرآیندهایی که به آن‌ها نه از دید فرهنگی یا علمی بلکه از زاویه الهیاتی نگریسته می‌شود.

نکته مهم آن است که چنین رویکردی از دو زاویه چشم‌انداز ما را کور می‌سازد. نخست آنکه این تفسیر اجازه می‌دهد تا هرگونه تغییر محاسباتی در جامعه به عنوان امری از پیش تعیین‌شده و گریزناپذیر تلقی شود. در نتیجه توجیهی برای عدم مداخله در چرخش‌های اجتماعی ناشی از عملکرد شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک فراهم می‌آید، چراکه این آثار دور از دسترس ما تفسیر می‌شوند. به علاوه رویکرد فوق موجب فراموشی این مساله می‌شود که سیستم‌های خاص محاسباتی صرفاً انتزاع یا کاریکاتوری از جهان هستند و تنها یکی از چشم‌اندازهای ممکن را فراروی بشر قرار می‌دهند. خطای نخست رایانه‌ها را در جایگاه خدایان می‌نشاند و خطای دوم خروجی این خدایان را به مثابه متن مقدس معرفی می‌کند.


رایانه‌ها ابزارهای نیرومندی هستند که به ما اجازه می‌دهند عملکرد شمار نامحدودی از ماشین‌ها را تنها در یک لحظه تقلید کنیم؛ اما در این مسیر، زمانی که رایانه با محدودیت‌های خود مواجه می‌شود، این توانایی شبیه‌سازی به عکس خود بدل می‌شود و ناتوانی یا عدم تمایل به تمایز میان امور را ایجاد می‌کند. احیای خرد در دوران روشنگری نه تنها بازنمودی از استیلای علم بوده است بلکه ارتقای جایگاه شکاکیت، دیرباوری، پاسخ‌های عام و به ویژه مباحث پیرامون محرک نادیدنی را در بر داشته است؛ اما امروز با آنکه بسیاری از دانشمندان و متخصصان تکنولوژی رویه‌های سنتی دینی را به باد تمسخر گرفته‌اند، ناخواسته گونه‌ای جدید از الهیات را به عرصه حیات بشری وارد ساخته‌اند.

الگوریتم‌ها خدایان نیستند و برای تصدیق اهمیت و نفوذ آن‌ها نیازی نیست باور داشته باشیم که بر جهان حکم می‌رانند. باید اجازه دهیم الگوریتم‌ها بار دیگر به زمین بازگردند و رایانه‌ها بدون شی‌پرستی به کار گرفته شوند؛ بی‌آنکه به ناچار در برابر قدرت آن‌ها سر تعظیم فرود آوریم و یا تمام امور جهان را در نامی تازه برای تقدیر منحل نماییم. من فرهنگی الگوریتمی نمی‌خواهم، به خصوص اگر کاربرد این اصطلاح پوششی برای حاکمیت محاسباتی و شرکتی باشد.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group