1992
اثر : آراتا ایسوزاکی
دارای درجه ی دکترای معماری از دانشگاه توکیو -
ژاپن
دریافت جایزه ی شیر طلایی بی ینال ونیز - ایتالیا
دریافت مدال طلای توسعه ی سلطنتی معماران انگلیس
برنده ی جایزه ی کتاب سال معماری ژاپن
اعضای هیئت داوری :
1.کیشو کوروکاوا (معمار از ژاپن رئیس هیئت داوری)
2.کازو شینوهارا (معمار از ژاپن)
3.جیمز استرلینگ (معمار از انگلیس)
4.ریچارد میر (معمار از امریکا)
5.ویتوریو لامبوگانی (مدیر موزه ی معماری آلمان)
6.ماکوتو اوجیتا (رئیس انحمن منظر شهری شهر نارا –
ژاپن)
7.ایزو نیشیدا (شهردار شهر نارا – ژاپن)
8.کیوکازو آساکاوا (رئیس مرکز اجتماعات شهر نارا –
ژاپن)
شهر نارا در اطراف ایسگاه راه آهن توسعه پیدا می
کند و برای قرن آینده، این شهر مرکز فرهنگی و جهانگردی برای مبادله ی اطلاعات با
فن آوری برتر خواهد گردید.
مرکز گردهمایی شهر نارا در محلی ساخته خواهد شد که
مردم از سراسر جهان و با فرهنگ های گوناگون در این محل گرد هم می آیند.
مرکز گردهمایی ها در زمینی به مساحت 18860 مترمربع
با سالن هایی متفاوت به ظرفیت های 200 نفر، 5000 نفر و سالن کوچک 100 نفر و همچنین
فضاهای نمایشگاهی، در مسابقه ی بین المللی معماری و در دو مرحله برای دستیابی به
ایده ها و خلاقیت ها طراحی گردیده است.
2918 شرکت کننده از 45 کشور جهان برای این مسابقه
نام نویسی کردند (1947شرکت کننده ی داخلی و 917 شرکت کننده ی خارجی ) و در نهایت 644
پروژه تحویل داده شد 411 داخلی و 233 خارجی)
در مرحله ی اول 10 پروژه انتخاب گردید و به مرحله
ی دوم راه پیدا نمودند. در مرحله ی دوم نیز 5 پروژه انتخاب گردید که از میان آنها
نیز آراتا ایسوزاکی از ژاپن به عنوان نفر اول اعلام گردید.
5پروژه ی انتخاب شده در مرحله ی دوم به شرح زیر می
باشن :
آرتا ایسوزاکی (ژاپن)
تادائو آندو (ژاپن)
هانس هولین (اتریش)
ماریو بوتا (سوئیس)
کریستین پورتزامپارک (فرانسه)
بایستی اشاره کرد که در میان 10 پروژه که در مرحله
ی اول انتخاب می گردد پروژه ی بهرام شیردل و روبرت لیوسی نیز دیده می شود.
نارا در 1300 سال قبل اولین پایتخت کشور ژاپن بوده
است. شهر نارا، همچون شهر کیوتو به مثاه ی شهر تاریخی جهانی که ژاپن به آن افتخار
می کند، از آسیب های جنگ جهانی یر امان ماند.
شهر دارای معابد و عبادتگاه های چوبی قدیمی بوده و
در سال 1988 نمایشگاه جهانی معماری در شهر نارا برگزار گردید.
نکته ای که در طراحی بایستی مورد نظر قرار می گرفت
ارتفاع بناها بودکه نبایست از 40 متر تجاوز می کرد. طراحان علاوه بر طراحی بناها،
بایستی معماری داخلی، مبلمان خیابان ها و منظرسازی پارک را نیز انجام دهند.
ایسوزاکی برای طراحی اش چنین توضیح می دهد :
"برای طراحی این مرکز گردهمایی یک مجموعه تأتر جدید پیشنهاد کردیم. عناصر
فضایی و مکانیزم سالن ها متحرک بوده و صحنه و صندلی ها قابل حرکت و تغییر می
باشند."
طراحی بر اساس منظر شهری موجود می باشد، جاییکه
شکل های معماری قدیمی هنوز حاکم هستند. انحناها و حرکت های نرم در سقف های سیاه و
بزرگ معابد دیده نمی شوند که با سطوح هندسی بدیع و با طرح هایی از فن آوری های
جدید آمیخته گردیده اند.
یک رابطه ی دینامیکی بین خلاقیت های جدید و محیط
طبیعی نارا وجود دارد که ریشه های آن در فلسفه ی باستان است و گرایش به سوی طبیعت
دارد.
پایه های فکری اولیه جهت طراحی به شرح زیر می باشد
:
کشتی به عنوان یک استعاره
منظر سقف های شهر نارا همچون کشتی شناوری در میان
امواجی از سفال ها به چشم می خورد. ساختمان کشتی همچون کپسولی از عملکردهای مختلف
در محل قرار گرفته است. سطح مربوط به صحنه و پشت صحنه در قسمت وسط این کشتی با
تجهیزات لازم قرار گرفته است.
پاسخگویی به کاراکتر محیط
در جهت شمال-جنوب که پلان شر قدیمی نارا واقع شده
است، محور طولی طرح بیضی قرار گرفته است. دیوار زاویه دار ورودی با 23 درجه از
محور تغییر پیدا نموده است که تبعیت از حرکت راه آهن می نماید. همچنین میدان فستیوال
از طریق طرح جامع، رفت و آمدهای پیاده در سایت را فراهم می کند.
فضاهای قابل تغییر چندمنظوره
صحنه ی بین بازیگران و تماشاچیان قابل تغییر بوده
و دیوارها به صورت متحرک بالا و پایین شده و بعضاً می گردند. کف ها و به ویژه
صندلی های طبقه ی همکف به وسیله ی بالابرهای هیدرویک به طور عمودی جابجا می شود.
روش های آکوستیک و نورپردازی نیز قابل تغییر بوده
و برای تئاتر می تواند به طور مناسب تعبیه گردد. عملکرد صحنه برای نمایش های
دراماتیک با روش های نمایش سنتی بسیار تغییر پیدا نموده است.
تالار موسیقی به مثابه ی "جعبه کفش
سیندرلا"
این تالار از دیوارهای دوجداره ی شیشه ای تشکیل
شده که درون فضای وسیع با پوسته ی سازه ای قرار گرفته است. فضای بین دو قسمت
دیواره شیشه ای هوا جریان داشته و انعکاس مطبوعی را تولید می نماید. دیوارهای شیشه
ای با حفره هایی درون آنها همچون جاذب صوت عمل می نمایند. چنین عناصر ظاهری
استعاره ای از جعبه کفش های بلورین سیندرلا می باشد.
جعبه ی سیاه با فضاهای چندمنظوره
در مقایسه با دو تالار دیگر که با کاراکتر شفاف
بودند، این تالار کاملاً محصور می باشد. در داخل، کف و دیوارها می توانند حرکت
کنند و به خاطر راحتی تماشاچیان دو مرتبه بحالت اول برگردند. عناصر آکوستیکی شناور
بوده و همچنین سازه دیگر بطور کاملا مجزا شناور است و در حقیقت جعبه ای در درون
جعبه ی دیگر می باشد.
سیستم انرژی مثبت خورشید
ساختمان از یک سازه ی پوسته ای دوجداره با حفره
های بسیاری جهت جلوگیری از انتقال و انعکاس صوت تشکیل شده است و به طور طبیعی از
انتقال حرارت نیزجلوگیری می نماید. همچنین سقف سطح شمال و جنوب، با صفحات و
کلکتورهای خورشیدی که شکل های زیبایی دارند، از بالا نیز بسیار زیبا به نظر می
رسند.
سیستم سازه ای با کارآیی زیاد
از پایین حجم بیضی شکل، دیوارهای منحنی برافراشته
شده و تا بالا ادامه دارند در بالاترین نقطه با لولاهای گردان به آبگیر کم عمق پشت
بام متصل می گردند.
تمام اجزا پیش ساخته هستند، پوسته ی دوجداره ی
بتنی برای بی نقص بودن سازه و آکوستیک و سوار کردن در سایت می باشد. پوشش پوسته از
سرامیک و تایل هایی از فلز روی بوده که به رنگ و بافت سرامیک های سنتی می باشد.
زمینه های شهری "سقف"
همانگونه که گفته شد، ساختمان دارای چندین سالن از
جمله سالن اصلی 2000 نفره، سالن کنسرت با انداره ی متوسط و سالن های کوچک
چندمنظوره بوده که همگی در یک بنا و آن هم به شکل کشتی عکوس طراحی گردیده است.
همانگونه که در شهرهای قدیمی کشورهای غربی نشانه
ها، گنبدها و برج ها می باشند، در شهر نارا نیز معابد و سقف های سفالی، نشانه های
شهری می باشند.
تالار همایش ها
در این پوسته همچون شکل اولیه در نظر گرفته شده
است و دیوارهای خارجی ساختمان را می سازد. سقف و دیوارها هم به نوعی با هم ترکیب
گردیده اند. به هر صورت، زمینه های شهری توصیف گردیده و شکل گرفته اند، از یک شکل
برجسته ی بدیع که اجرا نیز خواهد گردید.
سایت پلان/دو محور شهری
سایت، دو قسمت مرکزی را همراه توسعه ی مجدد
ایستگاه راه آهن شهر نارا می باشد اشغال می نماید و ترکیب آن از مثلثی تشکیل شده
است که منتج از دو محور شهری مختلف می باشد.
محورهای موجود شهری به سمت محورهای معماری حجم های
ساختمان، تسهیلات داخلی و فضاهای خارجی تغییر پیدا می کنند. حجم اولیه ی بنا شکل
بیضی انتخاب گردیده است. کشیده شدن جهت ساختمان بطرف غرب، ایجاد یک میدانگاهی چند
منظوره وسیع را در طرف شرق امکان پذیر می سازد.
هندسه ی سقف بزرگ بیضی
سازه ی سقف و بدنه یکپارچه بوده و ارتفاع ساختمان
از همکف کمتر از 25 متر و طول بیضی 150 متر و عرض آن 42 متر می باشد. این اندازه
ها نتیحه ی مطالعات حجمی فضاهای داخلی است و تبعیت از مقررات معماری می نماید.
بدین ترتیب پوستهواز نظر ایده از یک سازه ی ثابت شکل گرفته پوشش خارجی آن فلز به
همراه سرامیک های خاکستری می باشد که در هماهنگی با سقف های معابد اطراف می باشد.
در تضاد با خارج، عناصر معماری داخلی برای فضاهایی همچون هال اصلی، کنسرت هال و
غیره، سبک و متحرک طراحی گردیده است.
بستگی با طرح جامع/ساختمان به مثابه ی صومعه
نقشه ای که در زیر ملاحضه می کنید طرح پیشنهادی
برای طرح جامع "جاده ی ابریشم 21" می باشد. سایت و پارک نزدیک آن در همه
جا به مثابه ی فضاهای سبز طراحی گردیده و محیط را برای یک شکل هندسی خالص که عرضه
شده، آماده نموده است. این سایتدر ابتدادر تضاد شدید با اطراف به نظر رسیده که
توسط طرح جامع همچون بلوک های شهری جدی، دیکته شده است.
به هر صورت، درون شهر مجموعه های ساختمانی هستند
که تحت تأثیر معبد هوریوجی در اطراف ساختمان مرکزی ساخته شده اند. پلان طراحی شده
با سکویی که روی آن قرار گرفته و همچنین معبد موجود، بخوبی ترکیب گردیده است.