معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
نگاهی از نزدیک به جایزه‌ی معماری آقاخان
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1398/07/01
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/925119/winning-projects-of-the-aga-khan-award-for-architecture-speak-up-to
تعداد بازدید : 1811

در روز 13 سپتامبر 2019، از 6 پروژه ی برنده ی جایزه ی معماری آقاخان در سالن اپرا و باله ی آکادمیک موسی جلیل در کازان، تجلیل شد. پس از مراسم تجلیل، آرک‌دیلی موفق به مصاحبه با برندگان مسابقه و برگذارکننده ی آن، فرخ درخشانی شده است. در ادامه، نخست پاره ای از نظرات فرخ درخشانی و سپس نظر برندگان در زمینه ی روند جوایز را شاهد خواهید بود.

با توجه به تنوع موجود در پروژه ها؛ به چه علت در روند جوایز آقاخان، انتخاب پروژه هایی با کانتکست ها و پروگرام های متفاوت، حیاتی بوده است؟

فرخ درخشانی: چرخه ی اهدای جوایز به هیچ وجه متفاوت با چرخه های گذشته در رابطه با نظریه ی گوناگونی نبوده است. در واقع، هنگامی که این مسابقه در سال 1980 دایر شد، در اولین مراسم اهدای جوایز از هیئت منصفه خواسته شد تا پنج پروژه ی برتر را انتخاب کنند. اما هیئت منصفه با انتخاب 15 پروژه، اذعان داشت که در این نقطه ی تاریخ، نمیتوان تمام جوامع مسلمان در اقصی نقاط جهان و نقطه نظرات گسترده ی مسابقه در رابطه با تمامی زوایای معماری را با معرفی فقط پنج پروژه پوشش داد.  مقام عالی رتبه و کمیته ی رهبری نیز پیشنهاد هیئت منصفه را قبول کرده و در مسابقه ی سال 1980، 15 پروژه برنده اعلام شدند.

با توجه به دریافت کنندگان جوایز، این جایزه به صورت انحصاری فقط به یک شرکت معماری تعلق نمیگیرد. چرا از نظر شما متنوع ساختن نوع دریافت کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

فرخ درخشانی: دستاوردهای هیچ یک از پروژه ها، نتیجه ی کار یک معمار یا یک شرکت معماری نمیباشد. معماری یک قطعه ی هنری نیست که یک هنرمند، آن را به عنوان یک "اثر هنری" خلق کند. این تا حد ناچیزی نزدیک به واقعیت است. نخست، شما به یک کارفرمای خوب نیاز دارید، چون بدون وجود کارفرمایی با خواسته های مشخص، هیچ معماری قادر به انجام دادن کار خود به بهترین نحو نخواهد بود. ثانیا، منوط به ماهیت و مقیاس پروژه، افراد زیادی از دیسیپلین ها گوناگون در آن نقشی ایفا میکنند، مهندسین سازه، صنعتگران، پیمان کار ها، نقشه کش ها، مهندسین معماری منظر، دانشمندان علوم اجتماعی و ... . از این رو، با توجه به نقش خود در پروژه به رسمیت شناخته میشوند.

فکر میکنید به چه علت پروژه ی شما برنده ی جایزه ی معماری آقا خان شده است؟

تجدید حیات محرق، بحرین: فکر میکنم بعلت اینکه پروژه ی ما، خوانشی ملموس، دقیق و عوام-محور از باز زنده سازی شهرسازی ارئه میکند. خوانشی که معماری معاصر را در تعادل با حفاظت از ساختمان های سنتی قرار میدهد و به میراث شهر و در عین حال نیاز های کنونی آن نیز اهتمام می ورزد.

پروژه ی آموزشی آرکادی، کانارچور جنوبی، بلنگلادش: در تقدیرنامه ی رسمی هیئت منصفه، دلیل انتخاب پروژه به عنوان یکی از برندگان، کاملا مشهود میباشد. فکر میکنم پیامی که این پروژه با خود به همراه دارد، مفاهیمی محلی و همچنین جهانی را در خود جای داده است. من این مشکل را به روشی بسیار ساده بازخوانی کرده تا پاسخ مناسبی به شرایط ویژه ی سایت داشته باشد و استراتژی پیش گرفته شده، قطعا در انتخاب این پروژه بعنوان پروژه ی برنده تاثیرگذار بوده است.

موزه ی فلسطینی، بیرزیت، فلسطین: به گمان من این پروژه بعلت "زمینی بودن" برنده شده است. طراحی آن با توجه به ملاحظات شرایط محیطی فلسطین و سایت ویژه ی آن. 

پروگرام توسعه ی فضاهای عمومی، جمهوری تاتارستان، فدراسیون روسیه: پروگرام کلی توسط کارفرما، جناب رئیس جمهور مینیکنف با هدف بهبود کیفیت زندگی برای تمام ساکنین تاتارستان، بنا نهاده شد. این یک ایده ی بسیار روشن و ساده بود، و برای کسب اهمیت سیاسی یا سوءاستفاده از یک سرمایه ی بزرگ نبوده است. وضوح این ایده، باعث شد تا تیم ما بتواند به راحتی کیفیت های کلیدی را که برای پیشبرد آن ها از ما تقدیر شده است، بوجود بیاورد: تعاملات اجتماعی در تمامی سطوح که به مقررات طراحی مشارکتی منحصر به فردی ختم میشود. امروزه این تجربه در سراسر روسیه به کار گرفته میشود؛ کیفیت طراحی بالا به یک اندازه در 45 شهرداری در بیش از 330 نقطه ی کشور، روستایی برای 1700 نفر از ساکنین پایتخت تاتارستان، کازان؛ یک تیم فوق العاده متشکل از معماران جوانی که پروژه های خود را به طور مستقل مدیریت میکنند.

دانشگاه علوم تحقیقات واحد آلیون دیوپ، بمبی، سنگال: اگر یک واژه برای توصیف مسابقه ی معماری آقاخان وجود داشته باشد، آن واژه "تعهد" است. تعهد ارائه ی بهترین روش برای حل یک مشکل. تعهد همچنین یک کلید بنیادی در فلسفه ی کاری کمپانی IDOM نیز میباشد، و همان گرایشی است که در طول روند طراحی ما رهنمون ما بود: خلق ساختمانی که بی انتها، برازنده و نماینده باشد، این نه تنها راه حلی برای مسئله ی پروگرام ما بلکه راهی برای حل مسائلی که محوطه ی دانشکده با آن ها دست و پنجه نرم میکرد نیز بود. ساختمان با تکنیک ها و متریال محلی و به صورت پایدار ساخته شد و کمترین انرژی و هزینه ی نگهداری را صرف خود کرد.

 مرکز واسیت وت لند، شارجه، امارات متحده ی عربی: فکر میکنم دلیل اصلی برنده شدن این پروژه در مسابقه ی آقاخان، سهم آن در فضای شهری به طرق مختلف است، اساسا در نجات نزدیک به 20 زمین بایر و ارزش نهادن بر آن ها بعنوان یک نوع سرمایه ی طبیعی. زمینی که در گذشته برای انبار کردن زباله ها بود، اکوسیستم طبیعی خود را بازیافته است و تبدیل به مکانی محبوب برای بازدید کنندگان و آموختن و قدردانی از محیط زیست طبیعی شان شده است. در نتیجه، این سایت اکنون خانه ای برای بیش از 350 گونه از پرندگان مهاجر و محلی شده است. در حین پیشبرد پروژه، ما آن را پروژه ای کم تاثیر و صرفا برای حمایت از محیط زیست تصور کردیم. طراحی مرکز بازدید با توپوگرافی سایت همنشینی و تاثیر بصری اندکی بر محیط پیرامون خود دارد، و همچنین محیط زیستی طبیعی را برای پرندگان بازنمایی میکند. محرک های کلیدی این مرکز، آگاه سازی مردم درباره ی اکوسیستم منطقه، و در عین حال تجدید محل اسکان و پرورش پرندگان در معرض خطر انقراض مهاجر و ساکن این منطقه است. 

قرار گرفتن در جایگاه برنده ی جایزه ی پر پرستیژ آقا خان، چه معنایی دارد؟

تجدید حیات محرق، بحرین: دریافت جایزه ای که در طول سال ها، به طور مداوم تلاش در راستای بازتعریف و ارزشیابی اولویت ها و تعاریفی که به معماری میدهیم دارد، و پیچیدگی حامیان و همکاران پشت هر پروژه را به رسمیت میشناسد و از آن ها تقدیر میکند، برای ما افتخار بزرگی محسوب میشود. 

پروژه ی آموزشی آرکادی، کانارچور جنوبی، بلنگلادش: بدون شک، دریافت این جایزه ی مهم احساسی فوق العاده بهمراه دارد. من آن را بعنوان تاییدی بر ایده هایی که در طول پروژه هایمان سعی در پیشبردشان دارم، تلقی میکنم. این جایزه، منبع الهامی برای کار های آینده ی ما خواهد بود.

موزه ی فلسطینی، بیرزیت، فلسطین: جایزه ی معماری آقاخان، بررسی میکند که چگونه معماری میتواند به صورتی معنادار، باعث ایجاد تغییر شود. پروسه ی ارزیابی پروژه ها بسیار دشوار است و اعلام شدن بعنوان برنده، افتخار بسیار بزرگی است.

 پروگرام توسعه ی فضاهای عمومی، جمهوری تاتارستان، فدراسیون روسیه: فکر میکنم که این نه تنها افتخاری بزرگ، بلکه گواهی بر درست بودن راهی است که ما پیش گرفته ایم! همچنین به فهم این که با کار کردن روی روستایی کوچک در دورترین نواحی تاتارستان، میتوان تاثیری جهانی به جای گذاشت. این اطلاعاتی جدید و باورنکردنی است.

دانشگاه علوم تحقیقات واحد آلیون دیوپ، بمبی، سنگال: ما سال ها بود که جوایز آقاخان و فسلفه ی تعهد اجتماعی آن ها را عمیقا تحسین میکردیم. به همین علت این یک افتخار و غروری شگفت آور برای ما میباشد، دریافت این جایزه نه تنها برای ما، بلکه برای تمام همکاران، کارفرما، دولت و افرادی که روی آن کار کردند، رویایی بیش نبود. ما بابت آن بسیار سپاس گزار هستیم.

مرکز واسیت وت لند، شارجه، امارات متحده ی عربی: ما بسیار از دریافت جایزه ی آقاخان مفتخر هستیم. این مرحله ای بسیار مهم و به یاد ماندنی در زندگی ما میباشد. از یک طرف، به آن بعنوان دستاوردی بزرگ و از طرف دیگر، بعنوان تعهدی ابدی به نگرشی که به برنده شدن ما کمک کرده و همیشه بخشی از عقاید X-Architects بوده است، نگاه میکنیم. 

Arcadia Education Project


Palestinian Museum


Alioune Diop University Teaching and Research Unit 


Wasit Wetland Centre 


Kaban Lake Riverfront Promenade




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group