معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
دیوید بویی و دیزاین؛ دیالکتیک آلترْایگو و انسانی از آینده های همچنان ناممکن
اتووود سرویس خبر:   نرجس جنابی
1400/11/09
مـنـــــــبـع : https://www.domusweb.it/en/news/2022/01/09/limportanza-del-design-per-david-bowie-e-di-bowie-per-il-
تعداد بازدید : 712

در نوامبر 2016، پس از گذشت کمتر از یک سال از مرگ بوئی، ساثبای کلکسیونی عجیب که به این هنرمند تعلق داشت را به حراج گذاشت. صد شیء طراحی شده به سبک ممفیس ـ شامل قطعاتی مانند قفسه ی کتاب کارلتون و کابینت کازابلانکا طراحی شده توسط اتوره سوتساس جی آر، میز توالت توسط مایکل گریوز و سوپر لامپ توسط مارتین بدین ـ که علاقه ی بویی را به اشیاء کلکسیونی طراحان میلانی در سال 1981 به نمایش می گذاشت.

این دور از انتظار نیست که گروهی از طراحان که تحت تاثیر ترانه ای از باب دیلان در سال 1966 با عنوان Stuck Inside a Mobile with the Memphis Blues Again -که منبع و روایتی از گذشته سوتساس بیاتنیک است و همچنین توسط بویی منتشر شده- با سلیقه ی این خواننده همراه بود، و در واقع ترانه ای را به نام LP Hunky Dory به باب دیلان اختصاص داد.

بویی توانایی این طراحان را در خلق آثار نوآورانه تحسین می کرد، حتی با وجود به کار گیری متریال دمده مانند فرمیکا، چوب ریشه و لمینت پلاستیکی. او برای مصاحبه ای با جی کیو در سال 2009 در کنار میز پالم اسپرینگزش که توسط اتوره سوتساس طراحی شده بود نشست :"وقتی پنج ساله بودم زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه و نقاشی روی میز اتاق نشیمن که شبیه این میز بود می کردم. نمی خواهم خط افکار را به سمت نتیجه ای اجتناب ناپذیر دنبال کنم، ولی به نظر می رسد که من یک ست قطار اسباب بازی کم دارم. این میز توسط کمپانی ممفیس که یک کمپانی طراحی عجیب از میلان است طراحی شده."

علاقه ی بویی به این اشیاء به نوعی در شخصیت خودش ریشه داشت. در اوایل دهه ی 80 میلادی، ممفیس یک آزادی رام نشده ی هنرمندانه را مجسم کرد  در حالی که بویی بیشتر از یک دهه ارائه کننده آن بود. انتخاب های رنگی ممفیس ـ که در حدی پیشرو و نوآورانه بود که تا پیش از آن کسی جرئتش را نداشت ـ به همان اندازه که انتزاعشان، با فضایی تقریبا کودکانه و شکل هایی که تنها با نوعی نوآوری معمایی و نمایشی که توسط بویی و متن هایش ارائه شد، قابل پیگیری بودند.

بنابراین، اگر طراحان ممفیس در تبدیل مبلمان لوکس به یک بازی پر شور از اشکال و رنگ ها موفق بودند، بویی به همان اندازه پر محتوا و با ظرافت در حالی ایستاد که هرگز  انحصاری نبود و هوشمندانه بود؛ یک طراحی پست مدرن برای هنرمندی که از شروع مدرنیسم، موفق به شکل دادن گونه ی جدیدی از مدرنیته و تجسم آینده شد.

مدرنسیم و ریشه های افسانه ی بویی

دیوید رابرت جونز در بریکستون در جنوب لندن متولد شد. در سال 1947، بویی ، علاقه اش را به دنیای هنر در حالی ابراز کرد که هنوز هیچ ابزاری را برای پیشبرد ایده هایش انتخاب نکرده بود. وقتی که به تحصیل هنر، موسیقی و طراحی مشغول بود، شیفته ی جاز و بلوز و آثار هنری مدرنیستی شان شد. در آن دوره از طرفی، سبک مدرنیسم که در طراحی و معماری نفوذ می کرد و از طرف دیگر، خرده فرهنگ "مد" که بویی جوان به آن پایبند بود، محوری در شکل گیری حساسیت هنرمندانه ی او بودند و پس از  آن در خلق آلبوم ها، ویدئو ها، لباس ها و اجراهایش حضور چشم گیری داشتند.

تحت تاثیر این رفتار مدرنیستی بود که بویی تکامل فرهنگ پاپ را هدایت کرد، در حالی که روح زمانه را مانند یک کتاب باز می خواند و پیش از اینکه آن را به مد تبدیل کند، تجسم می کرد و تعاریفی از آن را ارائه می داد.

بعد هنری آلبوم های بویی دقیقا مانند محتوایشان یا چهره اش که دائم در حال تکامل بود، تبدیل به راهنمایی برای پنجاه سال فرهنگ طراحی غربی و فرهنگ پاپ شد. بویی به آهستگی و به راحتی بین ژانر ها و خرده فرهنگ ها حرکت می کرد؛ از ریتم و بلوز اوایل دهه ی 60 لندن تا اواخر دهه ی 90، و این شامل روان پریشی، فریبندگی، "روح پلاستیکی" موج جدید و رمانتیک جدید در طول این مسیر می شد.

هنر آلترْایگو ها یا دگرْخود

اجرا های هیپی و تمرین های تئاتر بین شکست های تبلیغاتی اولین تک-آهنگ هایش و پیشرفتی که در دهه ی 1970 داشت برای درک زیبایی شناسی و هنری که به کل زندگی حرفه ای بویی شخصیت می بخشید، بسیار اساسی اند.

به لطف تجربه ی "آزمایشگاه هنر" ـ جنبشی که در سال  1968 و در انگلستان شکل گرفت، که تاثیر زیادی بر بسیاری از ذهن های هنری مشابه در اروپا گذاشت، که شامل ICA لندن (موسسه ی هنر معاصر) می شد ـ بویی این طرز فکر را توسعه داد که منجر به ایجاد انبوهی از آلتر ایگو ها شد که تولد و مرگشان توسط خود بویی تعیین می شد، نه به عنوان یک واقعه تلخ، بلکه به عنوان امری لازم که به واسطه ی تحولات فرهنگی ایجاد می شد.

بویی در سال 1976 در مصاحبه ای برای دیلی اکسپرس افشا کرد :" من پیرو(Pierrot)  هستم. من همه کس (Everyman)هستم. کاری که من می کنم تنها و تنها تئاتر است. من از خودم به عنوان یک بوم استفاده می کنم و سعی دارم حقیقت زمان مان را روی آن به تصویر بکشم."

در به انجام رساندن این امر بویی خودش را با هنرمندان، طراحان و خیاط های زیادی احاطه کرد؛ مانند فردی بورتی، که لباس آبی یخی به کار رفته در ویدئو " Life on Mars?" و لباس خردلی ثبت شده توسط دوربین تری او نیل را طراحی کرد. این یکی دیگر از شاهکار های عکاسی بریتانیا بود که برایان دافی، تصویر نقشی که بویی با آرایش در آن ظاهر شد با پرتره ای که از اثر هنری بی زمان Aladdin Sane برداشت شده بود را ثبت کند.

پس از آن، در مشارکت با الکساندر مک کویین، یک کت با نقش پرچم بریتانیا را طراحی کردـ یک "ضد-نماد"ـ قهرمان داستان "Earthling"، آلبوم سال 1997 که نشان دهنده ی قله های تجربی این هنرمند است. آلبومی که در آن، بویی با وجود پنجاه سال سن، نیاز دید که آنچه را در آن زمان پدیده جدید درام و بیس بود مستند کند.

لازم به ذکر است که لباس پیرو توسط ناتاشا کورنیلوف برای ویدئوی "Ashes to Ashes" سال 1980 طراحی شده بود، ادای احترام به نمایش هایی است که بوییی جوان دهه را  1960مجذوب خود می کردند؛ زمانی که هنوز یک خواننده و ترانه سرای فولک بود و در حالی که آرایشی سفید و یک اشک سیاه بر روی صورتش داشت در مقابل دوربین قرار  می گرفت.

همکاری بویی با معمار ژاپنی، کانسای یاماموتو بسیار برجسته بود. بویی با به کار گیری لباس هایی که برای تور "Aladdin Sane 1973 " طراحی شده بود، از اولین هنرمندانی بود که رابطه ی موسیقی و طراحی مد را مطرح کرد. آثار یاماموتو، با ظاهر هذلولوی شان کاملا مناسب برای نمایاندن درخشش و تجملات نمایشی صحنه ی eAladdin San بویی بودند.

این لباس ها که با الهام از نمونه های مشابه در تئاتر باوهاوس طراحی شده بودند، ارزش های مطرح شده در گذشته را به عنوان حقی ویژه برای شکل دادن به زمان حال برجسته می کردند-از مدرسه ی ویمار تا کمدی هنری و آیکون های پاپ مرتبط با موضوع جوانی.

طراحی صحنه و تصاویر آلبوم ها برای تجسم آینده

صحنه مکانی اجتناب ناپذیر بود که بویی خلق و تخریب ادامه دار یک فصل فرهنگی را در آن اعمال می کرد. به طراحی شهر مانند، سرکوب گر و دیستوپیایی تور "Diamond Dog 1974"برای باز آفرینی سناریو هایی از رمان "1984" جورج اورول توجه کنید. یا لباس شطرنجی به کار رفته در "Floor Show 1980"؛ یک برنامه تلوزیونی در سال 1973 که بویی در آن تجسمش از آینده را به وسیله ی بازخوانی ترانه ای متعلق به ده سال گذشته (Sorrow از گروه The McCoys) به تصویر می کشد، در حالی که نقل قول هایی از آلیس در سرزمین عجایب را با آماندا لیر تکرار می کند.

همچنین فیلم هایی که بویی در آن ها نقش آفرینی کرد قابل توجه هستند. از یک طرف طراحی صحنه ای بیگانه و فضایی برای فیلم "مردی که روی زمین افتاد (1976)"، و از طرف دیگر طراحی های مربوط به فیلم "هزارتو (1980)" ساخته شده توسط جیم هنسون  ـ عروسک گردان برنامه "The Muppet Show" ـ که ادای احترامی به معماری اشر و پیرانسی است.

از کاور آلبوم های بویی به عنوان آثار هنری که ارائه دهنده ی تجسم وی از جامعه ی معاصر هستند، یاد می شود. به سایبورگ ها( انسان هایی که نیمی از بدنشان مکانیکی است) از آلبوم "Pin Ups 1973" با آرایش هایی که توسط باربارا دالی انجام شده را در نظر بگیرید. دیوید بویی، اگرچه به صورت مفهومی، پیدایش سبک پانک را پیش بینی می کند، در حالی که نیم سگ و نیم انسان است از اثر هنری "Diamond Dogs 1974" توسط گای پیلارت ـ تصویرگر بلژیکی که پیش از آن کمیک ضدِ فرهنگی "پراودا" را خلق گرده بود و روی فضای داخلی کلوپ شبانه ی Crazy Horse پاریس کار کرده بود.

در عین حال، اهمیت هنر پاپ و تجربه ی "آزمایشگاه هنر"، در نسخه ی اصلی اثر هنری خلق شده برای "The Man Who Sold The World 1971" توسط مایکل جی. ولر، به همان صورت که کاور آلبوم جدید دیوید بویی در حالی که با لباس مستر فیش که از نقاشی های پیش-رافائلی الهام گرفته شده بود حضور پیدا کرد.

تکامل طراحی و فرهنگ پاپ در آثار هنری بویی و طراحی صحنه

در جدید ترین همکاری اش با جاناتان بارنبروک از سال 2002، که اثر هنری مربوط به "The Next Day 2013" را با به کار گیری دوباره و کنایه آمیز  کاور آلبوم "Heroes" دیوید بویی به تصویر کشید.

این دوباره بارنبروک بود که هویت بصری "Blackstar"، آخرین اثر بویی که به طور غیر منتظره در ژانویه 2016 و در شصت و نهمین سالروز تولدش، تنها چند روز پیش از مرگش منتشر شد، را طراحی کرد. تصویر جلد، حاوی سمبل ها و کنایه هایی از وضعیت بیماری این هنرمند است و با قابلیت بازتاب با توجه به نوری که به آن تابیده می شود، تصاویری از ستاره ها و صور فلکی پدیدار می شود.

بازگشت ابدی بویی

تمرین دیوید بویی برای قربانی کردن دگرْخود ها برای فرهنگ پاپ، در جاودانگی اش نقش داشت. در نتیجه، فرهنگ پاپ مجذوب نبوغش می شد و مرتبا از او به عنوان یک الگو و الهام بخش یاد می شد. در منابع پست مدرن متعدد، از مجموعه های مد تا آثار هنری و طرح های گرافیکی، همیشه ردی از Ziggy Stardust و Thin White Duke پیداست.

به تاثیری فکر کنید که بویی رویی طراحان مد همچون پم هاگ، راف سیمونز و جین پائول گالتیر گذاشت. پس از گذشت شش سال از مرگش، زیبایی شناسی پیشرو بویی از تاثیر گذار ترین میراث او است. یکی دیگر از نشانه های توانایی مردی که روی زمین افتاد، پیش بینی و پیشروی در جهت ارتقاء فرهنگی بود.

لباس طراحی شده توسط کانسای یاماموتو در سال 1972 با الهام از تئاتر باوهاوس.


لباس طراحی شده توسط کانسای یاماموتو در سال 1972 با الهام از تئاتر باوهاوس.


Ziggy Stardust


دیوید بویی، 1972


دیوید بویی، 1976


The Thin White Duke


The Floor Show, با همراهی آماندا لیر


The Floor Show، آماندا لیر


Earthling


Diamond Dogs


Pin Ups


The Man Who Sold The World




Blackstar


Pierrot






حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group