سعی بر آن شد تا با الگو قرار دادن مقبره کنونی پرفسور حسابی به جهت طراحی مقبره
یادبود جدید از پلان 8 ضلعی بهره گرفته شود به گونه ای که مقبره کنونی در دل 8
ضلعی کوچکتر این پلان جای گیرد . با توجه به علم و دانش استاد و همچنین توجه به
تزیینات خاصه زمان حیات ایشان از جمله مقرنس و کاربندی - برآن شدیم با استفاده از
علم هندسه و هنر اصیل ایرانی به طراحی
یادمان بپردازیم که نتیجه آن شد که با
بهره گیری از کاربندی (رسمی بندی ) بر پایه هشت ضلعی و ترسیم حسابی 3به 3 به حجم کاربندی اولیه رسیدیم . سپس
باتوجه به آن که بنا ی مورد نظر باید گنجینه ی پرمعنای مقبره حاضر را در قلب خود
داشته باشد - از درون حجم نخست و ترسیم سایه آن حجم ثانویه جان می گیرد که مقبره
فعلی در راستای 8 ضلعی بام آن ، بر زمین قرار میگیرد .
به دلیل وجود ساختمان بنیاد دکتر حسابی و تازه ساخت بودن این مکان و
توجه به اینکه مساحت ملک مذکور به جهت فعالیت فرهنگی – علمی – هنری ، پاسخگوی این
نیاز بوده ، از طراحی ساختمان دیگری با این نوع کاربری پرهیز نمودیم و با الحاق
ایوان در ضلع شمالی بنا و تزیینات سنتی ایرانی به آن حال و هوای سنتی بخشیدیم .
ساختمان مذکور دارای 2 ورودی ویباشد که یکی از ورودی ها ، ورودی فعلی و دیگری
ورودی فرهنگسراست که در بخش ایوان طراحی شده است .
به جهت طراحی محوطه ، سعی برآن شد با استفاده از پیشینه دو محله فم و
ترخوران ، طراحی آغاز گردد . که این موضوع در طراحی پلکان های مجموعه مشهود است .
در پلکان بخش شمالی با استفاده از سمبل آب و جاری بودن جوی آب در پلکان ، این
موضوع که دو محل به وسیله جوی آب 20 سانتی متری که از آنها می گذشت ، از هم جدا
شده بودند ، تجلی یابد . و در پلکان شرقی مجموعه با شکاف بین پلکان این موضوع خاطر
نشان گردید. در طراحی پلکان شرقی ، با بهره گیری از طرح شکاف بین پلکان و شیب
طبیعی زمین مجموعه ، در این ناحیه ایجاد رمپ کردیم تا دسترسی افراد معلول ،
میانسال و کهنسال به مجموعه تسهیل شود . در ورودی مجموعه از ورودی خانه دکتر حسابی
در الهیه تهران بهره گرفتیم تا به این نکته اشاره کنیم که زادگاه و خانه اصلی
ایشان در شهر تفرش میباشد .
در ضلع غربی مقبره ، تالار و نمایشگاهی به صورت ایوان طراحی گردید که
برای همگان در هر ساعت از شبانه روز مورد استفاده قرار گیرد . در طراحی فضاهای سبز
که بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است ، سعی شد با رعایت ضوابط طراحی باغ
ایرانی و همچنین شیوه باغسازی فرانسوی ، به طرحی با رعایت ویژگی های مشترک و شاخص
هر دو سبک ، دست یابیم .
به جهت تامین فضای پارک ماشین ، پارکینگ در ضلع شرقی مجموعه و در کنار
ورودی با فضای هزار متر تعبیه شد . در پایان تمامی سعی و تلاشمان بر این بود تا
مجموعه طراحی شده منطبق با سنت و پیشینه محل های زندگی این استاد فرهیخته باشد .