ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
گفت و گو با مرگ ـ لبس وودز ـ 1940 ـ 2012
تعلیق؛ چگونگی وقوع حادثه با تاکید بر سکانس رستوران فیلم پدرخوانده
نگاهی به وُید موزه گوگنهایم : طرحهای پیشنهادی سازگار با طبیعت
درخت مایع در بلگراد؛ ریزجلبک ها و شهرسازیِ بیوتکنولوژیک
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
محمد رسول موسی پور
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مسجد/پلازای گلشهر
    دانشـــــــــــگاه : هنر تهران
    سال طـــــراحی : 1397
    مـــــــــــــــــکان : گلشهر کرج
    کـــــارفـــــــــرما : موقوفه حاجی ترخانی
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1397/03/04
    مســــــــــــاحت : 90000
    تعـــداد بازدیـــــد : 2892
    محــــدوده سنی : 30_31
    نــــوع کاربـــــری : مذهبی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح :
     ایده های طراحی :

 

مسجد معاصر ایرانی

در این پروژه ابتدا از طریق خوانشی کاملا درون دیسیپلینی به "تاریخ  معماری مساجد ایرانی "در جهت کشف و خوانش ایده های نهفته در تازیخ معماری مساجد ایرانی به عنوان تاریخ ایده های معماری ایرانی پرداخته شد، برای این کار تلاش شد تا به نمونه های اولیه و بلکه خواستگاه معماری و ایده اولیه شکل دهنده به معماری مساجد ایرانی بازگردیم و از ابتدای آن در تغییرات و تحولات آن تامل کنیم. لذا به نظر می رسد تاریخ "معماری مسجد ایرانی" به پیش از ظهور اسلام ،به دوره اشکانیان و ساسانیان و "چهارطاقی"  می رسد و تقریبا در تمام دوران تاریخ معماری مساجد در ایران رد پاهای ایده چهارطاقی و محور های متقاطع را می توان پیگیری کرد به عبارتی علی رغم تفاوت های نمونه های موردی در دوران مختلف به نظر می رسد در یک سیرتاریخی می توان ایده های کلی ای یافت که به شکل جالب و عجییبی در طول صدها سال آگاهانه یا ناآگاهانه به تکامل خود مشغول بوده اند، ایده "سبکی" و "غلبه بر جاذبه " یکی از آن هاست . به عبارتی وقتی ایده مساجد ایرانی را از چهارطاقی دنبال می  کنیم بواسطه نیاز به فضاهای با دهنه های بزرگ و محدودیت های فنی ساخت،همواره در طول تاریخ "بزرگی فضا" با "سبکی فضا "رابطه معکوس و با قدرت جاذبه رابطه ای مستقیم دارد، لذا در تمام طول تاریخ مساجد در ایران یکی از ایده هایی که می توان در بررسی نمونه های تاریخی مشاهده و پیگیری کرد تلاش این پروژه ها برای هر چه سبک تر شدن و به عبارتی "غلبه بر جاذبه زمین" می باشد.ایده ای که از جایی از تاریخ نه چندان دور، ناتمام رها شده است .لذا شاید یکی از بهترین راه ها برای تعریف و طراحی معماری مسجد معاصر ایرانی پرداختن به ایده های نهفته در تاریخ معماری مساجد ایران باشد از این روی سعی شد تلاش معاصری در جهت تکمیل و پیشبرد ایده "سبکی" در عین بزرگ کردن دهنه ها و فضاها، انجام شود.و لذا نتیجه بنایی با سبکترین حالت، متشکل از یک استراکچر و پوسته مشبک(مش) کششی شد و در یک دیالوگ تاریخی با تمام نمونه های موردی قبل از خود و در جهت ایده غلبه بر جاذبه،در این پروژه با تغییر جهت نیرو در قوس ، "قوس فشاری" به "قوس کششی" تبدیل شده است.

نکته دیگری که در این پروژه سعی در امتداد  دادن آن است مسئله محور های متقاطع است که در عین اینکه بین میدان و مسجد ایرانی مشترک است به نظر به نوعی میراث دار محور های چهار طاقی است لذا سازماندهی کلی توده ها در میدان/مسجد بر اساس محورهای متقاطع به عنوان یک استراتژی مناسب جهت سامان بخشیدن به توده ها و در نهایت تبدیل آن ها به یک کل واحد علی رغم متکثر بودن فضاها می باشد از طرفی ایوان های چهارگانه به عنوان عناصر بی زمان معماری ایرانی به عنوان ایوان های شهری فضای با کیفیت متفاوت و شرقی و ایرانی را با خود به ارمغان خواهد آورد.

وجه دیگر معاصر بودن مسجد در نسبت آن با جامعه است که در ترجمه معماری نسبت مسجد با شهر خواهد بود .با توجه به شرایط و شکل زندگی انسان شهری امروز ، در عصر "مال ها" و "شبکه های اجتماعی"، و در زمانه ای که مسئله مقیاس و "بیگنس" به یکی از مسائل محوری و تامل برانگیز و تولید کننده مسائل جدید در معماری جهان شده، مسجد در صورتی می تواند در تغییر و تحولات اجتماعی جامعه همچون گذشته نقش فعال تری ایفا کند ، که هر چه بیشتر در زندگی روزمره و شهری معاصر به عنوان یک فضای مشارکتی و مردمی حضور داشته باشد. لذا بعد از سبک شدن و بزرگ شدن فضای مسجد و نزدیک شدن به مقیاس شهر ، شبستان ، گنبدخانه و سایر بخش های فضایی مسجد به  مثابه کل های جداگانه ای درون این "پاکت" کلی مسجد سازماندهی شدند  ،مرزهای فضایی "درون" و "بیرون" مسجد کمرنگ شد و در واقع محصول این اتفاق فضای متفاوت و جدیدی شد به عنوان "مسجد/پلازا "که این فضای سوم در طول زمان قابلیت این را خواهد داشت که از یک پلازای سرزنده شهری به یک مسجد بزرگ و از یک مسجد بزرگ به یک پلازای  سرزنده شهری و حتی در آن واحد  به هردو (پلازا/مسجد) تبدیل شود تا فضایی مشترک باشد برای همه افراد از همه اقشار ، اندیشه و نژادی، جایی که در آن "درک مشترک" و "مدارای اجتماعی" هر روزه و روزمره تمرین شود.

 


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group