معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1497
معماری و گیم   - 21
منظر شهری   - 1449
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1091
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1022
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 930
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تکنولوژی ساخت   - 914
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 855
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
مرزهای معماری   - 838
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 17
نگاه نو به سكونت   - 795
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 784
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
المان شهری   - 768
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 721
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 645
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 631
معماری جنگلی   - 15
معماری پایدار   - 570
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 525
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 505
طراحی مُد   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 505
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 489
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 485
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 454
معماری بیابانی   - 10
معماری شمایل گون   - 440
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
باز زنده سازی   - 423
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 418
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 404
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 362
معماری خوانی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 354
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 343
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 339
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 325
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 296
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 289
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 269
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 265
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری ارزان   - 259
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 243
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 241
معماری تخت جمشید   - 7
معماری انتقادی   - 239
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ـ سینما   - 231
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
طراحی و پناهجویان   - 7
زنان و معماری   - 217
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 212
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 206
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 197
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 149
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 146
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 133
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 121
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 85
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 85
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اقتصادِ فضا   - 81
فرهنگ نفت   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
فیلوکیتکت   - 73
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
گفت و گو با مرگ   - 69
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری هند   - 67
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 66
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 64
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری فضای داخلی   - 61
پداگوژی انتقادی   - 4
مدارس معماری   - 57
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری و رسانه   - 54
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 53
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و روانشناسی   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
باهاوس   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری و نقاشی   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
بحران آب   - 29
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و ادبیات   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
شهرْخوانی با اتووود   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 34
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 58
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 107
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 32
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -822
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -408
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -165
ویلا   -12
مسکونی ـ تجاری   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -139
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماری و یوتوپیا: معماری رادیکال و شهرِ سرمایه در اندیشة مانفردو تافوری
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1396/05/17
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود به قلم علی اکبری
تعداد بازدید : 1752

اگر بپذیریم که شهر اساساً پدیده‌ای است که ماهیت و موجودیتی اقتصادی دارد که ثروت بزرگی را در خود متمرکز کرده است (فکوهی، ۱۳۹۰: ۲۶۴) و نیز به زعم هاروی، بپذیریم که سرمایه امری است شهری‌شده، پرسش از سازوکارها و ابزارهای تولید، توزیع، مدیریت و تظاهر سرمایه و نظام‌های اقتصادی پیش‌ران آن و نسبت آن با شهر و دانه‌های سازندة آن، ضروری به نظر می‌رسد. از جمله اندیشمندانی که به این امر پرداخته است، مانفردو تافوری، معمار ایتالیایی و مورخِ منتقد معماری است.

در اواسط دهة 1970 ميلادي، مانفردو تافوري، از مفهوم يوتوپيایی که تامس مور پنج قرن پیش از آن مطرح کرده بود، وام مي‌گيرد تا ذيل آن نگاه انتقادي خود را به ساختارهاي قدرت اقتصادي، نظام‌ها و برخي فرايندهاي مدرنيسم بيان کند. وی در تألیف کتابی تحت عنوان معماری و یوتوپیا: طراحی و توسعة سرمایه‌داری، ديدگاه نئومارکسيستيِ خود را بيان مي‌کند. وي در اين کتاب مي‌کوشد فراتر از فرايندهاي خلق کالبد بنا، معماران را متوجه فهم رابطة معماري و جامعه، نيروي کار و بازار کند؛ و به تفصيل به نقش و نقد ايدئولوژي در شکل‌دهيِ ساختارهاي محيط زندگي آدميان و مواضع جنبش‌هاي مختلف فکري سدة بيستم در برابر آن، جنبش باغ‌شهر و به موجب آن توسعة حومه‌‌اي، تجارب معماري روسي-آلماني در دهة 1920، نقش جنبش آوانگارد در هنرهاي تجسمي، کاربردها و دام‌هاي رويکردهاي نشانه‌شناسانه به معماري و چشم‌اندازهاي جايگزين رويکردهاي سوسياليستي ‌بپردازد. وي همچنين به بن‌بست‌هاي اجتماعي-فلسفي‌اي مي‌پردازد که معماران از سدة 18 تا امروز در آن گرفتار آمده‌اند. اما مهم‌ترین نقد وی به نظام سرمایه‌داری و در نتیجه معماری و شهرسازی مبتنی بر آن است.

تافوری نگاه خود را در سطح موضع انتقادی نگه می‌دارد و اندیشه‌اش را خالی از نگاه انقلابی وانمود می‌کند و اذعان می‌دارد: "تحليل انتقادي از اصول بنيادي ايدئولوژي معماري معاصر، مدعي داشتن هيچ هدف انقلابي‌اي نيست. آنچه در اينجا موردتوجه است، شناسايي دقيق اموري است که توسعة مبتني بر سرمايه‌داري از معماري زدوده است” (تافوری، ۱۳۹۶: ۱۰).

معماری رادیکال و مونتاژ ماشینی فرم

تافوری شهر مدرن را ماشین اجتماعی عظیمی معرفی می‌کند و در تبیین رابطة شهر و دانه‌های سازنده‌اش، به تبیین رابطة سلول و ارگانیسم زنده نزد هیلبرزیمر (۱۹۲۷) می‌پردازد. در دیدگاه او سلول تنها عنصر اوليه از خط توليد دائمي‌اي نيست که با شهر پايان مي‌يابد، بلکه عنصري است که پويايي‌شناسي واحدهاي متعلق به ساختارهاي بنا را تعيين مي‌کند. کيفيت استاندارد آن، تحليل و راه‌حلِ آن را به انتزاع ضمانت مي‌کند. سلول بنا که به اين معنا فهم شده است، ساختار اساسي برنامه‌اي توليدي را بازنمايي مي‌کند که هر جزء استانداردِ ديگر، از آن مستثنا است. اين بناي منفرد ديگر يک “شيء” نيست. تنها مکاني است که در آن مونتاژ ابتدايي سلول‌هاي منفرد، فرم فيزيکي‌ به خود مي‌گيرد. ازآنجاکه سلول‌ها عناصري قابل تکثير و جاودان هستند، ازنظر مفهومي، ساختارهاي اولية خط توليدي را متجسد مي‌کنند که مفاهيم کهنة “مکان” يا “فضا” را در نظر نمي‌گيرند. هيلبرزيمر به‌طور منسجمي کل ارگانيسم شهري را به‌مثابه دومين شرط نظريه‌اش مطرح کرد. توازن سلول‌ها، مختصات برنامه‌ريزي کل شهر را مستعد مي‌کند. ساختار شهر، با ديکته کردن قوانين مونتاژ، قادر به تحت تأثير قرار دادن فرم استاندارد سلول خواهد بود.

بنابراین، اساساً نقش معمار در خلق فرم، مقهور سازوکارهایی است که نظام قوانین تولید که احتمالاً مبتنی بر سرمایه برنامه‌ریزی و تقنین می‌شود، دیکته می‌کند. به زعم تافوری (۱۰۴- ۱۰۳: ۱۳۹۶) درست است که “شهر-ماشين” هيلبرزيمر و “سيماي کلان‌شهر” زيمل، تنها بر جنبه‌هاي خاصي از عملکردهاي جديدي مستولي شد که سازمان‌دهي مجدد سرمايه‌داري به شهرهاي بزرگ اختصاص داده است؛ اما واقعيت اين است که معمار به‌مثابه توليدکنندة اهداف در مواجهه با فنون جديد توليد، گسترش و عقلاني کردن بازار، چهرة بي‌صلاحيتي است. اينک ديگر پرسشي راجع به شکل دادن به عناصر منفرد شهري و حتي شکل دادن به سرنمونه‌ها نيز نبود. وحدت واقعي چرخة توليد، داشت در شهر شناسايي مي‌شد، تنها نقش درخور براي معمار، به‌عنوان سازمان‌دهندة آن چرخه بود. فعاليت مبدع مدل‌هاي سازمان‌دهي‌اي که هيلبرزيمر بر آن اصرار داشت در اين طرح زياده‌روي شد و تنها کسي بود که به‌طور کامل هم ضرورت تيلوريزه کردن توليد بنا و هم نقش جديد تکنيسين را منعکس کرد که تا حد زيادي بخشي از اين ضرورت بود.

در این روند، طرح معماری، مدل شهري‌اي که در آن توسعه يافته بود و مقدمات اقتصادي و تکنولوژيکي که بر اساس آن بود (مالکيت عمومي زمين شهري و شرکت‌هاي ساختماني صنعتي‌شده‌اي که سازگار با چرخه‌هاي شهري-توليدي برنامه‌ريزي ‌شده است)، همگي به‌طور تفکيک‌ناپذيري مرتبط هستند. علم معماري درمجموع با ايدئولوژيِ برنامه، يکپارچه شده و حتي انتخاب‌هاي فرمال تنها متغيرهايي بود که به آن وابسته بود.

بر این اساس معماری رادیکال یکی از مفاهیم اساسی توسعة مدرن تلقی می‌شد. آنچه مطرح بود، ازهم‌گسيختگي فرم و کيفيت ضدارگانيک ساختار بود. از این رو به زعم تافوری (۴۵: ۱۳۹۶) بي‌اهميت نيست که ايجاد اين کيفيت‌هاي جديد فرمال از ابتدا به مسئلة شهر جديد مرتبط بوده است که بايد تبديل به مکان بنيادي جامعة مدرن بورژوا مي‌شد. بااين‌حال، تقاضا از نظريه‌پردازان براي تجديدنظر در اصول  فرمال، نتوانست منجر به انقلابي واقعيِ معنا شود؛ بلکه بيش‌تر منجر به بحراني حاد از ارزش‌ها شد. طي قرن نوزدهم، ابعاد تازه‌اي به‌واسطة مسئلة شهر صنعتي نمودار شد که فقط اين بحران را حادتر کرد؛ هم‌داستان با اين نتيجه که هنر در يافتن هرگونه راه مناسب که به‌موجب آن تحولات واقعيت شهري را دنبال کند، دچار دشواري است.

در اندیشة تافوری (۴۶: ۱۳۹۶) معماري، دست‌کم به‌مثابه امري که به‌طور سنتي و شهودی درک شده، فراگرفته شده، آموخته شده و تداوم یافته است، ساختاري مستمر است که به ارزش‌هاي پايدار شکل مي‌دهد و مورفولوژي شهري را مستحکم مي‌سازد. اما کساني که مايل به دست کشيدن از اين مفهوم‌آفريني سنتي و در عوض پيوند معماري به سرنوشت شهر هستند، تنها بايد به شهر به‌مثابه مکان خاصي از توليد تکنولوژيک - و خود شهر به‌مثابه محصول تکنولوژيک - توجه کنند؛ و به‌اين‌ترتيب معماري را تا حلقة صرفي از زنجيره توليد تقليل مي‌دهند. پيش‌گويي پيرانزي از شهر به‌مثابه “ماشيني پوچ” درواقع به نحوي خاص در کلان‌شهرهاي سازمان‌يافته در قرن نوزدهم به‌مثابه ساختارهاي اوليه اقتصاد سرمايه‌داري، تحقق يافت.

تحليل مسير جنبش مدرن به‌مثابه ابزار ايدئولوژيکِ متعلق به نيمة دوم سدة نوزدهم تا 1931، تاريخي که اين بحران در همة بخش‌ها و در تمامي سطوح احساس شده بود، به معناي ترسيم تاريخي است که به سه مرحلة متوالي تقسيم شده است:

الف) اول؛ چيزي که بر شکل‌گيري ايدئولوژي شهري به‌مثابه امر غالب متعلق به اسطوره‌شناسي رمانتيک متأخر گواهي مي‌دهد؛

ب) دوم؛ چيزي که وظيفة آوانگارد هنري را توسعة آفرينش پروژه‌هاي ايدئولوژيک و منفردسازي نيازهاي برآورده‌نشده‌ مي‌بيند؛ نيازهايي که بعداً برآوردن‌شان به معماري (نقاشي، شعر، موسيقي و مجسمه‌سازي که قادر به تحقق اين هدف ولي در سطحي کاملاً ايدئال بود) سپرده شد؛

ج) سوم، چيزي که در آن ايدئولوژي معماري، تبديل به ايدئولوژي براي برنامه مي‌شود. اين مرحله به‌نوبة خود در بحران واقع است و پس از بحران 1929 با بسط نظريه‌هاي ضدادواري و فهم بين‌المللي سرمايه جايگزين شده است؛ و به نظر مي‌رسد که پس از آغاز برنامة پنج‌سالة اول در روسيه، عملکرد ايدئولوژيک معماري، امري اضافي يا امري محدود به وظايف پسگام، يعني وظايف مربوط به مفهومي حاشيه‌اي باشد. به این ترتیب، فرم معماری محصول فرایندهای ماشینی‌ای است که که نظام فهم بین‌المللی سرمایه پیشنهاد و دیکته می‌کند.

شهر و نظام سرمایه‌داری

تافوری در رویکردی نئومارکسیستی و مبتنی بر حفظ ارزش‌های آن، نگاه انتقادی خود را معطوف به نظام سرمایه‌داری می‌کند. وی سرنوشت معماری، شهرسازی و نظام سرمایه‌داری را به‌هم گره خورده می‌داند و بیان می‌دارد سرنوشت جامعة سرمايه‌داري به‌هيچ‌وجه خارج از طراحي معماري نيست. ايدئولوژيِ طراحي فقط به‌مثابه امر ضروري براي يکپارچه‌سازي سرمايه‌داري مدرن در تمامي ساختارها و روساخت‌هاي وجود انساني است؛ همان‌گونه که توهم قادر بودن به مخالفت با آن طراحي، با ابزارهاي نوع متفاوتي از طراحي و يا ضدطراحي‌ راديکال، چنين است (تافوری، ۱۳۹۶: ۱۶۳).

معماري مدرن، با تبديل خود به حاملي از ايدئال‌هاي عقلاني، در چارچوب استراتژي سياسي مستقل، سرنوشتي براي خود ترسيم کرده است که به‌موجب آن طبقة کارگر تنها در مرحلة دوم تحت تأثير قرار مي‌گيرد. اجتناب‌ناپذيري تاريخي اين پديده مي‌تواند شناخته شود؛ اما به همين نحو، ديگر پنهان‌سازي اين واقعيت غايي ممکن نيست که انتخاب‌هاي معماران را بيهوده دردناک عرضه مي‌کند که با نااميدي به ايدئولوژي‌هاي انضباطي تعلق دارد.

شهرسازي مدرن -نظر به اينکه کوششي آرمان‌گرايانه براي حفظ فرم شهر و يا به عبارت دقيق‌تر براي حفظ اصلي از فرم در چارچوب پويا‌شناسي ساختارهاي شهري است- قادر به تحقق بخشيدن به مدل‌هاي خود نبوده است؛ و بااين‌حال در چارچوب ساختارهاي شهري، کل مشارکت آوانگاردِ تاريخي با آبستني خاص به حيات ادامه مي‌دهد. شهر به‌مثابه تبليغات و ساختار خودمبلغ، به‌مثابه گروهي از کانال‌هاي ارتباطي، به ‌نوعي ماشين مبدل مي‌شود که بي‌وقفه پيام مي‌دهد: نامعلومي به‌خودي‌خود فرم خاصي يافته و به‌مثابه تنها امر معلومِ ممکن براي شهر به‌مثابه کليتي عرضه شده است. به اين نحو براي اينکه فرم منجر به حياتِ زبان توسعه شود، مورد مبادرت قرار گرفته است تا آن را به تجربه‌اي مشخص از حيات روزمره تبديل کند.

با اين پرتو، چه چيز از نقشي که معماري ازلحاظ تاريخي ايفا کرده است، باقي مي‌ماند؟ تا چه حد غوطه‌وري معماري در فرايندها، آن را به‌مثابه عامل محض اقتصادي‌ نشان مي‌دهد؟ و تا چه حد تصميم‌هايي که در حوزة خاص خود گرفته شده است در سيستم‌هاي بزرگ‌تر انعکاس مي‌يابد؟ وضعيت امروز معماري، يافتن پاسخ‌هاي منسجم به اين پرسش‌ها را دشوار مي‌سازد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ گوی و لابیرنت؛ آوانگاردها و معماری از پیرانتزی تا 1970 ـ مانفردو تافوری
استقلال دیسیپلین معماری و کنشگری سیاسی و اجتماعی معمار ـ رضا عسگری
کتاب خانه ی اتووود ـ معماری و یوتوپیا: طراحی و توسعه ی سرمایه داری ـ مانفردو تافوری
کتاب خانه ی اتووود ـ ونیز و رنسانس ـ مانفردو تافوری
تراشه های کانسپچوال ـ مانفردو تافوری؛ مدرنیته به مثابه وضعیت محدود و یوتوپیا به مثابه امر ایدئولوژیک
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group