ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
ماشين آلات رباتي در زمين هاي كشاورزي
تراشه های کانسپچوال ـ پال گلدبرگر، رکود اقتصادی، عبور از تاریخ و بازگشت به عقل کمینه گرا
اتووود کلاسیک ـ خانه ی کالوِت ـ آنتونی گائودی
کتابخانه ی آب برفراز کوهِ کتاب؛ همْ رسشِ آب و سکوت و روایت و سفر روی جُلجُتایی سبز
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
ایمان آگاه
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مجموعه چندمنظوره یاس هنگام
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد شیراز
    سال طـــــراحی : 1388
    مـــــــــــــــــکان : تهران - میدان رسالت - خیابان هنگام
    کـــــارفـــــــــرما : نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1388/10/16
    مســــــــــــاحت : 200000
    تعـــداد بازدیـــــد : 6616
    محــــدوده سنی : 32_33
    نــــوع کاربـــــری : تجاري
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : علی صداقت - امیرحسین همتی - رضا اسلامی
     ایده های طراحی : روند طراحی و مبانی نظری پروژه: " بازار جدید تهران " توجه اولیه طراحی این مجموعه با عنوان " مجتمع تجاری مبل شرق" معطوف به خلق یا باز تولید معانی فضایی تجاری عمومی با کیفیت و کارکردی در مقیاس شهری، در چارچوب الگوواره های مورد استفاده در سطح بین المللی بودو با شاخصه های تفکیک گرا و نهایتاً فضاهای متکثر. ناهمخوانی میان بن مایه های ذهنی گروه معماری و ریشه های شکل گیری فضاهای طراحی شده در آلترناتیو های نخستین به هنگام پردازش نهایی در مرحله فاز صفر، روند طراحی را متوقف ساخته و گروه را وادار به بازخوانی برنامه طراحی از ابتدا و توجه به تولید فضاهای "ایرانی" کرد ـ آنچه با توجه به کیفیات بصری در نمونه های موردی به آلترناتیو های بخش دوم منجر شد. تلاش برای رسیدن به شکلی از معماری با ذائقه ای ایرانی بود که تضاد و تعارضی با تفکر طراح نداشته باشد . در این مرحله حتی عنوان پروژه نیز به " بازارکالای خانه تهران" تغییر یافت. تغییر جهت به سمت ایجاد فضای جامع درون نگر، آلترناتیو «الف ـ 1ـ3»را که قابلیت انطباق بیشتری با سویه جدید طراحی داشت ، به آلترناتیو«ب ـ 1ـ1» از دور دوم طراحی تبدیل کرد. بازخوانی نمونه های بازارهای قدیم ایرانی به مشاهده تشابه میان گونه تجاری مورد طراحی و فضای تیمچه در معماری پیشین ایران انجامید. بنابراین امکان برداشت کالبدی نیز میسر می نمود؛ فضای باز میانی تیمچه که اکنون در مقیاسی بسیار بزرگتر از ابعاد متداول سنتی اش مطرح بود در حکم یک حیاط شهری یکپارچه درون پروژه طراحی شد تا دغدغه های معماری زمانه خود را نیز پوشش داده باشد.علاوه بر این ، پیرو ارجاعات کالبدی به این فضاها و توجه به پوشش گنبدی تیمچه ها و چارسوق های بازار ودر راستای تاکید بر میانسرای وحدت گرا، مناسب ترین تبلور تجسمی این اهداف در کار بندی دیده شد، یک ساختار سازه ای ـ فرمی وحدت گرا که این بار با دستاورد های تکنولوژیک زمان خویش به صورت واژگون بر پا می گردد تا ضمن پاسخ گویی به همه مسایل گفته شده و همچنین بازنمود زمانی مناسب ، با نوعی خرق عادت (از حیث مقیاس و جهت) به کشش و جذابیت مورد نیاز فضای تجاری نیز افزوده باشد. تضاد شکلی میان نمود بیرونی و فضای میانی حاصل تاثیر یکی از تفکرات پایه ای معماری، قائل بر پیدایش و نمو معماری در تعامل میان پوسته و هسته بود. پوسته در برخورد با فضای شهری پیرامون به جداره های راستخطی قائم با نمودی از تکرار وحرکت تبدیل گشت و هسته در پی توجه به تقابل میان فضای آرام خانه ( که بیشتر به صورت خاطره ای دور در ذهن ما وجود دارد ) و تحرکات شهری، به سوی منحنی های نرم و آرام متمایل شد تا بیان قوی تری ازآرامش و اعتما درا درذهن مخاطبینی که برای خرید کالای خانگی در آن حضور می یابند، پدید آورَد (امیدی به بازگشت فضای نوستالژیک خانه های قدیمی درصورت خرید ازاین بازار). طرح مورد بحث هر چند پاسخی در خور برای برنامه طراحی می نمود ، گروه معماری جان مایه ایرانی فضا را به تمامی دست یافته نمی دید، بنابراین بار دیگر با توقف روند طراحی و مطالعات دقیق تر(این بار در زیر ساخت های) نمونه های مرجع، مواردی از قبیل توسعه پذیری غیر خطی، الگوی رشد (عمدتاً فراکتال) و نظم مشترک " ساختاری/ سازه ای / فرمی" در قالب بنیان های (خودآگاه ـ ناخودآگاه) تفکر طراحی شناخته شد که با بررسی نتیجه پژوهش های اندیشمندان ایرانی و غربی در دستاوردهای هندسی معماران ایرانی و با ارجاع به یکی از ظریف ترین الگو های توسعه هندسی، به تدوین دوباره آلترناتیو الف-4- 3 پرداخت. ساختار هندسی مذکور به رغم پیچیدگی های ظاهری ، به سادگی قابل دریافت است (هرچند با مطالعه بیشتر در قواعد ریاضی اش (به ویژه در ارتباط با علوم طبیعی) به عظمت و پیچیدگی ذهنی آفرینندگانش پی می بریم). در واقع از جای گشت ساده دو سطح (هندسی مشخص که مکمل یکدیگرند (بادبادک و پیکان) (به الگو های رشد گوناگونی می رسیم که اشکال بی شماری را می توان با آنها پدید آورد. همان گونه که در شکل مشخص است ، الگوی مورد استفاده گروه طراحی در این پروژه با تلفیق سطوح مبنای پیش گفته به ایجاد دو مدل پاپیون و الماس می رسد و با همچین کردن 3 الماس و یک پاپیون یک ده ضلعی بزرگ تر را تولید می کند، نوعی گره چینی با الگوی نمو ده تایی، که در نوع خود بی نظیر است . این الگو علاوه بر امکان انطباق تقریبی با شکل زمین ، آلترناتیو پیشپن را از لحاظ هندسی نظام مند نموده، و از جهت استفاده از سطح، بهینه ساخته است، همچنین منطق سازه ای پروژه را نیز در خود دارد ـ به نوعی که با دال های پس تنیده بتنی بر روی شبکه ای از ستون ها با دهانه های پانزده متری ، به راحتی قابل اجراست . اما قابل توجه آنکه الگوی یاد شده نظام حرکت درون فضا (سیرکولاسیون) را نیز بر مبنای ساختار خود انتظام می بخشد، که بدون ایجاد محدودیت در زمینه طراحی و بر مبنای انتخاب و خلاقیت معمار ، به سان یک تابع ریاضی" داده" او را در تعامل با ساختار خویش به "خروجی" انتظام یافته ای تبدیل خواهد کرد. به این ترتیب گروه طراح معماری اهداف و مبانی فکری خویش را به صورت حد اکثری در این آلترناتیو تحقق بخشیده و برگزیده است. حیاط یاد شده در واقع از دیدگاه معماری نقطه اوج پروژه به شمار می رود. ارجاعات چنین فضاهایی در معماری گذشته ایران بی شمارند، همان گونه که اشاره شد در این بازار نو می توان آن را بازنمودِ فضای باز میانیِ تیمچه ها و سراها در بازارهای کهن ایران دانست. این حیاط ها قلب تپنده مجموعه های شکل گرفته در اطراف خود هستند، عامل وحدت بخش فضاهای مجاور که در عین حال امکان تعریف شخصیت مجزای هر یک را در کنار دیگران فراهم می آورد. همچنین از آن ها برای برگزاری مراسم گوناگون مردمی (اعم از ملی و مذهبی) نیز استفاده می شده است. از دیگر سو در سطح شهر چنین امکانی در " واشدگاه ها" جستجو می شد، که در ابتدا فضاهای باقی مانده غیر کالبدی بوده و در دوره های متأخرتر به میدان های طراحی و ساخته شده تبدیل شدند.میانسرای مورد بحث در این بازار دقیقاً در جهت نیل به چنین هدفی از یک سمت گشوده شده تا با پلکان و فرم دعوت کننده اش حتی رهگذران را نیز به تجربه فضایی خویش وا داردريال و در سطحی بالاتر از تراز اتفاقات عادی شهر مکانی برای تجمع، تعاملات اجتماعی، جشن ها و سوگواری های مردمی و حتی گذران لحظاتی آرام را فراهم کند، همچنان که در گذشته چنین بود.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
علیرضا امتیاز "مدیر اتووود" ( 1388/10/16 ) :

اگر پلان و پرسپکتیو های بیشتری از پروژه بذاری درک بهتری از فضای آن پیدا میکنیم

عاطفه محرری ( 1388/10/16 ) :

حجم از مدول جذابی شکل گرفته که فکر میکنم با

وجود جذابیت فرم،  ورودی اگر از خود سیستم مدولار

تولید می شد به راه حل بهتری رسیده بودیم؛

فضای داخلی باید جذاب باشه، پس اگه ممکنه چن  تا دید داخلی هم اضافه کنین

ممنون :)

امين حشمتی ( 1388/10/16 ) :

اگر چه يك از هزار رو ارئه كرديد اما هندسه ي زيبا و چشم نوازي داره مخصوصا در پلان كه متاسفانه كاربر تنها بخشي از آن را درك خواهد كرد

عبدالوهاب زنگنه ( 1388/10/18 ) :

به نظر خیلی جذاب میاد ولی متاسفانه خیلی تصاویر کمه لطفا مدارک بیشتری بذار

خیلی با مزه است البته نه در پلان

بهناز زنگنه نژاد ( 1388/10/20 ) :

ایمان جان، مثل همیشه دیگرگونه اندیشیدنت رو دوست دارم. با نظر عاطفه درباره ی ورودی و فرم آن موافقم. با توجه به سیستم پیمون داری که در تصویر یک قابل مشاهده است و اشاره هایی که به پوشش سبز شده است، به نظر می رسد فضای مفرح و جذابی در درون در انتظار مخاطب است که در صورت امکان ما را از تجربه اش محروم نکن لطفا. اگر به مرحله ی اندیشیدن به متریال ها و جزییات اجرایی هم رسیده ای، لطفا بنویس که بسیار برای مخاطبان به خصوص دانشجویان جالب است.

بهناز زنگنه نژاد ( 1388/10/20 ) :

می دانم از آن پروژه هایی است که پلان برای درک فضایش، الکن است. اما از پلان احساسی نسبت به کلونی های تکرارشونده ی مملو از حیات دارم. لطفا کروکی هایی از درون به خصوص حیاط ارایه بده. با سپاس

ĩرش ديلمي " دبیر بخش تاریخ معماری" ( 1388/10/20 ) :

باز هم یک کار متفاوت که غیر از این هم از تو انتظار نمیره

فقط تصویر اول به دلیل زاویه تصوری متفاوت از تصویر دوم را به ذهن می رسونه.

کاش در صورت امکان تصویرهای بیشتری رو اضافه کنی

مرسی  تو آهنی

تيم اتووود ( 1388/12/07 ) : معمار گرامی
با توجه به برگزاری همایش تحلیل آثار معماری در اسفند ماه هرگونه انتقاد یا نظرات سازنده در زمینه نحوه برگزاری و انتخاب آثار را میتوانید در فورم نقد در لینک زیر بیان فرمایید.
http://www.etoood.com/Security/Forum/PostList.aspx?trfkey=81&frmfkey=19
مدیا دانش کار ( 1389/07/16 ) : واقعا کار زیبا و جذاب و متفاوتی است
فکر می کنم فضای داخلش باید خیلی جذاب باشه
ایده هاتون از همون اول برام جالب و جذاب بود
اگه تصاویر بیش تری بذارید بهتر می شه فضا رو درک کرد
فروغ غلامی ( 1389/08/27 ) : درود.
خیلی جالبه .

در نگاه اول کاملآ آدم رو به سمت خودش می کشه .

مطمئنآ فضای داخلیش جذاب تره .

فقط ورودیش از این زاویه که تصویر 1 نشون می ده انگار یه کمی ناهماهنگی با نما داره.

در کل کار خیلی خوبی به نظر می آد .

موفق باشید .
رضا کرمی ( 1389/12/26 ) : ورودی خیلی خوب تعریف شده و در کل عالیه
امیر نسیمی ( 1390/02/07 ) : کار قشنگیه به شرط اینکه اجراش کنن!!!!!!!!! ولی جسارت طراح ایول داره
محمدرضا طوفان ( 1390/08/01 ) : به نظر من نزدیک بودن جداره های بزرگ پروژه به گذر سواره به عنوان یک عامل منفی در معرفی کیفیت جداره های زیبای این پروژه زیباست.
م معيت ( 1390/12/13 ) : "وقتی که فرم خالصی تا حد ... تکرار می شود،آن فرم نه تنها یکنواخت نیست ، بلکه عالی است؛ به ویژه اگر به طرز زیبایی به جزییات آن پرداخته شده باشد، ..."
چارلز جنکس
مريم شيرزاد ( 1391/09/26 ) : خوش به حالتون استاد...چه قدر از کاراتون تعریف میکنن.....چه قدر خوبه که آدم استادی مثل شما داشته باشه!!!!!!!
نصیبه اورنگ ( 1391/11/20 ) : خیلی خوشم اومد.
خسته نباشید
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group