ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
اُ اِم اِی: ناخالص، فاقد تشریفات، بدون ساخت
معمارْستاره ها به روایت اتووود ـ ارو سارینن
تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو و کنشگرایی؛ قدرت به رغم قدرت
لوسین هرو و لوکوربرزیه؛ ثبت آثار پدر خوانده ی مدرنیسم
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
سعید بشارتی فر
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مسابقه طراحی سر در ورودی محور مشهد-نیشابور
    دانشـــــــــــگاه : موسسه ĩموزش عالی توس مشهد
    سال طـــــراحی : 1390
    مـــــــــــــــــکان : مشهد -ورودی محور مشهد نیشابور
    کـــــارفـــــــــرما : شهرداری مشهد
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1390/08/19
    مســــــــــــاحت : 800
    تعـــداد بازدیـــــد : 5254
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : تیم طراحی (لیدا لینی ،مریم دانا)
     ایده های طراحی : روند طراحي: هدف اصلي و نهايي طراحي رسيدن به كيفيت محيطي است كه بالا ترين حد كيفيت زماني محقق ميشود كه پديده يا طرح بيشترين تعلق خاطر را در مخاطب ايجاد كند كه رسيدن به اين مهم با سمت وسوق دادن سه مولفه ي عملكرد – فرم – معنا به ايتمهاي زير ميسر ميشود: -فضا بيشتر انسان را مخاطب قرار دهد -نيازهاي وي را بر طرف كند و ظرف مناسبي براي الگوهاي رفتاريش باشد. -معناي بيشتري را براي بيننده و استفاده كننده داشته باشد. -طراحي ورودي با ويزگي هاي خاص از ديگر ورودي ها متمايز شود و وسازگار با مختصات شهري خاص خود باشد. بررسي تعلق خاطر در شهر مشهد: زیارت دیدار یار وترک اهل ودیار میباشد.وجهت هموار نمودن این مسیر یعنی سیر از ظاهر به باطن وایجاد امادگی روحی لازم است در طول مسیر ورودی شهر مشهد بستری فرهنگی با به نمایش در اوردن عناصر سمبلیک که ذهن را معطوف امام نماید فراهم نماییم. بارز ترین ویژگی حضرت رضا مقام امامت(هشتمین امام) اوست که تذکرویاداوری ان به انحاو مختلف می تواند ضمن ارتقاء اگاهی ومعرفت زوار٫به نوعی اموزش عمومی وارتقا کیفیت می انجامد. همه سخنان اهل بیت نور است.حدیث سلسله الذهب از گران بها ترین سخنان نورانی امام رضا(ع) است.سلسله در لغت به معنای زنجیر ورشته طلا وذهب به معنای طلا و سلسله التذهب یعنی رشته طلای به هم پیوسته. "کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی. بشرطها و انا من شروطها." کلمه توحید (لا اله الا الله) دژ و حصار محکم من است. هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل قلعه و حصار من شود، از عذاب من در امان است. اما در صورتی که به شرط‌های آن عمل شود، و من یکی از آن شرط‌ها هستم. معنای این روایت این است که توحید همراه با نبوت ٫معاد وامامت انسان را نجات میدهد اما به شرط شیعه دوازده امامی بودن قبول وباور ولايت داخل شدن در حريم امن و امنيت را در بر دارد. ایجاد حس حریم امن در مفهوم کل طرح به منظور نمایاندن القای حس امینیت وامکان حرکت ارام وبا وقار وبه دور از فشار واسترس در عین سرعت بالا . ازمفاهیم دست دادن میتوان به القای حس امنیت و ارامش زمانی که مادر دست کودک را میگیرد اشاره کرد و نیز زمانی که دو فرد به یکدیگر دست میدهند میتواند حسی از ارامش را به هم منتقل سازند از مفاهيم ديگر دست دادن ميتوان به بستن عهد و پيمان توجه كرد كه القاي حس اطمینان را دارد. مفاهيم كليت طرح: - در اين فضا فرم و محتوا با هم عجين اند به طوري كه محتوا در پديده نهفته و خصلت عيني و ذهني دارد و عملكرد ان فايده ي طرح و ارزش يك پديده است. ايجاد حس مكان قوي و پر معنا و نيز پيوسته و كامل:- با تقويت ادراك بصري كه مهم ترين ادراك ماست با ايجاد امكان حركت در فضا نقش مهمي را دربه وجود اوردن حس مكان قوي ايفا كرده است. - يادمان سازي و ايجاد محرك هاي بصري: در طراحي با رعايت و در نظر گرفتن ميزان محصوريت فضايي و در نظر گرفتن لبه ي فضا(تعريف شدگي فضا) به اين مهم رسيده شده است. - مهم ترين حس القا شده به مسافر: القاي حس ورود به لحاظ رواني و فيزيكي و عيني تاثير سرعت بالا ي حركت در اين فضا كه مدت زمان حركت در فضا را كم ميكند بر طراحي: طرح بايد به گونه اي پيش رود كه فرد در اين مدت كوتاه دسلسله مراتب فضايي را در عين يكپارچگي درك كند كه اين مهم در طراحي با ايجاد محصوربت – يكمرتبگي – تنگ و گشاد شدن فضا – سر پوشيده و مسقف بودن وايجاد سايه روشن عناصر سازنده و مفاهيمشان در طرح: - در معماری به ویژه معماری سنتی ایران غالبا ورود از محیط خارجی بنا به درون ان از طریق یک سلسله فضاهای مرتبط به هم که مجموعا فضای ورودی را تشکیل میدهد صورت میگیرد. اثر عقب نشینی ویا جلو امدگی ورودی موجب تبدیل ورودی از یک سطح به یک فضای تعریف شده است.یعنی در یک واحد معماری ورود از طریق عبور از یک مسیر درون یک سلسله فضاها صورت میگیرد که به تدریج از بیرون به درون از عمومیت فضاهای واسطه کاسته شده ومحرمیت انها افزوده می شود. - نمايش خضوع در بدو ورود -ایجاد فرو رفتگی در ورودی های هر سمت برگرفته از فرم ورودی های قدیم معماری ایرانی –اسلامی به منظور القا حس خوش امد گویی وپذیرندگی وحرکت با وقاروهدایت وجهت دهی به مسافران در وهله ی اول روانی وسپس عینی وفیزیکی در ورودی شهر. - ایجاد القا حس امنیت وایجاد کریدور بصری وادراکی بین فضای داخل وخارج - مسقف در نظر گرفته شدن طرح با توجه به حدیث سلسله التذهب ومفهوم ان (کلمه توحید دژ وحصار محکم من است٫هر کس ان را بگوید داخل حصار من شده واز عذاب در امان هست) - طراحی سر در به گونه که موجب القا حس تعظیم در برابر ورود به فضایی مقدس وتاریخی میشویم .تظیم در برابر بارگاه حرم حضرت رضا (ع)که نشان دهنده حس ارادت-احترام-هدایت وبدرقه است. - نشان دادن عدد هست در طراحی نمای سردر با توجه به اینکه بارز ترین ویژگی حضرت رضا(ع)مقام امات ایشان است. - طراحی بر پایه ایده های سنتی برای ایجاد تعلق خاطر بیشتر نسبت به فضای طراحی شده برای درک راحت تر وسریعتر وایجاد حس ماندگاری اثر در اذهان وحتراز از لغو وبیهودگی در طرح. -استفاده از سه عنصر نور –اب-رنگ اب:نماد زندگی وحرکت٫طراحی اب نما در طرح سر در به مفهوم بدرقه مسافر و وداع به امید زیارت دوباره در مسافرین رنگ:توجه به حدیث سلسله الذهب با معنی(زنجیر طلا) ورنگ طلایی گنبد حرم حضرت رضا (ع) در نتیجه استفاده از این رنگ در طراحی نما وهمچنین رنگ فیروزه ای با توجه به اهمیت این رنگ در معماری سنتی ایرانی –اسلامی وهمچنین اهمیت این رنگ در شهر نیشابور نور:اهمیت مفهوم نور در معماری اسلامی وتقدس ان در طراحی ها - استفاده از مصالح بومی وهماهنگ با شرایط اقلیمی در طرح سردر با توجه به الودگی محیطی بسیار زیاد محیط. سازه پيشنهادي طرح: سازه پيشنهادي جهت اجراي طرح نمونهاي از سازه هاي فضا كار ميباشد. دلايل انتخاب اين سازه جهت اجرا: -"ارزان تر بودن" استفاده از سازه فضایی در مقایسه با دیگر انواع سازه ها - قابلیت "انطباق و همپوشانی فرم سازه فضایی" با اشکال مختلف معماری - قابلیت "تولید صنعتی" قطعات به صورت پیش ساخته - امکان انتخاب "تکیه گاه های سازه فضایی بدون رعایت نظم خاص" - قابليت پوشش فضاهاي وسيع با حداقل تكيه گاه در اطراف و بدون استفاده از تكيه گاه مياني يا استفاده به صورت حداقل -مقاومت بسیار زیاد انواع مختلف سازه های فضایی در مقابل بارگذاریهای سنگین متمرکز یا نامتقارن جهت متريال پوششي هم از بتن هبلكس مي شود دلايل انتخاب اين متريال جهت پوشش: - کار کردن با بتن سبک ( هبلکس ) بسیار آسان است -. در مقابل آتش بسیار مقاوم است و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارا می باشد. - عایق گرما، سرما، صدا و مقاوم در برابر زلزله - با توجه به ابعاد و سبکی و راحتی نصب بلوک های هبلکس در همه ضخامت ها، سرعت اجرای هبلکس نسبت به سایر مصالح به 3 برابر بالغ می گردد.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
امیررضا اسماعیلی ( 1390/08/19 ) : خسته نباشید . کار خوبی شده و احساس خوشامد گویی رو به خوبی منتقل می کنه . ولی فکر می کنم در مقیاسی که کار قراره اجرا بشه حجم دچار مشکل میشه ، عرض معبر حدود 64 متره و طراحی هر سازه ای به خودی خود می تونه منجر به خلق یک حجم غول و زمخت بشه ؛ طرح شما اگرچه زمخت نیست و با فرم نرمش بخشی از این نقیصه رو جبران کرده ولی حجم بسیار صلب و سنگینی داره ، مثل توده ای که به سختی پیچ خورده و حفره ای در داخلش ایجاد شده . تفاوت ابعاد قوس ها هر چند طرح رو از یکنواختی خارج میکنه ولی باعث میشه که بیننده در ابتدا دچار سردرگمی در شناسایی طرح بشه ، با دیدن طرح از پرسپکتیو انسانی اول از همه نقوش هندسی ریتمیک نظر انسان رو به خودش جلب میکنه ولی از طرف دیگه قوس بزرگ ردیف مقابل نمیذاره که چشم حرکتش رو ادامه بده و دست آخر هم هیچ کدوم از این ها به عنوان یک نماد و عنصر شاخص در ذهن انسان باقی نمیمونه چون دائم در کشمکش با همند و میخوان توجهات رو به خودشون جلب کنن .
در ضمن فکر می کنم تعداد لاین های رفت و برگشت 5 تا بود درسته ؟! ( خدا نکنه ما اشتباه کرده باشیم :D )
بازم بهتون خسته نباشید میگم چون میدونم زحمت زیادی کشیدید مخصوصا دست تنها . راستی شما تونستید رتبه ای کسب کنید ؟
مصیب مرادی ( 1390/08/19 ) : شیرین کام باشید.....
سعید بشارتی فر ( 1390/08/20 ) : باسلام خدمت جناب اسماعیلی
ممنونم از توجه و نظرتون.
در خصوص حجم بزرگ کار می تونم بگم هیچ کس هیچ وقت در زیر گنبد حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین گنبد سلطانیه احساس حقارت و عدم وجود امنیت نمی کند هیچگاه حجم مقیاس بزرگ کار نقطه ضعف کار نیست و اگر به خوبی با ان برخورد شود می تواند یکی از گزینه های درست در جواب مسئله باشد ....در طرح فوق سعی شده است که حسی شبیه به حس زیر گنبد و بدو ورود و خروج در مخاطب ایجاد شود حسی که در فضا های مقدس به ان می رسد.
در طرح سعی شده است که طبق حدیث سلسله الذهب پیوستگی و یک پارچگی ایجاد و از افرینش فرم های که منقطع پرهیز شود.
در صورتی که نسبت عرض و ارتفاع به خوبی رعایت و تناسبات ان منطقی باشد احساس غول اسا و زمخت بودن در طرح ایجاد نمی شود.
در خصوص ماندگاری فرم در ذهن .... غالبا فرم های در ذهن ماندگار می شوند که از تکرار و ریتمیک بودن مبرا باشند نیت از تفاوت در قوس های طاق های ورودی و خروجی گریز از یکنواختی و تکرار بوده است و همچنین خوانای بهتر دروازه ها و گیت ها ... مخاطب در بر خورد اول با طرح فرم کلی و بعد از نزدیکی به ان نسبت به موقعیت قرار گیری جزئیات ان را درک می کند.
طبق حدیث سلسله الذهب سعی شده فرم ارائه شده دارای پیوستگی باشد.... الزاما پیوستگی در امتداد خطوط در راستای هم نیست ...جنس خطوط می تواند پیوستگی ایجاد کند و از سر در گمی مخاطب جلوگیری کند. طبق بررسی حدیث باید از ایجاد فرم های منقطع پرهیز کرد .
شاخصه اصلی طرح نسبت به ماندگاری ان در ذهن.....در مقیاس کلان ،فرم کلی و همچنین در مقیاس خرد، حس فضای زیر گنبد می باشد.
و نیازی به ایجاد یک المان به عنوان عنصر ماندگار در ذهن نیست.شاید همان حس فضای زیر گنبد هم نوستالژی و جواب خوبی برای مسئله باشد.
در خصوص مسیر های حرکتی سواره طبق ضوابط و مقرراتی که از سوی ستاد ارائه شد محدودیت خاصی در حفظ شرایط وضع موجود نبود.
متاسفانه طرح مورد قبول واقع نشد و طرح های که شاید مساحت ان چیزی بالغ بر 15 هکتار می رسید نفرات اول تا سوم شدند.
جا داره همین جا از داوران تشکر ویژه بکنم از این حسن انتخابشون .....باشد که طرح های انتخابی اجرا شود.
در انتها از توجه حنابعالی صمیمانه سپاس گذارم.
.
.
.
از جناب مرادی هم ممنونم.
سارا آقاسی زاده ( 1390/08/20 ) : سلام اقای بشارتی فر .... خسته نباشید . من هم همراه با دوستم تو این مسابقه شرکت کرده بودیم .... شما از جریان همایش و دادن جوایز اطلاع داشتید؟؟ چون هیچ اطلاع رسانی انجام نشد .... طرح های برنده های اول تا سوم رو که ظاهرا 4 گروه هم بودن از کجا دیدید؟... خیلی دوست دارم این طرح ها رو ببینم ... اگه لطف کنید ممنون میشم
سعید بشارتی فر ( 1390/08/21 ) : با سلام سرکار خانم اقاسی زاده ..
بله کاملا بر روند برگذاری نمایشگاه و همایش اشراف داشتم
....مکان نمایشگاه در فرهنگسرای کودک واینده کوهسنگی مشهد از شنبه تا امروز برگذار شده بود.
همایش و اهدای جوایز در روز چهار شنبه در سالن همایش الماس کوهسنگی انجام شد.
البته اطلاع رسانی در سایت ستاد بهساز انجام شده بود.
سارا آقاسی زاده ( 1390/08/21 ) : بله منم مطلع بودم ... نمایشگاهشم رفتم ... ولی اینکه همایش چه ساعتی و کجا برگزار میشه رو که تو سایت اعلام نکرده بودند فقط گفته بودن چهارشنبه ... خیلی حیف شد که نتونستم بیام .... پس عکس پروژه ها رو همونجا دیدید آره ؟
سارا آقاسی زاده ( 1390/08/21 ) : ایده هاتون و خوندم .... روند تبدیل ایده به فرم خوبی داشتید .... ضمن اینکه برام جالب بود که ایده اولیه طرحی که واسه این مسابقه داده بودم کمی شبیه کار شما بود اینکه ورودی به عنوان یک دست حمایتی بر سر مسافرینی بود که به شهر وارد یا ازون خارج میشن که البته به دلایلی کنار گذاشته شد .... از ایده هاتون قسمت یکپارچگی ای که از حدیث استفاده کرده بودید رو خیلی به نظرم جالب اومد و دیگری استفاده از آب و مفهومی که برای یک مسافر داره .... مثل اینکه زیادی صحبت کردم .... خوشحال میشم نظرتون رو به عنوان کسی که تو طراحی این مسابقه بوده راجب کار من و دوستم بدونم....امیدوارم موفق باشید
سعید بشارتی فر ( 1390/08/21 ) : من در نمایشگاه از کار های اول تا سوم مطلع شدم و همان جا با دقت بیشتر به کار های برگزیده نگاه می کردم .به نظر من کار های بهتری هم وجود داشت که می توانست نامزد کسب مقام اول تا سوم باشد.اولین و بارز ترین نقصی که کار های انتخابی داشتند مقیاس عظیم انها بود.(حدود هکتار 15)

ممنونم از اینکه حوصله کردین و بخش ایده های طراحی رو با دقت مطالعه کردین.....صمیمانه سپاسگذارم.
پيمان اسحاقی ( 1390/08/23 ) : باسلام مفهومي را كه تئوري محض است و مربوط به مفاهيم غير محسوس (حواس پنجگانه) است را شما تبديل به فرم كرديد كه محتوا بر فرم به صورت مستقيم تاثير گذاشته تبريك ميگم به اين طرحتون
سعید بشارتی فر ( 1390/08/24 ) : ممنونم جناب اسحاقی....پایدار باشید.

سامان زارع ( 1390/08/29 ) : خسته نباشی سعید جان
سعید بشارتی فر ( 1390/08/30 ) : مرسی سامان جان
یه میل بهم بزن
[email protected]
احمدرضا وثوق ( 1390/09/17 ) : سلام معلومه رو کارتون وقت گذاشتید روند رسیدن به فرم خیلی خوب طی شده المان هایی که کارو شاخص کردن،فرم های پر و خالی،سلسله مراتب رسیدن به فرم(عرضی ،عمقی )، عقب رفتگی در قسمت ورودی و برعکس جلو آمدگی در لاین مخالف و....
مازیار فخرقاسمی ( 1390/09/19 ) : با سلام خیلی زیبا بود . چندم شد؟ بنظرم تعداد پایه هایی که به زمین اتصال داشت تامل بر انگیز بود .
عاطفه تاکی ( 1390/10/11 ) : alie ,khaste nabashiddddd.
مهدی جهانگیری ( 1390/11/19 ) : خیلی عالیه. هنر و خلاقیت و ذوق و اطلاعات و ...
موفق باشید.
سعید بشارتی فر ( 1390/11/22 ) : ممونم از لطف همه دوستانم.....
عذر خواهی منو در دیر جواب دادن پیام هاتون بپذیرید......پایدار باشید.
اشکان شهبازی ( 1390/12/22 ) : بازم قوس و گنبد اونم از نوع کلیشه و ایده گرفتن از معماری اسلامی خسته نباشین کار متفاوت تری انتظار میرفت کی از سطحی نگری دست بر میدارین ایا امام هشتم بودن انقد تاکید کردن داره یکم عمیقتر لطفا
مهدی صادق زاده تجرق ( 1391/05/26 ) : با سلام
به جهت تلاشتون خسته نباشید عرض میکنم.
به نظر معماری اسلامی-ایرانی فراتر از نمادها و نشانه هایی است که در ظاهر این بناها مشاهده میشه.استفاده از این نشانه ها به هر شکل ممکن و تطبیق اون در طرحمون صرفا با هدف رسیدن به حجم مورد نظر نه تنها نشان دهنده ی این نوع معماری نیست بلکه استفاده از این قوس ها و نمادهای مختلف از روی عدم شناخت نسبت به این مقوله است.
گرچه این موضوع بحث امروز و دیروز نیست بلکه چندین دهه است که معماران مختلف در این زمینه تلاش میکنند اما به نظر نتیجه ی قابل قبولی از این تلاشها دیده نمیشود.نمونه ی بارز این طرز تفکر که هر بنا یا المانی رو طراحی کرده و با چسباندن چندین نشانه آنرا در قالب یک طرح ایرانی-اسلامی ارائه دادن رو میشه در المانهای میادین شهری مختلف کشور مشاهده کرد.
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group