ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
تراشه های کانسپچوال ـ معماری و شهرسازی فاشیستی؛ از نوسازی اساطیری تا شهرزدایی ایدئلوژیک
قبله عالم، یا چرا سنت چپ این‌قدر به پاریس علاقه دارد؟
باغ هرنان دیاز آلونسو در لوس انجلس؛ سیبر ـ درامِ سبز
شهر به مثابه کنش انتقادی در پروژه "شهری در فضا"؛ آرمانشهری از ریکاردو بوفیل
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
داراب دیبا
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    سفارت ايران در برلين
    دانشـــــــــــگاه : لیژ بلژیک
    سال طـــــراحی : 1381
    مـــــــــــــــــکان : برلين/ آلمان
    کـــــارفـــــــــرما : Ministry of Foreign Affairs/General Office of Construction
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1389/02/02
    مســــــــــــاحت : 0
    تعـــداد بازدیـــــد : 11193
    محــــدوده سنی : 50_60
    نــــوع کاربـــــری : اداری
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : Project Team: Darab Diba, Djahangir Safavardi, Bahram Shokouhiyan, Djahanguir Bagherli, Saviz Binesh Project Manager: Aman Afkham Ebrahimi Structural Engineer: Hossein Banan German Local Consultant: Alfred Moller Office, Michael Peters, Ronald Faust Contractor: Adolf Lupp Gmbh+Co KG R.Smith
     ایده های طراحی : The Prospects of Work, and Berlin, with the dialogue and encounters it offered, marked the preparation of a special endeavor. We had, with all our memories and images from Esfahan, Yazd and Kachan, a predilection which could engender a subtle design. In fact in our heart, we had a great respect for a country who issued unique personalities of spiritual human considerations, in poetry, philosophy, technology, rationality and method. Goethe, Kant, Heidegger and in the other side of the mirror, Hafez, Mowlavi, Ghazali and all the great thinkers of both lands and culture. Somewhere, between east and west, more than a fusion, a reciprocity and exchange of ideas beyond ideals. Maybe we had discovered the other side of human soul, the hidden treasure of all intuition and elevation. Our history, our cultural heritage was like a source, a blossoming winter flower, floating in universal seas of apprehension. We had then in our design, to find a link where our respect and credentials could join our beliefs and where the realization could symbolize a metaphor of myths beyond culture. A search for an emotion where people of both lands could somehow feel the quintessence of some coordinate spiritual civilization, longing for interpretations of an algorythical path of a fleeting light of world. Therefore, considering all these elements, the design took shape, gathering ideas and thoughts of a systematic complex paradigm using ten key concepts: 1. Archetypal expression of lasting projection. Composition of austerity as higher meaning of existence. 2. Sense of unity. Centrality. Longing for Sublime. Unity beyond diversity by fluctuating universal forces of life. 3. space of remembrance and memories. Virtual metaphor of a worldview. Transcendence through the heaven hemisphere of all matters. 4. Geometry as the order of abstract metaphysics of thought. Order of spaces by rational human thinking. Related Axes. 5. Light as element of emergence. Constituent factor of all visuals. Source of life, sun, passages, ways, knowledge. 6. Transparency and space continuity. Vertical and horizontal link of all space perceptions. 7. The Tchahar Tagh. Curves of the sheltering sky. Paths of centrality and dialogue. Orientation of the route. 8. The Iwan. Metaphor of the encounter. Inviting gates. Transitional space of the passage from Zaher to Baten (visible/hidden) 9. Natural materials. Concrete and stones. Offering of nature and earth. Structure of order. White stones as modular receptacle of clarity. 10. The Persian Garden. Space of meditation, rest, peace. Water. Four channels of running water. Reflecting images. Mirrors. The Concept derives from the Tale The Form stems from the Concept Technology comes from Form Culture brings the Light

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
آرش بصیرت "سردبیر اتووود" ( 1389/02/09 ) :
ما در شرق به لحاظ ویژگی های فرهنگی خویش عادت داریم که به دنبال انتزاع و شهود در حرکت باشیم ولی عمق زمانی مطالب ما طبیعی است در صورتیکه در ضرب اهنگ پدیده های مد گونه غرب این مفاهیم هر روز در حال انفصالند و ایا این بدان معنی نیست که هر روز با تفاسیر مفاهیم، معماری هم باید تغییر کند؟ به اندازه کافی تنوع(اگر نگوییم اشفتگی یا غنا . . .) در بیان معماری وجود دارد و طیف ما از کوبیک صد در صد به پیچیدگی فوق العاده سیر می کند.
داراب دیبا در مصاحبه با چارلز جنکس؛ فصلنامه معماری شهرسازی شماره 70-71 سال 1382
سعید درنجفی ( 1389/02/21 ) : hozoor karhaye shoma dar site vaghean yek nemate !ba tashakor
داراب دیبا ( 1389/03/08 ) : برلین پایتختی تاریخی است و طراحی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن با چالش، انگیزه و عاطفه توأمان بوده است. فرآیندی از طراحی که در خلال آن، ارتباط با تاریخ، تعامل با جهان امروز و توجه به مسائل فرهنگی سرزمین خویش را با همدلی ویژه‌ای در ارتباط با کشور میزبان قرار داده‌ایم.
آیا ما شاعران و سرایندگان معنویتی هستیم که در آن خرد و استدلال جهان نهفته؟ آیا خواهیم توانست بدون استنتاج عقایدمان از بطن دانشها، سعی در دستیابی به اصل و جوهره عناصر و اشیا نماییم؟ در کجا می‌توان بایستگی لازم برای آفرینش فضایی را یافت که مکانها را معنی بخشیده و معماری به مفهوم حقیقتی والا را بیافریند؟
الگوهای ازلی ماندگاری آثار معماری را تداوم بخشیده‌اند؛ بنابراین، سعی کرده‌ایم خود را از گرایش‌های متفاوت دنیای امروز، که در سبکها، فردیت‌ها و ... نمایان می‌شوند، مبرا نماییم. در عین آنکه تمامی ما از نظریه پردازان شاخص زمان و از متفکران پیشگام معاصر تجربیاتی دریافته‌ایم: لوکوربوزیه، رایت، ون درروهه، تانگه، کان، اسکارپا، فاستر، گه ری، فتحی، آندو و سایرین.
ما در دوران جوانی، خردگرایی گفتمان روشمند کانت را برای توصیف وقایع و پدیده‌ها فرا گرفته، با نحله شاعرانه گوته آشنا شده بودیم؛ کنکاش مدرنیته و تفکر مدرن بر سر حقیقت را نظاره‌گر بوده، از دیگر سوی، دل در گرو نثر سعدی و شعر حافظ داده و به علم فارانی و عرفان مولوی باور داشتیم.
بنیان نمودن پلی که بتوان از طریق آن و از میان پیچیدگی‌های حاصل، از نوسانات رویکردها به سلامت عبور کرد، چگونه می‌توانست باشد...؟
حقیقت این است که نسل ما با وجود دیدگاه‌های جهانی گسترده‌اش، هنوز رابطه عمیق خویش با سرزمینش را حفظ نموده است. ما فرزندان همین جهانیم و نمی‌توانیم در این عرصه رنگارنگ و شگفت انگیز، فشارهای تاریخی را فراموش کنیم؛ جنگ جهانی دوم و دیوار برلین، سیاست‌های رایج، فقر، و جنگ‌ها و اغتشاش‌هایی را که هر یم به نوعی قرن ما را تحت‌االشعاع خویش قرار داده‌اند... .
و اکنون آلمان – سرزمین انسان‌های متعهد، اندیشمندان و شاعران – فضایی برای مواجهه فرهنگ‌ها و مبادله میان آنها را پیش روی ما قرار می‌داد. درواقع، کار طراحی در برلین موجب می‌شد از مسیری به تفکرات و آرمان‌های خود دست یابیم که سال‌های متمادی در جستجوی آن بودیم. اکنون دیگر احساس نمی‌کردیم که قادر به اهدای هدیه‌ای به جهان نیستیم؛ جهانی همواره در حال تغییر، که تمایلاتی مبهم را پوشش داده‌اند.
دورنمای طرح و چالشی که برلین پیش روی ما نهاده بود نویددهنده سفری پربار بود. تصاویری که از اصفهان، یزد و کاشان در اذهانمان نقش داشت مزیتی بود که می‌توانست مولد عمل آگاهانه ما شود. تاریخ و میراث فرهنگی ما همچون ذخیره‌ای گرانبها در پهنه جهانی ادراک و دریافت‌ها حضور دارد. چون گلی که در زمستان شکوفا می‌شود. پس ما باید ایده‌هایمان را در جایی جستجو می‌کردیم که عقایدمان به هم پیوند خورده و واقعیت به صورت مظهری استعاری در ورای فرهنگ خود را می‌نمایاند. ما باید جستجوگر رابطه‌ای می‌بودیمکه ضمیر ناخودآگاه وجود بدان شکل داده و در آن جایی که تمام تقابل‌ها و مرزها به ناگهان محو می‌شوند و پیام همدلی به گوش می‌رسد. انسان می‌توانست به اثر ما جوهره‌ای اصیل بخشد و ترکیبی موزون بیافریند و نشانی از واقعیت کنونی ما و آینده‌ای باشد که می‌خواهیم بدان دست یابیم. جایی که مردم دو سرزمین، تصویری دور، از هماهنگی ظریف تمدن‌ها در ذهن دارند.
شاید به رغم آگاهی ما، گونه‌ها ریشه در الهامات پایدار دارند. در آنجایی که افکار و اندیشه‌هایمان پس از گذر از تاریخ‌ها، سرزمین‌های ناشناخته، و افرادی از نژادهای مختلف تجلی می‌یابند و انسان می‌تواند تعریف شود. آیا هویت هنوز یک مؤلف مؤثر بر برآیند است، یا جهانی شدن الگوی جدید از فهم نشانه‌شناختی تصاویر فرهنگ‌های محلی در حال حرکت محسوب می‌شود ...؟
به باور ما، بیان اثر معماری به عوامل متعدد و درهم تنیده قلمروهای زبان‌شناختی و دیگر زمینه‌ها و به گستره‌ای از ارزش‌های جهانی بسته و وابسته است. این امر ممکن است به وسیله نمایان ساختن نور از طریق خلوص و سنگ‌هایی به رنگ سفید پدید آید. نور نه به عنوان عاملی که تنها به جرم‌زدایی از جهان می‌پردازد، بلکه به عنوان عنصری تأمل برانگیز در ارتباط با طبیعت، که معانی و کاربرد خاص خود را داراست.
ترکیب حجم‌ها و چگونگی چرخش آنها در زمینه، همواره توسط مناظر متفاوتی از چشم اندازهای متداوم در چارچوبی محصور می‌شوند. این چارچوب‌ها بخشی از محیط را که همیشه به عنوان جوهره‌ای ورای چهره ظاهری نما می‌آید شفاف نموده و آنچه را ما تحت عنوان ظاهر و باطن پدیده‌ها می‌شناسیم نمایان می‌سازند.
حس تعلیقی، که حاصل مناظر گذرایی است که از طریق مجازهایی گاه ظاهر و گاه مخفی، پدید می‌آید، شاید یادآور سیال بسیاری از خاطرات باشد. عناصر ساختاری، در طلوع و غروب همانند یک شعر سپید، هیأت پیچیده‌ای از سطوح و سلسله مراتب فضایی گوناگون را باز می‌نمایانند و انعکاس‌ها و شعاع‌های نور، فارغ از هر رنگی، همگام با تداوم مصالح، می‌توانند ما را در رسیدن به این مهم یاری نمایند.
معماری اصیل ایران و نیز معماری سنتی و اسلامی انعکاس اندیشه‌ای پایدار از کهن الگویی است که گذشته، حال و آینده را از طریق تصویری مداوم با ماهیتی فرازمانی در جایی که عمل آفرینش در اجزای برخی از افق‌های بی‌کران محو می‌شود، به یکدیگر پیوند می‌دهد.
بنابراین، طراحی با توجه به ده مفهوم کلیدی شکل گرفت که مبانی و اندیشه‌های یک الگوواره پیچیده نظام‌مند را سامان می‌داد :
1- بیان الگویی ازلی از طراحی ماندگار
ساختار باوقار به عنوان معنای برتر وجود
2- حس وحدت، مرکزیت، اشتیاق به تعالی
وحدت ورای گونه گونیها با توجه به تکثیر نیروهای جهانی
3- فضای به یادآوری و خاطره، استعاره مجازی از جهانی گسترده
استعلا از طریق قلمرو مینوی حقیقت
4- هندسه به عنوان نظام راهبردی، بیان انتزاعی از نیروهای ماوراء الطبیعه وجود
نظم‌دهی به فضاها به وسیله اندیشه عقلایی انسانی، محورهای مرتبط با هم
5- نور به عنوان عامل تجلی و گشایش، مؤلفه بنیادی در تمام منظرها
ریشه زندگی، خورشید، گذر، مسیرها، دانش و کشف حقیقت غایی
6- شفافیت و تداوم فضایی
ارتباط عمودی و افقی تمامی فضاهای ادراک شونده
7- چهارطاق، مفصل پوشش دهنده جهات آسمانی
جایگاه مرکزیت و گفتگو، هدایتگر مسیر
8- ایوان، استعاره‌ای از مواحهه، استقبال و دعوت
فضای انتقال از ظاهر به باطن، عبور، آشکار و نهان
9- مصالح طبیعی، خاک و سنگ، نمایانگر طبیعت و زمین
ساختار منظم، سنگهای سفید به عنوان قدر مطلق و مقیاس‌هایی از درخشندگی
10- باغ ایرانی، فضای تأمل، عبادت و آرامش
آب، چهار جوی روان، تلؤلؤ، انعکاسی مجازی و ...
مفهوم از افسانه‌ها و داستان‌ها برمی‌خیزد.
و گونه‌ها از مفاهیم نشأت می‌گیرند،
تکنولوژی از مفهومی ساختاری و گونه می‌آید،
و فرهنگ بر آن نور می‌تاباند...
حسن حسنی ( 1389/07/12 ) : عالیه عالی.شما افتخارایران زمین هستین آقای دیبا.
حسین حسینی ( 1391/11/25 ) : مرسی اقای دیبا
بصیر رهبر ( 1392/10/21 ) : خوبه.ایده ها وموضوعیت طرح درطراحی کاملا مشاهده میشه.
نادیا صبوری ( 1394/09/28 ) : من مدارک این ساختمان رو میخوام چرا نمیتونم save کنم؟
ملیکا هاشمی نژاد ( 1396/08/24 ) : سلام اگر برای موضوع پایان نامه ی ارشد مدارک و اطلاعات این پروژه رو بخوام چطوری می تونم پیدا کنم . اینجا امکان saveکردن مدارک نیست.
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group