ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
مسابقه طراحی سردر مرکز علوم مغز و اعصاب ایران
طراح : آرش عزیزیان
مسابقه مسجد نمادین دبی
طراح : آرش عزیزیان
آپارتمان مسکونی آصف - زعفرانیه
طراح : سیاوش اکبری
رتبه اول مسابقه کارگاهی سنگلج؛ تهران: کاریز، کهن شهر، خانه من
طراح : محمدرضا افتخاری
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
تاثیر ماموریت های فضایی بر زندگی روزمره اهالی زمین چیست؟
متروپلیس فریتس لانگ؛ یوتوپیای پرومته ی در زنجیر
میشل فوکو و [زیستْ] قدرت درونی شده در ساختار سوژه
تراشه های کانسپچوال ـ نیوُآبجکتیویتی، آلمان نو و مواجه انتقادی با اکسپرسیونیسم
کامنـــــــــت پــــروژه ها
سالار سالارزهي در مورد پروژه طراحی نمایشگاه نوشته است:
سلام عنوان پروژه رو ملاحظه بفرمایید سه بعدی سازی و 3D این کار تمرین ۳دی در اون مقطع بوده از روی یکی از آث ...
پری دارایی در مورد پروژه طراحی خانه مد نوشته است:
کارتون بسیار‌عالیه موضوع طرح نهایی‌من هم خانه مد هست ولی متاسفانه نمونه موردی داخلی پیدا نکردم هر چی گشتم میتو ...
پری دارایی در مورد پروژه خانه مد شیراز نوشته است:
سلام کارتون عالیه من نمونه موردی داخلی از خانه مد میخواستم میشه لطف کنید و برای من هم ارسال کنید ممنونم
Pa ...
الهه حاجحسینی در مورد پروژه مرکز فرهنگی خیام نوشته است:
لطف پروزه تون رو در اختیار من بگذاریدart_hajhoseini2010@yahoo.com ...
حسین حسینی در مورد پروژه فرودگاه بین المللی چابهار نوشته است:
در این فرودگاه طبق تریدی ها ارباس 380 لندینگ کرده... یعنی فرودگاه شما تایپ f است. درسته؟ ...
پردیس جعفری در مورد پروژه میدان اجتماعی شیراز: جولانگاه ابتهاج نوشته است:
ایده طراحی به وسیله دخل و تصرف که در حال حاضر انفاق افتاده است بسیار جذاب است و مهمتر از آن شهر شیراز نیازمند ...
شرکت زیگوران در مورد پروژه مجتمع مسکونی -تفریحی با رویکرد پویایی اجتمایی نوشته است:
این پروژ در زمینه خودش میتواند کم نظیر باشد ، استفاده از یک زمین با دو کاربری( آن هم به صورت کاملا جدا،استفاده ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
فائزه مهدیان ناصر
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    در جستجوی باز خوانشی نو از طراحی فضای رویداد با رویکرد ارتقا تعاملات اجتماعی
    عنـــــــوان درس : پایان نامه کارشناسی ارشد
    نـــــام استــــــاد : شادی عزیزی-حمیرضا موسوی
    دانشــــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1398/10/14
    تعــــــــداد بازدید : 198
    محــــدوده سنی : 26_27
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :
در عصر حاضر، رشد سریع شهرها به ویژه شهرهای بزرگ کشور موجب تغییر و تحولات گسترده کالبدی، فعالیتی و عملکردی درشهرها شده است. این شرایط باعث شده فضاهای شهری و کالبد معماری، فاقد روح و معنا باشند و حتی سازگاری میان کاربری، فرم، نیازهای استفاده کنندگان و ارزشهای اجتماعی فرهنگی مختل گردد، به گونه ای که اجزای کالبد شهری،با سرعت حرکت انسانها و خواسته ها و علایق آنها سازگاری ندارند و فضاها و کاربریهای عمومی، فراغتی، فرهنگی وهنری آنها، از ظرفیت و قابلیت لازم جهت پاسخگویی به نیازهای زندگی پرشتاب شهری برخوردار نیستند. در جهت رفع این مشکل و روح بخشیدن دوباره به شهر، طراحی فضایی مطابق با خواست و نیاز استفاده کننده در عصر حاضر ضروری به نظر میرسد.
تغییرات فرهنگی در نوع و شیوه برپایی آیین ها و مراسم، تغییر در نوع سرگرمی ها و گذران اوقات فراغت مردم، ورود و شکل گیری فضاهای جمعی و تفریحی جدید، سبب شده تا امروز بسیاری از عملکردهای فضای شهری به بناها منتقل شوند در حالیکه  ساختمان بنا شده جسم تثبیت شده ای در فضای مکانی فضای زمانی است که تداوم اعتبار ارزش های کاربردی و معنوی اش در گروی ثابت ماندن اندیشه ها و رفتارها و نیازها و سلیقه های مردمانی است که در آن می زیستنند. پس بلافاصله پس از ساخته شدن، هر بنایی می تواند دیر یا زود در جهان رابطه ای معنوی، فاقد کارایی معنوی شود و روی به ویرانی گذارد؛ یا به دست آدمیان خراب شود و یا به حال خود رها شود .
 
محیط های شهری برزندگی اجتماعی - فرهنگی تاثیر عمیق و چشمگیر دارند .لذا در طراحی اینگونه فضاها باید به کوچکترین ارزشها و گزینه های اجتماعی و فرهنگی توجه نمود.بنابراین میتوانیم در شهرهایمان به چیزی ورای طراحی بناها و شبکه رفت و امد بیاندیشیم .باید فضاهایی خلق کنیم که با نیازهای امروز مطابقت داشته باشد و آنها را به طریقی تعریف کنیم که به شعر غنا بخشد.
 
دراین راستا، این پژوهش درصدد است تا با تبیین رویکرد خلق فضای رویداد، با ارائه ی نوع خاصی از خوانش معماری، میان فضا، فرم و ارزشهای اجتماعی فرهنگی هنری ارتباط برقرار نماید و در جهت ارتقاء کیفیت فضاهای جمعی و فرهنگی، با تکیه بر عامل رویداد مؤثر واقع گردد.
دراین میان، بناهای فرهنگی به عنوان روح زندگی شهری و نماد وضعیت مدنی، امروزه دیگر تنها محلی جهت کشف هنرنیستند بلکه باید مراکزی باشند که علاوه براین، بتوانند نقشی پویاتر و آزادتر در زمینه اجتماعی ایفا کنند. فضایی که هنر و فرهنگ وا جتماع را در هم میامیزد.
هر چه کیفیت رویدادها در بنا یا شهر بیشتر شود در قالب منسجم زنده تر و شاداب تر می شود وشور صیانت نفس را بیشتر در خود دارد.پس باید به کیفیت اتفاقات جاری در فضا اندیشید و فضای ملازم با آن را پدید آورد .اما متاسفانه امروزه اغلب این فضاها ، فضاهایی هستند بدون رویداد که غالباً افراد بالاجبار در آن حضور می یابند نه فضایی برای حضور که جایی برای عبورند.
امروزه بیشتر فضاهای شهر تهران ،تنها صحنه ای برای فعالیت های اجباری ، در اختیار شهروندان خود قرار داده اند . این فضاها تنها بستری برای زندگی روزمره فراهم نموده اند و کمتر رویدادهایی که موجب درگیری مخاطب با فضا شود در آن رخ می دهد و یا حتی فضایی برای خلق رویدادها در اختیار استفاده کنندگان خود قرار نمی دهد. نتیجه چنین امری محدود شدن فضاهای شهری به فعالیت های اجباری است که این امر موجب حضور اجباری افراد در آن می گردد.
از طرفی دیگر خود استفاده کنندگان از فضا نیز دچار روزمرگی شده اند .افراد بی تفاوت از کناریکدیگر عبور می کنند و بی هیچ نگاه و عمقی،با سرهایی در گریبان،به تعجیل از هم،از نگاه به شهری که در آنزندگی میکنند، به دور از کمترین لذت روحی عبور می کنند.رفتن و عدم ماندن در فضا رویدایست که ما هرروزه شاهد آن سطح شهر هستیم .
بنابراین نیازمند فضاهایی در شهر هستیم که از یکنواختی محیط شهری بکاهد و امکان تعاملات هنری و فرهنگی و اجتماعی بیشتری برقرار نماید و پویایی بیشتری هم به کالبد شهر ببخشد. از این رو خلق فضایی رویداد در این راستا حائز اهمیت خواهد بود. در چنین مجموعه ای رویدادهای متنوعی از لحاظ فرهنگی و هنری و اجتماعی در ساعات مختلفی از شبانه روز رخ خواهد داد و حضور شهروندان و تعامل آنان با یکدیگر به پویایی و سرزندگی شهر میافزاید همچنین در انتقال تجربه های جدید و حس های متفاوت موثر خواهد بود و این چنین فضایی "فضای رویداد" است.چنین فضایی در کشور ما در صدد است تا میزان تعاملات اجتماعی فرهنگی وهنری در میان مردم و شهر را تا حدی بالا ببرد. همچنین فضایی شهری و پویا خلق نماید . جایی که وجود ندارد مگر به دلیل حضور افراد و تعاملات آنها و فعالیت هاو این رویدادها هستند که فضا را شکل میدهند و همینطور فضاها که رویدادها را شکل میدهند .همچنین در بحث نیاز به فعالیت های فرهنگی وهنری اگر در کنار فضاهای جمعی کاربریهای فرهنگی و آموزشی تعریف بشود میتواند باعث تکامل شخصیت و نبوغ و شکوفایی افراد جامعه شود . رویداد به عنوان نقطه ی عطف نه آغاز و نه پایان دیده میشودو از این رو مفهوم رویداد عمل در فضا و نقطه ی عطف وابداع است .
 
از اهمیت تاثیرات مهم ومثبت این نوع فضای رویداد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
 
ایجاد فضایی مکث گونه در میان معابر و توقف معنادار انسان با القای مفهوم سکون و از طرفی پویایی در فضا به منظور ایجاد فرصت برقراری برای تعاملات فرهنگی هنری اجتماع چرا که عجله مفهوم زندگی روزمره ی ما را تحت تاثیر قرار داده  بی هیچ لذت روحی در شهری که در آن زندگی میکنیم با شتاب عبور میکنیم و این عجله زمان را از دیالکتیکی بودن به زمان خطی تبدیل کرده است و چیزی که از اهداف خلق این فضاست زنده کردن همین تعاملات دیالکتیکی بین انسانها است.خلق فضایی سرزنده و پویا و پر جنب و جوش و فعال که افراد را به سمت خود جذب نماید
 
فضایی که بتواندموجب :
برانگیختن حس کنجکاوی افراد شود
فضاهاییکه بر هم برتری ندارند و در ارتباط با یکدیگر هماهنگ هستند
مشارکت فردی و گروهی در رویدادهای هنری و فرهنگی و آموزشی را افزایش دهد
حس تعلق را در فرد زنده کند
فرصت هنرنمایی را در افراد بیدار کند
فضاهای جمعی متنوع که فرصت حضور در فضا را هرچه بیشتر زنده مینماید
مکانی برای گذراندن اوقات و استفاده ی بهینه از اوقات فراغت را فراهم نماید
به وجود آوردن عرصه ای برای فعالیت های فرهنگی و فرهنگ سازی و تحکیم حیات اجتماعی
فضایی برای:
 مکث یا حرکت
صحبت کردن
دیدن ,دیده شدن
حضور
نمایش
وقت گذرانی با غریبه ها
برگزاری مراسم های فرهنگی و هنری
و... .
 جایی برای تعامل انسانها.
ایده ی اصلی طراحی از تنوع فضایی رویدادها وفضاها آغاز گردید. رویدادهای وفضاهاییکه مردم نیز بتوانند مردم بتواند هر دوی آنها را تعریف کنند. فضاهاییکه که به کاربر امکان تعدد انتخاب دهد . از این رو در گام اغازین با توجه به سایت انتخابی کانسپت حجمی ایجاد گردید که هم متناسب با بافت بلوار کشاورز و همسایگی ها باشد و هم حجمی مدرن در عین حال دارای تنوع فضایی. ازاین رو شروع کار از دو مکعب در هم تنیده و مرتبط داده شده از طریق حیاط مرکزی آغاز گردید. جداره های اصلی و بیرونی این مکعبها برای شهر و مردم تعریف شد. از طرفی سیرکولاسیون حرکتی مردم از بلوار کشاورز و خیابان حجاب برای دسترسی به مجموعه طوری تعریف شد که ابتدا با حیاط های شهری و فضاهای باز مجموعه مواجه شوند و در گام بعدی به سمت مجموعه راه پیدا کنند.
قلمرو مکانی تحقیق واقع در  منطقه ی 6 تهران ,  در بلوار کشاورز و تقاطع خیابان حجاب میباشد .به طور کلی موضوع پروژه حول خلق فضای رویداد و بازخوانشی نو از این فضا میباشد که کیفیت فرهنگی وهنری داشته و با تاکید بر تعاملات اجتماعی و فرهنگی و هنری است که چنین فضایی گرچه در خارج از ایران  از جمله امریکا و اروپا با رویکردهایی متفاوت ساخته شده لیکن در ایران مشابهاتی نداشته و وارد شدن چنین فضایی میتواند عملکرد مثبتی داشته باشد.
نحوه درگیری افراد با فضاهای شهری در سطوح ادراک ، خاطره وفعالیت ها ، نوع فضاهایی که طی این درگیری توسط افراد تولید و مصرف می شود ، تجربیات جمعی که افراد حاضر در یک فضای تولید شده با یکدیگر از آن عبور میکنند ورویدادهایی که موجب شکل گیری تجربه مشترک بین افرادی کاملا غریبه می شود ، از جمله عواملی می باشند که برای بالا بردن سطح کیفی زندگی شهروندان و تشویق آن ها برای حضور مجدد در فضای شهری همواره درخور توجه است .
فضای رویداد ، نوستالژی انسان معاصر است جدا افتاده از اصل خویش. مظروفی از دست داده ی ظرف خویش، معلق درجایی که شهر می نامندش... همان جایی که باید نزدیکترین باشد به انسان . جزئی از خود او باشد. تمام هویتش را شکل دهد؛ هویتی که در مواردی فراتر از نام و فامیل، نشان حقیقی تری از او میدهد . در واقع فضای رویداد با تبلور در کالبد بنا و فضاهای شهری، با عملکرد قالب فرهنگی هنری و با تکیه بر عامل رویداد سعی بر این دارد که همچون فضایی سیال و پویا در دل شهر و در بستر خود و کالبد بنا نفوذ کند و با زندگی شهروندان آمیخته شود و از گسستگی به وجود آمده بین شهر و شهروندان بکاهد .فضا ورویداد هر دو ظرف و مظروفی برگشتی هستند که همواره باید در هماهنگی باهم تعریف شوند.

بر اساس تحلیل نظریات ارائه شده، فضای رویداد باید به دنبال تولید مکان خلاق یا مکان شوک باشد تا بتواند خلاقیت نهفته در انسان و محیط مصنوع وی را برانگیزد

فضایی که فضای جمعی را زنده کند و باعث ارتقا تعاملات اجتماعی و فرهنگی و هنری شود.  لذا

 فضای رویداد باید فضایی خاطره انگیز باشد و در این راستا باید به بررسی ویژگیهای مکان آن به عنوان چارچوب فضایی وقوع رویداد و شکل گیری خاطره پرداخت .

در واقع فضای رویداد به دنبال بسط رویدادها و رویدادمداری در فضاها و کالبد معماری میباشد تا روحی دوباره به شهرببخشد و.

بنابراین نتیجه گیری از چارچوب نظری به شرح زیر است :

فضای رویداد فضای شهری زنده و پویاست
منطقه ی آزاد)فضاهای فارغ از عملکرد ازپیش تعیین شده(loose spaces -
فضاهایی بی توجه به ساختار کلی فضایی وکالبد متعارف، فضاهایی که انگار اجباری به ساختن آنها نبوده و این فضاها آزاد از محدودیتهای معمول معماری، همچون مناطق آزادی میباشند که در دل فضاهای از پیش تعیین شده شکل گرفته اند و مناطقی برای آغازی نو هستند .جایی که فضاها فارغ از هر ساختار و نظام و مرزی تعریف میشوند و البته این حفره های شهری، خالی نمی مانند بلکه دارای پتانسیلی هستند که برای فعالیتهای غیرمنتظرره مناسب میباشند 

نکات مورد استفاده

·        برانگیختن حس مسئولیت شهروندان برای جلب مشارکت مردمی در شکل گیری فضا

·        برگزاری طیف وسیعی از فعالیت ها اعم از جشنواره های بزرگ ملی و بین المللی تا محلی برای افزایش پویایی فضا

·        استفاده از عناصر معنی دار برای معرفی هویت میدان و محصور کردن فضا و تعریف لبه و مرز میدان

    طراحی پله به نحوی که امکان گردهمایی و تجمع افراد را علاوه بر ایجاد فضاهای ارتباطی ممکن می سازد

·        استفاده از عنصر آب برای ایجاد طراوت و سرزندگی

·        ایجاد تسهیلات لازم جهت دسترسی آسان به فضا

·        در نظر گرفتن کاربری هایی همچون آمفی تئاتر و سالن کنفرانس که قابلیت فضا را برای گردهمایی و برگزاری مراسم مختلف، افزایش می دهند

·        استقرار کاربری ها و فعالیت هایی که به نوعی جاذب شهروندان بوده و جنبه مشارکتی داشته باشند - استقرار کاربری های اوقات فراغت همچون کافه ها - نمود و به نمایش در آوردن جلوه های حضور و مشارکت شهروندان با هدف تشویق مشارکت و حضور مردم در شکل گیری فضا و فعالیت های میدان

·        ز مجموعه این فصل می توان اصول و راهکارهایی را به عنوان عوامل اثرگذار در کیفیت فضای جمعی استخراج کرد که به شرح زیر است:

·        تأمین آسایش

·         - ایجاد خوانایی

·         - هویت یابی

·         - تطابق با ویِژگی های اجتماعی جامعه

·        - ایجاد پویایی و تحرک فضایی

·         - مشارکت شهروندان در شکل گیری فضا و برگزاری فعالیت ها

·         محصور کردن و تعریف لبه میدان

·         - امکان گردهمایی و تجمع

·         - تشویق به مکث کردن - قابلیت انعطاف پذیری

·         - ایجاد تعادل فضایی و توازن کالبدی

·         - برقراری انسجام و یکپارچگی فضایی

 


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group