ساخت مرکز مد واکو و مرکز پاور مدیا (Power Media Center & Vakko Fashion Center) که توسط شرکت آر یی ایکس (REX) طراحی شده به تازگی پایان یافته است . این پروژه خصوصا از نظر خلاقیت در استفاده مجدد از سازه موجود و پلان هایی از پروژه های تحقق نیافته در امریکا و ترکیه جالب به نظر می رسد شرکت آر یی ایکس باقیمانده اسکلت هتل ناتمام استامبول را مورد استفاده قرار داده و از پلان های طراحی شده توسط خود شرکت برای شعبه کالیفرنیای موسسه تکنولوژی آننبرگ در شهر پاسادنا California institute of tecnology’s Annenberg center in Pasadena. دوباره استفاده کرده است. در نتیجه ساخت و ساز تنها چهار روز بعد از دریافت پروژه آغاز شد. مرکز مد واکو کالبد رها شده پروژه هتل ناتمام در استامبول را تغییر داد تا یکی از مهمترین بناهای الحاقی به معماری معاصر ترکیه اضافه شود. بنا به عنوان مرکز مشترک واکو؛ برترین خانه مد ترکیه شامل فضای اداری ، اتاق های نمایش و ارائه محصولات ، سالن کنفرانس و تالار نمایش و همچنین مرکز پاور مدیا ، شبکه تلویزیونی و موسیقی خوشنام ترکیه شامل استودیوهای تلویزیونی و تولیدات رادیویی و اتاق های نمایش های تلویزیونی می باشد. هتل ناتمام استامبول تنها مضمون کلیدی و اصلی این پروژه نبود . نظریه فنی بازاستفاده قابل تطبیق شرکت آر یی ایکس این فرصت را به آنها داد که بتوانند پلان های یک پروژه کنسل شده در ایالات متحده را برای دستیابی به هدف این پروژه تغییر دهند و همین باعث شد که عملیات ساخت و ساز خیلی زود اغاز شود. هنگامی که نماینده هیئت رئیسه واکو و پاور مدیا برای طراحی و ساخت مرکز مشترک در طول یک سال با استفاده از اسکلت ناتمام یک هتل به سراغ شرکت آر ایی ایکس آمدند طراحی و زمان درخواست شده برای ساخت دور از ذهن و غیر منطقی به نظر می رسید، اما طراحان آر ایی ایکس به طور کاملا اتفاقی متوجه شدند نقشه هتل ناتمام از نظر ابعاد و اندازه ، ارتفاع کف تا کف طبقات و همچنین ایده خدمات رسانی بسیار شبیه به طرح به تازگی منحل شده این شرکت برای موسسه تکنولوژی مرکز آننبرگ کالیفورنیا بود. با جور کردن جزئیات ساخت که برای مرکز آننبرگ طراحی شده بود برای کالبد بتنی رها شده هتل ، شرکت آر آیی ایکس موفق شد که کار را در مدت زمان چهار روز پس از مراجعه واکو و پاور مدیا آغاز کند . شرکت رکس پروژه را به دو قسمت ساختمانی مجزا تقسیم کرد : قسمت اول اسکلت بتنی U شکل که با افزودن ضلع چهارم کامل شده است حلقه نام گرفت و شامل فضاهای مرسوم و قابل تغییر اداری می باشد. در مرکز حلقه یک برج فولادی شش طبقه جدید به نام ویترین نمایش قسمت های منحصر به فرد شامل تالارها، اتاق های نمایش و کنفرانس اتاق های مدیریت را علاوه بر سرویس های بهداشتی و فضاهای گردشی عمودی مانند پله وغیره را در خود جای داده است . با تقسیم ساختمان به دو قسمت مجزا آنالیز وقت گیر قانونی مرسوم اسکلت بتنی موجود هنگامی ارائه شد که ساختار ویترین نمایش به سادگی طراحی شده بود. نتیجه صرفه جویی در زمان باعث شد که کار ساخت و ساز سریعا بر روی اسکلت ناتمام موجود آغاز شود در حالی که همزمان فرصتی هشت هفته ای را برای طراحی سایر قسمت های ساختمان به آنها می داد . در حالی که تنها دو هفته بعد از طراحی مبتکرانه ساختمان برای ارائه سفارش فولاد ساختمان ویترین وقت در نظر گرفته شده بود ، شرکت آر ایی ایکس و مهندسان آن یک سری چهارچوب های فولادی طراحی کردند که میتوانست به صورت های بیشمار روی هم سوار شوند. این روش این فرصت را به وجود می آورد که اشکال و ابعاد و اندازه های فولادی قبل از آنکه طراحی ساختمان ویترین نمایش کامل شود به کارخانه فولاد سفارش داده شوند . نهایتا نیازمندی های فضایی ، محدودیت های آئین نامه ای و همچنین الگوهای مارپیچ گردشی از پایین تا بالای برج تعداد نهایی این چهارچوب ها را مشخص کرد. یک تصویر معماری زیبا و خالص برای ظاهر واکو / پاور مدیا حیاتی و لازم به نظر می رسید اما هنوز ساختمان خام و زمخت هتل ناتمام غیر قابل پوشاندن به نظر می رسید و برنامه متراکم پروژه را در هم می ریخت، شرکت ار ایی ایکس این مسئله را با طراحی شیشه نازک و شفاف استثنایی برای نمای خارجی حلقه یو شکل حل کرد و با انداختن یک سازه X مانند در میان هر قاب مقاومت شیشه بالاتر رفت و در نتیجه ضخامت شیشه کاهش یافت و پروفیل های احاطه کننده نیز حذف شد . شیشه نازک به وجود آمده مانند روکش های محافظ غذا اسکلت بتنی موجود حلقه را می پوشاند و ساختمان ویترین را در معرض دید بینندگان قرار می داد در حالی که ساختمان ویترین با یک شیشه آیینه ای پوشیده شده است که چهارچوب های فولادی با یک نمای سراب مانند پنهان می کنند . باایجاد یک اثر رنگارنگ به نمای داخلی ساختمان روح می بخشند . بانوآوری در بازاستفاده از اسکلت موجود، شرکت آر ایی ایکس نیازمندیهای معمولی برای بهترین طراحی و سرعت در مرکز مد واکو و مرکز پاور مدیا را در کنار هم جمع کرد و نتیجه آن یک نمونه منحصر به فرد از باز استفاده تطبیقی و یک ساختمان برجسته از نظر معماری برای ترکیه بود.
02
03
04
05
06
07
08
09